Facebook marknadsföring: En omfattande guide för nybörjare

Är du på gång att komma igång med marknadsföring online?

Då har du nog hört att du måste vara på Facebook. Det är världens största sociala nätverk med över 3 miljarder aktiva användare, varav nästan 1,9 miljarder är aktiva varje dag.

Från en småskalig start med gymnasieelever som delar foton har det nu blivit en stor aktör i branscher som media, marknadsföring och teknik.

Nyligen har Facebook dock varit inblandade i skandal efter skandal.

Från Cambridge Analytica, kontohackning, ryska störningar och mer - är Facebook fortfarande värt att investera tid och energi på? Eller är dess dagar räknade?

Svaret är att trots skandalerna visar forskning att Facebooks användare inte verkar ha förändrat sitt beteende.

Du hittar fortfarande dina bästa marknadsföringsmöjligheter i världens största sociala nätverk, och det kommer inte att förändras inom kort tid. Att spendera tid på att lära sig Facebook marknadsföring är värt investeringen.

I den här guiden visar vi dig grunderna för hur du använder Facebook till din fördel. Guiden riktar sig till nybörjare som vill ha en introduktion till marknadsföring av sin verksamhet på världens största sociala nätverk.

Är din målgrupp på Facebook?

Innan vi går in i detaljerade strategier för hur man marknadsför på Facebook, låt oss svara på den första frågan - är din målgrupp ens på Facebook?

Svaret är, förmodligen.

De senaste uppgifterna från Internetstiftelsen visar att varje ålder använder minst en webbplats för sociala nätverk, ju yngre användare desto högre procentsatser.

Rapporten visar också att kvinnor är dominerande på de tre största sociala mediewebbplatser i Sverige.

Och när det gäller vilket nätverk människor använder dominerar Facebook listan. 2019 använde 74% av svenskarna Facebook varav 51% dagligen, och med Instagram på andraplats med 61% varav 41% dagliga användare.

Med andra ord, oavsett vilken åldersgrupp du riktar dig mot, kommer det att finnas mer än tillräckligt med dessa användare på Facebook.

Så här förbereder du dig och börjar marknadsföra via Facebook.

Marknadsföring med Facebook-sidor

Det första och mest uppenbara marknadsföringsverktyget på Facebook för varumärken är Facebook-sidor. Som en personlig profil är en sida navet för information för ditt varumärke, vare sig det är ett företag, en produkt, en tjänst eller till och med en expert eller kändis.

Användare kan "gilla" en sida och "följa" den, vilket innebär att de automatiskt får uppdateringar från den sidan i deras nyhetsflöde.

Men för att se inläggen varje gång de läggs till måste du klicka på alternativet för att se inlägg först. Annars är det troligt att du inte kommer att se uppdateringarna eftersom Facebook vill att Sidor ska betala för mer synlighet och räckvidd.

Så när du får folk att gilla din sida är det en bra idé att rekommendera att de följer dig och ser dina inlägg först. Det kommer att spara mycket pengar på lång sikt om du inte behöver betala för inläggen så ofta för att göra dem synliga.

Det finns några viktiga skillnader mellan sidor och profiler. För att få kontakt med någon som en personlig profil måste båda parter bekräfta vänskapsförfrågan.

När du har en sida kan människor gilla och följa utan godkännande från dig.

En annan skillnad är att det inte finns några gränser för antalet personer som kan gilla din sida. Om du har ett personligt konto kan du bara ha 5 000 vänner. Men en sida kan ha tusentals eller till och med miljoner människor som gillar den.

Det bästa med Sidor är att de är gratis och enkla att komma igång med. Du kan bokstavligen bygga en ny sida under de närmaste 15 minuterna och se lika professionell ut som ett multi-miljonföretag.

(Även om du förmodligen inte kommer att ha så många gillamarkeringar utan mycket arbete.)

Nackdelen är just det - de kan vara svåra att komma åt från start. Om du inte är en kändis eller ett stort varumärke som Samsung eller BMW krävs det mycket arbete för att få fler att gilla din sida.

