Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

Har du en föråldrad webbplats?

Föråldrad webbplats

Här är 5 indikatorer på att det är dags för en uppdatering av webbplatsen.

Vi minns alla den ödmjuka början av Internet – hemsk bakgrund, roterande GIF-bilder överallt och så många kattbilder. Tja, vissa saker förändras aldrig. Men det gör webbstandarder. I dessa tider måste din webbplats vara förstklassig för att locka och behålla användare dagligen. Kan du tänka dig att titta in i ett livsmedelsbutiksfönster och inte se något annat än 5 år gamla produkter? Det är inte en butik du vill stanna i. Detsamma gäller din webbplats. Om det består av samma innehåll och bilder som du hade för flera år sedan, kommer folk att passera det. När allt kommer omkring har de sett det förut och det finns en bättre sida som är bara några klick bort. Så, hur vet du om din webbplats är i behov av en uppgradering? Låt oss ta en titt på några av de viktigaste faktorerna.

Innehåll

I dagens socialt drivna värld är innehåll allt. Med Twitter och Facebook som omformar internetlandskapet i sin bild, måste din webbplats ha en tydlig innehållsstrategi för att upprätthålla en viss nivå av dynamiskt innehåll. Oavsett om det är en blogg, ett twitterflöde, en podcast eller en webbserie, måste din webbplats ge användarna en anledning att komma tillbaka, igen och igen. Detta tillvägagångssätt låter dig också upprätthålla en pågående konversation med din kärnkundbas. Du kan informera dem om viktiga uppdateringar eller hjälpa till att ge dem en liten inblick i ditt företags kultur. Ju mer du interagerar med användare, desto mer engagerade blir de och desto bättre blir ditt företag/kundrelationer.

Organisation

Är din webbplats en labyrint av länkar, ikoner, knappar, menyer och aktivitetsfält? En bra webbplats har förmågan att presentera mycket informationsinnehåll, utan att det resulterar i en enda rörig och förvirrande röra. När du presenterar för mycket, för tidigt, kommer användare antingen att ge upp utan att nå det innehåll de vill ha eller bara lämna webbplatsen helt för att aldrig återvända. Rent och enkelt är alltid det bästa alternativet.

Anpassningsförmåga

Med mobil- och surfplattanvändning på uppåtgående behöver du en webbplats som enkelt kan anpassa sig till dessa varierande skärmdimensioner. Ingen gillar att hela tiden behöva zooma in och ut för att läsa eller komma åt innehåll. Oavsett om du bygger en motsvarande mobilwebbplats eller använder responsiv design, behöver användarna möjligheten att komma åt din webbplats utan krångel. Samtidigt måste du göra ditt bästa för att säkerställa att användare kan komma åt allt ditt innehåll från vilken enhet som helst. Om du tar bort innehåll från en mobilsajt av utrymmesskäl kan det betyda skillnaden mellan en ny kund och ett missat tillfälle.

Kodstruktur

Är din webbplats byggd med den senaste koden? Eller skapades det med ett arkaiskt språk från Netscapes dagar? Om din webbplats är byggd med inaktuell kodning riskerar du att ta itu med en mängd problem – från inkompatibilitet med webbläsare till problem med att uppdatera eller göra om din webbplats i framtiden. Det kanske inte verkar vara en stor sak, men det är alltid bäst att se till att du använder rätt kodning för dina behov.

Stil och design

Webbplatsstil spelar en viktig roll för att fånga ögongloberna hos nya besökare. En bra stil hjälper vanligtvis att få fram din varumärkesidentitet. Det rekommenderas alltid att du väljer en som matchar den verksamhet och bransch du är i. Men eftersom webbteknologi har utvecklats under de senaste åren kan en stil som var vacker för två år sedan se helt vanlig ut nu. Därför är en bra praxis för webbmästare att kontrollera dina konkurrenters webbplatser regelbundet, för att säkerställa att du alltid ligger före i spelet.

Är något av dessa problem sant för din webbplats? Fråga några arbetskamrater eller vänner. Du kanske har sett din webbplats så mycket att du inte ens märker problemet. Engagera användare och upptäck vad de tycker om din webbplats. Be om feedback och se vilka förändringar de vill ha. Om du ger användarna vad de vill ha och anlitar ett välinformerat webbdesignföretag för att utföra det, har din webbplats ingen annanstans att gå än uppåt.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.