101 sätt att förbättra din webbplats SEO och förbättra din Google-ranking

101 SEO-förbättringar - Innehållsförteckning

När du letar efter något - en bra restaurang att äta på, namnet på en bra skatteadvokat eller bara slumpmässiga fakta om filmen du tittar på - vänder du dig vanligtvis till Google, alla gör det. Och alla klickar på en av de första posterna i sökmotors resultatsidor (SERP) som de hittar.

Skulle det inte vara trevligt om din webbplats var högst upp på listan?

Detta är målet med SEO (sökmotoroptimering), men att få din webbplats att ranka så högt - särskilt i en konkurrensutsatt miljö - är inte precis enkelt. Google avslöjar endast tvetydiga beskrivningar av hur dess huvudsakliga algoritm fungerar (för att förhindra spammare och manipulatorer), och genom åren har vi upptäckt hundratals potentiella rankningssignaler. Lägg till det faktum att algoritmer alltid förändras och förbättras, och det är lätt att se varför SEO verkar så förvirrande för så många.

Därför har jag sammanställt den här omfattande listan med 101 olika sätt att förbättra din sökrankning och fått ner vår SEO-kunskap till konkreta, körbara punkter som är lätta att förstå även för en nybörjare.

Av organisatoriska skäl är dessa uppdelade i kategorier:

Domänoptimering - Dessa är strategier för hur du väljer, är värd och underhåller din domän.

Global on-page optimering - Det här är SEO strategier on-page (på sidan) som gäller för hela din webbplats som antingen förbättrar din auktoritet och pålitlighet eller säkerställer din synlighet för sökrobotar.

Sidbaserad on-page optimering - Det här är sidspecifika uppdateringar på en sida, vilket antingen förbättrar din auktoritet och pålitlighet eller säkerställer din synlighet för sökrobotar.

Länkbyggnad - Dessa är strategier för att bygga och skaffa bakåtlänkar, som är avgörande för att öka din domänauktoritet och domänvärdet.

Social media - Marknadsföring på sociala medier kan inte öka din ranking direkt, men det kan ha en enorm inverkan på sekundära rankningsfaktorer.

Korrektionsstrategier - Det här är strategier för att åtgärda problem eller korrigera kursen för en strategi som håller på att glida bort från syftet med strategin.

Utan vidare dröjsmål, låt oss titta djupare på dessa 101 sätt att förbättra din webbplats sökrankning!

Domänoptimering

1. Optimera din domän med sökord

Ditt första jobb är att optimera ditt domännamn med sökord som du tänker rikta dig till. Processen med att välja sökord är lite komplicerad. Att inkludera ett eller flera av dessa sökord i ditt domännamn kan vara till hjälp för att öka din sökrankning, eftersom du får ytterligare relevans för relaterade frågor. Till exempel, om ett av dina sökord är "ersättningsfönster", kan ett domännamn som ersattningsfonster.se vara fördelaktigt. Det är uppenbart att det är mycket svårare att göra om du redan har en etablerad domän - i allmänhet är det inte värt att ändra din domän, men om du börjar från början är det definitivt värt att överväga.

2. Förkorta din teckenlängd på domänen

Medan du håller på att välja ditt domännamn är det också en bra idé att hålla din teckenlängden på domänen så kort som möjligt. Som du ser i några andra webbadressbaserade optimeringstekniker föredrar Google att hålla saker så korta och så enkla som möjligt. Ju fler tecken du lägger till i din domän, desto mer komplicerat är det för användare att ta reda på vad du gör och desto svårare är det att komma ihåg eller komma åt en domän. När det gäller domännamn är kortare desto bättre.

3. Håll underdomäner tydliga och optimerade

Inte alla varumärken eller webbplatser har underdomäner; dessa är hierarkiska skillnader inom täckningen av en bredare domän och kan användas för att skilja ett separat område på webbplatsen eller ett helt annat varumärke. Du kan till exempel ha exempel.se- och blogg.exempel.se -domäner för att hålla din e-handelsplattform och bloggplattform åtskilda. Återigen, för att göra Google nöjd, görs det med enkelhet, och där du håller dina underdomäner så korta och tydliga som möjligt; beskriv underdomänens natur med så få ord som möjligt och använd sökord när det är möjligt. För ordens skull rekommenderar jag inte att du använder en underdomän för din blogg; lägg istället din blogg i en undermapp på din domän, så den ser ut så här: exempel.se/blogg.

4. Publicera din WHOIS-information

WHOIS (uttalas "who is", lämpligt nog) är ett protokoll för att registrera och hitta olika resurser kopplade till en viss webbplats. Du kanske till exempel kan leta upp webbplatsens IP och kontaktinformation för webbansvarig. Som skapare av en webbplats har du möjlighet att publicera denna information eller blockera den från offentliga register. Du kan bli frestad att välja det senare under vanliga omständigheter, men det är faktiskt bättre att bli offentlig. Om du döljer din information kanske Google tror att du försöker göra något lömskt.

5. Välj rätt webbhotell

På ytan verkar de flesta webbhotell vara desamma. De erbjuder alla samma tjänst och till nästan samma pris beroende på vilka andra tjänster och funktioner du önskar. Ditt val till värdleverantör kan dock spela en avgörande roll för hur din webbplats visas i sökmotorer på ett antal olika sätt. Till exempel, i värsta fall, om din värd anklagas för att bedriva misstänkt aktivitet, kan det återspegla sig dåligt på din webbplats. På en vanligare nivå, om ditt webbhotell är opålitlig, kan webbplatsavbrott störa webbplatsens utseende i SERP. Vi har använt ett antal olika värdar och har för närvarande Misshosting som värd på Seorush, vilket vi har varit väldigt nöjda med. Vi har valt tjänster från det lite dyrare spektrumet, men de erbjuder riktigt bra kundsupport, säkerhet, hastighet och hittills noll driftstopp.

6. Migrera försiktigt

Det kommer sannolikt att komma en tid när du behöver migrera din webbplats till en ny domän, ett nytt webbhotell eller bygga en ny webbplats. När detta händer är det absolut nödvändigt att du migrerar med bästa metoder för SEO i åtanke. Annars riskerar du att sökrobotar blir förvirrade. de kan se två versioner av din webbplats och registrera dem som dubbletter, eller så kan de söka efter obefintliga sidor, eller så kan de till och med beröva dig din domänauktoritet helt - precis vad som hände med Toys R Us i ett stort SEO misstag 2014.

7. Vänta

Även om det finns viss debatt om ämnet är det allmänt accepterat att åldern för en viss domän har betydelse för domänens auktoritet. Konceptuellt är detta vettigt; ju längre en domän finns, desto mindre sannolikt är det att det är en spam- eller gimmick-webbplats. Förstärkningen du får från detta är ganska minimal, så du behöver inte sitta på en domän i flera år innan du börjar dra nytta av en SEO strategi, men samtidigt, ju äldre din domän blir desto högre blir din auktoritet.

Global på-sidan optimering

Städa upp din kod

Detta är ett tvetydigt uttalande och det kanske inte är vettigt för någon som inte är väl förtrogen med webbutveckling. Grundidén här är denna; precis som det finns ett oändligt antal vägar från punkt A till punkt B men bara en "optimal" väg, finns det ett oändligt antal sätt att koda en funktion, men vissa är mer effektiva än andra. Onödigt komplicerad kod har ett antal nackdelar, inklusive långsammare laddningstider för webbplatsen och mer arbete för sökmotors sökrobotar, så ta dig tid att "städa upp" din kod.

9. Optimera din robots.txt-fil

Det här steget kanske inte gäller dig, beroende på vad dina avsikter och mål är i indexeringen av din webbplats. Vanligtvis kommer sökrobotar att spåra och indexera varje sida på din webbplats, men du kan ändra detta baserat på instruktioner som du ger dessa sökrobotar i vad som kallas robots.txt-filen på din webbplats. Här kan du blockera sökrobotar från att indexera vissa sidor - vilket är perfekt om du medvetet har duplicerat sidor eller annat innehåll som du inte vill att sökmotorer ska se. Använd inte detta för att försöka täcka över svart hatt taktik - Google kommer att få reda på det.

10. Notera och korrigera serverfel omedelbart

Din webbplats kommer inte att vara uppe 100 procent av tiden. Du kommer att få serverkrascher och dina sidor kommer ibland att vara utsatta för enskilda fel. Detta är en verklighet för modern webbutveckling. Allt du kan göra är att hålla koll på dina servrar och åtgärda fel så fort som möjligt för att hålla igång din domän.

