För- och nackdelar med Gör-Det-Själv SEO

SEO kan vara komplicerat, men det är inte ogenomträngligt. Med tanke på tillräckligt med tid, resurser och villighet att lära sig kan nästan vem som helst bli skicklig på SEO inom några månader till några år - då kan samma sak sägas om de flesta yrken, och få av oss tar sig tid att lära sig yrken som vi helt enkelt kan anställa någon annan att ta hand om åt oss.

SEO experter - i form av byråer, konsulter, heltidsanställda och till och med frilansare - kan hjälpa till att styra din SEO kampanj, övervaka och förbättra din taktik och så småningom tjäna dig de resultat du vill ha för ditt företag. Problemet för de flesta är kostnad - dessa yrkesverksamma måste betalas för tjänster som du själv kan hantera. Men samtidigt förändras SEO alltid och slänger även erfarna proffs i ovisshet om de inte är beredda på förändringarna.

Med det sagt, hur är SEO Gör-Det-Själv? Vilka är för- och nackdelar?

Fördelar

Fördelarna är universella, men dina personliga preferenser kan göra några av dessa mer tilltalande än andra:

  • Kostnadsbesparingar - Den första fördelen som du troligen kommer att märka är de pengar du sparar genom att göra saker själv. Byråer och konsulter tar ofta ut månadsvisa och kräver minimivillkor och äter upp en bit av din totala marknadsföringsbudget. Anställda är ännu dyrare, särskilt när man överväger heltidsförmåner. Även frilansare kan kosta en bra slant, beroende på nivån på skicklighet och erfarenhet du får. Att göra SEO själv kräver bara en investering av tid - nästan allt du behöver för att lära dig det grundläggande är tillgängligt online och du kan förbättra dina färdigheter med erfarenhet. Ändå är tid pengar, och du kanske tycker att det är lika effektivt att betala någon annan för att ta sig an ansträngningen för dig.
  • Komplett kontroll - För vissa företagare är det svårt att överlåta kontrollen över din marknadsföring på nätet till en extern part som en SEO byrå eller en konsult. Denna externa auktoritet kommer att ansvara för att skriva ditt innehåll, tala som ditt varumärke och bygga länkar och anslutningar över hela nätet. Även om du vet att denna externa agent har dina bästa intressen i åtanke kan det vara skrämmande och nervöst att tänka på. Genom att göra SEO kan du behålla fullständig kontroll över din kampanj och alla dina online åtgärder. Var bara medveten om att detta inte alltid är en fördel - mer om det i listan över nackdelar.
  • Omedelbar flexibilitet - De flesta SEO byråer kräver en minimitid för nya kontrakt - det här är faktiskt en bra sak, eftersom det tar tid för resultat att utvecklas, och en kontraktstid med viss bindningstid förhindrar att för tidiga avgångar sker. Det begränsar dock fortfarande din flexibilitet, särskilt på lång sikt. Det kan hända att du vill byta inriktning, anta nya strategier eller helt enkelt testa en ny leverantör. Att göra SEO själv ger dig all denna flexibilitet.

Nackdelar

Trots fördelarna med vad Gör-Det-Själv SEO (sökmotoroptimering) erbjuder, finns det några stora nackdelar - även för erfarna marknadsförare:

  • Begränsad expertis - Även om du har lärt dig i några månader har du inte samma erfarenhet eller förtrogenhet med SEO som erfarna SEO experter innehar. Du kommer inte att vara lika bra som skribent som någon som har tränat konsten i många år. Du kommer inte att vara lika uppdaterad med förändringar i branschen som en professionell nätverkare med nära band till SEO branschen har. Du har inte samma förmågor som någon som har gjort det professionellt i flera år. Uppenbarligen kan detta skada dig på många sätt, vilket ger dig begränsade alternativ när det gäller taktik och resultat.
  • Kvävd tillväxtpotential - Oavsett hur mycket en arbetsnarkoman du är, finns det en övre gräns för hur mycket tid du kommer att kunna lägga i din strategi. Att göra SEO själv betyder att du är den enda personen som kan investera mer tid i din kampanj, och när du skalar upp kommer du så småningom om inse att du inte kan fortsätta längre. Jämför detta med en byrå som har omfattande anslutningar och resurser för att skala upp din kampanj så långt din budget tillåter. Detta är inte ett stort problem under de första månaderna av din kampanj, men det är något du bör tänka på om du är intresserad av långsiktiga resultat.
  • Lite ansvar - Du kan hålla dig själv ansvarig för att få resultat när du gör SEO själv, men vad betyder det ansvaret? Vad skulle du göra om du tyckte att din kampanj stagnerade? Du kan inte tvinga dig själv att bli bättre. Du skulle inte kunna fördela nya resurser till din kampanj. Du skulle till och med ha svårt att identifiera källan till problemet. En byrå eller konsult kan å andra sidan ta det på sig att garantera dig bättre resultat - deras kontrakt bygger på det.
  • Okänt, okända - Slutligen kommer din brist på erfarenhet och förtrogenhet att leda till att det finns faktorer som är okända att de är okända. Det finns saker du vet att du inte vet om SEO (strategier över din lönegrad, områden utanför din erfarenhet, etc.), och det här är det kända okända. Men det finns också saker du inte vet om att du inte vet - det okänt okända. Dessa faktorer är särskilt farliga eftersom du inte kommer att kunna hindra dem från att påverka din kampanj, och du kanske inte ens känner igen dem när de uppstår.

Ska du försöka dig på Gör-Det-Själv SEO?

Det är definitivt möjligt att försöka sig på Gör-Det-Själv SEO, men det betyder inte att det är effektivt, och det betyder inte att det alltid är rätt val. Ditt val om du vill anlita hjälp från en SEO byrå eller gå din egen väg bör bero på din budget, din redan existerande förtrogenhet med SEO, din vilja och förmåga att lära dig och din egen magkänsla.

Fråga dig själv om du är bekväm med att ta fullt ansvar för de dagliga handlingarna och ansvarsskyldigheten för din kampanj.

Om du gör det, överväger att prova det, kan alltid få hjälp utifrån om det visar sig vara för svårt.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.