Hållbar länkbyggnad: Öka dina chanser att få länkar

Länkbyggnadskampanjer bör inte ha ett start-och-stoppdatum - de bör pågå och fortsätta att tjäna dig med länkar över tiden. I den här informativa och varaktigt relevanta 2020 upplagan delar vi strategier för att uppnå hållbar länkbyggnad, den typ som gör ditt innehållsarbete lukrativt långt utöver dina ursprungliga kampanjer.

Problem

Nu finns det några problem med länkbyggnad som gör det ganska riskabelt, och vi vill prata om några problem först innan vi ger dig några potentiella lösningar som hjälper dig att göra din länkbyggnad mindre riskabel. Så några problem först:

1. Innehållsstyrd länkbyggnad är riskabelt

Problemet med innehållsdriven länkbyggnad är att du producerar något innehåll och att du inte riktigt vet om det kommer att fungera eller inte. Det är ganska riskabelt, och du vet faktiskt inte säkert att du kommer att få länkar.

2. En bra innehållsidé kanske inte är en bra innehållsidé som får länkar

Det finns en enorm skillnad mellan en bra idé för innehåll och en bra idé som kommer att få länkar. Att veta att skillnaden är riktigt, riktigt viktigt. Så vi ska prata lite om hur vi kan lösa det.

3. Det är en stor investering av tid och budget

Att producera innehåll, särskilt visuellt innehåll, göra design och utveckling tar tid. Det kan krävas formgivare och utvecklare. Så det är en stor investering i tid och budget. Om du ska lägga tid och budget på en marknadsföringskampanj vill du veta att det antagligen kommer att fungera och inte vara för riskabelt.

4. Tänka på länkbyggnad som en kampanj: den startar och slutar

Så du gör en länkbyggnadskampanj och sedan slutar du och startar en ny. Vi vill komma bort från den idén. Vi vill prata om tanken att behandla länkbyggnad som den pågående aktiviteten och inte behandla den som en kampanj som har ett startdatum och ett slutdatum där du glömmer bort den och går vidare till nästa.

Lösningar

Så det här är några av de problem som vi har med innehållsstyrd länkbyggnad. Vi kommer prata om några lösningar på hur man kan kompensera risken för innehållsdriven länkbyggnad och hur man ökar chansen att du faktiskt kommer att få länkar och att din länkaktivitet inte kommer att misslyckas och inte fungerar för dig.

1. Koppla inte innehåll till specifika datum eller evenemang

Så det första, nu när du får innehållsidéer är det väldigt enkelt att knyta innehållsidéer till evenemang eller dagar på året. Om det finns saker som händer i din kunds bransch som är ganska viktiga, aktuella festivaler och sådant, är det ett bra sätt att koppla en del innehåll till ett evenemang. Nu är problemet med det, om du producerar en del av innehållet runt ett visst datum och sedan passerar det datumet och innehållet har inte fungerat, då är du fast med en del av innehållet som inte längre är relevant.

Så ett exempel här på vad vi gjorde åt en kund till oss, vi skulle skriva om alla hjärtans dag, vilket infaller den 14 februari vart år. Men för att innehållet skall vara relevant över tid så nämner vi inte årtalet, då alla hjärtans dag är relevant vart år. Vi publicerade innehållet kring alla hjärtans dag åt kunden och det gav en stor inverkan på besöksflödet åt kunden. Men viktigare, vi knöt det inte exakt till det året. Så händelsen fokuserade på datum och evenemang, men innehållet i sig gjorde det inte. Vad det innebar var att vi efter 2017 fortfarande kunde marknadsföra det innehållet eftersom det fortfarande var relevant. Det var inte kopplat till det exakta året.

Så det betyder att vi inte spelar på ett specifikt år, men framförallt ett visst datum. Om vi kommer till 14 februari och vi inte har några länkar spelar det självklart roll, men vi kan fortsätta att optimera innehållet då det fortfarande är relevant år efter år. Vi kan fortsätta att driva den delen av innehållet. Så, producera innehåll som är knutet till datum och händelser, men försök att inte inkludera det i själva innehållet.

