5 typer av negativ SEO (Sökmotoroptimering) och hur man håller sig säker

Negativ SEO (Sökmotoroptimering) är ett kontroversiellt ämne inom SEO ämnet. Du hör mycket om det, men händer det ofta? Hur lätt är det att förstöra en konkurrents rankning? Ska du vara orolig? Hur vet du om någon försöker slå ut dig från SERP med negativ SEO? Finns det något du kan göra för att vara säker? Låt mig svara på dessa frågor en efter en.

Vad är negativ SEO (Sökmotoroptimering)?

Negativ SEO (Sökmotoroptimering) är en uppsättning aktiviteter som syftar till att minska konkurrenternas webbplatsrankning i sökmotorernas resultat. Dessa aktiviteter kan innefatta att medvetet bygga skräppost, onaturliga länkar till webbplatsen, skrapa innehåll och till och med hacka webbplatsen.

Vad är ursprunget till negativ SEO?

Från dag ett gjorde Google sitt bästa för att identifiera onaturliga länkar vid utvärdering av en webbplats. Ursprungligen ignorerades spamlänkar helt enkelt - de skickade inte någon länknytta och det var det. Och SEO användare utnyttjade systemet genom att bygga och köpa tusentals (ibland miljoner) bakåtlänkar. De som klarade testet hjälpte till att rangordna webbplatsen, och de som inte gjorde det ... skadade helt enkelt webbplatsen.

I april 2012 lanserade Google Pingvin (Penguin) uppdateringen, och för första gången skulle de vidta kraftiga straffåtgärder mot webbplatser med manipulerande länkar. Det innebar att du inte längre kunde använda länkar av låg kvalitet för att rangordna din webbplats. Samtidigt innebar det att du kunde köpa länkar av låg kvalitet till din konkurrents webbplats och få den straffad av Google. Det var då negativ SEO tog fart.

Har Google något att tillägga i frågan? De erkänner att negativa SEO attacker inträffar, men inte alltför ofta.

"Vi arbetar väldigt hårt för att förhindra att dessa saker orsakar några problem. Vi arbetar hårt med våra algoritmer för att försöka känna igen denna typ av problem och fånga dem i förväg. I praktiken ser jag sällan några problem kring det och när jag ser en fråga där jag tror att detta kanske skapas av en konkurrent så är teamet vanligtvis villigt att undersöka detaljerna och se vad som hände där och se till att detta inte ett problem som artificiellt orsakar problem för en webbplats."
- John Mueller / Google

Bra svar! Jag föredrar det enklare: "Nej, negativ SEO fungerar inte" - men vi måste nöja oss med det vi har. Kom ihåg att Google har påstått om och om igen att negativ SEO sannolikt inte fungerar och faktiskt är extremt sällsynt, och eftersom deras algoritmer blir mer och mer sofistikerade är du säkrare och säkrare från en sådan händelse. Men tyvärr är det inte helt uteslutet än.

Sker negativ SEO fortfarande?

Idag är de flesta webbplatser helt säkra från negativa SEO attacker. Google har blivit ganska bra på att fånga spammiga bakåtlänkar, så dessa typer av attacker kommer sannolikt inte att påverka din ranking även om de händer. Så om du ser att dina rankningar plötsligt sjunker, var noga med att gå igenom en checklista med vanliga skäl innan du skyller på en negativ SEO attack.

Det finns naturligtvis mer sofistikerade typer av negativ SEO, som bygger på "legitima" lågkvalitativa bakåtlänkar över långa tidsperioder. Men dessa kampanjer är ganska dyra att organisera och de är knappast värda det. Såvida du inte är ett online kasino eller ett ledande lånföretag - det handlar om de enda nischerna där gammaldags negativ SEO fortfarande sker.

I själva verket är det mer sannolikt att du blir offer för en negativ SEO attack inifrån ditt eget företag. Du kan till exempel göra misstaget att anställa en oerfaren SEO specialist, som kommer att bygga massor av bakåtlänkar av låg kvalitet till din webbplats, eller skräppa ner din kommentarsektion, eller betala för falska recensioner. Eller så kan du anställa en oärlig författare som plagierar det mesta av sitt innehåll från andra webbplatser. Realistiskt sett utgör dessa typer av negativa SEO "attacker" en mycket högre risk än en faktisk attack från din konkurrent.

Naturligtvis, ur teknisk synvinkel, gör det ingen skillnad om en SEO attack kommer utifrån eller inifrån - det skadar din ranking på exakt samma sätt. Så, låt oss titta på de olika former som negativ SEO kan te sig och undersöka hur man kan vara säker från var och en.

1. Länkbibliotek

I allmänhet skulle en enda spamlänk (även om den återfinns över hela webbplatsen) inte kunna krossa en webbplatsrankning, oavsett hur många kvalitetslänkar du hade tidigare. Därför involverar negativ SEO vanligtvis länkar från en grupp webbplatser eller länkbibliotek.

Ett länkbibliotek är ett nav för sammanlänkade webbplatser. Börjar som något av en Grå hat-teknik, idag nästan uteslutande Svart hat, brukade dessa webbplatser länka till varandra för att öka länkens popularitet på varje webbplats. Du kan köpa länkar från dessa webbplatser för att öka din egen sidrankning. Ett exempel på ett länkbibliotek är ett PBN (privat bloggnätverk) - webbplatser som skapats specifikt för länkbyggnad. De flesta PBN skapas på utgångna domäner, vilket innebär att sajterna vanligtvis har samlat vissa bakåtlänkar och viss auktoritet innan de blir en del av ett PBN.

