Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

20 beprövade sätt att minska din avvisningsfrekvens

Här är 20 sätt att omvandla höga avvisningsfrekvenser till möjligheter till förbättringar som kommer att driva din webbplats prestanda till de högsta rangern.
Minska avvisningsfrekvens

Att korrekt diagnostisera höga avvisningsfrekvenser för att identifiera förbättringsområden är ett användbart sätt att öka användarnas engagemang, förbättra webbplatsrankingen och få mer pengar i över.

Det finns många missuppfattningar om avvisningsfrekvens, så låt oss definiera vad det är och utforska varför det ibland är bra men andra gånger behöver förbättras.

Google definierar avvisningsfrekvens som:

”…en session på en enstaka sida på din webbplats.

I Analytics beräknas en avvisning specifikt som en session som utlöser en enstaka begäran till Analytics-servern. Ett exempel är när en användare öppnar en enstaka sida på din webbplats och sedan lämnar den utan att ha utlöst några andra begäranden till Analytics-servern under samma session.”

I huvudsak betyder detta att när en besökare ”studsar” från en webbsida, har de inte bara lämnat den webbsidan; de har också lämnat hela webbplatsen efter att bara ha sett en sida.

Även om denna definition är tydlig och lätt att förstå, är den bakomliggande orsaken till ett studs i allmänhet mer komplex.

Vad orsakar en hög avvisningsfrekvens?

Ibland kan en hög avvisningsfrekvens vara en indikation på en dålig användarupplevelse.

En webbplatsbesökare träffade sidan och antingen levererade sidan inte det innehåll de förväntade sig eller så blev de överväldigade av något annat, som en icke-responsiv webbsida.

Å andra sidan kan en hög avvisningsfrekvens också vara resultatet av en positiv användarupplevelse.

Låt oss till exempel föreställa oss att en användare söker efter ett recepts ingrediens mått.

De klickar sig igenom sökresultatet och landar på en sida där de omedelbart ser ingredienslistans behov. De får det och lämnar platsen.

Den höga avvisningsfrekvensen är ett exempel på en fantastisk användarupplevelse. Besökaren hittade omedelbart informationen som de letade efter och gick sedan.

Helst kommer några av dessa besökare med hög avvisningsfrekvens att bokmärka sidan för framtida referens, och vissa andra besökare kan komma ihåg webbplatsen en annan dag och återvända till den och leta upp den med namn på Google.

När Google orsakar en hög avvisningsfrekvens

Googles algoritm överträffar när det gäller att identifiera vad en innehållssida handlar om och vad en sökfråga handlar om.

Det kan dock finnas några sällsynta kantfall där Google kan visa en webbplats som inte har rätt svar.

Detta kan hända när en användare använder ett dåligt urval av sökord (som vaga ord) eller när sökfrasen är sällsynt.

I den situationen skickade Google besökaren till den felaktiga webbsidan.

Besökaren hittade inte innehållet de behövde.

Den höga avvisningsfrekvensen i den situationen är inte en dålig reflektion på själva webbplatsen, eftersom det inte är något fel på innehållet.

Källan till problemet kan vara Googles algoritm eller, mer troligt, med sökfrasen som en användare skrev in.

En hög avvisningsfrekvens är inte alltid ett tecken på problem med själva webbsidan.

Ändå är det fortfarande viktigt att hålla ett öga på avvisningsfrekvensen för att se till att det inte finns något där som kan driva bort webbplatsbesökare.

Här är 20 beprövade sätt att minska din avvisningsfrekvens när det behövs.

1. Var uppmärksam på sidans laddningstid

När en användare måste vänta en överdriven lång tid (och med överdrivet lång menar jag mer än tre sekunder) på en sidladdning, skapar det en otroligt dålig användarupplevelse.

Innehållet på sidan spelar ingen roll om en besökare inte ens kan se det direkt.

Sidans laddningstid är ännu viktigare på mobila enheter eftersom användare är mer benägna att bli frustrerade över långsamma laddningstider och studsar.

2. Gör webbplatssökning enkelt

Vissa webbplatser försummar att lägga till en webbplatssökningsfunktion eller gör det svårt att se.

Om en användare söker efter något specifikt som de inte direkt ser på en sida, är detta ett extremt användbart verktyg som de kan använda för att söka med istället för att eventuellt lämna sidan eller webbplatsen helt.