11. Håll dina webbadresser statiska

Om du inte känner till dynamiska kontra statiska webbadresser kan denna terminologi verka konstig för dig. Det är lättare att beskriva dynamiska webbadresser först; dessa är webbadresser som ger olika innehåll beroende på frågan till webbplatsens databas. Statiska webbadresser ändras däremot endast om någon manuellt gör en ändring av webbplatsens kod. Med mycket få undantag bör webbadresserna på din webbplats alla vara statiska och bara ändras när du gör manuella ändringar av dem. Detta är i allmänhet en mer pålitlig metod och hjälper till att hålla auktoriteten för din domän och enskilda sidor hög.

12. Organisera dina webbadresser logiskt med ett spår av brödsmulor

Du bör också hålla dina URL-adresser logiskt organiserade genom att använda ett brödsmulspår (breadcrumbs). Inom ramen för utveckling av en webbplats är spår av smulor strängar av avdelade tillägg till slutet av din URL. Du kan till exempel lista ut de kategorier och underkategorier där en sida finns. Du kan till exempel ha exempel.se/huvudkategori/underkategori/sida istället för bara exempel.se/sida. Detta ger dig möjlighet att optimera för fler nyckelord, ge mer användarupplevelse för dina kunder och ge mer information till Google om hur din webbplats är organiserad. Det finns ingen anledning att inte göra detta (och detta sker automatiskt för de flesta mallbaserade CMS som WordPress).

13. Förkorta dina webbadresser

Av samma skäl som att du förkortade ditt domännamn bör du förkorta dina webbadresser. Detta är lika mycket för din egen del som för dina användare, eftersom det kommer att göra organisationen av din webbplats mycket enklare. Om du till exempel har en underkategorisida "produkter och tjänster", överväg att förkorta den till bara "produkter" eller "tjänster". Om du har en lång bloggtitel som "hur man kan återhämta sig från en pinsam situation på jobbet", överväg att förkorta den till "pinsam arbetssituation" som en förlängning av din webbadress. Ta bort eventuella onödiga tillägg när det är möjligt, för att fokusera på det som verkligen betyder något. Jag inser att detta verkar motverka mitt råd från nr 12 (att lägga till brödsmulor ökar webbadressens längd), så för att vara tydlig, vad jag föreslår är att använda brödsmulspår och hålla dem korta och koncisa, samtidigt som jag också gör en insats för att hålla webbadresser korta efter införandet av brödsmulorna.

14. Skapa en HTML-webbplatskarta

En HTML-webbplatskarta är ett sätt att organisera din webbplats enkelt för användare - att inte förväxlas med en XML-webbplatskarta för SEO, som jag kommer att täcka i nästa punktformade strategi. Här är ditt mål att skapa en omfattande lista över alla sidor på din webbplats, organiserade logiskt så att användare kan följa den - och följa dess länkar till de specifika namngivna sidorna. I allmänhet inkluderar webbansvariga en länk till HTML-webbplatskartan i sidfoten, där användarna intuitivt söker för att komma åt den.

15. Skapa och ladda upp en XML-webbplatskarta

En XML-webbplatskarta är en mer teknisk version av HTML-webbplatskartan, märkt med kod så att sökrobotar kan förstå dina data. Att skapa en är enklare än det verkar, och vissa WordPress-plugins gör det automatiskt för dig. När du har din XML-webbplatskarta klar kan du ladda upp den till Google Search Console för att instruera Google om den exakta layouten och strukturen på din webbplats. Observera att Google kommer att genomsöka och tolka din webbplats utan denna webbplatskarta, men detta kan påskynda och öka noggrannheten i processen.

16. Håll dina webbplatskartor uppdaterade

Din webbplats kommer att gå igenom ändringar, oavsett om du för närvarande vet vad dessa förändringar är eller inte. Du kommer att lägga till sidor, ta bort sidor och eventuellt omstrukturera hela eller delar av din webbplats. När detta händer är det lätt att glömma att uppdatera dina webbplatskartor - så skapa en påminnelse om att hålla dina webbplatskartor uppdaterade. Att glömma detta kommer inte att krossa din ranking - Google kommer så småningom att komma ikapp med vad du har gjort - men det är ett sätt att hjälpa din webbstrategi att gå smidigare.

17. Se till att ditt innehåll laddas korrekt på alla enheter och webbläsare

Detta är ett viktigt steg i processen; se till att allt ditt innehåll laddas, korrekt och fullständigt, på alla möjliga enheter och webbläsare. De flesta webbutvecklare går igenom en testprocess för att se hur din webbplats ser ut, men använder de äldre versioner av sina webbläsare? Olika webbläsare? Olika enheter? En bild som inte laddas på Internet Explorer kan göra din sida mindre auktoritativ på grund av "trasigt innehåll". Du kan använda en tjänst som BrowserStack för att hjälpa dig i denna process.

18. Optimera för mobila enheter

Du måste också optimera för mobila enheter. Majoriteten av all webbtrafik sker nu på mobila enheter, så det är vettigt ur ett rent användarupplevelseperspektiv, men det är också viktigt för Googles övervägande av din webbplats (tack vare flera algoritmändringar). Tack och lov erbjuder Google ett kostnadsfritt test som inte bara berättar om din webbplats är mobilvänlig, men vad som är fel med den om den inte är det. Tänk bara på att mobiloptimering handlar om mer än bara att uppfylla Googles minimikrav - det handlar om att ge dina mobilanvändare bästa möjliga upplevelse.

19. Förbättra din navigering

Du kan också förbättra ditt navigeringsfält för att förbättra din sökrankning. Google tar användarupplevelsen på allvar; sökjätten steg till dominans på grund av sitt åtagande att ansluta användare till bästa möjliga innehåll för sina sökfrågor. Google vill att användarna ska ha en bekväm, enkel, tolkbar upplevelse, och en del av det inkluderar att kunna navigera enkelt på webbplatsen. Organisera din webbplats i kategorier och underkategorier, och gör dina menyer tillgängliga och lätta att klicka på. Det här kan tyckas vara en enkel funktion, men det är en som vanligtvis försummas och är mycket viktigare än vad de flesta inser, på grund av hur PageRank ”flödar” genom en webbplats. Försök att bara placera dina viktigaste sidor i din toppnavigering; det är de som får en betydande rankning.

20. Mata sökmotorer med mer information innehållande strukturerad data

Googles kunskapsdiagram växer kontinuerligt i storlek och kan svara på fler användarfrågor med kortfattade svar från webbplatser på nätet. Hur kan du få din information med i dessa rutor, som automatiskt prioriterar synlighet framför organiska sökresultat? Nyckeln är att använda strukturerad data och organisera webbplatsens innehåll på ett sätt som är vettigt för sökmotorer .org har gott om självstudier som hjälper dig att ta reda på exakt vad du ska implementera och hur du implementerar det - du måste bara ta steget att göra det på din webbplats.

21. Använd interna länkar med beskrivande ankartext

Navigationen på din webbplats beror delvis på hur dina interna sidor länkar till varandra. Det kan till exempel vara lätt för en användare på din hemsida att hoppa till en sida som är mest relevant för besökaren, men kan besökaren snabbt och enkelt hoppa mellan sidor för att utforska din webbplats vidare? Försök att inkludera minst en länk till en annan sida på din webbplats inom varje sida du utvecklar; vissa av dina blogginlägg kan ha flera eller till och med många länkar till andra sidor på din webbplats. Intern länkning ökar inte bara din sökrankning, det kommer att hålla dina användare engagerade på din webbplats längre, vilket ökar sannolikheten för en konvertering.

22. Länka till externa källor med hög auktoritet

Interna länkar är bara början - det är också en bra idé att länka till andra externa källor för att höja trovärdigheten till den information du presenterar. Om du till exempel refererar till statistik, fakta eller annan specifik information är det viktigt att ange källan du fick den från. Att göra detta ökar också pålitligheten på din webbplats; det visar att du inte bara gör information, du har även verifierbara primära och sekundära källor att garantera informationen med. Se bara till att du väljer webbplatser med hög auktoritet, eftersom länkar till webbplatser med låg auktoritet kan ha motsatt effekt.

23. Håll dina bilder till rätt format

Det är bra att ha bilder på hela din webbplats, oavsett om de är inlägg i ett fotogalleri eller kompletterande material för ett av dina blogginlägg. Men inte vilka bilder som; vissa bilder är bättre än andra när det gäller lämplighet för webben. Till exempel kanske vissa format inte laddas ordentligt på vissa enheter, och andra kan dra ner din laddningshastighet. Som en allmän regel är format som JPG, PNG och GIF pålitliga val. Utöver detta vill du se till att dina bilder minskas till en mindre storlek för att hålla webbplatsens hastighet så snabb som möjligt.

