Visste du att 95 % av söktrafiken inte går längre än till första sidan på Googles sökresultat? Det betyder att om din webbplats inte rankas bland de 10 bästa resultaten för dina nyckelsökord, kommer inte många att hitta eller besöka den. Anta utmaningen med sökmotoroptimering (SEO) som är utformad för att optimera din webbplats för alla de egenskaper Google belönar, för att främja den till högre sökresultat.
Och kärnan i denna process är nyckelordsimplementering. Men hur kan du få dina valda sökord att rankas högst upp i sökresultaten? Till att börja med kan du följa den enkla processen i åtta steg nedan för att se till att dina sökord verkligen fungerar för dig.
När du har gjort det kan du också överväga att samarbeta med Seorush. Vi har ökat sökordsrankingen för hundratals kunder med våra tjänster för sökordsanalys, och vi vill gärna göra detsamma för dig!
När du är redo att börja är det dags att hitta några nyckelord att använda! Det finns några olika sätt att närma sig detta. Det enklaste är att välja en term som är relevant för din bransch och skriva in den i Googles sökfält utan att trycka på sök.
Ta en titt på Google Autocomplete-resultaten. Detta kommer att ge dig en bra uppfattning om relaterade sökord och fraser som människor söker – och du kan använda resultaten för att börja bygga din lista med målsökord. För en mer djupgående titt på bra sökordsalternativ finns det dock många alternativ för sökordsverktyg att välja mellan.
Några av dessa alternativ är:
Var och en kan föreslå en mängd olika sökord baserat på en inledande fras.
När du har ett bra utbud av resultat från din sökordsanalys, börja begränsa din sökordslista. För att ranka för sökord vill du välja fraser som är relevanta för din verksamhet, relativt hög i sökvolym och relativt låg konkurrens. Om ditt företag är en bondemarknad kan du börja din sökning med termer relaterade till livsmedelsprodukter du säljer, som "äpple". Men du vill inte använda alla relaterade sökord du hittar.
"Äppelcider"? Säker. "Apple-programuppdatering"?
Antagligen inte. På samma sätt vill du inte rikta in ett sökord som "majs". Breda sökord med kort svans har mer konkurrens, vilket gör det svårare att rankas högst upp i sökresultaten. Du måste vara mycket auktoritativ för att komma in i de topprankningarna.
Sikta i stället på sökord som är lite mer specifika eller långa som "köp lattemjölk nära mig". Sökord med lång svans har vanligtvis mindre konkurrens och det är lättare att dechiffrera sökavsikten för mer specifika fraser – vilket för oss till nästa punkt.
För att verkligen förstå hur man rankar för sökord måste du förstå något som så många företag missar – sökavsikt. Med andra ord, varför söker folk efter det här sökordet? När du har bestämt dig för vilka sökord du ska rikta in dig på, fundera på varför folk letar efter dem.
Om du vill rikta in dig på "hur man gör äppelcider" ska du inte instinktivt slänga ut ett stycke som annonserar för äppelcidern du säljer. Tänk på: Kommer personer som söker efter detta nyckelord att vara intresserade av en reklam för färdiggjord cider? Antagligen inte.
De vill veta hur de kan göra cidern. Så i stället för att marknadsföra din cider, ge en steg-för-steg-artikel om hur de kan göra sin egen. Sedan kan du lägga till en uppmaning (CTA) som uppmanar läsarna att köpa dina äpplen som de behöver för att göra cidern.
När du slutför din sökordsanalys och sökordsmarknadsföringsplan kan du skapa några utmärkta grejer, men glöm inte att det inte räcker med bra innehåll. Du måste ha bättre innehåll än dina konkurrenter, eller åtminstone bättre optimerat innehåll. För att se till att ditt innehåll i slutändan hamnar på topp, ta en titt på vad som för närvarande rankas för dina valda sökord.
Gå igenom några artiklar där och ta en titt på vad dina konkurrenter gör. Se till att du gör alla bra saker de gör men gör det ännu bättre.
Det här inlägget kan handla om sökord specifikt, men det betyder inte att du kan ignorera de andra aspekterna av SEO på sidan. Att förstå hur man rankar för sökord kräver en förståelse för SEO som helhet. När du skriver ditt innehåll, tillämpa så många bästa SEO-metoder som du kan.
Använd klatschiga, sökordsoptimerade titeltaggar och metabeskrivningar. Strukturera innehåll med hjälp av rubriker och listor. Framför allt, se till att ditt innehåll matchar sökavsikten och är användbart för användarna.
Google vill trots allt ranka innehåll som ger den bästa användarupplevelsen (UX).
Sökordsintegration sker främst på din webbplats, så se till att din webbplats är byggd för SEO. Du skulle kunna ha den mest fantastiska sökordsintegrationen i världen, men det skulle inte göra så stor skillnad om din webbplats var dåligt utformad. Mycket går åt till bra webbdesign, men en snabb tumregel är att strukturera allt på ett sätt som lockar användare och får dem att vilja stanna.
Börja med att se till att du har snabba laddningshastigheter så att användarna inte klickar bort från din sida innan sidan ens har kommit upp. Samtidigt ska du få sidan att se så visuellt tilltalande ut som möjligt. Att ha elementen för att göra en ren webbdesign kan räcka långt för det övergripande utseendet på din webbplats.
SEO på sidan är inte den enda sorten du behöver för att se till att du får rätt rankning för sökord. Off-page SEO är lika viktigt. Detta innebär att du upprättar några kopplingar till andra webbplatser och får dem att länka till ditt innehåll.
Du kan även marknadsföra innehåll via sociala medier. Ju fler externa länkar du har som leder till ditt innehåll, desto mer litar Google på din webbplats och du kommer att rankas för fler sökord.
När ditt innehåll har publicerats och rankats i sökresultaten är ditt jobb inte gjort. Det sista steget är att gå tillbaka och mäta resultaten. Se hur framgångsrikt ditt innehåll är, så att du vet vad som fungerar för dig och vad som inte fungerar.
Du har verktyg till ditt förfogande för denna uppgift. Precis som du kan använda Google Keyword Planner för att hitta sökord kan du använda Google Analytics, tillsammans med positionskontrollverktyg för Google för att mäta deras effekt på din webbplats. När du konfigurerar din webbplats med Analytics kan du spåra användartrafik på dina innehållssidor för att se hur effektiva de är.
Nu när du vet hur du rankar sökord i sökresultaten kan du lyfta ditt sökordsspel till nya höjder. Men det finns många nyanser av sökord, och SEO som helhet, som är omöjliga att täcka enbart i den här listan. Det är därför ett samarbete med Seorush är ett så värdefullt drag.
Vårt team av experter kan stärka din SEO högre än någonsin tidigare med vår omfattande kunskap inom området. För att komma i gång, ring oss bara på 070-235 59 49 eller kontakta oss online idag!