Hur du får tillväxt i ditt lokala företag under osäkra tider

Utan tvekan är det svårt att få ett lokalt företag till att växa. Coronavirus har sannolikt tvingat dig att göra stora förändringar i ditt sätt att arbeta. Det har nästan med all säkerhet nått bottenresultat också.

Det är dock fortfarande absolut möjligt att få ditt lokala företag att växa i en sådan tid. Du måste bara vara smart. I den här artikeln pratar jag om hur du gör det. Först, här är dock lite detaljer om varför det här är en så utmanande tid för företag som ditt.

Effekterna av COVID-19-pandemin på lokala företag

Du är troligen trött på att läsa och höra ordet "utan motstycke." Jag vet, jag är. Tyvärr är det bara det bästa ordet för att beskriva det aktuella klimatet för lokala företag.

I slutet av maj hade pandemin i Sverige en stor inverkan på lokala företag. Ett av fem småföretag i hela Sverige hade tillfälligt stängt vid denna tidpunkt, med nästan alla dessa nedläggningar på grund av COVID-19.

Att stänga dina dörrar har stora ekonomiska konsekvenser. Det handlar om att de allra flesta lokala företag inte kan hantera ens kortsiktigt tryck på sina intäkter, med cirka fyra femtedelar som bara har upp till två månaders kontanter tillgängliga för att betala sina utgifter.

På grund av detta är det knappast förvånande att antalet aktiva företagare i Sverige sjönk med 25 procent bara under de tre månaderna från mars till maj. Det är den största nedgången på rekordnivå och det påverkade praktiskt taget alla branscher.

Lyckligtvis, om du har tillgång till rätt strategier (som lokala kampanjer) och verktyg (såsom meddelandetjänster), kan du fortfarande få ditt företag att växa även under dessa osäkra tider.

Sju strategier för tillväxt i ditt företag under tiden av Coronavirus

Pandemin kan ha påverkat din affärstillväxt på ett antal olika sätt. Kanske har du tvingats stänga din butik under en viss tid. Kanske köper dina kunder mindre för närvarande. Eller kanske betyder branschen du är i att du knappt kan sälja en "produkt", som biografer och reseföretag.

Oavsett fall måste du anpassa dig om du ska få tillväxt i ditt lokala företag i det nuvarande klimatet. Här är tips om hur du gör det:

1. Använd rätt verktyg

Jag vet vad du tänker: "Jag är redan orolig för kassaflödet, nu säger den här killen mig att investera i en massa verktyg!" Tja, om jag sa till dig att genom att välja rätt verktyg (varav en del är gratis, förresten) ökar dina chanser till tillväxt av ditt lokala företag massivt?

Du vet antagligen att det finns tusentals verktyg som är utformade för att driva tillväxt för småföretag, men jag har fokuserat på de områden där du verkligen kan flytta urtavlan:

Problem: Kundmeddelanden

Det finns så många fördelar med att förbättra din kommunikation med befintliga och potentiella kunder.

Du kan generera fler recensioner som fungerar som en förtroendefaktor och gör ditt företag mer trovärdigt. Du kan samla in betalningar snabbare och med mindre krångel. Du kan ge mer (och effektivare) påminnelser i tid, vilket minskar risken för utebliven ankomst.

För att lösa dina kundmeddelanden kan du använda ett verktyg som Podium. Så här använder jag det:

