Hur man integrerar innehållsmarknadsföring i din SEO-strategi
För några år sedan var allt som krävdes för att uppnå en hög ranking i Googles sökresultat lite sökordsanalys och mycket kopiera och klistra in dessa sökord över hela din webbplats. Kanske kasta in några "länkar" i katalogwebbplatser, och det var bra så. Idag är det inte alls så.
Sökmotoralgoritmer utvecklas för att sätta användarupplevelsen först, och som det visar sig tycker mänskliga läsare inte om att läsa obegripliga sidor fyllda med nyckelord. Så om du vill rankas bra måste du tillhandahålla det intressanta, användbara SEO-innehållet de faktiskt letar efter - en strategi som kallas innehållsmarknadsföring. Om du redan använder innehåll som en del av ditt företags marknadsföringsstrategi är du på god väg att bygga ett rykte som en värdefull källa till branschkunskap. Och om du inte har gjort det, hjälper följande tips dig att komma igång.
Förstå överlappningen
Innan du effektivt kan integrera innehållsmarknadsföring i din SEO-marknadsföringsstrategi är det viktigt att förstå förhållandet mellan de två. SEO inkluderar alla ansträngningar du gör för att öka webbplatsens synlighet i sökmotorer, som länkbyggnad, sociala medier och optimering på sidan. Men faller innehållsmarknadsföring under det paraplyet?
Inte helt. Marknadsförings- och affärsprocessen för att skapa och distribuera relevant och värdefullt innehåll för att locka, förvärva och engagera en tydligt definierad och förstådd målgrupp - med målet att driva lönsamma kundåtgärder.
I grund och botten, när du skapar innehåll (blogginlägg, artiklar, infografik, gratis guider etc.) som har värde för din målgrupp utanför att locka dem till ditt företag, marknadsför du med innehåll. Och även om detta kan förbättra din synlighet i sökmotorer (särskilt om innehållet du skapar lockar länkar från andra webbplatser), bör det inte alltid skapas med användaren i åtanke.
En del av ditt innehåll bör finnas helt enkelt för att bygga ditt varumärke och dess relationer med kunder. Även om det inte har någon direkt inverkan på rankingen är det fortfarande en viktig marknadsföringsfunktion. Med detta sagt, om du är ny inom innehållsmarknadsföring kan du börja med innehåll som sannolikt kommer att förbättra din SEO.
Så här gör du:
Analysera dina befintliga sidor
Om du redan har en SEO-strategi på plats har du förmodligen en hel del sidor på din webbplats som är optimerade för olika sökord. Men hur mycket information ger du egentligen om dessa sökord? Låt oss till exempel säga att jag ska åka på en vandringstur men jag är inte riktigt säker på vad jag ska packa.
Jag söker på "vandring checklista" och det första resultatet är den här sidan från Svenska turistföreningen:
Sökresultat Google på sökning - vandring checklista
Naturligtvis länkar många av artiklarna på deras lista till medlemskap som de säljer. Men vissa - som kläder och myggmedel - är helt enkelt där för att de är viktiga för vandrare att komma ihåg, även om Svenska turisföreningen inte kan dra nytta av att inkludera dem. Den här sidan gav exakt vad jag letade efter när jag sökte efter vandring checklista, vilket innebär att Svenska turistföreningen lyckades tillhandahålla användbart, gratis innehåll.
Men kan dina webbplatsbesökare säga samma sak när de landar på en av dina optimerade sidor? Om svaret är nej (eller om du inte är säker) har du lite arbete att göra. Kamma igenom sidorna på din webbplats och notera de nyckelord som var och en är optimerad för. Bestäm sedan om varje sida innehåller den information som användare som söker efter dessa nyckelord logiskt sett vill ha.
De sidor som inte gör det är främsta ställen för förbättring. Notera: Om du märker under denna process att något av nyckelorden är föråldrat eller helt enkelt inte bra val (för brett eller konkurrenskraftigt), gör lite sökordsanalys och välj ersättare.
Utöka ditt innehåll
När du har identifierat sidorna som ska förbättras är det dags att förstärka dem.
Detta är dock inte en ursäkt för att börja svamla om dina produkter - kom ihåg att innehållsmarknadsföring handlar om att ge värde till din publik. Tänk på vad din publik vill ha när de söker efter varje sidas sökord, oavsett om det är för att lära sig mer om ditt företag, göra ett köp eller helt enkelt hitta information som rör din bransch. Skapa det sedan.
Ta till exempel Naturkompaniet jag hittade i en sökning på "skogsvandring":
Sökresultat Google på sökning - skogsvandring
Över toppen finns information om skogsvandring. Sidans fokus är en enklare guide följt av produkter att köpa relaterade till skogsvandring.
Så även om sidan i slutändan leder besökare att göra ett köp, gör den det bara efter att ha gett dem en mängd intressant innehåll - ett solidt övergripande tillvägagångssätt.
Vilken typ av innehåll du skapar beror på vad ditt företag har att erbjuda, så även om exemplet ovan specifikt avser e-handelshandlare kan alla företag dra nytta av innehållet. Det här inlägget från CMI och det här från HubSpot ger båda utmärkta exempel för ditt företag att efterlikna.
Se över ditt tillvägagångssätt framöver
Nu när din webbplats är full av användbart, optimerat innehåll är ditt jobb inte riktigt över - det har faktiskt bara börjat.
Innehållsmarknadsföring, ungefär som SEO, är en pågående process, och du bör fortsätta att ge din publik intressant och användbar information ett par gånger varje vecka. Ett av de bästa sätten att göra detta är på ditt företags webbplats. Bloggar är ett utmärkt sätt att hålla din webbplats uppdaterad med nytt innehåll och erbjuder också lite mer frihet än huvudsidorna på din webbplats.
Du kan skriva, skapa infografik, lägga upp video och göra mycket mer om ämnen relaterade till din bransch och interagera med dina läsare i kommentarfältet. Som en extra bonus kan du marknadsföra dina nya inlägg på dina sociala mediekanaler för att få fler följare. Detta gäller dock bara om du förbinder dig att publicera regelbundet.
Men även om du bara avsätter tid för att skriva och publicera ett inlägg en gång i veckan, är det fortfarande 52 nya bitar av publikvänligt innehåll per år!