Men om du ska börja med detta måste du skapa en professionell sida. Här är hur.

Så här skapar du den perfekta Facebook-sidan

Tyvärr använder många företag inte Facebook-sidor till sin fulla potential. Värre är att vissa varumärken använder dem dåligt och faktiskt skadar sin egen trovärdighet.

Dessa riktlinjer hjälper dig att undvika att göra dessa misstag.

Profilfoto och omslagsbild

Din profilbild ska vara din logotyp. Så enkelt är det.

Omslagsbilden är en annan historia. Det är verkligen upp till dig att bestämma vad du ska lägga här. Vissa använder foton av anställda, medan andra använder snygga konstverk och lägger sin kontaktinformation i omslagsbilden.

M&Ms gör ett bra jobb med att blanda sin logotyp, karaktärer och produkt i sina foton.

Välj ett foto som förbättrar din sida och drar dina besökares ögon åt sig.

"Om" sektionen

Sektionen "Om" är tydligt placerad precis under företagets logotyp. Det här är din chans att berätta för alla som kommer till din sida vad ditt företag gör.

Det är kort, så försök inte att pressa in allt. Bara grunderna är bäst.

Se till att inkludera mer information under "mer information" på "Om" sektionen.

Förklara vad ditt företag gör, varför du är annorlunda och andra intressanta fakta. Om du kan, ta dig tid att skriva det specifikt för din Facebook-publik.

Men om du är stressad kan du kopiera texten från sidan "Om" på din webbplats eller blogg. Var noga med att fylla i alla dina uppgifter under "Grundläggande information".

Ford gör ett bra jobb inklusive deras höjdpunkter och kontaktinformation på deras informationssida.

Om du har ett fysiskt företag kan du lägga till några fler funktioner som plats och öppettider. Den här sidan från Ericsson är ett bra exempel.

Kom bara ihåg att hålla det vänligt och informellt. En avslappnad ton fungerar vanligtvis bäst på Facebook.

Lägg upp användbar information till din tidslinje

Vad du lägger upp på din vägg kommer att visas i nyhetsflödena för alla som har "gillat" din sida, precis som när du lägger upp något i din personliga profil.

Så se till att det du lägger upp är användbart för dina fans. Lägg inte upp oändliga uppdateringar om samma sak, och lägg inte in alltför ofta, så du täpper till dina följares nyhetsflöden.

Stora varumärken som Apple brukar bara publicera saker som de vet kommer att vara intressanta för sina fans, som unika videoannonser eller produktmeddelanden.

Här är några idéer för vilka saker du kanske vill lägga upp på din vägg:

  • Länkar till artiklar relaterade till ditt företag eller din bransch
  • Länkar till dina blogginlägg
  • Rabattkoder för dina fans på dina produkter
  • Nya produktreleaser
  • Länkar till online verktyg som dina fans kan finna användbara
  • Anpassade videor som kommer att tilltala din publik - du kan använda InVideo för att skapa högkvalitativa och effektfulla videor för Facebook

Återigen, se till att dina inlägg är användbara eller intressanta. Lägg inte upp mer än några gånger varje dag såvida det inte finns något speciellt evenemang.

Skräppost är ett av de snabbaste sätten att förlora fans. Om du inte gör något annat än att skicka reklam om ditt företag utan att någonsin lägga till något av värde kommer du att ha svårt att få och behålla fans.

Innan du skickar ut en uppdatering, fråga dig själv om det ärligt tillför värde till konversationen. Om det inte gör det, skicka inte det.

Studera din statistik och dina resultat

Facebook Insights erbjuder riktigt bra analys för sidor. Var uppmärksam på dem. Om du ser en kraftig ökning av fansen (eller en avfasning), titta på vad du har publicerat nyligen och se om du kan ta reda på orsaken till trenden.

Lägg sedan upp mer av den typen av innehåll (eller mindre om du tappar fans).

Använda grupper, marknadsplats och jobb

Under de senaste åren har Facebook lagt till några nya funktioner för olika typer av sidor.

