Att rankas högt på sökmotorernas resultatsidor (SERP) är nyckeln till att hjälpa ditt företag att sticka ut och attrahera kunder. Så hur kan du förbättra webbplatsrankingen på egen hand? Genom sökmotoroptimering (SEO)!
Den här sidan kommer att dela upp hur man kan förbättra webbplatsrankingen och se till att din webbplats är det första alternativet användarna ser.
Både sökmotorer och webbplatsbesökare älskar ofta uppdaterat innehåll av hög kvalitet. Genom att skapa innehåll relaterat till din bransch, produkter och tjänster kan du förbättra din ranking i sökresultaten för sökord relaterade till ditt företag.
Detta är oerhört värdefullt eftersom att ranka högre i resultat för fler sökord gör att fler människor kan hitta och kontakta dig online. Innehåll är också viktigt eftersom det ger människor den information de behöver för att lära sig mer om dina produkter eller tjänster och ta nästa steg med ditt företag.
Och det kan hjälpa dig att tjäna värdefulla bakåtlänkar till din webbplats, vilket jag kommer att diskutera längre ner i denna artikel.
Använd Googles verktyg för positionskontroll som Google Search Console för att övervaka ditt nya innehålls ranking!
Webbplatshastighet spelar också en roll vid sökmotoroptimering. Om din webbplats tar mer än några sekunder att ladda kommer du sannolikt att uppleva höga avvisningsfrekvenser, eftersom besökare inte vill stanna kvar och vänta på webbplatser som laddar långsamt.
Dessutom genomsöker sökmotorer färre sidor när de laddas långsamt, vilket kan hindra din indexering.
Att förbättra din webbplatshastighet kan också öka konverteringarna på din webbplats. Faktum är att forskning visar att en förbättring på en sekund i laddningstid kan öka dina webbplatsomvandlingar med 7 %.
Google Search Console kan hjälpa ditt företag att hitta webbadresser som inte ger en snabb och konsekvent upplevelse.
Är du osäker på om hastigheten på din webbplats är i nivå? Våra tjänster för optimering av sidhastighet kan hjälpa dig att förbättra din webbplatshastighet, öka din ranking i sökmotorresultat och konvertera fler kunder.
Att optimera dina bilder med alt-text skickar relevanssignaler till sökmotorerna, vilket kan hjälpa dem att se att bilderna på din sida är relaterade till de nyckelord en användare söker. Alt-text används för att beskriva bilder på din webbplats, och den visas när bilder inte kan visas.
Eftersom sökrobotar bara kan läsa din webbplats HTML-kod, kommer de inte att kunna förstå bilder på din webbplats utan alternativ text – så att inkludera det gör det lättare för sökrobotar att förstå innehållet på dina sidor och ranka dem högre i relevanta sökningar.
SEO-verktyg som Screaming Frog eller Ahrefs kan hjälpa dig att snabbt hitta bilder som behöver alt-text!
Om du vill rankas högre i sökresultaten för sökord eller fraser relaterade till ditt företag, måste du lägga till dessa sökord på platser som dina webbadresser, sidtitlar, rubriker och brödtext. Att lägga till sökord på dessa platser skickar relevanssignaler till sökmotorerna, och det hjälper din webbplats att visas i sökmotorernas resultat när folk söker efter dessa termer.
Med detta sagt, se till att undvika nyckelords utfyllnad eller lägga till massor av sökord på ett onaturligt sätt på dina sidor. Att göra detta kan ha en negativ inverkan på dina SEO-ansträngningar, och du kan till och med drabbas av sanktioner på webbplatsen.
Är du osäker på hur du väljer och infogar sökord på din webbplats?
Kolla in vår guide för sökordsanalys för mer information om hur du optimerar din SEO för denna rankningsfaktor.
För att förbättra din SEO måste du också optimera din webbplatsstruktur och navigering. Om användare inte kan hitta den information de behöver på din webbplats, slösar de ingen mer tid och kommer att klicka tillbaka till sökresultaten.