24. Ange dina bilder på rätt sätt, med rätt alt-taggar

Utöver den enkla formateringen av dina bilder kan du också optimera dem med text och beskrivningar för att öka deras chanser att visas i Google bildsökning. Detta kommer inte att ha någon direkt inverkan på din domänauktoritet eller generella SERP-rankningar, men kan ge dig ytterligare ett tillägg för sökoptimering. Ge först din bild en lämplig titel; håll det kort och enkel, men relevant för vad som händer i bilden. Ta sedan med en alt-tagg (som inte är en bokstavlig "tagg") som beskriver bilden mer detaljerat. Tänk på vad en användare skulle leta efter för att hitta den här bilden.

25. Maximera din sidladdningshastighet

Därefter vill du förbättra din webbplats prestanda. Ju kortare tid det tar för sidan att ladda, desto bättre och till och med en förbättring av en bråkdel av en sekund kan ge en betydande förbättring. Det här är inte lika stor rankningssignal som några av de andra faktorerna i den här listan, men det är värt att optimera - särskilt på grund av dess perifera fördelar. När en användare klickar sig fram till din webbplats kommer användaren att fatta ett beslut om inom några sekunder om hen ska stanna eller inte. Enligt KissMetrics förväntar sig 47% av konsumenterna att en webbsida laddas på 2 sekunder eller mindre, och 40% av människorna överger en webbplats som tar mer än 3 sekunder att ladda, medan bara en sekunds fördröjning av en sidladdning kan resultera i en 7% minskning av konverteringar. Se till att ditt innehåll laddas inom den tidsramen, annars kan din avvisningsfrekvens- och utgångsfrekvens drabbas - även om du sitter på en toppsökposition. Du kan genomföra ett webbplatshastighetstest på din webbplats med det här verktyget från Google.

26. Säkra din webbplats med SSL-kryptering

Detta är en liten rankningssignal, men det är värt att optimera delvis på grund av dess överraskande enkelhet. Google introducerade SSL-kryptering, ett sätt att säkra informationen på din webbplats, som en rankningssignal redan 2014, och det kan öka i betydelse med åren. Kontakta din domänleverantör för att tillämpa den här krypteringen mot en liten extra avgift, vilket ger dig "HTTPS" -beteckningen och gör din webbplats säkrare. Även om du inte gör detta för sökrankningen kan det hålla dina kunders information säkrare. Jag rekommendera alla nya webbplatser eller domäner att använda SSL-kryptering. Det kan också vara viktigare för webbplatser som överför data ofta, till exempel e-handelssajter där användare måste logga in och mata in personlig eller kreditkortsinformation för att slutföra en transaktion.

27. Jaga och eliminera duplicerat innehåll

Google hatar att se duplicerat innehåll av uppenbara skäl. Om en bit text redan visas någonstans på Internet, varför behöver den finnas igen någon annanstans? Dessutom är det ibland en indikation på plagiering. Det är dock möjligt (och faktiskt ganska vanligt) att ha duplicerat innehåll på sin webbplats även om du aldrig har plagierat ett ord; ibland indexerar Google två separata versioner av en enda webbsida, till exempel HTTP- och HTTPS-versionen, vilket leder till att det ”ses” som duplicerat innehåll även om det inte finns. Du kan använda Google Search Console för att snabbt och enkelt söka efter dessa fel och korrigera dem genom att eliminera en version av sidan.

28. Använd rel=canonical taggar

Ibland finns det faktiskt en motivering för att ha duplicerat innehåll på sin webbplats. Du kan till exempel köra två tydligt utformade versioner av en sida som har identiskt innehåll mellan dessa versioner. Om så är fallet och du inte vill bli straffad av några algoritmer för duplicerat innehåll är det bästa alternativet att använda rel=canonical taggar för att lösa problemet med Google. Dessa taggar instruerar Google vilken sida som ska kategoriseras som den ”kanoniska” eller officiella versionen av sidan och vilken som ska ignoreras. Observera att detta skiljer sig från att använda robots.txt filen för att ignorera en sida helt.

29. Kategorisera och organisera ditt innehåll

Därefter vill du se till att allt ditt innehåll är välorganiserat i kategorier och underkategorier. Skapa en lista över dina huvudsakliga bloggämnen och tilldela minst en av dessa kategorier till varje blogginlägg. Google kan se denna information och använda den för att ta reda på vad ditt innehåll handlar om; Det är också en värdefull möjlighet att visa upp några av dina nyckelord och fraser.

30. Erbjud riklig kontaktinformation

Detta är inte en enorm rankningsfaktor, men det är något som Google tar hänsyn till - plus, det är en bästa praxis för att optimera en användarupplevelse. Du bör erbjuda framträdande kontaktinformation på hela din webbplats, helst med minst ett uppenbart sätt att kontakta dig (t.ex. ett telefonnummer i sidhuvudet på din webbplats). Du vill också skapa en utsedd kontaktsida med innehållande ditt företagsnamn, adress, telefonnummer, sociala mediekonton och ett kontaktformulär.

31. Visa användarvillkor och integritetspolicy

Oavsett vilken typ av verksamhet du har, är det en bra idé att visa dina användarvillkor och din integritetspolicy på dedikerade sidor. Att ha dessa sidor som en del av din webbplatskarta visar att du bryr dig om dina användare och är transparent om hur du bedriver affärer och använder dina kunders information. Du kommer inte att få en ”boost” till en enastående position bara genom att lägga till dessa sidor, men de är en (bra-att-ha) som varje webbplats bör ha publicerat.

32. Hitta och korrigera problem med Google Search Console

Google Search Console är en guldgruva med information om hur din webbplats presterar och hur den ser ut i sökmotorer. Det är en schweizisk armékniv med diagnostiska verktyg som du kan använda för att proaktivt identifiera eventuella problem med din webbplats som kan störa dina andra rankningsinsatser. Till exempel kan Search Console skicka en varning när din webbplats går ner, eller så kan du få en förhandsgranskning på hur Google för närvarande indexerar din webbplats och noterar eventuella felaktigt indexerade sidor. Kontrollera den här informationen ofta för att hålla dig uppdaterad om webbplatsens utveckling.

33. Visa användarrecensioner på sidan

Detta är särskilt viktigt om du är en e-handelsplattform som säljer produkter online. Ge dina användare en röst genom att erbjuda kundrecensioner på olika sidor på din webbplats. Du kan erbjuda dem möjligheten att ge dig stjärnor, men den stora dragningen här är att ge dem en plattform för att skriva sina tankar om produkter eller tjänster du erbjuder. Detta är ett sätt att kapitalisera på genererat innehåll från användare (som naturligtvis kommer att optimeras för de typer av produkter du säljer), men du kan också använda utökade data för att öka chansen till att dessa recensioner kan visas i SERPs direkt.

34. Minska din avvisnings och utgångsfrekvens

På ytan kan avvisnings- och utgångsfrekvenser verka som samma mätvärde, men de är faktiskt distinkta. Inte heller är det en bra indikation på användarupplevelse; båda antyder att en användare har lämnat webbplatsen efter att ha besökt denna sida. En hög avvisnings- eller utgångsfrekvens kan innebära att innehållet på webbplatsen är otillfredsställande och kan smitta av sig på hur Google mäter relevansen eller auktoriteten för den sidan. Försök att förbättra dessa värden genom att erbjuda mer unikt, värdefullt innehåll och genom att hålla användarna engagerade under en längre tid, till exempel genom att erbjuda längre, mer djupgående och värdefullt innehåll.

35. Maximera tiden på sidan

Den goda nyheten är att du genom att minska din utgångs- och avvisningsfrekvens ökar den tid en användare spenderar på den sidan på din webbplats. Google tar tidslängden som ett indirekt mått på värdet av innehållet på en sida; till exempel, om du har ett blogginlägg som i genomsnitt ger en besökstid på30 sekunder jämfört med ett som i genomsnitt tar 10 minuter i besökstid, är den senare helt klart ett överlägset innehåll.

36. Optimera för återkommande besökare

För det mesta handlar SEO om att locka människor till din webbplats som aldrig har hört talas om ditt varumärke förut; optimering för vanliga sökningar är ett sätt att vara synlig för människor som annars aldrig har hört talas om dig. Det är dock det bästa att optimera även för återkommande besökare; Att publicera nya uppdateringar ofta, uppmuntra användare att komma tillbaka till dagliga eller veckospecialer och belöna återkommande kunder med ackumulerande incitament, kan tillsammans hjälpa din strategi att blomstra.