Så här använder du dem för att marknadsföra ditt företag eller varumärke.

Hur man marknadsför med Facebook Grupper

Facebook har haft grupper ett tag, men det är inte förrän nyligen de låter dig skapa varumärkesbaserade grupper som är kopplade till din sida.

Först behöver du en Facebook-sida för ditt varumärke. Sedan kan du skapa en grupp för att gå med i den med din sida.

Detta möjliggör lite mer kontroll över gruppen eftersom du kan koppla ditt företag till den.

Facebook-grupper liknar diskussionsforum, men med ytterligare funktioner som sidor och profiler har (som en tidslinje).

Du kan skapa grupper relaterade till din bransch eller produktutbud som ett sätt att nå ut till potentiella kunder.

Det fantastiska med Facebook-grupper är att de, som sidor, är gratis. De tenderar också att ha höga nivåer av engagemang. På sidan av nackdelar finns att de kan vara mycket tidskrävande.

För att hantera en sida behöver du kanske bara checka in en gång om dagen (eller till och med mindre) för att skicka något och svara på kommentarer.

Med en grupp vill du ständigt övervaka diskussioner, lägga upp frågor och hantera medlemmar - kanske flera gånger om dagen.

Hur man marknadsför med Facebook Marknadsplats

Om du har produkter att sälja kan Facebook Marknadsplats vara en vändning för dig. Det liknar Blocket marknadsplats men inbyggt i Facebook.

Det är en relativt nyare funktion som Facebook fortfarande håller på att revidera, men den har enorm potential för e-handelshandlare och andra typer av produktbaserade företag.

Om du säljer produkter kan du överväga att skapa en butik. Detta låter dig lista produkter på en separat "Butik" -flik på din Facebook-sida.

När du listar produkter kan de sökas på Facebook och andra kan hitta dem.

Om du är i e-handelsbranschen är det en marknadsföringsstrategi som du måste börja använda så snart som möjligt.

Hur man använder Facebook-jobb

Slutligen kan du skicka jobb till Facebook. Detta är en annan nyare funktion som lanserades under de senaste åren eller så.

Naturligtvis är detta inte typisk marknadsföring som de flesta använder på Facebook, men det kan vara till stor hjälp om du vill anställa någon.

Det är bara ett annat sätt att använda Facebooks enorma kraft för att hjälpa ditt företag att växa.

Riktad reklam

Facebook erbjuder en fantastisk riktad annonseringsplattform.

Du kan skapa annonser inriktade på specifika geografiska områden, åldrar, utbildningsnivåer och till och med de typer av enheter som används för att surfa. Facebook låter också användare dölja annonser som de inte gillar och "Gilla" en sida precis under en annons.

Eftersom det samlar så mycket demografisk information om sina användare har Facebook ett av de mest riktade annonseringsprogram online.

Du kan rikta dig till användare baserat på praktiskt taget allt du kan hitta i deras profiler, samt spåra din framgång med varje segment.

(Det är också deras mest kontroversiella funktion, och en som har fått dem till några problem nyligen. Men vi kommer att avsätta det för den här artikeln och bara fokusera på hur man använder verktygen.)

Annonser kan visas per visning eller per klick. Facebook visar vilka bud som är för annonser som liknar dina, så att du vet om ditt bud är i linje med andra i din bransch. Du kan också ställa in dagliga gränser så att det inte finns någon risk att din budget överskrids.

Fördelen är att Facebook-annonser är mycket kraftfulla och att de är mer benägna att lyckas än sidor eller grupper eftersom du kan välja vem som ser annonserna.

Nackdelen är naturligtvis kostnaden. Det är enkelt att köra massor av Facebook-annonser utan att få något tillbaka, så håll noga koll på din budget och avkastning.

Typer av Facebook-annonser

Det finns ett antal typer avannonser du kan välja mellan.

Dessa inkluderar video, erbjudanden, leads, canvas, karusell och många andra typer. Var och en har en viss fördel och kan vara användbar beroende på vilken typ av marknadsföring du gör.

