8 stora Google rankningsfaktorer 2020

En SEO byrå letar alltid efter nya rankingfaktorer och vi har hittills upptäckt över tvåhundra av dem. Men det kan finnas hundratals fler som faktiskt används av Google. Lyckligtvis behöver vi inte arbeta med dem alla. De flesta har en mycket liten påverkan på SEO och används ofta som en avgörare om det står lika mellan olika aktörer. Istället är här den slutgiltiga listan över Googles rankningsfaktorer, som alla kan göra eller förstöra din strategi när det kommer till sökmotoroptimering.

1. Bakåtlänkar

Även om Google planerar att frångå bakåtlänkar i framtiden, är de fortfarande den viktigaste rankningsfaktorn för dina sidor. Förutom att det nu är för riskabelt att använda SEO strategier innefattande svart hatt - dina länkar måste komma från en mängd webbplatser med hög auktoritet som liknar dina. Dessutom säger vissa Googlekällor uppger även att regelbundet uppdaterat innehåll och trafikmängd också kan vara viktiga mätvärden för bakåtlänkar.

Optimeringsstrategi

Det mest effektiva sättet till att få dina bakåtlänkar att växa i antal är att ta idéer på bakåtlänkar från dina konkurrenter. Allt du behöver göra är en SEO utvärdering innefattande bakåtlänkar. Verktyget analyserar dina konkurrenters bakåtlänkar och hittar tomrummet på bakåtlänkar - webbplatser som länkar till dina konkurrenter men inte dig. Dessa webbplatser är dina främsta mål för att nå ut. Att se hur de redan länkar till andra webbplatser i din nisch gör det mycket troligt att de också kommer att vara vilja vara en värd för dina länkar.

2. Semantisk mättnad

Ditt SEO innehåll måste innehålla en lämplig mängd relevanta sökord, stycken och bilder utifrån längden på innehållet. Innehållet borde inte vara blockerat, som i de gamla dagarna av SEO, det borde snarare låta naturligt.

Optimeringsstrategi

Det kan vara lite utmanande att ta reda på exakt vilka sökord som ska användas, var de ska placeras och hur många av dem som behövs. Så om du vill spela på det säkra är en bra strategi att skapa ett riktmärke genom att analysera dina konkurrenters topprankade sidor. För att göra detta i är lästa att göra en fullskalig SEO analys. Då får du en detaljerad lista över innehåll och sökord du bör använda dig av i ditt innehåll. Du får också fram hur konkurrenskraftig sökordet är och då en uppskattning om hur svårt det är att ranka sig på utvalt sökord.

3. HTML-taggar

HTML-taggar berättar för Google vilka bitar av ditt innehåll som är viktigast. Taggarna för titel och metabeskrivning är vad användarna ser i sökresultaten - skriv dem som en nyckelordsrik kampanj. Rubriktaggar anges med (H1-H6) och delar upp ditt innehåll i sektioner - de ska också innehålla nyckelord och skrivas i en informativ stil. Slutligen används alt-text för att beskriva bilder till sökmotorer och bör fyllas i om du vill visas i bildsökresultaten.

Optimeringsstrategi

Om du inte hade HTML-taggar i tanken vid skapandet av din webbplats finns det troligen hundratals sidor på din webbplats som inte är optimerade för sökning. En grundlig metod skulle vara att använda en SEO analys och granska dina sidor i sin helhet. Då upptäcks sidor med bristfällig optimering och ges ett poäng samt en prioriteringsordning för vad som bör åtgärdas främst. Det ingår oftast en mer detaljerad rapport som berättar exakt vilka HTML-taggar som behöver optimeras och vad som är fel med dem.

4. Kärnan av webbplatsens vitala funktion

Kärnan av webbplatsens vitala funktion är de senaste mätvärdena för användarupplevelse som snart blir Googles rankningsfaktorer. Mätvärdena mäter det första intrycket som användaren får när hen besöker en sida. Specifikt hur snabbt den laddas, hur snart det blir interaktivt och hur stabil layouten är. Nu är det viktigt att notera att vitala funktioner ännu inte är officiellt Googles rankningsfaktorer. Men det kommer de definitivt att bli, så det är bäst att använda återstående tid för att få den biten rätt.

Optimeringsstrategi

Google har varit snäll nog att utrusta varje vital funktion med en detaljerad uppsättning optimeringsriktlinjer. För snabbare laddning rekommenderar Google bättre serversvarstider, mindre renderingsblockerande JS och CSS och snabbare resursladdning. För förbättrad interaktivitet rekommenderar Google delning av kod och mindre användning av JS. Slutligen, för bättre visuell stabilitet, rekommenderar Google att du använder storleksattribut för bilder och videor och laddar innehåll från toppen.