Detta kan bidra till en hög avvisningsfrekvens och låga uppehållstider på din webbplats, vilket skickar negativa signaler till sökmotorerna. Att införliva en enkel webbplatsstruktur och ren navigering kan hjälpa sökrobotar att upptäcka och indexera sidor på din webbplats, vilket är nyckeln till att hjälpa dina sidor att rankas högre i sökresultaten.
Nu när Google byter till ett mobil-först-index är det extremt viktigt att se till att din webbplats är optimerad för mobilsökning. SEO-verktyg som Googles mobilvänliga testverktyg kan hjälpa dig att hitta webbadresser som inte är mobilvänliga.
Det nya indexet innebär att Google nu kommer att utvärdera sidor från en mobilanvändares perspektiv för att leverera de mest relevanta sökresultaten och använda dessa resultat för både mobila och stationära sökningar. Det betyder att om din webbplats inte är mobiloptimerad kommer du att uppleva minskade sökrankningar även på stationära datorer.
När nästan 60 % av onlinesökningarna nu sker från mobila enheter, måste du se till att din webbplats använder responsiv design om du vill behålla sökrankingen, locka nya kunder och tjäna mer online.
Du kanske tror att när din webbplats väl börjar rankas i sökresultaten är ditt jobb gjort. Men i verkligheten är ditt jobb långt ifrån avslutat. Precis som din bil och ditt hem kräver regelbundet underhåll, kräver din webbplats frekvent underhåll för att säkerställa att den fortsätter att rankas bra i sökresultaten och tjäna potentiella kunder för ditt företag.
SEO är inte en "ställ in det och glöm det"-strategi - du kommer alltid att optimera för SEO. Eftersom internettrender och teknik förändras ständigt måste du hålla din webbplats uppdaterad för att behålla topplaceringarna. Att hålla koll på din webbplats sökmotoroptimeringsstrategi är ett stort jobb.
Så om du behöver hjälp med att hålla din webbplats fräsch och uppdaterad, kolla in våra SEO-planer och kontakta oss idag för att prata med en strateg.
För att förhindra att ditt innehåll släpar efter bör du gå igenom och uppdatera äldre bitar med jämna mellanrum för att hålla allt färskt och aktuellt.
Några sätt att uppdatera ditt innehåll är:
En innehållsuppdatering kan hjälpa dig att ge liv åt ett gammalt innehåll. Det kan också visa Google att du uppdaterar din webbplats regelbundet och håller dig uppdaterad med innehållet.
Din titeltagg, metabeskrivning och metataggar är back-end information som påverkar din webbplatsrankingen. De gör det lättare för sökmotorer att förstå vad din sida handlar om för att hjälpa den att rankas på rätt sätt.
Att använda metainformation kan hjälpa sökmotorer att dra din webbplats för relevanta sökningar. Om du till exempel har en sida om fisketillbehör, lägger du till sökordet "fisketillbehör" i din metabeskrivning, metatagg och titeltagg hjälper Google att veta vad din sida handlar om.
Se till att alla sidor på din webbplats har uppdaterad metainformation för att se över din webbplatsranking.
Antalet och kvaliteten på länkar till din webbplats har stor inverkan på var din webbplats rankas i sökresultaten. Om du vill öka din ranking måste du tjäna relevanta länkar från andra webbplatser med hög auktoritet. Detta skickar positiva signaler till Google, så att tjäna länkar från en mängd olika välrenommerade webbplatser hjälper dig att få högre ranking i sökresultaten.
Det är viktigt att notera att du aldrig ska betala för länkar till din webbplats, eftersom detta bryter mot Googles riktlinjer för webbansvariga och kan skada din sökrankning.
Så hur kan du tjäna dem naturligt?
När du skapar och publicerar användbart innehåll på din webbplats är andra webbplatser ofta villiga att länka till det. Du kan göra en lista över reportrar och bloggare i din bransch och kontakta dem för att se om de är villiga att dela ditt innehåll på sin webbplats eller använda det som källa i ett inlägg. Att skapa kontakter med influencers i din nisch kan hjälpa dig att tjäna fler länkar och förbättra dina SEO-insatser.