3. Tillhandahåll enkel navigering

Navigeringen ska vara enkel och enkel för besökarna.

När en användare kommer till en webbplats behöver de en tydlig riktning för var innehållet de letar efter bor.

Om detta inte är förenklat och tydligt upplagt i en intuitiv navigering kommer de med största sannolikhet att studsa från sidan.

4. Fokusera på en fantastisk design

Bra webbdesign är intuitiv och skapar förtroende hos en användare. En bra webbdesign är också en signal om kvalitet.

Besökare kommer inte att spendera mycket tid på en webbplats som är obehaglig, oattraktiv eller har svårt att lita på.

Ge en tilltalande användarupplevelse genom att börja med en fantastisk design handlar inte bara om estetik. Det handlar om att skapa en funktionell, intuitiv och trevlig övergripande webbplatsupplevelse.

5. Håll mobilen top-of-mind

Mobilanvändare har ännu mindre tålamod än datoranvändare.

En webbplats bör ha en responsiv design för att ge användare på mobila enheter en solid användarupplevelse.

6. Gör webbsidor lättlästa

Innehållet på en webbsida bör vara tydligt och effektivt formaterat.

Detta är avgörande ur användarupplevelsesynpunkt, eftersom ingen besökare på en webbplats vill se stora bitar av oorganiserad text.

När detta händer hoppar användare vanligtvis över viktigt innehåll.

Men om innehållet formaterades i mindre block, inklusive punktpunkter eller även bild- eller videoinnehåll, kommer en användare att ha mycket lättare att förstå innehållet och dela det med andra.

7. Skriv kortare stycken

En av de viktigaste sakerna som hjälper med den övergripande läsbarheten för en webbplats är längden på innehållet.

Skapa innehåll inom korta stycken så att dina besökare snabbt kan läsa innehållet på de små mobila enheter som de flesta använder nuförtiden när de konsumerar innehåll.

8. Använd olika typer av innehåll

Ett annat fokusområde när det kommer till webbläsbarhet är att använda flera former av innehåll för att engagera webbplatsbesökare mer effektivt.

Videoinnehåll kan kommunicera vissa typer av information (som instruktioner) mer effektivt än text.

Högkvalitativa bilder kan också hjälpa till att bryta upp texten, förbättra kommunikationen av stora idéer och hjälpa till att minska avvisningsfrekvensen.

9. Använd relevanta sökord

Använd relevanta sökord som är lämpliga för innehållsämnet.

Den korrekta användningen av ord, meningar, stycken och rubriker hjälper till att kommunicera till Google vad sidan handlar om.

Håll dig vid ämnet, gå inte vilse.

Ju närmare ämnet webbsidan är, desto mer sannolikt är att besökarna som Google skickar också kommer att vara aktuella med vad de förväntar sig att hitta på sidan, vilket minskar avvisningsfrekvensen.

10. Rikta in på relevant målgrupp

I likhet med relevanta sökord bör relevant innehåll på det hela taget användas på hela webbplatsen, och rätt användare bör riktas in.

Identifiera webbplatsens kärnmålgrupp och skapa nischinnehåll runt den målgruppen.

Inriktningen bör inte vara för bred, eftersom det finns en större chans att få användare som inte letar efter vad din webbplats innehåller.

Att skärpa in och fokusera på en specifik grupp användare hjälper till att säkerställa att du hittar personer som vill hitta det som din webbplats erbjuder.

Dessa användare kommer att vara mer engagerade och benägna att spendera mycket tid på att utforska din webbplats.

11. Håll dig borta från popup-fönster

Användare tycker i allmänhet inte om påträngande mellansidesannonser som hindrar dem från att komma till innehållet.

Det finns bättre sätt att visa mellansidesannonser som inte påverkar användarna eller din webbsidas rankning.

Tumregeln är att inte komma i vägen för en webbplatsbesökare och innehållet de förväntar sig att se.

Att låta dem rulla och njuta av innehållet först är en bättre användarupplevelse.

Om du kan undvika att använda mellanliggande popup-fönster så prova det.

12. Begränsa distraherande annonser

I likhet med att undvika mellansidesannonser och popup-annonser, bör distraherande annonser undvikas.