37. Optimera för lokala sökord

Inte alla företag vill eller behöver driva en lokal SEO kampanj. Det är emellertid avgörande för företag som elektriker eller revisor och är beroende av kundtrafik. Googles lokala algoritm fungerar annorlunda och separat från sin nationella algoritm och identifierar de tre mest relevanta och auktoritativa lokala företagen för en viss fråga när den upptäcker en lokalspecifik indikator i vad som kallas dess "Lokala 3-pack." Chansen är att Google redan känner till din plats baserat på ditt företags adress och din närvaro i lokala omnämnanden (mer om det senare), men det kan också vara fördelaktigt att optimera olika sidor och innehållsposter på din webbplats med lokalspecifika sökord, t.ex. som namnet på din stad, kommun eller region.

Sidspecifik på-sidan optimering

38. Bygg personliga varumärken

Det bör vara uppenbart att du behöver en blogg om du kör en pågående SEO kampanj; som du kommer att se i några av de kommande strategierna, optimeras dina blogginlägg i ett antal SEO vinklar. Innan du börjar är det dock en bra idé att ställa in författarroller som personliga varumärken i din webbplats. Personliga varumärken gör att du kan karakterisera olika författare i ditt team, vilket ger dem en unik röst och ett expertområde. Du kan visa upp dessa märken på en "författare" eller "team" sida, men den verkliga fördelen är att dessa personliga varumärken utvecklar dina artiklar. Det kommer att optimera dina artiklar för författarspecifika sökningar och ge dig bättre alternativ för gästposter och marknadsföring av sociala medier (som jag kommer att gräva i senare).

39. Optimera dina titeltaggar

Dina titeltaggar är de bitar av information som Google använder för att fylla i rubriken för webbplatser i sina SERP (som "101 sätt att förbättra din webbplats SEO och förbättra din Google-ranking”. Detta berättar mycket för Google om innehållet på din sida, så inkludera minst ett målsökord här. Du måste också se till att dina titlar är 70 tecken eller mindre och försöka göra dem fängslande om du kan. Kom ihåg att tjäna ranking i Google är bara en del av ekvationen - du måste också övertala dina nya tittare att faktiskt klicka sig fram till din webbplats. De flesta CMS-plattformar gör att du enkelt kan redigera detta för alla sidor på din webbplats.

40. Optimera dina metabeskrivningar

På samma sätt bör du optimera metabeskrivningarna på dina sidor. Här har du mer svängrum - 160 tecken - så se till att du inkluderar flera målsökord som korrekt beskriver innehållet du har på sidan. Återigen är det här din chans att vara övertygande, så visa upp din marknadsföringsförmåga och skriv innehåll som lockar användaren att faktiskt klicka på ditt resultat istället för de övriga 19 konkurrerande resultaten på sidan. Medan det diskuteras om metabeskrivningen faktiskt är en rankningsfaktor, finns det växande bevis för att CTR (klickfrekvens) för sökresultat är en stark faktor i rankningsalgoritmen, vilket innebär att en bra metabeskrivning indirekt kan påverka din ranking, beroende på hur bra det fängslar och får användare att klicka på ditt resultat.

41. Håll dina titeltaggar och metabeskrivningar unika

När du lär dig att varje sida på din webbplats behöver en titeltagg och en metabeskrivning, och att alla ska vara optimerade för målsökord, kan du frestas att skapa "mallar" som du sedan kan kopiera och klistra in eller ändra något för att snabbt på arbetet med att optimera varje sida. Det är dock i ditt bästa intresse att utveckla unika titlar och beskrivningar från grunden för varje sida. Att ha för många dubbletter eller nästan dubbletter kan få dig att verka som att du bara fyller i sökord. Det tar lite extra tid, men det är värt det.

42. Inkludera rätt rubriktaggar i alla dina artiklar

I din webbplatskod finns rubriktaggar, numrerade i följd (H1, H2, H3, etc.) för att ange var huvudrubrikerna och underrubrikerna i en artikel är. När man utvärderar innehållets innehåll tittar Google på dessa taggar för att få en bättre uppfattning om artikelns struktur. För att optimera dessa måste du först beskriva dina artiklar med rubriker och underrubriker och sedan måste du se till att de är markerade med lämpliga taggar i koden av din webbplats.

43. Optimera dina webbadresser för innehållet på sidan

Jag har redan pratat om allmänna principer för webbadresser - de borde vara statiska, korta och innehålla ett spår av brödsmulor som hjälper användare att navigera. Men på sidnivå bör de också optimeras för att beskriva ditt innehåll på sidan på ett lämpligt sätt. Till exempel, om du har en artikel om hur man gör chokladfudge, är en webbadress som slutar på "hur-man-gor-choklad-fudge" mer beskrivande och därför bättre optimerad än "online-recept-5484." I allmänhet vill du undvika siffror eller specialtecken, inkludera sökord där du kan och sträva efter intuitivitet. Om en användare kan ta reda på vad en sida handlar om bara genom att titta på en webbadress (utan att ens klicka på den), är den perfekt utformad och så även perfekt för sökmotorerna.

44. Inkludera några hundra ord med unikt innehåll på varje sida

Varje sida på din webbplats måste ha något innehåll - annars kan Google se det som en platshållarsida, något värdelöst eller något som är utformat för att manipulera användare eller sökrankning. Självklart beror längden på innehållet du kan skriva på en viss sida på dess fokusämne, men du vill minst inkludera innehåll som består av några hundra ord. Självklart måste du också se till att innehållet är unikt - kopiera inte och klistra in stycken mellan sidorna om du inte har en god anledning. Detta råd gäller för produkt- och servicesidor; för blogginlägg eller annat innehåll, sikta på minst 1000 ord. För hemsidor behöver du inte oroa dig för detta. fokusera istället på att skapa en högkonverterande design som leder användare till de sidor du vill att de ska besöka (till exempel produkt- eller tjänstesidor) tillsammans med en stark navigationsarkitektur.

45. Skapa specifika sidor för att belysa dina sökord

Även om vissa skulle hävda att denna praxis är något föråldrad, ser jag fortfarande positiva resultat av den. För några av dina viktigaste målsökord och fraser, skapa dedikerade sidor med titlar som motsvarar dessa nyckelord. Du kan till exempel skapa en sida för "anpassade bildramar" eller en för "akutvårdskliniker." Den enda varningen här är att du måste skapa sidor som verkar naturliga; med andra ord, om du har en konstigt klingande sidrubrik (en som helt klart bara spelar en rangordning för ett sökord) kan det åsamka din webbplats mer skada än nytta. Håll det naturligt.

46. Använd mål sökord i hela ditt innehåll

Det finns ingen specifik regel för hur Google utvärderar sökordstätheten för ditt innehåll - i själva verket, tack vare Hummingbird-uppdateringen, ägnar den större uppmärksamhet åt din semantik än de faktiska ord och fraser du använder. Det är ändå en bra idé att inkludera önskade sökord på varje sida på din webbplats. Detta kommer att öka ditt innehålls upplevelse för frågor som matchar sökorden och fraserna och öka Googles förståelse för ditt varumärke och din webbplats. Dina sökord behöver dock fortfarande bearbetas naturligt; om de verkar onaturliga kan Google flagga dig för nyckelordspam, vilket kan leda till att din ranking för den sidan tappar tack vare Penguin-algoritmen.

47. Sikta på långa högkvalitativa inlägg

Det finns ingen hård regel för hur långt ditt innehåll måste vara. Jag har sett otroligt korta inlägg cirkulera viralt och tjäna massor av länkar och flersidiga detaljfyllda e-böcker får praktiskt taget ingen uppmärksamhet. Kvaliteten och ditt arbete är mycket viktigare än längden, men data pekar mot att längre inlägg som mer populära för länkbyggnad och SEO - det vill säga åtminstone flera tusen ord. Dessa inlägg tenderar att vara mer detaljerade, mer praktiska och mer unika än kortare artiklar och lockar därför mer uppmärksamhet.

48. Producera nytt innehåll regelbundet

Google uppmärksammar hur ofta du producerar nya blogginlägg. Du kanske har ett stort arkiv med värdefulla inlägg från 2012 och tidigare, men om du inte har lagt upp något på fyra år kommer du förmodligen att se en stadig nedgång i din organiska trafik med tiden. Att öka frekvensen av dina uppdateringar kommer inte att vara en stor välsignelse här - men att ha mer innehåll av hög kvalitet är alltid en bra sak - så sträva efter att uppdatera din blogg minst en gång i veckan.

