Hur man skriver produktbeskrivningar

1 september 2023
Peter Larsson Senior SEO Expert
Peter Larsson
Senior SEO-specialist
Skriva produktbeskrivning

Har du fantastiska och praktiska produkter men är osäker på hur du förmedlar det till din publik? Då är det dags att lära sig hur man skriver produktbeskrivningar! Din produktbeskrivning är en avgörande komponent för att få folk att köpa dina produkter och förlänga din produktlivscykel, så du måste lära dig hur man skriver en övertygande produktbeskrivning som intresserar och motiverar din publik att köpa.

På denna sida ger vi dig sju tips för produktbeskrivning som fungerar samt med några exempel på produktbeskrivningar.

Vad är produktbeskrivningar?

Produktbeskrivningar är skriftlig kopia som beskriver fördelarna med dina produkter för potentiella köpare. Att skriva klara, informativa produktbeskrivningar som visar de attraktiva aspekterna av dina produkter hjälper dig att sälja mer online.

Men hur kan du förbättra dina potentiella kunders shoppingupplevelse online och positivt påverka dem att köpa din produkt?

Nedan går vi igenom sju tips för att utveckla dina färdigheter i produktbeskrivning.

Fokusera på din köpare

När du försöker skriva kreativa produktbeskrivningar är det viktigt att fokusera på dina köpare. Eftersom det är de som är intresserade av dina produkter måste du koncentrera dig på att tilltala dem för att få dem att köpa dina produkter. När du marknadsför för många människor blir dina beskrivningar svaga och vaga.

Du vänder dig inte till någon eller säljer dem din produkt, vilket gör dina produktbeskrivningar ineffektiva. För att skriva en bra produktbeskrivning måste du rikta in dig direkt på din publik. Identifiera dina kunders smärtpunkter.

Vilka problem löser din produkt, eller hur hjälper den dem? Din produktbeskrivning bör låta som om du har ett samtal med din publik. Du vill behålla ditt företags professionalitetsnivå, men inte låta för stel och formell.

Din publik vill koppla upp sig mot den mänskliga sidan av ditt företag, inte ett kallt företag. När du skriver en produktbeskrivning, försök svara på din publiks frågor innan de ställer dem. Sätt dig in i dina kunders tankesätt.

Om de tittar på din produkt, vilken typ av frågor kommer de att ha? En annan viktig del av din beskrivning innebär att du talar direkt till din publik. Använd "du" när du skriver en produktbeskrivning.

Det hjälper dig att koppla upp dig mot dessa leads på en mer personlig nivå och tilltala dem mer. När du skriver produktbeskrivningar, tänk på din publik. Tänk på deras sinne för humor, vad de gillar, och mer.

Ju bättre du förstår din publik, desto troligare är det att de engagerar sig i dina produkter.

Visa fördelarna med din produkt

När du skriver en beskrivning av dina produkter, visa deras fördelar. Fokusera på hur produkten gynnar användaren. Många företag gör misstaget att fokusera på varför deras produkt är bäst på marknaden eller varför du borde välja deras företag.

Din publik bryr sig mer om hur din produkt kommer att gynna dem än varför ditt företag är bäst. När du skriver din produktbeskrivning, tala om hur du kommer att lösa din publiks smärtpunkter. Berätta för dem hur dina produkter kommer att göra dem lyckligare, mer produktiva eller friskare.

Det är viktigt att tala om hur din produkt hjälper till att förbättra din publiks liv. Låt oss titta på Dyson som exempel.

Dayson dammsugare produktbeskrivning

I Dysons produktbeskrivning fokuserar de på hur egenskaperna hos deras dammsugare gynnar användaren.

Som du kan se belyser de många funktioner som tilltalar köpare:

  • Upptäcker partiklar du inte ser
  • Filtrering i flera steg
  • Kolfibertrådar
  • Energitätt batteri

Dessa funktioner tilltalar köpare eftersom de belyser önskan om en sladdlös dammsugare som:

  • Städar på djupet
  • Allergivänlig
  • Städar även hårda golv
  • Långvarig drift

Genom att fokusera på fördelarna i dina produktbeskrivningar får du fler människor att köpa.

Integrera väsentliga sökord i din beskrivning

När du lär dig mer om skrivande av produktbeskrivning, glöm inte att integrera sökord i din beskrivning. Sökord hjälper användare att se att din produkt är relevant för deras behov. När du listar en produkt, inkludera ditt sökord i sidans titel.

Du kanske tror att det räcker för att driva värdefulla kunder, men du vill ta det ett steg längre genom att integrera sökord i din beskrivning. Det hjälper till att validera att din produkt är vad användaren vill ha, och ibland kan det hjälpa din produkt att dyka upp i mer relevanta sökningar! Lägg till ditt huvudsökord i din produktbeskrivning, samt några kompletterande viktiga termer.

Om din produkt är en dammsugare kan du fokusera på sökfraser som "påslös dammsugare", "sladdlös dammsugare" eller "lätt dammsugare", beroende på dess funktioner. När någon kontrollerar din beskrivning kommer de att se dessa sökord och bestämma din listnings relevans. För någon som vill ha en lätt, sladdlös och påslös dammsugare kommer alla dina sökordsintegrationer att visa att din produkt är den perfekta passformen.

