Behöver du verkligen lokal SEO för ditt företag? Ta reda på vem som gynnas och varför lokal sökning är en integrerad del av din marknadsföringsstrategi.
En av de första frågorna många företag har om lokal SEO är: Behöver jag verkligen det?
Och jag förstår det. Du är upptagen – din tid, budget och energi är värdefulla resurser.
Behöver du verkligen en annan sak att hänga med på?
Om du vill attrahera trafik i butik, online- eller telefonbeställningar, mötesbokningar, klinikbesök eller andra affärer från lokala konsumenter, är svaret ett definitivt JA!
3 skäl till att alla lokala företag bör investera i lokal SEO
- Google är de nya gula sidorna: Tills nyligen var den beprövade strategin för lokala företag att placera en annons på de gula sidorna och vänta på att telefonen skulle ringa. Men idag söker häpnadsväckande 97 % av människorna efter lokala företag online, och flest använder Google som är det absolut mest populära alternativet.
- Fri trafik: Även om sökannonsering kan vara en mycket effektiv kanal, är det svårt att slå sig fri från andra annonsörer. Om du ökar din organiska Google-ranking kan du dra nytta av en pågående ström av gratis trafik som du kan omvandla till kunder.
- Lika spelplan: Lokal SEO är ett område där små lokala företag har lika villkor som större nationella företag. Och om du implementerar lokal SEO bästa praxis är det inte ovanligt att få förstasidesrankningar på så lite som 30 dagar.
Vem vinner på lokal SEO och varför?
Alla typer av företag som interagerar med och servar kunder i en specifik region kan dra nytta av lokal SEO.
Detta inkluderar butiker, serviceföretag, restauranger och hotell, sjukhus, banker, byggföretag med mera.
Här är några exempel.
Advokater och Advokatbyråer
En av de största fördelarna med lokal SEO för dessa kunder är att Google visar en ringknapp direkt i de lokala sökresultaten på mobiltelefoner.
Så när en potentiell klient tar fram sin telefon och söker efter [(typ av) advokat], kommer de att se riktade resultat för sin specifika plats.
När det görs på rätt sätt kommer lokal SEO att trycka advokaten till toppen av sökresultaten för den platsen, och den dominerande uppmaningen kommer att vara "ring oss"-knappen.
Anledningen till att detta är en så stor fördel är att alla som har varit med om en olycka eller har ett annat problem kommer att vara i telefon och försöka hitta advokater som erbjuder gratis konsultationer.
Denna ena väg erbjuder ett sätt att komma inför dessa konsumenter exakt när de behöver en advokat.
Läkare och medicinsk praxis
När någon söker efter en läkare söker de ofta efter en [läkare i närheten] eller en [läkare nära mig].
De flesta människor vill inte resa flera timmar för att besöka en läkare. De vill ha en läkare i närheten som kan träffa dem regelbundet.
Om du refererar till skärmdumpen nedan, genom att använda sökningen [läkare nära mig], finns det flera fördelar med detta stora lokala paketresultat.
Detta lokala resultat ger läkarens namn i förväg, tillsammans med en omedelbar "vägbeskrivningslänk" som tar upp en kartapplikation på en användares telefon.
När det kommer till läkare är folk mer bekväma att ringa för att boka tid, och de letar troligen efter ett enkelt sätt att hitta vägbeskrivningar till läkarmottagningen.
Rörmokare
När någon har en nödsituation som involverar VVS, går de direkt till en butik?
Nej, de brukar gå till Google för att söka efter [rörmokare nära mig].
Googles sökresultat ger ett enkelt sätt för någon att ringa en rörmokare direkt, läsa recensioner och få tillgång till lokala rörmokare omedelbart om de har en sådan nödsituation.
Vem vinner inte på lokal SEO?
Även om vi skulle älska att se alla dra nytta av lokal SEO och sälja dessa tjänster till fler kunder som SEO-proffs, är verkligheten att vissa företag helt enkelt inte lämpar sig väl för lokala SEO-insatser.
Företag som enbart e-handelsbutiker online, företag som inte vill dela sin lokala information och privata onlinesäljare som vill hålla sin information privat är sannolikt inte bra kandidater för lokala SEO-tjänster.
Lokal sökning behöver fortfarande organisk SEO
Lokala sökrankningar visas i form av kartpaket på Google, men att optimera din webbplats för organisk rankning är också en viktig faktor. Detta hjälper Google att förstå din övergripande framträdande plats, vilket är en av de tre huvudkategorierna för lokala rankningssignaler.
SEO-trick och taktik är borta för länge sedan, och sökning har utvecklats exponentiellt.
Nuförtiden styr användarupplevelsesignaler, E-A-T, högkvalitativt innehåll, högkvalitativa länkar och mycket högre kvalitet inom UX.
Men gör inga misstag: Det finns fortfarande lokalt förbättrade SEO-faktorer som du behöver för att få rätt, inklusive:
- Hitta rätt sökord och ämnen att rikta in sig på som en del av din kampanj.
- Se till att din tekniska SEO är förstklassig.
- Säkerställ högsta möjliga kvalitet på innehållet.
- Tjäna länkar för att få din webbplats att sticka ut tillräckligt i Googles ögon.
- Dubbelkontroll och implementering av din NAP-information (namn, adress, telefonnummer) är korrekt på många länkande webbplatser.
- Optimering för lokala rankningssignaler.
Med ett lokalt fokus kan många av dina vanliga organiska SEO-metoder förändras något jämfört med de mer traditionella metoderna som används för rankning.
Lokal sökning kan också vara röstsökning
Nu när människor har mer tillgång till enheter som smartphones, Amazon Echo och Google Home, har röstsökning blivit ett föredraget sätt för många att hitta lokal information.
Det är lättare att säga "hitta en läkare nära mig" eller "hitta en rörmokare nära mig" för de flesta än att skriva.
Därför är det inte förvånande att se en ökning av lokala frågor baserat på konversationsröstsökning.
Om din bransch är serviceinriktad, prova sökordsvarianter som inkluderar frågor.
Semrushs ämnesforskningsverktyg, Keyword.io och AnswerThePublic ger alla sätt att se frågor som människor söker efter, tillsammans med deras sökvolym.
Det här är ett utmärkt sätt att rikta in sökord som har lokal avsikt.
Om din bransch är en lokal bygghandel, servicerelaterad verksamhet, som en restaurang eller en advokat eller advokatbyrå, prova sökordsvarianter med en konversationston och fokus.
Du kan bli förvånad över den sökvolym du kan uppnå när du gör sökordsforskning på det här sättet.
Lokal sökning är mobilsökning
Vi vet att en stor del av lokala sökningar sker på lokala enheter och att mobilvänlighet är en rankningsfaktor hos Google.
Vad betyder dessa fakta och mobilförst-indexet för din lokala SEO-strategi?
Google har gjort arbetet med att optimera Map Pack-listor för mobilsökare. Men det är upp till dig att skapa den där användarvänliga, bekväma upplevelsen på din webbplats – och se till att Google förstår det via bra teknisk SEO.
Lokal SEO behöver en dedikerad strategi
Men det betyder inte att det behöver ta mycket mer av din tid. Men om du tar dig den lilla tiden det krävs så kommer du att spara tid på att söka aktivt efter kunder, de hittar dig när dom behöver dig.