Den definitiva guiden till SEO strategi 2021

Guiden till SEO 2021

År 2020 var relativt odramatiskt för SEO. De flesta av algoritmuppdateringarna hade milda effekter och det finns ingen anledning att göra några stora justeringar av din SEO-strategi. Med detta sagt har vikten av befintliga rankningsfaktorer förändrats lite, så låt oss granska dina SEO-prioriteringar för det kommande året.

1. Åtgärda tekniska problem

Teknisk granskning är förmodligen det viktigaste steget i sökoptimering. Du kanske har det bästa innehållet och flest bakåtlänkar, men inget av det kommer att spela någon roll om Google inte kan komma åt dina sidor. Så det första du ska göra är att köra en webbplatsgranskning och se om det finns några tekniska problem som behöver åtgärdas. Här är de bästa metoderna att följa med teknisk SEO:

Gör dina sidor tillgängliga för sökmotorer

Din webbplats måste vara utrustad med en XML-webbplatskarta och en giltig robots.txt-fil, resurser bör inte begränsas från indexering eller på annat sätt göras otillgängliga (4xx / 5xx-koder).

Ställ in korrekta omdirigeringar

Lös motstridiga versioner av din webbplats (www / icke-www, HTTP / HTTPS), använd 301 omdirigeringar eller rel=kanonisk för att hantera dubbla sidor och leta efter omdirigeringsslingor och alltför långa omdirigeringskedjor.

Använd ett säkert protokoll

Installera ett SSL-certifikat på din webbplats för att växla från HTTP till HTTPS. När du har gjort det, se till att alla resurser (t.ex. bilder) som används på din webbplats också laddas från den säkra adressen.

Bygg en grund webbplatsstruktur

Som en tumregel bör alla dina sidor inte vara längre än tre klick från hemsidan (startsidan). Denna typ av webbplatsstruktur säkerställer att användare och sökmotorer enkelt kan navigera på din webbplats.

Sträva efter korta och läsbara webbadresser

En URL är ger viktig information om din sida - den anger typen av innehåll på sidan och dess plats inom webbplatsstrukturen. Skapa webbadresser som är korta, rena (gemener, inga speciella symboler utöver bindestreck och snedstreck), logiskt strukturerade och läsbara för en människa.

Se till att din webbplats är mobilvänlig

Google håller på att genomföra indexering av mobil först och mobilversionen av din webbplats kommer att vara den viktigaste som standard, oavsett om du är redo eller inte. Se om din webbplats är optimerad för mobilvy.

Sök efter trasiga länkar

Se om någon av dina interna eller externa länkar resulterar i 4xx-sidor och antingen fixa eller ta bort dem.

2. Optimera för Core Web Vitals

Google har nyligen introducerat konceptet Core Web Vitals - tre mätvärden för användarupplevelse som snart kommer att bli rankningsfaktorer. Alla tre mätvärden hanterar olika aspekter av sidhastighet som de uppfattas av användaren. Sidor som fungerar bra på dessa mätvärden kommer att ges samma rankningsfördelar som AMP-sidor.

Core Web Vitals

Du kan använda PageSpeed Insights för att kontrollera vitaliteten för en viss sida eller så kan du använda Search Console för att kontrollera dina vitala sidor över hela världen. Google beräknar din optimeringspoäng och ger några rekommendationer om specifika saker att förbättra på din webbplats. I allmänhet är här de bästa metoderna för en bra Core Web Vitals-poäng:

Håll LCP (Largest Contentful Paint) under 2,5 sekunder

Det största elementet på den synliga delen av skärmen bör laddas under 2,5 sekunder. Google erbjuder omfattande råd om förbättring av LCP, men de viktigaste sakerna inkluderar snabbare serversvarstider, snabbare resursladdning, mindre renderingsblockerande JavaScript och CSS och förbättrad rendering på klientsidan.

Håll FID (First Input Delay) under 100ms

Sidan ska bli interaktiv (reagera på inmatning från en användare) på under 100 ms. Av förslagen om att förbättra FID är de viktigaste fokuserade på koddelning och användning av mindre JavaScript.

Håll Cumulative Layout Shift (CLS) under 10%

Högst 10% av skärmen bör flyttas under laddning. Allt du behöver göra för att optimera för CLS är att inkludera storleksattribut för dina bilder och videor och se till att ditt innehåll laddas sekventiellt, uppifrån och ned på sidan.

3. Implementera Schema-markering

Schema-markering är en samling HTML-taggar som kan användas för att beskriva ditt innehåll för sökmotorer. Det finns tusentals olika taggar som kan läggas till i allt från telefonnummer, till arbetstid, författarnamn, tillagningstider för recept, till produktpriser.