5. Användarnas beteendemönster

Det finns mycket osäkerhet inom sökmotoroptimering om Google faktiskt använder beteendemönster för att rangordna sidor. Google säger att de inte gör det, men det har funnits några ganska övertygande bevis för att det faktiskt kan vara så att detta mätvärde används.

Mätvärdena vi pratar om är klick frekvensen (CTR), avvisningsfrekvensen, sessionens djup och sessionens varaktighet. Använd din data i Google Analytics- och Google Search Console-konton för att kontrollera din prestanda i användarmönster.

Optimeringsstrategi

Att förbättra användarnas beteendemönster har mycket att göra med att skapa engagerande innehåll. CTR förlitar sig till exempel på att ha ett attraktivt utdrag i sökresultaten. Under tiden är avvisningsfrekvens, sessionens längd och sessionens djup beroende av om det finns något roligt att göra på din sida. För att hålla användarna engagerade, se till att du producerar högkvalitativt innehåll med massor av grafik och interna länkar. Målet är att fånga besökarna och skicka dem ner i din försäljningstratt.

6. Strukturerad data

Det finns tusentals taggar att välja mellan, och de kan berätta för Google alla detaljer om ditt innehåll. Strukturerade data kan användas för att ange författare, betyg, produktfunktioner, platser och så mycket mer. Och det kan göra underverk för din SEO - skapa länkar mellan enheter, placera ditt företag på kartor och förbättra dina sökresultat med utökade element:

Optimeringsstrategi

Om du inte är en tekniskt benägen person är det bäst att använda Googles Hjälp med uppmärkning av strukturerade data. Välj typ av markering (artikel, lokala företag och produkter vilket rekommenderas starkt) och skicka en länk till sidan du vill förbättra. Markera nu bitar av text och välj motsvarande taggar. När du är klar sparar du HTML-filen och laddar upp den till din webbplats. Extra steg - kontrollera om dina strukturerade data faktiskt fungerar med hjälp av Googles test av utökade resultat.

7. Google My Business-lista

Att göra anspråk på, optimera och underhålla din Google My Business-lista är det viktigaste du kan göra för din lokala SEO. Det hjälper till att etablera ditt företag som en enhet, vilket i sig är en stor tillgång för din SEO. Ännu viktigare, det höjer din lokala sökprestanda. När du har skapat en lista blir den kvalificerad för den lokala företagspanelen samt för Google maps, vilket öppnar ditt företag för närliggande sökare.

Optimeringsstrategi

Först måste du besöka Google My Business och antingen skapa eller göra anspråk på din profil. Du kommer att bli ombedd att tillhandahålla några grundläggande detaljer samt verifiera ditt ägande. När du är klar kommer du att skickas till din Google My Business-instrumentpanel, där du hittar många andra sätt att förbättra din lista. Det minsta du kan göra är att lägga till en beskrivning, öppettider och foton, men det finns många fler coola funktioner att utforska. Google lägger ständigt till nya funktioner i Google My Business och det har blivit så avancerat att det nästan är som en egen webbplats.

8. Mobiloptimering

Mobil-först indexering är helt utrullad. Google meddelade att från och med september 2020 kommer alla webbplatser utan undantag att bedömas utifrån deras mobilversion, inte skrivbordsversionen. Så om du vill att din webbplats ska ha någon chans att rankas i sökresultaten måste du se till att den är utformad för mobilanvändare.

Optimeringsstrategi

För att kontrollera om din sida är mobilvänlig, besök Googles mobilvänlighetstest och ange en webbadress. Om sidan är ok får du ett grönt ljus och om det inte är det får du några förslag på vad du kan förbättra.

Det är inte praktiskt att kontrollera din webbplats sida för sida, så du kan använda Google Search Console för att kontrollera alla dina sidor på en gång. Starta verktyget, gå till Förbättringar> Mobilanvändbarhet och se en rapport tillsammans med en lista med förslag på förbättringar.

Slutsats

Det är viktigt att hålla koll på den ständigt utvecklande Google-algoritmen. Vissa rankingfaktorer, som nyckelord och bakåtlänkar, tappar gradvis betydelse. Andra rankingfaktorer, som användarupplevelse och semantisk mättnad, ökar i betydelse. För nu är dock listan ovan en ganska solid lista av taktik som du bär lägga till i din SEO strategi.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.