8 strategier för att producera innehåll på en budget

Att hantera en stram budget är en av de största utmaningarna för en entreprenör eller en nystart, särskilt en mindre företagsägare med begränsade resurser, begränsat kapital och ett ostadigt flöde av intäkter i starten.

För en okänd mindre företagsägare som står inför otaliga ekonomiska utmaningar kan utsikterna till en "marknadsföringskampanj för innehåll" verka långsökta. Varför spendera så mycket viktiga pengar på att anställa en skribent eller specialist när det finns viktigare behov att ta hand om?

Det är sant att innehållsmarknadsföring inte är din högsta prioritet - att säkra företagets stabilitet måste alltid komma först. Men att investera i innehållsmarknadsföring är ett sätt att investera i dig själv, och om du inte gör det åtagandet kan du drabbas av konsekvenserna i form av förlorade affärer och minskad varumärkessynlighet.

Lyckligtvis, förutom att det är nästan nödvändigt för alla moderna företag, är innehållsmarknadsföring ekonomiskt flexibel. Om du har pengar att spendera kan du gå för en spektakulär kampanj, men även när du arbetar med en stram budget är det möjligt att få fördelarna som med en stor kampanj.

I världen av innehållsmarknadsföring finns det två prioriteringar du behöver uppnå: kvalitet och kvantitet. Kvalitet är viktigast, eftersom stora volymer tunt eller överflödigt innehåll inte gör något för dig. Men om du kan producera stora volymer av fantastiskt, unikt, värdefullt och väl granskat innehåll, har du en bra förutsättning för att driva tusentals besökare till din webbplats.

Det finns bara ett stort problem med att uppnå detta. Att hitta den talang (eller den tid) som krävs för att producera bra innehåll vilket då medför stora kostnader - du kan betala tusentals kronor per inlägg eller spendera oräkneliga timmar på att driva på den produktionen. På en stor kvantitetsskala skjuter kostnaderna i höjden.

Men det finns strategier som du kan använda för att producera bra innehåll även på den minsta budgeten:

1. Skriv vad du vet

Istället för att försöka lära dig nya ämnen eller utföra djärva nya undersökningar direkt, spara lite tid genom att skriva om vad du redan vet. Chansen är, du känner din bransch mycket väl och du har några intressanta åsikter och idéer som andra människor vill läsa. Producera innehåll som kommunicerar dessa åsikter och idéer till dina följare. Det borde inte ta mycket tid eller extra ansträngning. Naturligtvis, när du utvecklar din innehållsstrategi, kommer du att vilja driva in i nytt territorium - detta är bara en tillfällig åtgärd för att komma igång med en begränsad budget.

2. Utnyttja kraften hos externa auktoriteter

Istället för att skriva allt innehåll själv (eller betala någon för att göra det), arbeta ömsesidigt fram fördelaktiga relationer med andra författare och auktoriteter i ditt ämne. Din blogg representerar värdefullt innehåll som många skribenter online skulle vilja använda som en plattform för sitt eget innehåll – låt dem det! De får kraften i varumärkexponering och bakåtlänkar av hög kvalitet, och du får gratis innehåll som lockar människor till din webbplats. Det enda förbehållet här är att du måste hitta skribenter och källor som kan producera bra innehåll i linje med ditt varumärkes kärnuppdrag och målgrupp.

3. Egenproducerat multimediainnehåll

I en modern marknadsföringsstrategi för innehåll räcker sällan skriftligt innehåll. Publiken kräver bilder, infografik, videor och till och med ljudstycken utöver skriftligt material. Att arbeta med en fotograf eller grafisk designer kan vara dyrt, så försök att producera multimediainnehåll med de resurser du enkelt kan få. Telefonen har en kamera, så börja använda den - ta foton av ditt kontor, din utrustning eller steg-för-steg-foton som en bifogad artikel. Ta en video av dig själv som talar, eller som en demonstration av något som är relevant för ditt företag. Ibland fungerar de enklaste produktioner bäst.

4. Ta hjälp av praktikanter och nyexaminerade

En expert på innehållsmarknadsföring med tio års erfarenhet kommer nästan utan tvekan att kunna ge dig massor av bra innehåll, men det kommer att bli en rejäl prislapp. Å andra sidan kommer praktikanter och nyexaminerade att kunna arbeta för en mycket lägre kostnad, men kvaliteten på arbetet kan behöva lite tillsyn.