Och när taggarna har lagts till kommer Google att vara mycket säkrare på att tolka ditt innehåll och visa det för sökanvändare. De bästa exemplen på detta skulle förmodligen vara produkt- eller recept-sidor. När de är ordentligt strukturerade (tillagningstid, ingredienser, recensioner osv.) Kommer Google att använda informationen för att skapa underbara rika utdrag:

Rich Snippets

Förutom att förbättra sökfragmenten används Schema-markering också för lokal SEO och för att bygga starkare enhetsföreningar. Uppriktigt sagt finns det knappast en typ av webbplats som har råd att ignorera strukturerade data. Så här kan du prova:

Använd en markeringshjälpare

När det gäller att tillämpa Schema-markering har du några alternativ. Du kan gå till Schema-webbplatsen och lära dig hur du använder markeringen för hand, du kan använda ett plugin med din CMS-plattform eller så kan du använda en markeringshjälpare från Google för att märka upp strukturerade data:

Uppmärkning av strukturerade data

Tagga ditt innehåll

I markeringshjälparen är allt du behöver göra att välja vilken typ av innehåll du arbetar med, lägga till din webbadress och börja tagga. Markera bara delar av innehållet och välj vad de är:

Tagga strukturerade data

Lägg till markering på din webbplats

När du är klar med taggningen klickar du på "SKAPA HTML" och verktyget förser dig med en kod som ska läggas till i rubriken på din webbsida:

Lägg till strukturerade data

Testa din markup

När din sida är live, gå till Test av utökade resultat och se om din sida är kvalificerad:

Testa strukturerade data

4. Skapa kvalitetsinnehåll

Kvalitetsinnehåll kan betyda många saker, men när det gäller SEO betyder det innehåll med rätt struktur, längd och nyckelordsmättnad. Här är de bästa metoderna att följa när du optimerar innehåll för sökning:

Använd sökord naturligt

Till skillnad från gamla tider är det inte nödvändigt att fylla ditt innehåll med exakt matchande sökord. Idag är du fri att använda sökord, nyckelordsvarianter och tillhörande ord på ett naturligt sätt. Med detta sagt, missa inte ett tillfälle att använda ett nyckelord i stället för ett pronomen.

Mät innehållslängd mot konkurrenter

Det finns ingen standardinnehållslängd som sökmotorer föredrar. Men innehållslängden är fortfarande informativ när den används som ett riktmärke. Om topprankade sidor alla är 5 000 ord långa och din sida bara är 2 000 ord lång, kanske du har missat några viktiga punkter. Det är mer en indikation på om ditt innehåll har rätt omfattning.

Använd HTML-taggar för att skapa innehållsstruktur

I synnerhet HTML-taggar och rubriker kan användas för att dela upp ditt innehåll i sektioner och ge det en meningsfull översikt. Det är en bra användarupplevelse för både besökare och sökmotorer.

5. Skicka EAT-signaler

Expertis, auktoritet och pålitlighet som på engelska översätts till Expertise, Authority, Trustworthiness (EAT) är ett kontroversiellt ämne i SEO. Vi är inte helt övertygade om att Google kan bedöma alla signaler som är associerade med EAT, men några av de enklare kan mycket väl redovisas. Här är vad du kan försöka verka mer pålitlig inom:

Var transparent om innehållsskapande och äganderätt

Google hävdar att man letar efter tre saker i synnerhet: datum för publicering, innehållets författare och webbplatsens ägare. All denna information ska vara sann och lätt tillgänglig.

Avslöja alla dina policyer

Oavsett om du har villkor, sekretesspolicy, leveranser, returer, garantier eller andra policyer som är relevanta för din typ av verksamhet, bör alla vara tillgängliga på din webbplats, helst med länkar i sidfoten.

Ge en säker anslutning

Se till att din webbplats laddas via HTTPS och inte HTTP.

Följ det vetenskapliga samförståndet

Google gör ingen automatisk faktakontroll, men med COVID-19-krisen och med valet i USA har vi sett ökande tryck på teknikföretag för att censurera felaktig information. Just nu görs det manuellt, men det råder ingen tvekan om att dagarna är räknade för webbplatser som sprider fel information - det är bäst att inte investera i denna typ av innehåll.

6. Bygg kvalitetslänkar

Hittills är länkar till din webbplats bland de starkaste rankningssignalerna. Den enda förändringen som har hänt genom åren är att Google nu beräknar kvaliteten på dina bakåtlänkar, medan det tidigare bara var kvantitet. Här är några av de bästa metoderna att följa för att skapa bakåtlänkar av hög kvalitet:

Använd relevanta webbplatser av hög kvalitet

Bakåtlänkar är värda mycket mer när de kommer från tematiskt liknande webbplatser. Sådana webbplatser bör själva vara av god kvalitet, dvs. följa Googles riktlinjer, ha gott om innehåll och visa användarengagemang.

Diversifiera dina länkkällor

Tio länkar från tio olika webbplatser är värda mer än tio länkar från samma webbplats. Att ha pålitliga länkpartners är bra, men gör ett försök att utöka ditt bakåtlänksnätverk.

