H1-tagg för SEO

H1-tagg för SEO

En av de viktigaste på-sidan optimeringar du kan göra är användning av H1-tagg. Men du måste använda den rätt och skapa innehållet runt taggen.

Inom sökmotoroptimering (SEO) används “content-is-king” för att övertyga människor om att vägen till toppen av sökmotorns resultatsidor (SERP) är genom välskrivet, långsidigt innehåll – vanligtvis i form av blogginlägg. Skriv tillräckligt mycket innehållsinlägg som folk tycker är värdefulla, optimerade för rätt sökord, med massor av inkommande länkar, och du kommer med säkerhet att rankas.

Så långt är det sant. Men vad många människor saknar är det faktum att “innehåll” hänvisar till mer än bara artiklarna på din blogg. Innehållet handlar också om de skriftliga detaljerna i HTML-strukturen “meta” på sidorna.

Om du vill rankas högre, få mer värde ur din strategi och i slutändan dominera din konkurrens måste du ägna stor uppmärksamhet åt innehållet i dina sidors HTML-kod.

Och allt börjar med att behärska H1-taggen.

Vad är en H1-tagg?

Håll med mig om det här.

De flesta webbplatser förlitar sig på HTML som ett kodspråk som gör att innehåll kan visas i en webbläsare. Det är en typ av kod som analyseras av webbläsare för att visa innehåll ordentligt. Det är också det som “genomsöks” av Google-robotar för att bilda ett sökmotorindex.

Inom denna HTML finns olika “taggar” eller korta kodbitar som tillhandahåller instruktioner eller innehåll.

I HTML finns det faktiskt sex olika rubriktaggar som är utformade för att informera en webbläsare (eller en sök bot) vilka rubriker som är viktigast. Rubriker är i det här fallet mini-rubriker på hela sidan. Se raden högst upp i det här avsnittet med titeln “Vad är en H1-rubriktagg?” Det är en rubrik.

H1 är den viktigaste rubriktaggen. H2 är näst viktigast, och så vidare, hela vägen ner till H6.

Det heter så på grund av hur det ser ut i HTML-koden för backend (själva baksidan av det du faktiskt ser på en webbläsare).

Gå vidare och se det själv. I Google Chrome kan du högerklicka på en sidas innehåll och sedan klicka på “Visa sidkälla” för att visa källkoden för den här sidan (eller någon annan).

Där ser du sannolikt en H1-rubrik presenterad som något så här:

H1-tagg för SEO

Använd CTRL + F för att söka upp det i koden.

Varför spelar H1-taggen en roll?

H1-tagg SEO

Okej, så vad är det stora med detta? Varför är en H1-tagg så viktig? Det finns några effekter att tänka på:

Rankningssignaler

Det är ingen tillfällighet att majoriteten av webbsidorna på första sidan av SERP innehåller en H1-tagg. Tror du mig inte? Kolla in dem själv. Jag kan nästan garantera dig att rankningssidan nummer ett för alla frågor kommer att ha några starka H1-taggar på sin sida. Varför? Eftersom H1-taggar är en rankningssignal. Det är ett tecken på att webbsidan är ordentligt strukturerad.

För att vara rättvis föreslår vissa nya data att H1-taggar inte är en rankningsfaktor för alla. Enligt en studie av Moz är det inte absolut nödvändigt att ha en H1-tagg för att rangordna – och faktiskt är skillnaden mellan en H1-tagg och en H2-tagg statistiskt inte signifikant. Med andra ord kommer du inte att tas bort eller straffas om du inte har en H1-tagg.

Oavsett kan H1-taggen vara värdefull för att stödja din ranking.

Kontextuell information

En H1-tagg ger också kontextuell information till Google. När Google-robotar försöker ta reda på syftet med din sida och vilka typer av nyckelord som gäller för den, ser dom på H1-taggen.

Generellt sett är sidtitlar och H1-taggar lika. Så hypotetiskt behöver du inte en H1-tagg för att beskriva vad din sida handlar om. Men de kan vara ett värdefullt tillfälle att slänga in några ytterligare nyckelord eller betona huvudidén i ditt innehåll.

Visuell märkbarhet

Glöm inte dina läsare!

