Hur man ökar domän auktoritet: Kontroll och förbättring av detta viktiga webbplatsvärde

Domän auktoritet

Att känna din domän auktoritet kan hjälpa dig att skapa eller förbättra din marknadsplan. Men hur vet du vad din domän auktoritet är? Låt oss dyka in i vad detta mätvärde är och några tips för att välja den perfekta domän auktoritetskontrollen för ditt företag.

Vad är domän auktoritet?

Domän auktoritet (DA) hänvisar till antalet relevanta bakåtlänkar - länkar till din webbplats från andra ansedda webbplatser - din webbplats har. Relevansen av dessa bakåtlänkar bidrar också till din poäng.

Moz skapade Domän auktoritet-mätvärdet för att hjälpa företag att ta reda på var de kan rankas på sökmotors resultatsidor (SERP). De uppskattar en sidas möjliga rangordning via flera kanaler, "inklusive länkning av rotdomäner och antalet totala länkar, till en enda DA-poäng. Det här resultatet kan jämföra webbplatser eller spåra en rankningsstyrka på en webbplats över tid.”

Vissa varumärken är auktoritära utan att ens tyckas försöka. Detta beror på att de nyckelord som naturligt finns på deras webbplatser kommer att ha en viss vikt.

Till exempel har filmwebbplatsen Viaplay en hög DA eftersom relevanta nyckelord är naturligt integrerade i hela webbplatsen. Sekundära relaterade nyckelord är också vanliga.

När du har en bättre uppfattning om villkoren för vilka sökord du anses vara auktoritär kan du optimera din webbplats bättre.

Men det är inte bara nyckelord - ju bättre dina bakåtlänkar är, desto bättre är dina chanser att öka i DA.

Domän auktoritet bestäms i en logaritmisk skala. Det betyder att solo-mätvärden inte alltid ökar eller minskar poängen i samma grad. Ju viktigare ett mått är, desto större effekt kommer det sannolikt att ha.

Varför ska jag bry mig om domän auktoritet?

Även om Google inte använder domän auktoritet i sina rankningar, men en studie av Ahrefs fann en korrelation mellan DA och SERP-rankning.

Resultaten av denna studie tyder på att DA kan vara ett användbart mått för att mäta hur mycket organisk trafik du kan få från Google.

Om du vill öka din SEO-rankning, överväg att se över din domän auktoritetsstrategi. Det kan dock ta ett tag att utveckla auktoritet, så oroa dig inte om du inte ser resultat direkt.

Vad är en bra domän auktoritetspoäng?

Domän auktoritetspoäng varierar från ett till 100. När du har en högre domän auktoritetspoäng är det mer troligt att du ser ökningar i webbtrafik och SERP-rankning.

När du debuterar på en ny webbplats är dess domän-auktoritet ett. Moz påpekar att webbplatser med många externa länkar oftast är högre när det gäller DA, medan småföretagssidor och de med färre inkommande länkar i allmänhet har lägre DA-poäng.

En stark mätare för din webbplats är att mäta den mot andra jämförbara eller liknande webbplatser. Din DA kan fluktuera över tiden och med så många rörliga delar kan det vara utmanande att identifiera varför den ändrades. Men ge inte upp.

Moz lyfter fram flera faktorer som kan påverka din poäng.

Ett kan helt enkelt vara att din länkprofilstillväxt inte har setts av deras index ännu.

Det andra inträffar när webbplatser med högre auktoritet upplever massiv tillväxt i länkantal, vilket kan snedställa skalningsprocessen. Denna typ av fluktuationer kan påverka domän auktoriteter i nedre delen mer betydligt.

Du kan också ha fått länkar från webbplatser som inte bidrar till rankning på Google. Om Moz genomsöker en annan mängd domänlänkar än förra gången den gick igenom din webbplats kan resultatet påverkas.

Hur kan du höja din domän auktoritetspoäng?

Att höja din DA är en långsiktig process, men det finns flera sätt att göra det.

Först gör du en länkgranskning. Denna process handlar om att se till att länkar till din webbplats är giltiga och inte inkluderar black-hat SEO-taktik.

Bakåtlänkar, som är länkar från andra webbplatser till din, påverkar SEO-ranking - även om inte alla länkar skapas lika.

Vet du hur du ska gå tillväga för att få länkar av hög kvalitet? Ta reda på vilka webbplatser som länkar till dina konkurrenter snarare än till dig. Det är också bra att söka efter lokala kataloger eller "bäst-av" -listor som kan publicera ditt företag. Dessa webbplatser lägger ofta till nya företag.