Placera länkar där de har betydelse

Länkar placerade i huvudinnehållet är värda mer än länkar placerade i sidfoten eller sidofältet. Som tumregel bör en länk placeras där det är mer sannolikt att man klickar på - länkar som passerar verklig trafik är mest värdefulla.

Se till att länkarna är efterföljande

Idag lägger de flesta webbplatser och särskilt web 2.0-webbplatser till attributet nofollow till utgående länkar. Dessa länkar passerar inte någon länkkraft. När du placerar dina bakåtlänkar, se till att verifiera att länkarna kommer att följas. Annars, strikt ur ett SEO-perspektiv, är de inte värda ansträngningen.

Prioritera redaktionella bakåtlänkar

Redaktionellt placerade bakåtlänkar är ungefär den enda typen av bakåtlänkar som inte förföljs av Google. Så din första prioritet är att följa webbplatsägarna i din bransch och ordna en organisk länkplacering på deras webbplatser.

7. Fokusera på lokal SEO

Om du har en fysisk plats eller tjänar ett visst område är det absolut nödvändigt att visa Google att du är knuten till detta område. Och sedan introduktionen av Google My Business (GMB) har processen varit ganska enkel:

Gör anspråk på din GMB-lista

Gå till GMB-sidan och antingen skapa din plats från grunden eller gör anspråk på din plats om den redan har skapats automatiskt. Du måste verifiera ditt ägande och ange några grundläggande detaljer, som företagskategori, företagsnamn, adress etc. Detta kommer att sätta dig på kartan, bokstavligen.

Förbättra din GMB-lista

Google fortsätter att lägga till nya funktioner i GMB-listor och de liknar nu fullt fungerande webbplatser. Användare kan boka ett bord, ringa, visa menyn och ställa en fråga - allt från en GMB-lista. Som företagsägare måste du se till att alla dessa funktioner är aktiverade i din instrumentpanel och att du utnyttjar alla möjliga GMB-förbättringar till fullo.

Lägg till Schema för lokala företag på din webbplats

Förutom GMB-listning kan du också förbättra din lokala sökprestanda genom att lägga till lokal företagsmarkering på din webbplats. På så sätt känner Google garanterat igen din NAT-information (namn, adress, telefon) och använder den för relevanta lokala sökresultat.

Tänk på andra lokala kataloger

Sedan introduktionen av GMB har alla andra affärskataloger tappat inflytande. Det finns verkligen inget behov av att skapa hundratals eller till och med tusentals listor över alla tänkbara kataloger som vi brukade göra tidigare. Välj istället ett par kataloger som faktiskt kan användas av din målgrupp - det blir mer än tillräckligt.

8. Gå efter SERP-funktioner

Under de senaste åren har Google skapat så många SERP-funktioner att det ibland inte finns något organiskt sökresultat i sikte:

SERP resultat

Det finns bilder, videor, utvalda utdrag, kunskapspaneler, alla typer av rekommendationssystem och rika utdrag - allt mycket mer framträdande än dina vanliga sökutdrag. Så idag har det för många typer av verksamheter handlat om att presenteras snarare än att rankas. Lyckligtvis är några av dessa funktioner fortfarande uppnåbara, och här är vad du måste göra:

Använd textformatering för att komma in i utvalda utdrag

Utvalda utdrag, oavsett om det är textstycken, listor eller tabeller handlar allt om textformatering. Använd rätt HTML-taggar för att skapa en struktur för dina sidor. Skriv frågeliknande rubriker och glöm inte att ta med nyckelord. Använd parallell syntax för alla dina listor. Och försök att hålla dina stycken under 50 ord.

Använd uppmärkning för att skapa utökade data

Uppmärkning är det enda sättet att göra dina vanliga utdrag till rika utdrag. De mest användbara typerna av uppmärkning är artiklar, recept, produkter och recensioner - dessa typer av innehåll måste absolut förbättras med strukturerade data.

Använd alt-taggar för att komma in i bildsökning

För att Google ska förstå att din bild är relevant för en viss sökning måste den här bilden beskrivas korrekt. Och det bästa sättet att beskriva en bild är att skriva en enkel men nyckelordsrik alt-text.

Använd uppmärkning för att komma in i videosökning

Google har nu förmågan att visa inte bara videor utan de delar av videor som är mest relevanta för en fråga. För att göra det analyserar Google tidsstämplar och undertexter, och med denna information kan Google förstå vad varje del av videon handlar om. Om du ger denna information är det mer troligt att Google överväger din video för sökresultat.

Slutgiltiga tankar

Uppenbar är att sökoptimering stäcker sig långt utöver de råd som anges i den här artikeln, och det finns definitivt mycket inom det finstilta, men det här är dina SEO-grunder. Om du lyckas implementera dessa åtta punkter kommer du att ha en mycket stark position för att gå mot sidan ett.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.