Men, med rätt riktning och lite extra tålamod kan till och med helt oerfarna ungdomar förvandlas till stora innehållsmarknadsförare i sig - och förutom vad du än betalar dem får de värdefull arbetserfarenhet och sitt namn på alla arbeten de producerar. Det är en ganska bra affär för alla.

5. Återanvänd inlägg i nya former

Först en varning — Google hatar att se duplicerat innehåll. Att återanvända ett gammalt inlägg på något avsiktligt eller exakt sätt kommer förmodligen att ge dig ett straff. Ändå finns det sätt att återvinna eller återanvända äldre innehåll, så länge du gör det i nya former. Om du till exempel skriver ett långt forskningsinlägg som täcker ett visst ämne i uttömmande detaljer kan du dela upp det i mindre, mer smältbara bitar för att fungera som snabbreferensblogginlägg. Alternativt kan du kedja ihop några av dina mest populära blogginlägg till ett större antologiliknande kompendium för att erbjuda som en nedladdningsbar e-bok. Utnyttja den information du redan har i så många former som du kan hantera.

När det gäller återvinning av inlägg kan en bloggtjänst eller en SEO byrå (som oss) hjälpa till att producera unikt innehåll av hög kvalitet som är i linje med långlivade inlägg, som du redan har på din webbplats.

6. Fokus på distribution

I de tidiga stadierna av din innehållskampanj kommer det att bli ett problem att producera stora volymer med bra innehåll. Men om du bara har en handfull fantastiska verk, kan du fokusera dina ansträngningar på distribution för att öka räckvidden och värdet för de utvalda verken. Du kan till exempel arbeta med syndikering av dem på ett större antal olika sociala medier, eller så kan du publicera dem till den högsta auktoriteten du kan hitta externt (som gästinlägg). Detta tar fortfarande lite tid, men det kan hjälpa dig att få ut det mesta av dina begränsade i antal och inledande inlägg.

7. Låt dina kunder göra en del av jobbet

Om du har en bra produkt och lite rykte på sociala medier bör det inte vara för svårt att få dina kunder att producera lite innehåll åt dig. Erbjud en tävling för dina följare i utbyte mot deras användarskapade material; till exempel kan du ge bort en värdefull gratis produkt till användaren som skapar den bästa videon som visar ditt varumärke på något sätt. Videoinnehållet de skapar kan utnyttjas som en del av din strategi och du får stor uppmärksamhet under tiden. Du kan också vara värd för ett forum eller liknande samarbetsinnehåll på din webbplats, förutsatt att du har tillräckligt med initialtrafik för att hålla igång det. I det här fallet måste du få bollen att rulla med något av ditt eget material (och övervakning under de första veckorna och månaderna).

8. Minimal lösning och expansionsförlopp

Med en marknadsföringskampanj för innehåll spenderar du inte mycket pengar på konkreta föremål. Du kan behöva köpa en bild och du kanske vill betala för lite extra reklam, men för det mesta är allt du betalar för det arbete du behöver göra - nämligen att skriva och trycka på ditt innehåll. Eftersom de typiska och mest konventionellt framgångsrika alternativen för detta är att anställa en byrå eller att anställa någon på heltid, skriver många företagare omedelbart av möjligheten som för dyra.

Innehållsmarknadsföring är dock flexibel - den kan vara så stor eller liten som du vill, med endast de medier och kanaler du väljer. Ju mer du gör för din kampanj, desto bättre kommer det att göra, men om du precis har börjat med en lägsta budget är allt du verkligen behöver en minimal lösning - minst arbete som ger dig preliminära resultat. För de flesta småföretag kostar inte denna minimala lönsamma lösning mycket pengar, men det räcker för att göra en rimlig avkastning.

När du blir mer erfaren och bekant med innehållsmarknadsföring och när du har tillgång till mer intäkter kan du gradvis öka dina ansträngningar och lägga till nya medier eller nya resurser som hjälper dig att hantera arbetet.

Genomför dessa strategier för din egen innehållskampanj så kommer du att upptäcka att du inte behöver tiotusentals kronor för att driva en effektiv och lönsam kampanj. Uppenbarligen, om du har pengar att investera och investerar det klokt, kan det extra kapitalet hjälpa till att stödja dina totala ansträngningar. Men om du precis har börjat eller om du är ett litet företag med kapitalproblem, borde dessa ekonomiska hinder inte hindra dig från att börja bygga ett stort innehållsimperium.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.