  • 1. Ställ in en inkorg för att styra dem alla: Vad är det största hindret för bättre kommunikation? Försöker hålla reda på alla dina olika plattformar. Kunder kan skicka meddelanden till dig via Facebook, Twitter, telefon och din webbplats (och kanske en massa andra också). Podium samlar all denna kommunikation på ett ställe, så att du aldrig missar ett meddelande.
  • 2. Anslut på distans med webbplatsbesökare: Önskar du någonsin att du kunde komma närmare människorna på din webbplats? Ta reda på vad som hindrar dem från att köpa eller konvertera där och då? Med Podium kan du. Lägg till livechatt på din webbplats och varje gång de ställer en fråga flyttas de automatiskt till en textkonversation så att du inte längre är knuten till din dator (och inte besökaren heller).
  • 3. Aktivera på-vägen kundtjänst: Du har sannolikt inte ett dedikerat kundtjänstteam. Faktum är att du kanske är hela din kundtjänst. Så vad händer när du inte är vid ditt skrivbord eller i affären? Saker saknas! Podium gör att du kan skriva snabba svar när du är ute och reser, så att du aldrig lämnar någon hängande.
  • 4. Snacka ansikte mot ansikte: Sms är bra. Men ibland är det inte det bästa sättet att svara på en kund eller intressent. Kanske har de en komplex fråga eller kräver ett nyanserat svar som är svårt att trycka in på telefonens knappsats. Podium erbjuder programvara för videochatt som gör det lika enkelt att ansluta till kunder som att skicka ett textmeddelande. Skicka dina kunder en länk så kan du chatta på några sekunder, vilket gör det enkelt att visa detaljer, svara på frågor och dela din skärm.
  • 5. Skapa skräddarsydda kampanjer: Anta att du äger ett kafé. Du driver ett lojalitetsprogram och du har fångat upp dina bästa kunders e-postadresser och telefonnummer. Skulle det inte vara bra om du snabbt kunde skicka riktade kampanjer till dessa kunder? Kanske erbjuda dem ett erbjudande om ett nytt kaffe med ett enda ursprung som du precis börjat lagra? Du kan göra det också.
  • 6. Ge råd och uppdateringar: det finns många variabler i världen just nu. Kunder kanske vill veta hur upptagen du är vid en viss tidpunkt eller vilka åtgärder du har vidtagit under pandemin. Eller så kan de ha produktspecifika frågor. En kundmeddelandeplattform gör det lättare för dig att svara i realtid.

Och ett enkelt sätt att komma igång är att bara registrera dig för ett gratis Podium-konto.

Problem: Schemalägga möten

Ingen gillar att schemalägga möten även i bästa tider. Kasta in coronavirus i mixen och det blir ännu mer av en utmaning. Ska det vara personligen eller via fjärrlänk? Vilken plattform ska vi använda? Vilket datum och vilken tid fungerar bäst?

Mötesplanerare är utformade för att hantera benarbetet åt dig. En av de bästa är Arrangr, som reserverar preliminära mötestider, automatiskt frigör lediga tider och kan till och med föreslå den perfekta platsen för alla parter.

Ett annat bra alternativ är Calendly. Integreras direkt med din Google- eller Office 365-kalender och ger dig en personlig URL som gör att kunderna kan se din tillgänglighet och schemalägga deras önskade mötestid. Bäst av allt, det finns en grundläggande gratisplan tillgänglig.

Problem: E-postautomation

Du kan inte skapa tillväxt i ett lokalt företag i en sådan tid utan att göra lite marknadsföring.

Tyvärr har du förmodligen inte tid att bygga och genomföra komplexa kampanjer.

Det är därför du behöver programvara för automatisering av e-post! Ett av de mest populära verktygen, Mailchimp, hjälper dig att skicka effektiv e-postmarknadsföringskommunikation i stor skala. Faktum är att Mailchimp hävdar att de ökar klick frekvensen med 174% jämfört med den genomsnittliga e-posten.

Hantering av kundrelationer

Dina kundrelationer har aldrig varit mer värdefulla än de är just nu, så du måste hantera dem effektivt. För att göra det måste du investera i ett CRM verktyg (Customer Relationship Management).

Det finns en massa CRM verktyg riktade till lokala företag, men HubSpot Sales Hub är en av de mest populära. Det är laddat med verktyg för försäljningsengagemang, prissättningsfunktionalitet som hjälper dig att leverera komplexa offerter och analysprogramvara för att mäta vad som fungerar (och vad som inte fungerar).

2. Förbättra din digitala marknadsföringsstrategi

I mer ”normala” tider kanske du inte tänker mycket på din marknadsföring. Du kanske bara skriver enstaka sociala inlägg eller skickar ett par e-postkampanjer per månad.