49. Gör ditt innehåll mer användbart

Jag har redan nämnt att ditt innehåll måste vara av hög kvalitet om det ska lyckas; det beror på att Google bedömer kvaliteten på din artikel när den överväger hur man ska rangordna din auktoritet (både på domän- och sidnivå). Vad betyder "hög kvalitet"? Många saker, faktiskt - ta en titt på Riktlinjerna för sökkvalitet, som Google publicerar. En av de viktigaste egenskaperna är dock användbarheten. Hur fördelaktigt är detta innehåll för en inkommande publik? Svarar du på deras frågor kortfattat och exakt? Ger du dem instruktioner eller anvisningar där det är lämpligt?

50. Gör ditt innehåll mer unikt

Du behöver också en viss differentiering om du ska sticka ut i sökmotorerna. Om du tävlar med flera stora igenkännbara företag med liknande innehåll, kommer du förmodligen att ha svårare att få den första platsen. Men om ditt innehåll innehåller ämnen som ingen annan skrivit om, eller om du utforskar dessa ämnen på nya och innovativa sätt, kommer ingen att kunna röra dig. På många sätt handlar SEO bara om att vara bättre än dina huvudkonkurrenter. Dra nytta av det.

51. Uppdatera ditt innehåll avsevärt

Google uppmärksammar också hur ofta du uppdaterar innehållet på din webbplats och hur stora och viktiga dessa uppdateringar är. Om du till exempel skriver på hela din hemsida med information om dina senaste produkter, registreras det som mer betydelsefullt än att bara ändra några ord vartannat år. Det krävs extra arbete för att kontinuerligt hålla din webbplats uppdaterad, men det hjälper dig att inte bara tjäna mer auktoritet utan också hålla dina användare uppdaterade.

52. Kontrollera din grammatik och stavning på varje sida

Google har inbyggda kvalitetsdetektorer som omedelbart kan utvärdera den subjektiva kvaliteten på ett skriftligt stycke. Det kan till exempel berätta om artikeln skrevs på ett modersmålspråk och det kan berätta om artikeln är full av grammatiska fel och/eller stavfel. När det gäller det senare kan Google försämra kvaliteten på ditt arbete - även om det är välskrivet - vilket kostar dig allvarliga rankningsmöjligheter. Du behöver inte åtgärda varje liten detalj, men ta några minuter extra för att korrekturläsa dina sidor innan du publicerar dem.

53. Inkludera multimedia i ditt innehåll

Varje strategi för innehållsmarknadsföring bör ha en plats för multimediainnehåll. Visuellt innehåll, som bilder och videor, är naturligtvis mer engagerande än skriftligt innehåll eftersom de kräver mindre fokus för förståelse och skämmer bort oss i vår starkaste och viktigaste fysiska mening. Se till att alla dina inlägg har minst ett visuellt inslag - även om det bara är ett enkelt klotter eller ett foto av vad du gör. Det kommer att öka auktoriteten för ditt innehåll och ge perifera rankingsfördelar.

54. Inkludera kompletterande innehållsfunktioner

Det blir också viktigare att erbjuda kompletterande innehållsfunktioner, till exempel interaktiva komponenter. Dessa kan innefatta räknare för att hjälpa människor att uppskatta kostnader eller projektbehov, checklistor som de kan skriva ut, infografik som de enkelt kan referera till eller kalkylblad för att hjälpa dem att testa sina nya färdigheter och kunskaper. Även om det inte finns några direkta bevis för att det finns en specifik rankningssignal för dessa funktioner, kommer de att förbättra engagemanget och kvaliteten på ditt innehåll, vilket i sin tur ger fler länkar, trafik, upprepade besök, delningar och som ett resultat högre sökningspositioner.

55. Optimera för organiska klick

Jag refererade till detta kort i punkt 40, men det är värt att se på det mer detaljerat här. Detta är ett ämne som har diskuterats hett genom åren, men de senaste uppgifterna verkar antyda att organiska klick frekvenser (andelen personer som ser dig i SERP och klickar fram till din webbplats) har en direkt och betydande påverkan på rankningen av din webbplats. Till exempel, om du har högre CTR än genomsnittet, har du en tendens att öka och stiga i rankingen; detta är fortfarande svårt att mäta på grund av korrelationen mellan ranking och CTR. Optimering för högre klick frekvenser är ändå säkert en fördel för dig även om de inte hade någon inverkan på domänauktoriteten, så gör vad du kan för att uppmuntra fler att klicka fram till dina sidor med ett övertygande, unikt språk. Du kan påverka din CTR i sökresultaten genom att testa dina titeltaggar och metabeskrivningstaggar för var och en av dina sidor.

56. Hitta och eliminera trasiga länkar

Google tycker inte om att hitta trasiga länkar på din webbplats. Om du har en länk som pekar på en extern källa och källan inte längre finns (det vill säga det är en 404-felsida) är det gynnsamt för din användarupplevelse. Det kan också betyda att antingen din länkade källa inte var effektiv eller värdefull nog för att hålla sig kvar, och togs därför bort. Det här är inte alls bra ut SEO synpunkten och som tidigare nämnts, det skadar ditt anseende och användarupplevelsen. Ta dig tid att ibland gå igenom ditt gamla material för att hitta länkar som inte längre leder till länkat innehåll. Ersätt dem sedan med mer moderna, levande ekvivalenter.

57. Inkludera innehållstaggar

Detta är ett sätt att kategorisera ditt innehåll, men i mindre skala. Med kategorier väljer du ett eller två stora teman där ditt innehållsämne passar. Med taggar väljer du ett antal olika beskrivare för att hjälpa till att kategorisera blogginlägget för sökningar. Detta är en viktig möjlighet att tagga relevant innehåll med dina målsökord - se till att inkludera flera synonymer och variationer om du har plats.

58. Använd fler punktlistor och numrerade listor

Att förse dina användare med punktlistor och numrerade listor är ett utmärkt sätt att göra ditt innehåll mer engagerande; inte alla har tid eller tålamod att läsa varje rad i ditt skickligt övervägande och formulerade innehåll; de flesta av dem kommer förmodligen bara att skumma igenom. Listor gör det möjligt för användare att samla in innehåll lättare, vilket hjälper dem att spara tid vilket ger en bättre användarupplevelse. Det ger dig också möjlighet att inkludera fler underrubriker och optimera mindre poster i innehållets underavsnitt för dina målsökord. Använd h2-taggar för dina underrubriker för att maximera SEO-fördelarna här.

59. Använd 301 omdirigeringar på rätt sätt

Det finns dussintals skäl att skapa en 301-omdirigering, och nästan alla har fördelar för SEO. Till exempel, om du har inkommande länkar som pekar på en sida på din webbplats som inte längre finns, kan du använda en 301 (permanent) omdirigering för att omdirigera den aktuella auktoriteten till en ny, lika relevant sida på din webbplats. Det är ett sätt att berätta för sökrobotar och för sökmotorer att du inte längre vill indexera den gamla sidan, men den nya sidan bör vara den som är ersättaren med minst lika relevant information. Bäst av allt - de är inte så svårt att ställa in.

60. Åtgärda 404-fel (för det mesta)

När någon försöker komma åt en sida som inte längre finns kallas det ett 404-fel och de kan dyka upp av ett antal skäl. Du kan ha ett serverfel eller något fel på din webbplats, men det är mer troligt att en sida har raderats eller tagits bort. Vissa 404-fel är nödvändiga för att visa att en sida är borta, men andra kan störa dina sökinsatser (om de visas som fel i sökresultaten eller fungerar som återvändsgränd för äldre länkar). Korrigera dessa fel genom att återställa dina gamla sidor eller ställa in omdirigeringar.

Länkbyggnad

61. Gästposta på industrisidor

En stor del av framgången inom SEO beror på hur många länkar som pekar till din webbplats och varifrån dessa länkar kommer. Din domänauktoritet är beroende av dessa mätvärden, men du kan inte bara gå ut och skapa länkar hur som helst utan en strategi och noga övervägande. Istället är det bästa alternativet att använda gästinlägg - specialskrivet innehåll för externa publikationer som innehåller en relevant, informativ länk som pekar tillbaka till din domän. Det är svårt att presenteras som gästbidragare innan du har byggt upp en viss trovärdighet, så en av de bästa platserna att börja bygga länkar genom gästinlägg finns på webbplatser som är relevanta för din bransch, till exempel nyhetswebbplatser för din bransch eller forum.