Under 2012 gjorde Googles Pingvin (Penguin) algoritm det betydligt svårare för länkbibliotek att vara effektiva. Om Google upptäcker bakåtlänkar som kommer från ett länkbibliotek kan Google dra slutsatsen att den länkade webbplatsen är inblandad i ett länkbibliotek, vilket kommer att leda till straff. Det var så länkbibliotek gick från en Svart hatt teknik till en negativ SEO teknik.

Hur du håller dig säker

Att förhindra en negativ SEO attack är inte något i din som står i din makt. Men om du upptäcker försöket tillräckligt tidigt kan du rensa upp din bakåtlänksprofil innan skadan är skedd. För att hantera det måste du regelbundet övervaka tillväxten för din länkstruktur med exempelvis Googles verktyg för webbansvariga.

En ovanlig höjning i någon av länkdiagramen är tillräckligt skäl för att titta på länkarna som din webbplats plötsligt fick, vilket ger dig tid att hantera potentiella spammare i enlighet därmed.

Slutligen, om du tycker att några av länkarna är spammiga, eller om du vill städa upp din bakåtlänksprofil, kan du lägga till dem i en avvisningsfil och sedan ladda ner filen och skicka den till Googles avvisningsverktyg. För att göra det högerklickar du på. Gör detsamma för alla onaturliga länkar eller domäner du hittar.

Webb skrapare

En annan negativ SEO teknik är att förfalska duplicerat innehåll. Det handlar om att skrapa innehållet på din webbplats och kopiera det till andra webbplatser, ofta flera gånger, ibland till och med som en del av länkbiblioteken som diskuterats ovan.

Du vet förmodligen att Googles Panda uppdatering delvis var utformad för att upptäcka och bekämpa innehållsduplicering. Så när Google hittar innehåll som dupliceras på flera webbplatser väljer de vanligtvis bara en version att rangordna. Du hoppas att Google är tillräckligt smart för att identifiera den ursprungliga källan till innehållet, och i de flesta fall är de det. Om inte den skrapade kopian indexeras före originalet.

Därför kopierar ofta webbskrapor automatiskt nytt innehåll och lägger upp det direkt. Om Google hittar den "stulna" versionen först kan den minska auktoriteten till din webbplats och rangordna webbplatsen som skrapat ditt innehåll istället.

Hur du håller dig säker

Det finns några fantastiska verktyg som är utformade för att skydda dig mot webb skrapare. Copyscape är en av dem. Allt du behöver göra är att ange webbadressen till ditt innehåll för att ta reda på om det finns några kopior av det online. Om du hittar skrapade kopior av ditt innehåll är det en bra idé att först kontakta webbansvarig och be dem ta bort biten (även om du kanske misstänker att de inte är mycket benägna att svara). Om det inte är effektivt kanske du vill rapportera webbplatsen med Googles rapport om påstått intrång i upphovsrätten.

3. Falska recensioner

Liksom länkar av god kvalitet betyder bra recensioner mycket. En tillströmning av negativa är inte bara dåligt för din lokala sökmotorranking; det är dåligt för affärer. Men recensioner är relativt lätta att manipulera, och de kan vara det första en svartsjuk konkurrent kommer att försöka göra.

Hur du håller dig säker

Uppenbarligen måste du hålla ett öga på din Google My Business-lista och titta igenom nya recensioner som ditt företag får. Falska recensioner bryter mot Googles policy, enligt vilken man aldrig bör "lägga upp recensioner för andras räkning eller ge en felaktig framställning av din identitet eller anslutning till den plats du recenserar".

Tung genomsökning

När de inte vet bättre kan en desperat konkurrent försöka krascha din webbplats helt. Detta Svart Hatt SEO trick uppnås genom att kraftigt genomsöka webbplatsen och därmed orsaka tunga serverbelastningar. Detta kan sakta ner webbplatsen eller till och med krascha den helt. Och om det händer några gånger kan du förlora lite trovärdighet hos sökmotorer.

Hur du håller dig säker

Om du märker att din webbplats blir långsammare, eller, värre, kraschar helt, är det klokt att kontakta ditt webbhotell eller din webbansvarige - de borde kunna berätta var den extra belastning kommer från, om det är underhåll, organisk trafik eller en attack på din webbplats. De kommer också att ha ett antal lösningar som att tillämpa brandväggsregler eller omdirigera trafik via en DDoS-skyddstjänst.

5. Hackning och skadlig kod

Efterdyningarna av en hackningsattack kan orsaka kaos på din webbplatsrankning. Din webbplats kan injiceras med lågkvalitativt eller duplicerat innehåll, dina länkar kan ersättas, nya länkar kan läggas till och din robots.txt-fil kan redigeras för att röra till det helt vid genomsökning av din webbplats bland annat.

Hur du håller dig säker

Regelbundna webbplatsgranskningar med ett verktyg eller från en SEO specialist är det bästa sättet att kontinuerligt kontrollera din webbplats mot sådana hot. Så länge du gör detta regelbundet, bör du kunna upptäcka subtila förändringar som annars kan gå obemärkt förbi.

Slutsats

Ovan har jag täckt de vanligaste negativa SEO taktikerna och hur du kan skydda dig mot dem. Men den här listan är inte uttömmande: allt som kan påverka webbplatsens rykte negativt kan användas mot dig. Om du har dina egna tips eller tillägg till listan, vänligen ta kontakt med mig.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.