H1-taggar handlar inte bara om att tillmötesgå sökmotorer. De handlar också om att ge mer information till dina läsare. En person som stöter på din sida för första gången tittar ofta på rubriker för att urskilja innehållet – och styckets övergripande struktur. Följaktligen kan H1-taggar göra ditt innehåll mycket mer engagerande.

Här är det andra med H1-taggar att tänka på – de är enkla.

En H1-rubriktagg tar bara några minuter att skriva från början, och ofta, ännu mindre om du känner till innehållet i din artikel. Om du har ett typisk CMS bör det vara intuitivt och enkelt att se till att rubriktaggen ingår i HTML-koden.

Med andra ord finns det en betydande fördel med att inkludera H1-taggar – och nästan ingen nackdel. Du kan lika gärna inkludera dem!

Hur man skapar en effektiv H1-tagg

Så vilka steg kan du ta för att skapa en effektiv H1-tagg?

Generellt sett vill vi skapa H1-taggar som samtidigt ökar vår rankingpotential och tilltalar läsare.

Så här kan vi göra det:

Använd bara en H1-tagg

Detta borde vara sunt förnuft, men använd bara en H1-tagg. Det är möjligt att inkludera två eller flera H1-taggar i HTML-koden på webbplatsen, men det är överflödigt. Om du gör detta matar du Google med flera samtidiga informationssträngar och försvagar din rankingposition. Det kan också vara förvirrande för personer som läser din artikel.

Varje sida på din webbplats bör ha en och endast en H1-rubriktagg. Om du vill inkludera fler rubriker i ditt arbete är det bra – men använd H2, H3 och andra efterföljande rubriktaggar för att inkludera dem i din kod.

Erbjud en relevant beskrivning av innehållet i avsnittet

Din H1-rubrik bör ha en relevant, lämplig beskrivning av innehållet som följer. För det mesta är detta intuitivt. Om du skriver en del av innehållet om för- och nackdelar med cykling som en övning, är en rubrik som “För- och nackdelar med att cykla för att öva” helt acceptabel. En rubrik som “Köp cyklar nu” är det däremot inte.

Ofta kommer nybörjade av sökmotoroptimering att försöka spela ut systemet genom att fylla en H1-tagg full av nyckelord eller rikta läsare till en avsikt att köpa. För det mesta är det bättre att hålla sig till en beskrivning som är relevant.

Håll dig i linje med artikelns metatitel

Tänk på metatiteln på din artikel (eller sida). H1-taggen bör vara åtminstone något relevant för den här titeln. Annars kan det utlösa röda flaggor hos sökmotorer och även för mänskliga läsare.

Använd en H1-tagg som är 20–70 tecken

Din rubriktagg bör innehålla minst 20 tecken; mindre än detta och du får inte hela taggens värde. Dessutom kommer sökrobotar inte att titta på mer än de första 70 tecknen i din rubriktagg – så att skriva mer än det här är ett slöseri. Din rubriktagg ska vara mellan 20 och 70 tecken.

Som sagt, detta är inte en hård regel, och att avvika från det kommer inte att förstöra dina chanser att rankas. Om du har en särskilt lång rubriktagg eftersom artikeln kräver det, är det okej – se bara till att den mest relevanta informationen ingår tidigt i taggen.

Gör din H1-tagg intressant och övertygande

Dina rubriktaggar ska vara intressanta och övertygande – med andra ord av hög kvalitet.

Föreställ dig detta; de flesta läsare som stöter på ditt innehåll gör genast en snabb genomsökning för att se vad som väntar dem. De tittar på rubrikerna i hela stycket och spekulerar om vilket innehåll som väntar.

Rätt rubriktagg kan ställa in läsarens förväntningar proaktivt och uppmuntra dem att läsa vidare. En “dålig” rubriktagg kan få dem att sucka eller få dem att tro att innehållet inte är värt att läsa.

Uppenbarligen är detta lite subjektivt. Vad en läsare tycker är “intressant och övertygande”, kan en annan finna tråkigt eller rutinmässigt. Överväg att experimentera med en mängd olika H1-taggalternativ och behåll den som verkar passa bäst.

Gör så att din H1-tagg visuellt sticker ut

På baksidan av din webbplats finns det inte mycket utrymme när det gäller att inkludera en H1-rubriktagg. HTML-taggen är alltid densamma och sökrobotar bryr sig inte om några ytliga förändringar.