Ett av de bästa sätten att bestämma vilken typ av annons som ska visas är att titta på vad dina konkurrenter gör. Gå bara till fliken "Info och annonser" på alla företagssidor så kan du se vilka annonser som är aktiva.

(Du kan också ändra land om du vill se kampanjer i andra regioner.)

För att skapa en ny annonskampanj måste du vara administratör för en sida. Därifrån kan du snabbt gå in i annonshanteraren.

Det är ett komplicerat verktyg, men det finns ingen anledning att börja med alla funktioner.

Var bara van vid de viktigaste knapparna och mätvärdena för ditt varumärke och bygg därifrån. Du kan alltid lära dig mer senare när du har använt det ett tag.

Kraftfulla inriktningsalternativ

Som nämnts tidigare har Facebook några av de mest kraftfulla inriktningsverktygen av alla online annonseringsprogram.

Du kan rikta in dig med nästan vad som helst i en användares profil. Du kan börja med platsen om det är viktigt. Du kan ange antingen stad, postnummer, län eller stat.

Detta fungerar särskilt bra för lokala företag. Därifrån kan du välja grundläggande demografi, inklusive förhållandestatus, ålder, arbetsplats, utbildning (inklusive större deltagande och år), födelsedag och mycket mer.

Du kan rikta annonser till personer som nyligen har flyttat. Så om du äger ett gym i Malmö och vill hitta alla personer som nyligen flyttat till området kan du rikta dina annonser och annonstexter till dessa personer.

Du kan också rikta dig mot människor baserat på deras intressen. Säg till exempel att du har en produkt som riktar sig till fotbollsfans. Du kan då skriva fotboll i fältet intressen.

Eller kanske har du skrivit en bok och du är säker på att människor som gillar en annan viss bok kommer att gilla din. Ange bokens titel under intressen så riktar du dig specifikt till dessa användare.

Du kan till och med rikta in dig på en privat lista över användare. Om du har en lista med e-postadresser till personer som du vill rikta dig in på kan du använda Facebooks annonshanterare för att inrikta dina annonser på just dessa personer.

Så om du driver ett SaaS-företag och har 250 personer på din "prospektlista" kan du använda deras e-postadresser för att inrikta dig på just dessa med annonser på Facebook.

Anpassa dina annonser

Den andra stora fördelen med tätt riktade annonser är att du kan skapa olika annonser för olika demografiska grupper. Bättre riktade annonser kommer att få bättre resultat.

Om du riktar dig mot fotbollsfans kan du skapa enskilda annonser för olika populära lag. Du kan ha en annons specifikt riktad till Malmö FF fans, en till AIK-fans och en annan till GAIS-fans.

Då kommer du bara visa dessa annonser för personer som i deras intressen har angett att de är fans av dessa lag.

Eller låt oss säga att du har riktat dig mot människor baserat på deras kärlek till en viss bok. Du kan nämna den boken i själva annonsen för att göra det mer sannolikt att fånga deras uppmärksamhet. Skapa olika annonser för olika böcker och rikta in dig därefter.

Slutsats

Facebook är inte bara kraftfullt - det är flexibelt. Oavsett vilken typ av företag du driver har det tillräckligt med olika marknadsföringsalternativ för att du ska kunna skräddarsy dina marknadsföringsinsatser för att passa ditt företag, din budget och dina tidsbegränsningar.

Ja, det kan ta lite tid att lära känna alla dess funktioner, men det är värt det. Facebook växer fortfarande i snabb takt, och varje dag blir det en mer oumbärlig del av marknadsföring på sociala medier.

Även om de aktuella rubrikerna inte går till Facebooks favör, går plattformen inte någonstans på ett tag.

Om Facebook inte är en aktuell del av din marknadsföringskampanj, borde det vara det. Avsätt lite tid för att utforska, starta några testkampanjer och se vad som händer. Som vad som helst krävs det övning för att bli bra på det.

Vårt råd: kom igång nu. Och lär dig av dessa lektioner.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.