COVID-19 & SEO - Varför din strategi är viktigare än någonsin

I mars 2020, i början av den pandemiska hälsokrisen, kämpade företagen med vad den efterföljande ekonomiska nedgången skulle betyda för dem och undrade hur man skulle navigera i det okända territorium som låg för oss alla.

På Seorush översvämmades vi av frågor från potentiella kunder och kunder som vi aldrig tidigare fått frågor från.

  • Ska jag avbryta min årliga SEO budget för att mildra potentiella problem med kassaflöde?
  • Ska jag starta en SEO kampanj om jag inte är säker på att mitt företag kan överleva en långsiktig ekonomisk nedgång?
  • Ska jag vänta tills det har lagt sig innan jag förbinder mig till en SEO budget?

Din situation kan vara unik - eller så kanske du har ställt dig samma frågor.

Liksom så många andra företagsledare hade du troligtvis i uppdrag att fatta beslut som skulle få långtgående konsekvenser för ditt företags framgång på kort och lång sikt.

Även mitt i en krossande osäkerhet höll Seorush fast vid dessa tre sanningar.

1 - Det kommer att bli en återhämtning.

Hälsokrisen kommer så småningom att upphöra och en ekonomisk uppgång kommer att komma.

2 - Världen kanske aldrig ser likadan ut igen.

Konsument vanor och affärsmetoder kommer att genomgå ett revolutionerande kvantsprång.

3 - Där det finns förändring, finns det möjlighet.

Omkastningar lossar på fasta rutiner och utmanar långvariga antaganden - vilket ger grogrund för ny tillväxt.

Inom den ramen ställde vi våra kunder och potentiella kunder en klargörande fråga:

"Vad kommer att hända i din bransch - oavsett ditt företags situation - när saker och ting vänder uppåt?"

Med tanke på att vi alla kommer att ha en drastiskt annorlunda marknad för konkurrenter och kunder som kommer att omstrukturera och omforma verksamheten som vi känner till den, förväntade vi oss att:

  • Vissa företag tappar fart på grund av ändrade regler eller störningar i försörjningskedjan.
  • Konsumenterna skulle söka efter alternativ för att tillgodose deras behov som skulle kunna ge mer värde.
  • Rekommendationer för folkhälsa skulle förändra inköpsvanor och kunder vänder sig till sökmotorer som Google, mer än någonsin för att hitta vad de behöver.
  • Företagare skulle ha "en-gång-i-livet" möjlighet att ses som ett alternativ för en stor del av den totala marknaden.
  • Det skulle vara av största vikt att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt för att få ut det mesta av dessa nya möjligheter.
  • Välplanerade investeringar kommer att placera företag vid korsningen av konsumenternas behov och förmågan att leverera kvalitetsvaror och tjänster.

Vad innebar detta?

Den som bestämde sig för att investera, särskilt i marknadsföringskanaler som innehåll och SEO, skulle komma till toppen i en återhämtning.

I början av pandemin var det svårt att göra så mycket mer än besparingar för att överleva. Nu, med ett avlägset ljus i slutet av tunneln kan du ta en stund till att drömma dig in i en framtid där ditt företag inte bara har överlevt utan blomstrar.

De rätta strategierna skapar motståndskraft och driver ditt företag för att klara av ekonomin.

Hur kan en återhämtning se ut?

Vad sägs om att fånga nya kunder, komma över dina konkurrenter, anställa exceptionell talang och ta fram nya produkter och erbjudanden?

Även om du inte kunde engagera dig i en SEO kampanj i mars, så med ljuset i gryning på horisonten, är det nu dags att fördubbla dina strategier som kommer att placera ditt företag på topp för att få ut det mesta av alla nya möjligheter.

Låt oss bryta ner det här i lättare bitar.

Dina konkurrenter har tappat fart

Under den tredje veckan i mars ansökte över 389 000 svenskar om arbetslöshet vilket motsvarar 7,1 procent av befolkningen och slog alla tidigare rekord. I november uppgick den siffran till dryga 455 000 arbetslösa.

