Interna länkar för SEO: Bästa praxis 2020

Interna länkar är en kraftfull rankningsfaktor. Inte riktigt lika kraftfull som bakåtlänkar, men absolut värt ansträngningen. Liknande bakåtlänkar är interna länkar till för att skicka länkkraft och berätta för Google vilka sidor som är viktiga. Som en extra fördel bidrar interna länkar till bättre användarupplevelse, högre konverteringsfrekvens och en effektivare webbplatsgenomsökning. När den implementeras korrekt är intern länkning ett legitimt sätt att förbättra din ranking och prestanda på din webbplats i allmänhet.

Vad är interna länkar?

En intern länk leder till en sida på samma webbplats i motsats till en extern länk, som leder till en sida på en annan webbplats. Vanligtvis används interna länkar för navigering, men det finns också några sätt att använda interna länkar för sökmotoroptimeringsändamål.

Vilken roll har interna länkar i SEO?

Den mest värdefulla egenskapen hos interna länkar är att de kan skicka länkkraft - de kan berätta för Google vilka sidor på din webbplats som är viktiga. Nu skickar inte interna länkar lika mycket länkkraft som bakåtlänkar och de ökar inte din webbplats auktoritet, men de kan hjälpa dig att öka några av dina sidors position i sökresultaten hos sökmotorer.

Låt oss till exempel säga att du har en webbplats som säljer cyklar. Och eftersom cykelträning är ett stort ämne, länkar var och en av dina produktsidor till en guide om hur du tränar på en cykel ordentligt. Med så många länkar som pekar på guiden kan Google anse denna sida som viktigare än andra. Vid den här tiden kan du använda guiden för att länka till några av dina nyare sidor, lägga vikt på dem och kanske till och med förbättra deras ranking.

Förutom det används intern länkning oftast för att skapa en lättnavigerad webbplats som är lätt att förstå och hitta på. Även om detta främst är en användarupplevelse är logisk webbplatsstruktur också enklare för genomsökningsresultaten, vilket gör det möjligt för sökmotorer att indexera fler sidor per besök.

För att hantera intern länkbyggnad behöver du något kvalitets SEO verktyg för att spara tid och få bättre resultat. Se till att du har det redo. Jag rekommenderar Google Analytics då det är kostnadsfritt, lätt att använda och ger en korrekt bild av resultaten.

Bästa praxis för interna länkar

Vi kommer att diskutera några av de mer avancerade interna länkningsstrategierna på en minut, men innan det, låt oss se till att du har rätt grunder. Här är de sju saker som måste finnas i din webbplats interna länkstruktur.

1. Håll en grund webbplatsstruktur.

Det anses vara en bra praxis när varje sida kan nås inom tre klick på hemsidan. Numera är användarna mycket krävande när det gäller webbplatsernas hastighet, inklusive sidladdningstid och den tid som krävs för att slutföra vissa åtgärder. Varför skulle man bry sig om att gå igenom tiotals onödiga länkar om det finns gott om liknande webbplatser där med välorganiserade och effektiva interna sidor? Därför är det viktigt att minska antalet klick som krävs för att komma till viktiga målsidor och för att upprätthålla en grund webbplatsstruktur:

2. Se till att alla viktiga sidor är länkade.

I dessa dagar är sökmotorer beroende av både webbplatskartor och länkar för att upptäcka webbsidor. Det betyder att även icke länkade - eller så kallade "spök" - sidor kan hittas av sökmotorerna eftersom dessa sidor listas i webbplatskartan. Men det är omöjligt att hitta "föräldralösa" sidor genom webbplatsens navigering. Sådana sidor finns nästan inte för användarna. Det är en bra idé att bli av med föräldralösa sidor - antingen ta bort dem eller länka till dem från andra sidor.

OBS: Målsidor som skapas för pay-per-click-kampanjer är ett undantag. De fungerar ofta som oberoende webbplatsområden som inte är länkade från huvudwebbplatsens innehåll och normalt blockeras från indexering.

3. Håll antalet länkar per sida till rimligt antal

Ju fler länkar som finns på en sida, oavsett om det är interna eller externa desto mindre länkkraft skickar varje länk till sidan den pekar på. Dessutom, om inte innehållet är välstrukturerat, kan det vara tråkigt för dina besökare att bläddra ner i en oändlig lista med resurser. För att fylla i det kan ett alltför stort antal länkar skicka en skräppostsignal till sökmotorer, vilket allvarligt påverkar din sidas auktoritet. Således, om du vill skicka mer "rankningskraft" till sidor du länkar till, minska antalet utgående länkar.

4. Använd nyckelord i ankartexten

Att använda nyckelord i länkarnas ankartext är ännu ett värde du kan implementera för att förbättra sökordsrankingen. På sätt och vis fungerar interna länkar som bakåtlänkar, så att använda relevanta termer i deras ankare är ett gratis och enkelt sätt att öka aktuell relevans.

Det är värt att notera att de flesta SEO utövare i från Penguin-världen (ålderdomlig SEO implementering baserad på Penguin algoritmen) inte förespråkar användningen av exakt matchande nyckelord i interna länkars ankartext. Du skulle ofta höra dessa användare säga, "använd naturliga ankare annars blir du straffad". Personligen har jag aldrig hört talas om en webbplats som straffas för ankarna i dess interna länkar. Om du vill ha min åsikt tror jag att ankartexten ska beskriva det länkade innehållet. Matt Cutts från Google håller med om detta.