Men när det gäller mänskliga läsare är presentation viktigt. Det är viktigt att se till att dina första rader sticker ut och är särskilt synliga. Många varumärken åstadkommer detta genom fetstil eller göra det större. Du kan dock också kursivera texten eller få den att sticka ut på andra sätt. Så länge det är både unikt och läsbart kommer du att ha en fördel.

Inkludera ett flerordigt sökord eller fras med (med försiktighet)

Låt oss prata om sökord. Dina huvudsökord och fraser kommer att spela en massiv roll i din SEO-framgång i grund och botten. Så uppenbarligen bör de inkluderas på något sätt i dina rubriktaggar.

Som en allmän regel är det en bra idé att inkludera ett starkt sökord eller ett långt sökord innehållande flera ord i din H1-rubriktagg. Detta är ett utmärkt tillfälle att betona ett nyckelord som finns i din sidrubrik; det kan också vara en chans att rikta in sig på ett sekundärt, relaterat nyckelord.

Du måste dock göra detta försiktigt. Det är en effektiv strategi att inkludera nyckelord i H1-rubriktaggar, men du vill undvika sökordsfyllning till varje pris. Så länge din rubrik är förnuftig, läsbar och relevant för ditt kärninnehåll, kommer du vara säker och ligga bra till.

Tillfredsställ användarsökningsintensiteten med dina H1-taggar

Slutligen, överväg att använda dina H1-rubriktaggar för att tillfredsställa användarsökningsintensiteten. Hur upptäcker människor detta innehåll i sökmotorer? Vad söker de efter? Kommer din H1-tagg att addressera deras fråga?

Om användare till exempel hittar det här innehållet när de söker efter en specifik fråga är det ofta värdefullt att använda H1-rubriken för att svara på den frågan direkt.

Vad sägs om H2-, H3-, H4-, H5- och H6-taggar?

Så hur är det med H2-, H3- och andra rubriktaggar som är utformade som sekundära taggar?

Enkelt uttryckt fungerar de som du tror. Varje rubriktagg har betydelse för Google (och läsare) på något sätt, men H1-taggar är fortfarande den dominerande taggen.

H2 och efterföljande taggar ska aldrig prioriteras framför dina H1-taggar. Men ofta är det värt att inkludera dem. På liknande sätt är det inte nödvändigt att inkludera sekundära rubriktaggar om du har en H1-tagg på sidan.

Hur man genomför en H1-taggranskning

Om du är intresserad av att optimera din webbplats för sökmotorer och klättra på SERP, måste du genomföra en H1-tagggranskning.

Med andra ord måste du analysera var din nuvarande webbplats är när det gäller att inkludera H1-taggar.

Generellt sett vill du ta upp två huvudfrågor:

Saknas H1-taggar på några sidor?

Varje sida på din webbplats bör ha en H1-tagg. Om en sida saknar dessa taggar tar det bara några minuter att skriva en. Denna förändring kommer inte att ta dig från position 1 000 till 1, men det är en värdefull förbättring av din strategi – och kan leda till en betydande ökning av din rankningspotential.

Passar dina H1-taggar med din nuvarande strategi?

Du vill också inspektera dina nuvarande H1-rubriktaggar. Uppfyller de principerna i din nuvarande strategi? Med andra ord, innehåller de rätt sökord och fraser som hjälper dig att rangordna efter dina riktade termer?

Du kan kontrollera alla dina sidor manuellt genom att inspektera HTML-koden och utvärdera närvaron eller frånvaron av H1-rubriktaggar. Men det är vanligtvis mycket snabbare och mer tillförlitligt att använda ett dedikerat SEO-analysverktyg eller använda ett verktyg för titelkontroll.

Ett av de bästa alternativen här är Screaming Frog, ett SEO-spindelverktyg som är utformat för att underlätta teknisk revision av på-sidan SEO. Med den kan du skanna hela din webbplats och upptäcka en mängd problem – inklusive saknade eller svaga H1-taggar.

Behöver du hjälp med att ordna dina H1-rubriktaggar?

Är du bara förvirrad över att hitta rätt tillvägagångssätt för din SEO-strategi?

Vi är här för att hjälpa till. Kontakta oss idag för en kostnadsfri analys av din nuvarande webbplats eller en gratis konsultation för att lära dig hur vi kan få de resultat du behöver!

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.