62. Gästposta på webbplatser med högre auktoritet

När du får mer erfarenhet, respekt och följare i din specifika nisch, så kommer du så småningom vilja flytta upp till högre auktoritetspublikationer, där du får mer synlighet och räckvidd. Nischindustrisidor ger dig massor av möjligheter att utveckla relevant innehåll, men deras auktoritetspoäng tenderar att vara på låga. Börja istället pitcha för stora nationella aktörer som får hundratusentals besökare om dagen. Det är svårt att komma nära dessa aktörer, eftersom de har höga kvalitetsstandarder att upprätthålla, men till och med en länk mitt i en artikel hos en av dessa aktörer kommer att motivera dina ansträngningar.

63. Diversifiera din inkommande länkprofil

Även om det är en bra sak att bli gästbidragare eller kolumnist vid en relevant publikation, ser du avtagande avkastning från värdet på varje ny länk du får från den publikationen. Du behöver antagligen inte mer än tre länkar från en enskild publikation ur ett SEO perspektiv (men det finns fortfarande fördelar med att ha fler länkar om de driver relevant trafik.). Det är därför det är en bra idé att söka nya publikationskällor för att diversifiera din länkprofil.

64. Bygg länkar på nyckelsidor

Vissa externa källor kan överföra mer auktoritet än andra. Att bli omnämnd på bloggen är till exempel en anmärkningsvärd prestation och du tjänar betydande auktoritet på det sättet - men du kan få ännu mer SEO värde eller "länkkraft" om du visas på en "Partners" -sida, eller om du har en helsida dedikerad till ditt varumärke. Att bygga länkar på mer framstående, viktiga sidor kan hjälpa dig att pressa ut mer PageRank-flöde ur varje länk du bygger.

65. Fokusera dina inkommande länkar på nyckelsidor

”Behörighet” existerar faktiskt både på domän- och sid nivå. En länk som pekar på en specifik sida på din webbplats kommer att överföra auktoritet till din domän totalt sett, men också till den specifika sidan. Om du är intresserad av att få högre ranking för en specifik sida på din webbplats kan du använda det till din fördel genom att kanalisera många av dina länkar till den sidan. Till exempel, om en av dina produkter eller tjänster ger en betydligt högre avkastning eller omvandlingsfrekvens, kan du fokusera SEO insatser på den produkten eller tjänsten genom att bygga fler länkar till motsvarande sid-URL på din webbplats. Om du gör det för mycket kan det dock verka onaturligt för Google, så var noga med att blanda runt lite.

66. Använd lämplig ankartext

Förankringstext - texten som innehåller den inbäddade hyperlänken till din webbplats - brukade vara ett enormt uppsving. Innan Googles Panda-algoritm 2011 (och sedan Googles Penguin-algoritm 2012) var manipulering av ankartext påtaglig eftersom det fungerade så jäkla bra. På den tiden, för att få ut det mesta av din länk, skulle du bädda in minst ett nyckelord i din ankartext. Idag kan detta fortfarande teoretiskt vara fördelaktigt, men i mycket mindre grad; bortsett från det är det faktiskt det bästa sättet som Google identifierar länkspam, så jag rekommenderar att du undviker det helt. Att ha för många länkar med onaturlig ankartext (till exempel ankartext som innehåller flera nyckelord i samma) är det enklaste sättet för Google att identifiera rangmanipulation och kan snabbt ge dig ett förödande straff som kan vara extremt svårt att återhämta sig från. Det är mycket viktigare att se till att din ankartext flyter naturligt i artikelns sammanhang.

67. Använd nofollow-taggen strategiskt

Om du skriver gästinlägg regelbundet kommer du att upptäcka att gästinlägg har massor av fördelar som inte är relaterade till SEO, inklusive att skicka relevant trafik och skapa varumärkesmedvetenhet och rykte. Om du är intresserad av att göra fler gästinlägg men inte vill ha skräppostlänkar tillbaka till din webbplats av rädsla för att bli anklagad för att utbyta länkar, lita på taggen "nofollow", som säger att Google inte ska betrakta länken som en väg för auktoritet. Du kan också använda nofollow-taggen på din egen webbplats för att länka till externa källor utan att Google associerar dig med dessa källor.

68. Betrakta länkhastighet

Den hastighet med vilken ett innehåll eller en sida tjänar länkar över tiden kallas "länkhastighet." Till exempel skulle den typiska länkhastigheten för en uppmärksammad artikel vara av hög hastighet i början när länkar rusar in, sedan genomsnittlig hastighet efter några dagar, följt av en långsam hastighet av länkar när artikeln börjar åldras. Om ditt innehåll inte har en länkhastighet för inkommande länkar är Google mindre benägna att betrakta det som en "trendig" eller "snabb populär" artikel, och därmed mindre sannolikt att det rankas högt i sökresultaten. Vad detta betyder är att du bör fokusera på att marknadsföra ditt innehåll i stor utsträckning efter publicering för att tjäna så många länkar - och så snabbt - som möjligt.

69. Citera dig själv på Wikipedia

Wikipedia är en viktig auktoritetswebbplats, och att tjäna en länk där kan vara en stor välsignelse för din SEO. Wikipedia är också öppet för allmänheten för redigering, så du kan länka dig själv varhelst det verkar lämpligt. Tänk på att Wikipedia moderatorerna tar sitt ansvar på allvar, så om din länk inte är 100 procent värdefull kommer den med största sannolikhet till att tas bort.

70. Hitta och eliminera ”dåliga länkar” i din profil

Om du någonsin har skapat länkar eller anställt ett företag för att skapa länkar till din webbplats som kan betraktas som skräppost eller tvivelaktiga, kan dessa länkar hålla dig tillbaka på rankningen. Onaturliga länkar fångas upp och övervakas algoritmiskt av Google – och för många av dem kan det orsaka rankningsstraff. Det är därför det är en bra idé att rutinmässigt kontrollera din länkprofil och söka efter eventuella ”dåliga” länkar. Du kan använda Google Search Console (söktrafik à länkar till din webbplats) för att ladda ner en lista med länkar som pekar till din webbplats och sedan analysera dem. När du hittar en tvivelaktig eller misstänkt länk, försök först ta bort den själv. Om du inte kan kontakta webbplatsansvarig och be om att den tas bort.

71. Avvisa länkar som du inte kan ta bort på egen hand

Ibland når du en vägg - du kan inte ta bort en länk alls, varken manuellt eller med hjälp av en webbansvarig. I dessa fall använder du Googles avvisningsverktyg. Den ska endast användas efter att du redan har försökt ta bort länkarna (vilket är optimalt), men är ett användbart näst bästa alternativ.

72. Eliminera länkutbyten

Google kategoriserar länkutbyten som ett länk "schema" eller ett medvetet försök att manipulera rankningar. ”Schema” -delen av det spelar in när två webbplatser går med på att ömsesidigt länka till varandra för att öka båda parters sökrankning. Om du har bedrivit länkutbyte kan du antingen ta bort en eller båda länkarna eller lägga till taggen "nofollow" i en eller båda. Om Google misstänker att du bedriver länkutbyte på ett sådant sätt att det bedöms vara alltför manipulerande kommer de antingen att upphäva länkarnas värde eller värre, ge din webbplats ett rankningsstraff.

73. Utnyttja dina konkurrenters länkvinster

Med hjälp av en SEO analys kan du få närmare information om dina konkurrenters länkprofiler för att se vilka webbplatser de får innehåll publicerat på, hur mycket auktoritet de får och vilka typer av innehåll de publicerar. Oddsen är, om de kan göra det kan du också göra det. Det är inte en bra idé att kopiera en konkurrents strategi direkt, men du kan använda den som ett forsknings- och inlärningsverktyg för att driva din egen strategiska taktik.

74. Korrigera fel i lokala omnämnanden

Lokala omnämnanden är inte ”länkar” i sig, men de är en viktig del av hur Google mäter din auktoritet, särskilt i samband med lokal SEO. Brett definierade, detta är förekomster av ditt företagsinformation som listas i populära resurser från tredje part, till exempel lokala kataloger och granskningssajter. Google använder sig av denna information för att få en inblick i lokala företag, och hur du listas kan påverka din synlighet. Till att börja med vill du jaga och korrigera eventuella fel som du hittar i dina befintliga lokala omnämnanden; se till att ditt företagsnamn, adress och telefonnummer är korrekta åtminstone.

75. Bygg nya lokala omnämnanden

Som med länkar är lokala omnämnanden inte nödvändigtvis ett spel om kvantitet, men att ha fler omnämnanden på olika webbplatser kan hjälpa dig att uppnå mer auktoritet - såväl som att du får mer synlighet på andra platser. Ta dig tid att lägga till nya lokala omnämnanden i kataloger och granskningssajter där ditt företag för närvarande inte visas. Som du kanske misstänker har vissa kataloger större auktoritet än andra och uppdateras oftare, så kom ihåg det när du söker efter nya platser för att skapa referenser till ditt företag. För de flesta plattformar är inlämnings processen gratis och enkel - de uppmuntras av att erbjuda mest information.