Hur kontrollerar du din domän auktoritet?

Det finns flera verktyg för att mäta domän auktoritet där ute. Hur vet du vilken som är rätt för dig?

SEO Review Tools har en grundläggande domänkontrollant. Det ser på auktoritet (baserat på kvantitet och kvalitet på bakåtlänkar) och innehåll.

Andra mätvärden mätt med detta verktyg inkluderar webbplatsens ålder och sociala mediepoäng. Din poäng på sociala medier relaterar till hur aktiva dina sociala profiler är och hur många delningar ditt innehåll får.

Sid auktoritet mäts också. Detta mått är som DA, förutom att det ser på en specifik sida snarare än hela webbplatsen. Sid auktoritet beräknas också på en logaritmisk skala från ett till 100.

Om du vill kolla flera webbplatser samtidigt kan Linkgraphs Free Bulk DA Checker vara det perfekta alternativet. Det här verktyget låter dig kontrollera DA- och skräppostmätvärden för upp till 10 webbadresser åt gången.

Om du vill kontrollera ännu fler domäner låter Rankz´s SEO Rank Tracker dig kontrollera hundratals på en gång. De erbjuder också kontroll av bakåtlänkar, övervakning av bakåtlänkar och tillgänglighet av domäner.

Moz har ett omfattande gratis SEO-analysverktyg för domäner. Det visar toppsidor efter länkar, upptäckta och förlorade länkar, topplänksdomäner och nyckelord efter uppskattade klick.

Verktyget bryter ner webbplatsens viktigaste sidor baserat på sid auktoritet och andra topplänkande domäner. Du kan också hitta mätvärden som topprankade nyckelord, nyckelord efter uppskattade klick, topplistor, märkesnyckelord och mer där till.

Hur integrerar du din domän auktoritet i din SEO-strategi?

När du har tagit reda på din domän auktoritetspoäng och vilka faktorer som påverkar den, vad ska du göra nu?

Börja med bakåtlänkar. Du vill ge andra webbplatser en anledning att länka till din.

Om du specialiserar dig på något unikt eller erbjuder ett nytt alternativ för en produkt eller tjänst kan det vara en bra start. Arbeta för att ge bättre information om din nisch än vad dina konkurrenter gör.

Det kan också vara klokt att samarbeta med småföretag som du kan knyta ömsesidigt fördelaktiga partnerskap med.

Kontakta företag som du redan har relationer med. Se om det finns sätt att stödja varandras online-närvaro. Att byta recensioner med varandra är bara en av de många taktiker du kan använda.

Du bör också utforska ditt befintliga innehåll för möjligheter att lägga till länkar. Om du till exempel nämner ett kafé, länka till deras webbplats. Om de övervakar sin webbtrafik ser de att du är länkad till dem och kan känna sig benägna att återgälda dig med en länk tillbaka.

Naturligtvis vill du se till att alla bakåtlänkar du får är av hög kvalitet. Det är bättre att ha några få bakåtlänkar med kvalitet än massor av ineffektiva.

Gästinlägg på andra webbplatser kan också hjälpa till att få ut ditt namn och din webbplats. Vissa webbplatser är dock bättre lämpade för detta än andra.

När du bedömer vilka bloggar du ska gästposta på, kontrollera om deras länkar är "follow" eller "nofollow". Detta kan påverka hur mycket värde länken har, även om alla länkar hjälper användare att komma till din webbplats, så tänk också på at länkar är som ett varumärkes- och remissverktyg.

Du bör också titta på deras DA och PA för målsidor, hur långa deras inlägg är och vem deras publik är. Om deras mål inte liknar dina kanske det inte är värt tiden att gästposta på just den bloggen.

Denna aspekt av att få din domän auktoritet till att växa överlappar din strategi för innehållsmarknadsföring. De flesta företag har nu bloggar eller liknande försäljningsställen på sina webbplatser - så om du inte har det, överväga att starta en.

Ju mer innehåll du skapar regelbundet, desto mer sannolikt är det att du rangordnas högt.

Slutsats

Domän auktoritet kan till en början verka komplicerad. Många faktorer bidrar till din ranking, och det kan verka skrämmande att analysera dem alla.

Oavsett är det värt att övervaka och optimera för det när du väl har fått grepp om DA.

Om du lägger till detta i din SEO-verktygslåda kan du få en mer omfattande förståelse för din totala digitala närvaro och webbplatsens hälsa.

Få mer trafik från Google

Vill du ha mer trafik?

Hej, vi är fast beslutna att göra ett företag i framgångsrikt. Vår enda fråga är, kommer det att bli ditt?