Undvik "alla säger det" fraser

Om du vill veta hur man skriver en bra produktbeskrivning, undvik "alla säger det" fraser. Som namnet antyder är dessa de "försäljningspunkter" de flesta företag använder för att göra sin produkt till den bästa. Ett typiskt exempel på en av dessa fraser är "utmärkt kvalitet". När din publik ser den beskrivningen säger de "alla säger det...," eftersom, realistiskt sett, kommer inget företag att säga att deras produkt är "dålig kvalitet". Det finns många fraser företag överanvänder för att göra deras produkt till den bästa när, i verkligheten, ser kunder dessa försäljningspunkter som fraser företag alltid säger.

Dessa uttryck lägger inte till något värde, så undvik dem och ersätt dem med meningsfulla meningar. Så, istället för att använda en fras som "utmärkt kvalitet", dela varför dina produkter är av hög kvalitet. Till exempel, om du sålde ett par skor som är av "utmärkt kvalitet", säg något som "andningsbart material som håller dina fötter torra hela dagen". Det är bättre att utveckla vad som gör din produkt utmärkt än att säga att den är bra.

Om du lär dig att skriva produktbeskrivningar som fokuserar på unika aspekter av dina produkter kommer du att få fler människor att köpa dem.

Gör din produktbeskrivning lättläst

När du är upptagen med att skriva din kreativa produktbeskrivning får du inte glömma att göra den läsbar för din publik. Inte alla kommer att ta sig tid att läsa stycken av information om din produkt. Du måste göra din beskrivning lätt att skanna och läsa.

Det bästa sättet att göra dina produktbeskrivningar läsbara är med punktlistor. En punktlista gör det superlätt att skanna och läsa relevant information om din produkt. Det hjälper dig också att hålla fokus på att betona de viktigaste delarna av din produktbeskrivning.

Dessutom vill du se till att du använder rätt teckensnitt för att skriva produktbeskrivningar. Även om du använder en punktlista för att göra din text läsbar, spelar det ingen roll om teckensnittet är svårt att läsa. Använd webbsäkra teckensnitt för att säkerställa att din publik lätt kan läsa dina produktbeskrivningar.

Tala som ditt varumärke

För att lära dig hur man skriver en bra produktbeskrivning, börja med att tala som ditt varumärke. Dina produktbeskrivningar måste matcha ditt varumärkes personlighet. Det hjälper dig att skapa ett mer sammanhängande utseende för ditt företag.

Avgör om ditt varumärke är mer professionellt och reserverat eller konversationsmässigt och avslappnat. Är ditt företag baserat på humor, eller går du direkt till saken? Tänk dig att ett professionellt, reserverat smokinguthyrningsföretag skrev alla sina produktbeskrivningar med humoristiskt och vardagligt språk.

Som ett lyxvarumärke passar denna typ av skrivande inte alls deras personlighet. Om någon läste dessa beskrivningar skulle de inte finna det tilltalande eller även kunna känna sig förvirrade. I detta exempel, från Leos Lekland, är produktbeskrivningen avslappnad och humoristisk.

Det passar varumärkets ton, vilket betyder att produktbeskrivningen fungerar bra.

Skriv produktbeskrivningar som speglar ditt varumärke för att hålla din varumärkesbild konsekvent för din publik och få ut mesta möjliga av dina produktbeskrivningar.

Använd slagkraftiga ord

Om du vill göra intryck med dina produktbeskrivningar, integrera slagkraftiga ord som fångar din publik och får dem att engagera sig. Här är några kraftord att prova med dina beskrivningar:

  • Fantastisk
  • Utmärkt
  • Fängslande
  • Skynda
  • Magi
  • Nu
  • Snabb
  • Sensationell
  • Plötsligt

Slagkraftiga ord kan hjälpa till att förbättra övertalning inom en produktbeskrivning. De lägger till intresse i dina beskrivningar och hjälper till att fånga din publik. Att säga att din produkt har en "fängslande retina display" låter mer spännande än "bra retina display". Genom att lägga till slagkraftiga ord i din produktbeskrivning kommer du att få fler människor intresserade av din produkt och tjäna mer försäljning för ditt företag.

Börja optimera dina produktbeskrivningar idag

Om du vill locka fler kunder och få dem att köpa dina produkter måste du lära dig att skriva produktbeskrivningar som är varumärkesfokuserade och lockar människor att göra inköp.

Du måste lägga tid och ansträngning på att utforma produktbeslut som fokuserar på hur din produkt hjälper dina köpare. Genom att producera bättre produktbeskrivning kommer du att tjäna fler konverteringar för ditt företag. Är du fortfarande osäker på hur man skriver en produktbeskrivning?

Letar du efter någon som kan hantera skrivandet av dina produktbeskrivningar? Med webbinnehållstjänster från Seorush får du övertygande och engagerande produktbeskrivningar som lockar din publik att köpa. Kontakta oss online eller ring oss idag på 070-235 59 49 för att lära dig mer!

chevron-down