76. Uppmuntra lokala recensioner

På många av dessa lokala recensionssidor får du recensioner från dina kunder; ju fler recensioner du har och ju mer positiva dessa recensioner är, desto högre kommer du sannolikt att rankas i Googles sökresultat för lokala specifika frågor, så ta några steg för att uppmuntra till mer positiva recensioner. Du kan inte betala för eller ändra recensioner (om du gör det kan du bli avstängd), men du kan göra din närvaro på Yelp och andra recensionssidor kända genom att visa deras logotyper på din webbplats och i dina lokaler. Dessutom kan du kommentera bra recensioner för att förstärka dem och tacka deras respektive författare och nå ut till kunder som skrivit negativt för att försöka rätta till alla beklagliga situationer.

77. Skapa innehåll som kan bli viralt

Istället för att skapa länkar manuellt eller avsiktligt kan du gå en annan väg för att locka dem naturligt med kraften i det innehåll du producerar. Denna metod är mycket mindre förutsägbar, men den har också stor potential; om du kan få en del av ditt innehåll att bli viralt kan du tjäna tusentals länkar på en gång. Det finns några faktorer som kan öka den potentiella "viraliteten" i ditt stycke, som att göra det långt och detaljerat, lägga till element av humor och överraskning och ge det ett extra uppmärksamhet på sociala medier, men det är också ett spel med timing och ren tur.

78. Be om citat (subtilt)

Om du har en del av innehållet som du använder för att tjäna fler länkar (till exempel en forskningsrapport) kan du försöka be om länkar från personer som använder din forskning i sitt eget innehåll. Helst gör de det på egen hand, men synligheten av din begäran kan vara tillräcklig för att få dem att att verkligen göra det. Till exempel, i slutet av ditt stycke kan du säga något som "tycker du om det du läser? Visa vårt arbete i ditt eget innehåll - var bara noga med att citera oss.”

79. Håll uppe dina ansträngningar

Detta är inte en strategi som kan öka din sökrankning i sig självt, men det kan öka effektiviteten i dina länk- och lokala citatbyggnadskampanjer. När du börjar se att det tar fart är det lätt att bli upphetsad och tro att du kommer att se ännu mer imponerande, snabbare resultat om du bara bygger fler länkar på kort tid. Att bygga länkar för snabbt kan dock vara något som går emot dig, eftersom det ofta minskar deras kvalitet. istället är det bättre att sakta öka auktoriteten och frekvensen för dina länkupplägg. Rita upp en plan och hålla dig till den.

80. Lär dig av ditt populäraste innehåll

Använd Google Analytics eller en liknande plattform för att spåra populariteten för dina bästa inlägg. Vilken typ av innehåll verkar inbringa mest relevant trafik? Vilka externa kanaler ger dig mest auktoritet? Vilka banbrytande funktioner hjälpte dig att tjäna flest inkommande länkar? Lär dig vilka innehållskvaliteter som gjorde dessa bedrifter möjliga och integrera dem ytterligare i ditt pågående arbete.

Social media

81. Optimera dina sociala profiler

Optimering av dina sociala medieprofiler hjälper inte domänauktoriteten på din befintliga webbplats, men det kommer att öka synligheten för dessa profiler i sökmotorerna. Om du till exempel fyller i din Facebook-profil med nyckelord relaterade till din bransch, är det större chans att din Facebook-profil kommer att visas i sådana typer av sökningar, inte bara på Google utan också på Facebook. Att ha robusta sociala medieprofiler ökar dessutom sannolikheten att de fyller i sökresultaten för sökningar på ditt varumärke. Detta är avgörande för rykteshantering online. Fyll i alla fält du kan för så många plattformar som du har för ditt varumärke, och var så beskrivande och koncis som möjligt.

82. Gör det enkelt för människor att få kontakt med dig

Att ha fler följare kommer inte att öka din ranking direkt, men det kommer att ge dig en större publik som du kan dela ditt innehåll med, vilket i sin tur ger dig mer synlighet på ditt innehåll, vilket leder till fler inkommande länkar och sociala delningar - faktorer som verkligen ökar rankningen. Gör det enkelt för människor att hitta och ansluta till dina sociala profiler genom att inkludera länkar till dessa profiler överallt - på din webbplats, i dina e-postmeddelanden och i allt ditt marknadsföringsmaterial.

83. Erbjud social delning i allt ditt innehåll

På samma sätt inkludera möjligheten att dela socialt på alla dina enskilda blogginlägg, detta gör det enkelt för människor att dela det med ett klick. De flesta delar inte din artikel, även om de gillar den, såvida det inte är otroligt enkelt att göra det. Det här är ett enkelt steg - det tar bara några ögonblick att ställa in det - så det finns ingen ursäkt att inte ha det på din webbplats.

84. Marknadsför ditt senaste innehåll på så många kanaler som möjligt

Den största fördelen som sociala medier ger dig är en större plattform för att distribuera dina blogginlägg, vilket underlättar synligheten och ökar dina chanser att få auktoritära inkommande länkar. Varje gång du publicerar en ny blogg, se till att du marknadsför den på alla sociala plattformar du har. Du kan till och med gå utöver sociala medier och utnyttja sociala bokmärkesajter som Reddit eller StumbleUpon.

85. Be om delning av ditt bästa innehåll

Det kan verka som ett brott mot etiketten att be dina användare att dela ditt innehåll, men så länge du gör det sparsamt kan det vara ett positivt verktyg för att öka räckvidden för ditt material. Spara dessa förfrågningar för endast det bästa innehållet du producerar och hjälp det att nå större kretsar av följare snabbare och mer tillförlitligt.

86. Erbjud syndikering av ditt äldre innehåll regelbundet

Social publicering handlar inte bara om att få koll på dina senaste och bästa artiklar - det kan också vara ett sätt att återuppliva ett äldre verk som har tappat fart, eller se till att alla dina följare ser allt ditt innehåll någon gång. Håll en löpande lista över alla dina "vintergröna" innehållsdelar (som inte har ett utgångsdatum eller tillfällig relevans) och arbeta med att syndikera dem regelbundet, i en krets, över tid.

87. Samarbeta med influenser

Influensers på sociala medier är människor, helst i din bransch, som redan har stort antal följare och ett gott rykte. De har potential att nå tusentals människor med ett enda omnämnande, så du kan använda detta till din fördel för att få fler ögon på ditt innehåll (eller fler följare). Samarbeta med influenser genom att ställa frågor, svara på dem i diskussion eller dela deras material. Du kan till och med be dem att dela en del av ditt material (om det finns ett incitament för dem). Att få deras uppmärksamhet kan ge dig en enorm ökning av synligheten, tillsammans med inkommande länkar och delningar.

88. Samarbeta med influenser

I stället för att be influensers om tjänster eller förlita sig på deras oberoende handlingar, överväg att samarbeta med influensers om en delad del av innehållet. Du kan till exempel genomföra en intervju eller byta fakta för att skapa en ömsesidig fördel. Oavsett var det är publicerat kommer du att tjäna minst en stark länk till artikeln omedelbart, och du kommer då att tjäna fördelarna med att ha två starka sociala medier som delar artikeln i framtiden.

89. Nå ut till nya potentiella följare

Ett av de bästa sätten att bygga upp följare är också det enklaste - helt enkelt nå ut till nya människor som kan vara intresserade av ditt varumärke. Hitta företag som liknar ditt och få tillgång till deras lista över följare, följ sedan dessa människor för att få deras uppmärksamhet. Många av dem kommer att följa dig tillbaka.

90. Attrahera och behåll publiken genom engagemang

Du kan både locka nya följare och behålla de du redan har genom att öka ditt engagemang. ”Engagemang” här är ett vagt ord som hänvisar till alla typer av social interaktion - det är trots allt ”sociala” medier. Detta börjar med grundläggande artighet på sociala medier, som att säga "tack" till människor som komplimangerar ditt arbete och svarar på frågor eller kritik om ditt innehåll. Det sträcker sig också till att hitta diskussioner som är relevanta för din bransch och delta i dem för att visa upp din expertis. Ju mer du interagerar med dina användare, desto mer sannolikt är det att de kommer vilja följa dig.