Under tider av osäkerhet kommer det inte att minska. Människor har mycket att tänka på just nu, så att en produktbild som du twittrade kommer inte att ha stor inverkan.

Du behöver en ordentlig digital marknadsföringsstrategi.

Låt mig ge dig ett exempel: du säljer affärsartiklar till andra lokala företag.

Eftersom du är liten och lokal är din stora skillnad din flexibilitet och skräddarsydda inställning. Du kan köpa in vilken produkt dina kunder än behöver, dina leveranstider är snabba och du är lätt att nå. Det är sådana saker du ska lyfta i dina marknadsförings e-postmeddelanden.

Tja, skulle det inte vara bra om du gjorde det till grunden för en hel kampanj?

Kanske skapar du en massa fallstudier och kundreferenser som visar ditt unika försäljningsargument (USP), i aktion. Du skapar en e-postlista med lokala företag som du gärna vill göra affärer med och matar ditt innehåll strategiskt och kortfattat i stycken till dessa kunder. Eftersom du har byggt en hel strategi vet du de bästa tiderna för att nå de framtidsutsikterna, plattformarna de använder och vilken typ av meddelanden som resonerar med dem.

Det tillvägagångssättet hjälper dig att inleda en konversation, vilket i slutändan innebär att du kan stänga flerlyckade affärer.

3. Gör din Google My Business-profil lysande

Vill du att folk ska se ditt namn när de söker på Google efter företag som ditt? Om du läser den här artikeln gissar jag att du gör det, och det betyder att du behöver en (bra) Google My Business-profil.

Att skapa en gratis profil gör det mer troligt att ditt företag dyker upp i relevanta sökningar, tillsammans med användbar information som:

  • Den typ av tjänst du erbjuder
  • Dina öppettider
  • Din adress

När du har konfigurerat det optimerar du din Google My Business-profil genom att:

  • Säkerställa att din information är korrekt och omfattande
  • Dela affärsuppdateringar, som nya öppettider eller produktlanseringar
  • Be kunderna om Google-recensioner (och svara på dem)

På den sista punkten vet jag att det kan vara svårt att övertala kunder att recensera ditt företag. De är upptagna. De vill inte spendera sin värdefulla tid på att söka efter din Google My Business-profil eller Facebook Business Page.

Podium gör det mycket lättare och hjälper dig att tillhandahålla sociala bevis som visar att ditt varumärke är att lita på. Skicka ett sms till dina kunder som ber dem om en recension och de kommer att länkas direkt till dina Facebook-, Google- och Tripadvisor-sidor, så det finns knappast några klick (och knappast något arbete) för dem. Därför har Podium drivit mer än 15 miljoner företagsrecensioner för sina användare.

4. Skapa och utför en lokal betald marknadsföringsstrategi

Ibland krävs det pengar för att tjäna pengar. Om du menar allvar med att få tillväxt i ditt lokala företag just nu bör du överväga att investera i någon form av betald aktivitet.

Google Ads kan vara supereffektivt för mindre företag, särskilt webbaserade företag som riktar sig till online trafik och/eller konverteringar. Lokala nyckelordfraser som ”advokater nära mig” eller ”fastighetsmäklare i Lund” är vanligtvis mycket mindre konkurrenskraftiga än bredare, icke-geografiska termer som ”fastighetsmäklare”. Det betyder att du kan få mycket synlighet och klick med en relativt liten budget.

Förutom Google Ads, överväg att annonsera på sociala plattformar som Facebook och LinkedIn. Sociala annonser är mindre avsiktsbaserade än betald sökning eftersom din målgrupp inte aktivt letar efter det du annonserar för.

Annonser på sociala medier kostar dock ofta mindre än Google Ads. Om du till exempel är advokatbyrå betalar du i genomsnitt 15 kronor per klick på Google Ads, men på Facebook sjunker den siffran till bara 2 kronor.