2. Leta efter datapunkter som ger dig flera vinklar för att nå ut

Nummer två, massor av innehållsidéer kan komma från data. Så du kan ha data och producera innehållsidéer utifrån data, men samtidigt producera inriktningar och berättelser med hjälp av data. Nu kan det vara ganska riskabelt eftersom du inte alltid vet om data kommer att ge dig en historia eller en inriktning tills du har skapat den. Så något vi försöker göra på SEORUSH när vi försöker producera innehåll kring data från olika inriktningar.

Så exempel på data:

  • Platser - Kan du lägga upp innehåll på olika platser i hela Sverige eller Stockholm så att du kan gå efter lokala tidningar, lokala tidskrifter för olika delar av landet med hjälp av olika datapunkter?
  • Demografi - Kan du rikta in dig på olika demografi? Kan du rikta dig mot kvinnor, män, unga människor, gamla människor? Kan du dela upp data på olika sätt för att närma dig olika demografi, vilket sätt ger dig möjligheten till att faktiskt nå ut med innehållet?
  • År - Uppdateras det varje år? Så det är 2020 just nu. Finns det en bit data som kommer att uppdateras 2021? Om det finns och det är som en återkommande årlig sak där uppgifterna uppdateras kan du göra om innehållet nästa år. Så du kan publicera en del innehåll nu. När uppgifterna uppdateras nästa år lägger du till de nya uppgifterna och återpublicerar. Så du behöver inte bygga om en del av ett innehållet varje gång. Du kan använda gammalt innehåll och sedan uppdatera data efteråt.

3. Bygg upp en bank med länkvärdigt innehåll

Nummer tre, nu är detta något som fungerar riktigt, riktigt bra för oss just nu, något vi ville dela med dig. Detta kommer tillbaka till idén att inte behandla länkbyggnad som en start- och stoppkampanj. Du måste bygga upp en bank med länkvärt innehåll på dina klientwebbplatser eller på dina egna webbplatser. Försök att bygga upp innehåll som är länkvärt och inte bara ha innehåll som en engångsföreteelse. Vad du kan göra med det är att nå ut om och om igen.

Vi brukar tänka på innehållsprocessen som något liknande detta. Du kommer med dina idéer. Du gör innehållet, sedan gör når du ut, och sedan slutar du. I verkligheten, vad du borde göra är att faktiskt gå tillbaka till början och göra om detta om och om igen för samma innehåll.

Vad detta slutar i är flera innehållsdelar på din kunds webbplats som alla får länkar konsekvent. Du ska inte fokusera bara på en, gå vidare och jobba med nästa. Du kan ha den här trevliga stora innehållsbanken som länkar åt dig hela tiden, snarare än att glömma bort det och gå vidare till nästa.

4. Lär dig vilka innehållsformat som fungerar för dig

Nummer fyra, igen, det här är något som har fungerat riktigt bra för oss nyligen. Eftersom vi är en byrå arbetar vi med många olika kunder, olika branscher och producerar massor av innehåll. Det vi har gjort nyligen är att försöka ta reda på vilka innehållsformat som fungerar bäst för våra kunder. Vilka format får de bästa resultaten för våra kunder? Sättet vi gjorde detta var ett väldigt, väldigt enkelt diagram som visade hur enkelt något var kontra hur svårt det var, och sedan varhelst det misslyckades när det gäller länkar och täckning, eller vart vi fick en fullträff med länkar, täckning och trafik till klienten.

Nu, vad du kan hitta när du gör detta är att vissa innehållsformat passar in i diagrammet. Så, till exempel, kanske du tycker att det är riktigt svårt att producera textinnehåll, men det ger dig massor av länkar, medan du kanske tycker att det är riktigt, riktigt svårt att producera video och interaktioner runt den typen av data men det är inte så framgångsrikt.

Att identifiera dessa innehållsformat och veta vad som fungerar och inte fungerar kan sedan matas in i din framtida innehållskampanj. Så när du arbetar med att skapa innehåll, vet du med dig vilket innehåll som faktiskt fungerar för dig.

Slutsats

En lyckad länkstruktur med ett innehåll som går att uppdatera är allt som behövs för att skapa värdefullt innehåll som genererar i länkar. Försök att lokalisera data och implementera i din länkstrategi. När du lyckas, sluta inte, länkbyggnad är ingen kampanj med en på och av knapp. För att lyckas måste du arbeta konstant för att förtjäna dina länkar. Det är det när det gäller tips och lösningar för att försöka göra din länkbyggnad mer hållbar.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.