Konkurrenter har bromsat sina verksamheter på grund av den påverkan på försörjningskedjan och de oundvikliga minskningar av efterfrågan som kommer med en ekonomisk kris. Alla problem som ditt företag upplever kan du vara säker på att dina konkurrenter också känner av.

Om du historiskt har kämpat för att hålla jämna steg med marknadsledarna i din bransch är detta en unik möjlighet. Ekonomiska avmattningar ger chansen till justeringar i olika branscher, vilket skapar utrymme för smarta företagsledare att utnyttja alla sina resurser för att skapa en bestående fördel.

Dina konkurrenter har sannolikt skurna budgetar vid pandemin, och marknadsföringsbudgeten är alltid den första i som drabbas.

Henry Ford har ett berömt citat:

"En man som slutar annonsera för att spara pengar är som en man som stoppar en klocka för att spara tid."

Genom att ta din del från Mr. Ford kan du få ännu mer pengar för varje krona i din marknadsföringsbudget på grund av det vakuum som lämnas efter dina konkurrenter som minskar sina utgifter.

Om du inte hade något annat val än att skära ner din budget under våren, är det dags att ta tillbaka den med full kraft - även om det innebär nedskärningar i andra delar av ditt företag. Nu är möjligheten att uppnå högre avkastning än någonsin tidigare på marknadsföring och reklam.

Seorush har ökat sin marknadsföringsbudget sedan början av mars. Faktum är att vi investerade i en helt ny marknadsstrategi och vi investerar aktivt i nya områden för att utveckla vår varumärkesstrategi.

Varför?

För när alla andra skär ner, lämnade det marknaden öppen - en möjlighet som vi inte har råd att se förbi.

Dina konkurrenter kommer att gå ur drift

Tyvärr är små och medelstora företag mest utsatta under en ekonomisk nedgång. Men inte ens finanskrisen 2007–2010 var i närheten av den hotnivå som Covid-19 utgör.

Efter sommarens höjning av infektionsfrekvensen i Covid-19 kan det bli dödsfallet för många företag som är sårbara av den första vågen i pandemin.

Som ett resultat av detta kommer branschen att fortsätta att skalas av aktivt i nästan alla sektorer.

  • Konkurrenter som stressade sitt kassaflöde för att driva expansion har plötsligt inga pengar att täcka allmänna kostnader. Konkurrenter som spenderar onödiga kostnader och undersparade för en eventuell lågkonjunktur kan inte längre hyra sina lokaler eller avlöna sina anställda.

Vad betyder detta för dig?

Färre leverantörer att konkurrera med på marknaden

Medan du har en tillfällig minskning av köpare kommer de att återvända med den ekonomiska återhämtningen. Det kommer att finnas ett gap mellan ökat utbud och efterfrågan när företag försöker sig på en ökning. Detta gap mellan behov och erbjudanden utgör en möjlighet för smidiga företagsledare.

Dina konkurrenter har inte tänkt långsiktigt

De flesta är bara inriktade på att komma igenom den aktuella krisen utan att överväga förberedelserna för en ekonomisk återhämtning.

De kanske tror att deras innehållsmarknadsföring och reklamkampanjer kan komma tillbaka precis där de slutade. Men marknadsföring, särskilt SEO handlar om drivkraft.

Förlorad drivkraft innebär att konkurrenter kommer att behöva ännu mer tid och pengar i framtiden för att komma ikapp företag som ditt.

Kunder kommer att leta efter ett alternativ

Kunderna kommer att aktivt ompröva vad andra leverantörer kan leverera bättre för att fylla deras behov.

När dammet lagt sig kommer potentiella kunder att hålla utkik efter vem som erbjuder bättre priser, bättre serviceplaner eller bättre produkter. Ett företag som ditt kan skilja och locka dessa kunder när de börjar leta efter alternativ.

Luta dig mot en om positionering

Av alla dess skiftningar i det nuvarande affärslandskapet kommer inget företag att komma undan oförändrat. Omfamna den nya verkligheten och passa på att fråga dig själv vad som gör ditt företag riktigt bra.

Nu är det dags att låta marknaden veta.