5. Se till att bildlänkar har alt-attribut

Alt-attributet för bildlänkar fungerar precis som ankartext för textlänkar - så det är ytterligare en möjlighet att skicka en rankningssignal till sökmotorerna, vilket ökar auktoriteten när du får till det.

6. Placera länkar i sidornas huvudinnehåll

Länkarna i sidans innehåll har ett högre SEO värde än de i sidhuvudet, sidfoten eller sidofältet. Det senare har mer att göra med navigering, och det ser ut som att Google behandlar dem som icke-redaktionella länkar. Länk i huvudinnehållet å andra sidan lägger till ny information och värde i texten. Dessutom har texten och nyckelorden som omger en länk också betydelse för rangordning av målsidan.

7. Öppna icke-navigationslänkar i en ny flik

Tänk dig att du läser en artikel som har en massa länkar till andra artiklar. Eftersom du är nyfiken klickar du på några av dessa länkar. Du läser igenom en annan artikel och en annan och klickar på ännu fler länkar. Slutligen hamnar du på YouTube och tittar på en valpträning istället för att läsa den första artikeln om interna länkars bästa praxis.

Men om du tvingar länkar med ytterligare information att öppnas i en ny flik, är det lättare att gå tillbaka till det ursprungliga innehållet.

För att tvinga webbläsaren att öppna en länk på en ny flik, lägg till ett "target" -attribut till länken i HTML:

<a href="https://målurl.se" target="_blank">Ankartext</a>

Fem interna länkstrategier för bättre SEO

Här är de fem strategierna du kan använda för att förbättra din interna länkning. Av de många strategierna där ute har jag sett att dessa fem har störst effekt på SEO och ranking. Du kan välja bara en av dem för din webbplats eller använda flera i kombination för ännu bättre resultat.

1. Peka länkar från trafiksidor till konverteringssidor.

Många företag driver en blogg för att skapa "engagerande och användbart innehåll". Vissa av dem når målet och deras inlägg lockar betydande trafik. Problemet är att ett blogginlägg sällan kan skryta med en hög omvandlingsfrekvens. Varför kanaliserar inte användare från bloggar med hög trafik till målsidor som är specifikt optimerade för omvandling?

Steg 1 - Hitta målsidor med hög trafik och låg omvandling. För att uppnå detta mål, öppna Google Analytics, gå till Beteende> Målsidor och sortera webbadresserna efter antalet sessioner. Klicka på jämförelseikonen och välj relevant mätvärde i rullgardinsmenyn (t.ex. den totala omvandlingsfrekvensen). Du kan ytterligare filtrera webbadresserna för att uppfylla vissa kriterier, som att endast visa blogg-URL: er. Välj de webbadresser som har hög trafik men som har låg omvandlingsfrekvens.

Steg 2 - Identifiera sidor med hög omvandlingsfrekvens - dina bästa konverterande målsidor. Använd en liknande metod som den som beskrivs i föregående steg.

Steg 3 - Använd länkar till sidorna med hög omvandling på sidorna med hög trafik. Bildlänkar eller banners kommer sannolikt att locka fler klick än textlänkar. Du kan experimentera vidare med länkplacering eller bannervarianter på sidan.

2. Rikta sidor med hög auktoritet till sidor med lågt indexerat värde

Låt oss anta att du har en blogg med massor av användbart innehåll. Och som vi alla vet lockar användbart innehåll externa bakåtlänkar. Vi kan använda den ackumulerade länkkraften som dina blogginlägg tycker om att marknadsföra och använda på sidor som sitter fast någonstans på sidan 2 i sökresultaten. Det här är de så kallade lågt indexerade sidorna.

3. Ranka dina huvudsidor för sökord med hög volym

I det här scenariot är din webbplats optimerad för några få sökord med hög sökvolym och hög konkurrens. Sådana nyckelord har ofta mycket generisk betydelse, t.ex. "köp billiga skor".

Vanligtvis har innehållet på hemsidan optimerats för att rankas högt för dessa nyckelord, med andra sidor som har ett extra syfte. Dessa hjälpsidor ger fortfarande användbar information till användarna, men de ska inte rankas högt för några nyckelord. I en sådan länkstruktur har hemsidan mycket fler länkar som pekar på den än någon kategorisida eller undersida.

4. Använd interna länkar för att stödja nyckelord med medel sökvolym

I detta scenario fokuserar du främst på nyckelord som har en medel sökvolymen. Dessa är vanligtvis nyckelord innehållande tre ord med en mer specifik betydelse än de termer som diskuterades i föregående punkt, t.ex. "köp Gucci-skor" eller "bästa Gucci-skor". De tillhör ofta en produktkategori inom en e-handelswebbplats eller en ämneskategori på en bloggliknande webbplats. I detta tillvägagångssätt har kategorisidor högsta prioritet; det är därför de borde få de mest kontextuella interna länkar som pekar på dem.

5. Rikta in nyckelord med låga volymer med interna länkar

Istället för att rikta in dig på några få sökord med hög sökvolym kan du föredra att jaga efter många nyckelord med lång term och låg sökvolym. I de flesta fall hör de till den nedre nivån på en webbplats, t.ex. enskilda blogginlägg eller produktlistor.

I det här fallet bör de flesta kontextuella interna länkar peka på sidorna på nedre nivån och dessa sidor bör länkas ordentligt.

Slutsats

Sammanfattningsvis har du lärt dig vad interna länkar är och varför det är viktigt att ha en solid intern länkstruktur. Du har gått igenom varför internt länkande är ett måste som ska användas universellt av alla webbansvariga. Och slutligen har du fått läsa om fem interna länkningsstrategier som kan ha stor inverkan på din ranking om du implementerar dem rätt.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.