SEO-strategi på en budget

SEO-strategi på en budget

Arbeta med SEO-strategi på en låg budget ses ofta som andra klassens SEO-strategi. Ta en titt på SEO tjänster och du kommer som företagare sannolikt att känna dig överväldigad över priset. Detta kan ge dig en känsla av att inte ha några andra alternativ än att öka på budgeten. En marknadsföringsbudget kan verka som en lyx för företag som fattar svåra ekonomiska beslut dag efter dag. Men du kan använda ett antal SEO tips och tricks. Alla för att förbättra sökmotoroptimeringen på din webbplats samtidigt som du håller dig till din budget.

1. Granska nuvarande praxis på webbplatsen och utanför webbplatsen

Det verkar alltid finnas något nytt tips eller trick som är den nya höjdpunkten för SEO, men den här processen bör alltid börja med en grundlig granskning av ens på-sidan och av-sidan marknadsföringskampanj. Många gånger kommer ett företag att påbörja processen att återuppliva sin online närvaro bara för att ta reda på att de misstog sig vad som faktiskt fungerar och vad som kan ersättas. Innan du spenderar pengar eller tid på SEO är det viktigt för företaget att förstå exakt var och vad de har gjort korrekt tidigare och vad som behöver åtgärdas innan vi går vidare.

Detta kommer att vara viktigast när en företagsägare tittar på att skapa en ny budget och hur effektiv deras nuvarande praxis är. Många kommer att upptäcka att de kastar pengar på en lösning på ett problem som aldrig fanns i första hand. Exempel på detta inkluderar allt från att publicera döda länkar på grund av en förändring av servrar till att upptäcka att klienter följer föråldrade sociala mediekonton efter att ha utvecklat en ny. Det är dessa enkla frågor som kan vara orsaken till mycket större problem.

2. Se till att grunderna täcks

När varje sekund som investeras i SEO räknas är det viktigt att se till att det inte finns några uppenbara misstag med din webbplats som kommer att resultera i en hel del bortkastat arbete utan resultat. Detta är särskilt viktigt för företagare som tar hand om majoriteten av marknadsföring på nätet eller skickar detta arbete till en anställd som har flera ansvarsområden. Förbiseenden är otroligt lätt att göra och vissa kan bli en katastrof. Medan några av dessa steg är enklare än andra, är vanliga SEO-frågor att ställa:

  • Är min webbplats cachad och komprimerad för snabba nedladdningshastigheter?
  • Hur ofta är min webbplats nere för underhåll?
  • Påverkas min webbplats negativt av andra webbplatser på min server?
  • Riktas alla versioner av mitt domännamn till en enda målsida?
  • Är min webbplatskarta indexerad för sökmotors sökrobotar?
  • Har min webbplats brutna länkar?
  • Är mina metataggar och titel taggar optimerade?

Några av dessa frågor kan lätt besvaras medan andra kan behöva hjälp av en specialist, men alla kommer till några grundläggande regler. Ett företag vill att dess webbplats ska vara enkel att använda, tilltalande för trafik, fri från trasiga taggar och länkar, och lätt indexeras och kategoriseras av de ledande sökmotorerna.

3. Välj din starkaste kostym och gå med den

SEO på låg budget

Varje företag har sina egna unika styrkor och svagheter när det gäller marknadsföring. Vissa företag kan ha ett team som är oslagbart i tekniskt skrivande medan andra har en handfull anställda som älskar att hålla koll på branschens trender. Oavsett vilken stark kostym det än är så är det viktigt att använda den till företagets fördel. Att producera avancerade podcasts eller instruktionsvideor kommer att vara opraktiskt för många företag, men dessa företag kan visa vinster med auktoritativa utgivningar av rena faktasidor, frekventa blogginlägg eller en aktiv närvaro på sociala medier. Inget team borde någonsin känna som om de tvingas att ständigt flytta sig utanför sin egen expertis för att hålla koll på SEO modet.

4. Håll dig social

Sociala medier är här för att stanna och det är fortfarande ett av de mest kostnadseffektiva sätten att upprätthålla en kraftfull online närvaro och generera fantastiska inkommande länkar och trafik. Twitter och Facebook ses vanligtvis vara två av de viktigaste, men LinkedIn och Pinterest förblir också som några av de fantastiska alternativ beroende på hur mycket tid som kan ägnas åt denna aspekt av SEO. Lyckligtvis kan det vara lika kul för en företagsägare att hålla koll på sociala mediekonton som någon annan.

Dessa olika alternativ ger det perfekta tillfället att engagera sig med nuvarande och tidigare kunder, marknadsföra försäljning, uppdatera information eller helt enkelt hålla en branschfokuserad konversation igång. Nyckeln här är att tillhandahålla användbar information och undvika skräppost eller fluff som snabbt kommer att stänga ute människor till företaget. Utanför det är himlen gränsen när det gäller denna aveny av SEO.

5. Skapa användbart innehåll

Innehållsmarknadsföring har snabbt blivit ett slagord för SEO under de senaste månaderna och åren och det är ett intressant tillskott till området. Innehållsmarknadsföring är skapandet av relevanta, uppdaterade och hämtande data för att skapa auktoritet inom sin marknad och bygga en relation med tidigare, nuvarande och framtida kunder. Även om det här kan verka förvirrande till en början, gör många företag detta utan att ens inse det. Detta innehåll kan komma i form av bloggar, podcasts, videor, infografik, pressmeddelanden, foton, informationssidor och allt däremellan.

Poängen med dessa uppgifter är att göra denna information så absolut värdefull som möjligt för en målgrupp. I huvudsak vill företaget inte återuppliva tidigare information eller låna data från en annan källa. Istället är de där för att vara de första skaparna av informationen och ge nya data, sammanhang eller idéer på marknaden. Medan viss innehållsmarknadsföring kan bli oöverkomligt dyr kan fokus på att släppa några viktiga delar under året göra underverk för SEO.

6. Integrera alla aspekter av ditt företag

Ingen enskild del av ett företag driver iväg i sin egen unika bubbla utan att påverka alla andra aspekter av verksamheten. Detsamma gäller på-sidan SEO, marknadsföring utanför webbplatsen och till och med verklig reklam. Utan att behöva spendera tid på att söka igenom profiler eller sidor bör den riktade demografin kunna flyttas sömlöst mellan sociala mediekonton, bloggar och partnerwebbplatser. De borde också snabbt kunna överföras från en intressant artikel, till en uppmaning till handling och slutligen till en försäljnings sida eller till direkt kontaktinformation. Företagare bör tänka som sin kund och fråga sig om all relevant och nödvändig information finns till hands. Om det inte är där, bör kampanjen omstruktureras för att följa en naturlig utveckling för inkommande trafik och förhoppningsvis kunder.

För dem som vill öka sina SEO ansträngningar med en strikt budget kommer verkliga resultat alltid att ta tid. Som ett alternativ till dyra PPC-kampanjer eller betald reklam handlar en oslagbar SEO strategi om att konsekvent producera kvalitetsinformation. Med lite uppfinningsrikedom och fokus på effektiv tidshantering kan detta genomföras på alla företags budget oavsett storlek.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.