91. Optimera dina YouTube-video

Majoriteten av den här guiden har fokuserat på Google som det viktigaste i SEO, vilket är bra - Google dominerar fortfarande webben med två tredjedelar av all söktrafik - men det finns andra sökmotorer att optimera för. Till exempel har YouTube sitt eget rankningssystem. Det liknar något av Googles, med hjälp av nyckelord i titeln och taggarna, liksom kvaliteten och stödet för själva innehållet, men det är värt att överväga som en sekundär väg för optimering. Detta är särskilt viktigt eftersom hur du optimerar dina YouTube-videor kommer att påverka hur och om de dyker upp i enkla Google-sökningar. Lägg upp nya videor ibland och optimera dem alla för båda sökmotorerna.

92. Bygg upp dina personliga varumärken

Det är också en bra idé att bygga upp dina personliga varumärken (som dina egna eller dina anställda) på sociala medier. Du använder dem redan som sätt att öka synligheten för ditt innehåll. Att optimera deras närvaro på sociala medier är nästa steg. I slutändan kommer detta att göra ditt blogginnehåll mer personligt syndikerat (och därför mer pålitligt), och har också potential att multiplicera din totala publik på sociala medier några gånger om.

Korrektiva strategier

93. Minska sökordsvolymen i ditt innehåll

Tidigare i den här artikeln behandlade jag vikten av att inkludera nyckelord och nyckelordfraser i innehållet på webbplatsen. Detta är en nödvändig taktik om du vill få högre ranking. Det är dock också möjligt att överoptimera ditt innehåll om du inte är försiktig. Det är lätt att gå överstyr med nyckelordstermer när du fokuserar på att få ut det mesta av din strategi, så ta dig tid att omvärdera ditt innehåll och eliminera alla sökord som verkar sticka ut och onaturliga. Läs ditt innehåll högt; om det låter konstigt, ändra det.

94. Ta bort utgående länkar till skräppostwebbplatser

Förhoppningsvis har du inga länkar till skräppostwebbplatser någonstans på din webbplats. Om du har det tar du bort dem så snart du hittar dem. Uttrycket "spamsidor" här är tvetydigt; det kan hänvisa till alla typer av webbplatser som bedriver tvivelaktigt beteende, såsom skräppost (uppenbarligen), system eller i allmänhet bedräglig taktik. Det är osannolikt, men möjligt, att en extern källa skulle bygga dessa länkar på din webbplats som pekande utåt (till exempel om din webbplats blev hackad eller någon fick obehörigt tillträde på den) så gör vad du kan för att hålla din webbplats fri från dem. Annars kan Google börja associera din webbplats med dessa svarta hatt tekniker. Jag har faktiskt städat ett antal sådana webbplatser åt kunder där en hacker fick tillgång till webbplatserna och placerade länkar till skräppostsidor på hela deras webbplats. Google började visa varningsmeddelanden för användare om att webbplatsen hade hackats, och dess söktrafik sjönk helt till noll. Det var först då kunderna insåg att deras webbplats hade hackats. Det var ett dyrt och tidskrävande besvär att rensa upp allt, så istället för att låta det hända dig, förhindra problemet genom att säkra din webbplats.

95. Uppge eventuell sponsring

Om du sponsras, eller om du länkar till ett dotterbolag eller till och med om du bara utvärderar en produkt som du har fått gratis, se till att du meddelar dessa förhållanden till dina besökare. Google har förfinat sina regler för detta över tiden, och det är osannolikt att du kommer att få ett hårt straff för ett brott här, men bättre att ta det säkra före det osäkra. Låt oss till exempel säga att du skriver en recension för en ny surfplatta som gavs till ditt företag; I din recension kan du uttryckligen ange hur detta gavs till dig och varför och se till att alla länkar är nofollow-länkar som en extra säkerhetsåtgärd.

96. Avbryt användningen av lömska omdirigeringar

Ju mer öppen du är, desto bättre, och den regeln gäller också för omdirigeringar. En tidigare populär taktik var att ställa in "lömska" omdirigeringar, som tar en användare på väg mot en sida och leder dem till något de ursprungligen inte ville ha. Detta kan hjälpa dig att få mer trafik till en försäljnings sida genom att ta trafik från andra, mer organiskt värdefulla sidor. Att göra detta är naturligtvis ett intrång i användarnas förtroende och anses bedrägligt. Om Google kommer på dig med att göra detta, kommer de att få dig att ångra det ganska snabbt. Se till att du inte har några snygga omdirigeringar konfigurerade, och om du har det, ta bort dem.

97. Håll dina annonser smakfullt och lämpligt placerade

Det är inget fel med att placera annonser på din webbplats - och du skulle inte tro det, men även Google gör sin största intäkt från reklam. Typerna av annonser och placeringen av dessa annonser kan dock ha en enorm inverkan på din totala användarupplevelse. Till exempel är det perfekt att annonsera produkter som dina kunder faktiskt är intresserade av i sidfoten och sidofälten på din webbplats. Att överväldiga dina användare med popup-annonser (särskilt på mobila enheter, där de upptar hela den lilla skärmen) är inte bara frustrerande för användarna, men det är nu en negativ rankningssignal till Google. Det handlar om mer än bara att förbättra din sökrankning; det handlar om att hålla dina användare nöjda.

98. Sluta att automatiskt generera eller "snurra" ditt innehåll

På senare tid har det skett en trend med automatiskt genererat innehåll som går in på innehållsmarknadsföringsvärlden. Eftersom de flesta webbansvariga erkänner behovet av pågående innehåll men inte vill spendera tid eller pengar på att få verkligt innehåll utvecklat av människor, förlitar de sig på billiga, automatiska bots eller verktyg som antingen genererar meningslöst innehåll från grunden eller tar befintligt innehåll och ”Snurrar” den till en något annan variant (vanligtvis genom att automatiskt ersätta vissa ord med synonymer). Dessa genvägar kan verka som ett billigt sätt att lura Google och få mer innehåll för mindre tid och pengar, men Googles Panda-algoritm är särskilt utformad för att upptäcka denna typ av manipulation och straffa webbplatser som använder den.

99. Håll dina metataggar till ett minimum

Precis som med sökord är detta faktiskt en bra strategi som bara blir betungande när du missbrukar den. När du överväger metataggar för att beskriva ditt innehåll, bilder och video kommer du troligen att gå igenom listan med exakta beskrivningar och försöka hitta så många sökord som möjligt att inkludera; när allt kommer omkring finns det sällan en teknisk gräns för hur många metataggar du kan tilldela ett innehåll. Att fylla dina metataggar med sökord kan dock inte bara se onaturligt ut för Google utan det kan helt och hållet avslöja alla dina sökord till alla listiga konkurrenter som vill veta exakt vilka sökord du riktar dig mot (eftersom metataggar är offentligt tillgängliga i HTML-kod för din webbplats).

100. Använd en begäran om omprövning för att upphäva ett straff

Om du hittills har följt alla strategier och bästa praxis i den här guiden och du har undvikit några scheman, genvägar eller andra gimmicks i din strategi, är det oerhört osannolikt att du någonsin kommer att få ett straff från Google. Med detta sagt, om du väljer fel SEO byrå, eller medvetet manipulerar dina rankningar, eller om du utsätts för sällsynta, slumpmässiga taktiker, kan du så småningom stöta på ett straff som skickar din ranking till botten. I det här scenariot kan du kontakta Google för att göra en begäran om omprövning och arbeta dig uppåt för att återställa din ranking till det normala.

Den gyllene regeln

101. Mät, lär, justera, upprepa

Det finns en strategi som är viktigare än alla andra, och den gäller på vissa sätt för majoriteten av dessa taktiker. Det är en "gyllene regel" för ditt tillvägagångssätt med SEO (sökmotoroptimering), och om du följer den är det mer sannolikt att dina resultat förbättras med tiden. Tanken är att mäta, lära, justera och upprepa; samla in så mycket data som möjligt om din strategis resultat, ta reda på varför den förbättrades eller försvagades, gör justeringar i din strategi och upprepa processen igen. Ju mer du gör detta, desto mer kommer du att kunna förbättra din strategi - oavsett vilken taktik du använder. Tro det eller ej, den här listan är fortfarande inte heltäckande. Det finns små rankningsfaktorer som jag inte har nämnt, det finns rankningsfaktorer som vi ännu inte har upptäckt (och sådana som Google inte har avslöjat), och på grund av det här inläggets karaktär har jag medvetet hållit några punkter korta och vissa med mer ingående förklaring.

Det här inlägget täcker inte allt som finns att veta om SEO, men det är relativt grundligt i sitt tillvägagångssätt. Med de strategier och taktik som du har lärt dig i den här guiden bör du ha tillräckligt med ammunition för att starta och upprätthålla en hälsosam SEO strategi.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.