  • Din konkurrens har förlorat sin budgetfördel.
  • Marknaden har blivit mindre mättad.
  • Kunderna omvärderar sina behov och är mer villiga än någonsin att överväga alternativ till sina beprövade leverantörer.

Förbereder du dig på att dra nytta av den massiva tillströmningen av nya kunder när tiden kommer? Den nuvarande ekonomiska utmaningen och den oundvikliga återhämtningen kan representera ditt företags viktigaste tillväxtmöjlighet för de senaste två decennierna.

Organisk sökning kommer att leda till nya kundförvärv

Pandemin har förändrat miljontals svenskars köpvanor. I större antal än någonsin använder kunder sökmotorer för att hitta vad de behöver.

Befintliga vanor och nya omständigheter kommer att konspirera för att driva företag och konsumenter till sökmotorer när de letar efter vad de behöver.

Människor använder organisk sökning för att hitta varor och tjänster som:

  • de inte längre kan köpa från sin tidigare leverantör; eller
  • deras nuvarande leverantör kan inte tillhandahålla den service eller värde som de förväntar sig.

Här är bara ett exempel: I början av pandemin ändrade Amazon sin fraktpolicy för icke-väsentliga varor. Under flera månader tog det så lång tid som 30 dagar att ta emot dessa artiklar. Detta var en förkunnare för de som kom ut av det. Frustrerade kunder reformerade sina inköpsvanor för att tillgodose deras behov av snabb leverans.

Var tittar kunder som inte vet var de ska vända sig? Sökmotorn. Det är där du behöver vara.

Ta en ny marknadsandel med SEO nu

Grupper av kvalificerade kunder kommer att byta leverantör av varor eller tjänster av nödvändighet eller bekvämlighet. Om du är rätt positionerad garanterar jag att du kommer att se en betydande ökning av marknadsandelen.

Du kan ha möjlighet att multiplicera din marknadsnärvaro på mindre än ett år genom att placera dig själv där kunderna kommer att vara.

Varför uppmanar vi dig att agera nu?

Det tar i genomsnitt 3 – 6 månader för att få din webbplats placerad korrekt hos sökmotorer för att få ett resultat. Du måste ge det tillräckligt med tid för att placera din webbplats rätt. Annars kommer du att dyka upp till festen alldeles försent.

Det är dags att planera för 2021

1 - Gör det som är nödvändigt för att verksamheten ska fungera idag. Teckna inte ett SEO kontrakt (eller något annat kontrakt) om du inte har kassaflödesmekanismer för att ta dig genom första kvartalet 2021.

2 - Bestäm om du vill överleva eller växa det kommande året. Förutsatt att du har lämpliga kassaflödesmekanismer just nu är det viktigare än någonsin att bestämma var du vill vara de närmaste 12 månaderna. Medan dina konkurrenter är fokuserade på ”här och nu” har du en möjlighet att ta marknadsandelar. De som skapar strategier för ekonomisk återhämtning är de som kommer att leda marknaden. Bli den ledaren.

3 - Investera dina resurser just nu för att avgöra hur ditt företag kommer att växa. Investera i digitala marknadsföringsaktiviteter som ger enorma framtida resultat. Tänk ut hur du kan fokusera din SEO och innehållsstrategi för att rikta dig till de konsumenter som kommer att återgå till den öppna marknaden. Det är väldokumenterat att varumärken som ökar sin marknadsföringsbudget under en lågkonjunktur, när deras konkurrenter minskar, kan förbättra sina marknadsandelar och avkastning på investeringar till lägre kostnad än under goda ekonomiska tider.

4 - Placera dig själv där kunderna kommer att vara när de vill köpa. Inköpsvanor kommer att göra en väsentlig del i online-shopping. Mer än någonsin kommer dina kunder att använda sökmotorer för att börja sin köpresa. Var där och var redo!

Vad kommer historien att säga om ditt nästa drag?

Tuffa tider kräver tuffa beslut, men framåtblickande ledare positionerar sina företag för framtida framgång genom att göra smarta marknadsföringsinvesteringar.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.