5. Använd Analytics för att spåra och förbättra webbplatsens prestanda

När tiderna är svåra måste du pressa varje sista krona från dina potentiella kunder. Analytics-programvara (som Google Analytics) kan hjälpa dig att göra det genom att låta dig identifiera trender, planera nya strategier och mäta resultaten av ditt nuvarande arbete.

Låt oss säga att du är en mekaniker. Du har precis lagt till en sida på din webbplats för att marknadsföra ett specialerbjudande på nya däck. En månad senare klickar du på Google Analytics och ser att en massa människor har landat på den sidan, men din omvandlingsfrekvens är låg.

Du jämför det med andra liknande sidor på din webbplats. De presterar mycket bättre. Nu vet du att det finns ett problem, till exempel:

  • Ditt nuvarande erbjudande är för högt prissatt
  • Din nya sida är inte tillräckligt engagerande eller övertygande
  • Du gör det inte tillräckligt enkelt för kunder att konvertera, så att de går ut istället
  • Du ger inte tillräckligt med detaljer om erbjudandet

Genom att jämföra med sidor som ger bättre resultat kan du justera ditt tillvägagångssätt och förbättra resultaten.

6. Genomför kampanjer för lokala samhällen

Nu är det inte bra att bjuda in hundratals människor till en stor fest. Men det finns definitivt möjligheter till samhällsengagemang. Du behöver bara bli lite kreativ.

Anta att du har öppnat en ny butik på en plats som du inte har tjänat tidigare. Kanske riktar du in dig på hushåll inom ett visst postnummer eller på vissa gator, med ett specialerbjudande som uppmuntrar kunder att besöka din butik.

Kanske i en tid av social distansering har du infört en ny avhämtningstjänst. Varför inte ge kunder i ditt område 10% rabatt på sitt första köp, eller kombinera det med ett lojalitetssystem? Skräddarsy ditt erbjudande efter vad dina kunder vill ha just nu, marknadsför det sedan på Facebook, i lokal press, via e-postmarknadsföring eller via direktreklam.

7. Optimera dina sociala mediekonton

Det finns dussintals sociala plattformar där ute, men när det gäller att odla ett lokalt företag vill du fokusera på de som ger dig bästa räckvidd, som:

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Att hitta rätt plattform beror på vilken typ av verksamhet du driver. På grundnivå, om du är B2B, är LinkedIn troligen din bästa kanal. Annars är nästan alla på Facebook, men om din produkt är mycket visuell kan du se mer framgång på Instagram eller YouTube.

Oavsett vilken plattform(er) du väljer, måste du identifiera några taktiker som i slutändan hjälper dig att sälja mer, som:

  • Visa upp och/eller auktionera ut dina produkter på Facebook Live
  • Starta konversationer med nya kunder i LinkedIn-grupper
  • Ställa in Instagram Shopping så att människor kan bläddra bland dina produkter i foton och videor medan de är i appen

På den sista punkten vet jag att det kan vara svårt att övertala kunder att recensera ditt företag. De är upptagna. De vill inte spendera sin värdefulla tid på att söka efter din Google My Business-profil eller Facebook Business Page.

Podium gör det mycket lättare och hjälper dig att tillhandahålla sociala bevis som visar att ditt varumärke är att lita på. Skicka ett sms till dina kunder som ber dem om en recension och de kommer att länkas direkt till dina Facebook-, Google- och Tripadvisor-sidor, så det finns knappast några klick (och knappast något arbete) för dem. Därför har Podium drivit mer än 15 miljoner företagsrecensioner för sina användare.

Slutsats

Att skapa tillväxt i ett lokalt företag är aldrig lätt, och det är verkligen mycket svårare just nu.

Men om du har startat ett eget företag är du troligtvis bekväm med att skynda på resultat. Du är naturligtvis entreprenör och du drivs av att få det här att fungera.

Kombinera den attityden med rätt tillväxtstrategier och genomför dem effektivt, och det finns ingen anledning till att du inte kan komma ut ur pandemin i en starkare position.

Vilka planer har du lagt upp för att öka tillväxten i ditt företag? Hur går det med det hittills?

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.