En horisontell rektangulär annonsenhet högst upp på sidan fungerar i allmänhet bra, följt av annonser i innehållet och längs sidorna.

Stora annonser som gör det svårt att läsa innehållet kan vara en dålig användarupplevelse.

Var medveten om vilka typer av annonser som visas på din webbplats för att fånga upp och blockera irriterande annonser.

Lyssna på webbplatsbesökare om de klagar på specifika annonser och följ upp med dem för att förstå varför de har problem med dessa annonser.

13. Lägg till en övertygande uppmaning

En uppmaning (CTA) ska vara tydligt synlig på en webbplats.

Användaren bör kunna lokalisera detta inom de första sekunderna efter att ha varit på en sida.

En CTA bör också vara övertygande så att en användare lockas att klicka på den.

Färgerna som används, typsnitten, ordspråket etc. är alla element som kan ha stor inverkan på om en person klickar.

14. Begränsa brutna länkar

Ett stort antal trasiga länkar kommer bara att skapa en dålig användarupplevelse, vilket gör en besökare på en webbplats missnöjd och frustrerad om de inte kan hitta innehållet som de vill hitta.

Det finns några olika sätt att hitta alla trasiga länkar på en webbplats, till exempel genom Google Search Console eller genom ett verktyg för webbplatsrevision som Screaming Frog.

15. Fokusera på en strategi för intern länk

Fokusera på att öka sannolikheten för att en användare stannar på din webbplats genom att använda interna länkar för att hålla en användare där.

Detta hjälper till att låta användare enkelt navigera till vilken del av en webbplats de letar efter, och hålla deras övergripande användarupplevelse trevlig.

16. Se till att länkar öppnas på en ny flik

När du skapar en sund intern länkstrategi och länkar till andra sidor på en webbplats är det viktigt att komma ihåg att se till att dessa länkar öppnas på en flik.

Detta bidrar till att potentiellt öka den tid en användare spenderar på en webbplats eftersom de kommer att ha flera sidor öppna samtidigt.

17. Skapa en 404-sida som är användbar

En 404-sida bör kommunicera att en sida inte hittades och även tillhandahålla alternativa webbsidor som en användare kan navigera till.

Detta kommer att hjälpa till att sänka avvisningsfrekvensen genom att hjälpa användare att hitta det de letar efter.

18. Publicera nytt innehåll frekvent

Att skapa nytt innehåll konsekvent som kan erbjuda användarna en mängd olika ämnen att utforska kan vara till hjälp för att övertyga människor att besöka och stanna på en webbplats.

19. Visa trovärdighet

Besökare letar alltid efter hur pålitlig en webbplats verkar.

När besökare landar på din webbplats går de igenom en granskning av innehållet och bedömer hur tillförlitligt det verkar.

Som ett sätt att hjälpa till att bygga upp trovärdighet och öka förtroendet hos besökarna är det en bra idé att inkludera positiva recensioner av vilka produkter och/eller tjänster som din webbplats har.

Visa upp eventuella speciella sigill och gör webbplatsen säker för att hjälpa en användare att lita på en webbplats och därmed minska sannolikheten för att de studsar.

20. Använd Google Analytics och andra verktyg

Flera verktyg kan hjälpa dig när du spårar användarens engagemang.

Google Analytics kan spåra:

  • Tid på sidan.
  • Avvisningsfrekvens.
  • Sidor per session.
  • Mest frekvent och minst frekvent besökta sidor.
  • Och mycket mera.

Spåra användarupplevelse med Microsoft Clarity

Andra verktyg som Microsoft Clarity kan tillhandahålla värmekartläggning och besöksinspelning så att du kan se exakt vad en användare gjorde under en session.

Du kan se hur användare reagerar på sidor och sedan justera och testa ändringar på dessa sidor i enlighet med detta.

Öka användarnöjdheten

Öka webbplatsbesökarnas engagemang genom att diagnostisera orsaken till höga avvisningsfrekvenser och sedan använda dessa insikter för att förbättra webbplatsbesökarens användarupplevelse.

Optimera baserat på resultat som identifierats av Google Analytics och Microsoft Clarity så att undvikbara höga avvisningsfrekvenser kan undvikas.

Slutresultatet blir en webbplats som användarna tycker om, vilket är precis vad Google föredrar att ranka.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.