P.S. Det finns gott om SEO-verktyg som kan hjälpa dig att bygga en effektiv, tidsbesparande bakåtlänksstrategi.
Intern länkning hjälper användarna att ledas från en sida till nästa. Dessa länkar hjälper dock också att berätta för sökmotorer vad dina sidor handlar om och hur de ansluter.
Låt oss säga att du har en sida för olika typer av skiftnycklar. Sedan skriver du ett blogginlägg där du nämner dessa skiftnycklar för ett gör-det-själv-projekt. Om du länkar till produktsidan på skiftnycklarna kan du uppmuntra läsarna att kolla in dem och berätta för Google vad sidan handlar om.
Ankartext är en stor del av intern länkning. Dina ankartexter beskriver med några få ord vart länken är på väg. Se till att använda tydlig, informativ ankartext som inte konkurrerar med dina sökord.
Alt-text visas i HTML när originalobjektet inte kan renderas. Google använder alt-text för att förstå vad en bild är och vad sidan handlar om.
Den här texten är också viktig för användarupplevelsen och för att se till att även om någon aspekt inte laddas, får din användare ändå helheten av vad du vill att de ska se. Till exempel, om en bild inte laddas kommer texten att dyka upp på skärmen.
Se till att alla dina bilder har alt-text ifall användare inte kan ladda din webbplats och för att hjälpa Google att förstå ditt innehåll.
Vissa sökord är mer sökta än andra. Helst vill du rikta in dig på termer med låg konkurrens och hög sökvolym för att nå så många som möjligt.
Leta efter relaterade termer som talar om för Google vad din webbplats handlar om. Dessa lågkonkurrensvillkor hjälper dig att rankas högre och nå fler användare.
Responsiv design är nyckeln till mobil marknadsföring. Faktum är att 37 % av användarna är mer benägna att köpa från en mobilresponsiv webbplats. Om din webbplats inte matchar användarens enhet när de kommer åt den, är det mer sannolikt att de klickar bort sig och hittar ett annat företag.
Att investera i mobilresponsiv design kan hjälpa dig att behålla användare på din webbplats och uppmuntra dem att konvertera. När fler människor stannar kvar på din webbplats och fortsätter att besöka, kommer Google att ta det som en signal för att stöta dig högre i SERP:erna.
Dessutom värdesätter Google mobilanpassade webbplatser, så det är en win-win!
Tjänar du bara ett visst samhälle? Har ni platser i olika områden med unika tjänster? Då måste du optimera för lokal sökning!
Vi har konstaterat att Google vill ge användarna de mest relevanta resultaten för sina sökningar. Om användare söker efter en plats nära dem vill de inte ha ett företag som ligger utanför deras räckvidd.
Uppdatera din Google-företagsprofil för att göra ditt tjänsteområde tydligt. Det här steget är avgörande för att låta kunderna veta allt de behöver veta om ditt företag, inklusive din plats, öppettider, tjänster, produkter och kontaktinformation.
Utvalda utdrag visas högst upp i sökmotorer, vanligtvis för frågebaserade sökningar.
Att optimera för utvalda utdrag hjälper användarna att snabbt hitta information och uppmuntra dem att klicka på din sida. Det här steget berättar också för Google att din webbplats är den mest informativa och relevanta för användarna, vilket ökar din position i SERP:erna totalt sett.
För att optimera för utvalda utdrag bör du:
Sökmotorer vill visa relevant och användbar information och de strävar efter att belöna webbplatser som ger en positiv användarupplevelse (UX). Termen användarupplevelse spänner över en mängd olika faktorer inklusive användbarhet, funktionalitet, design och mer.
För att ge användarna en fantastisk upplevelse måste du se till att din webbplats inte bara ser bra ut, utan att den också fungerar som bäst. Bra UX leder till ökad uppehållstid, vilket talar om för Google att din sida är "relevant" för sökresultaten. När användare tillbringar mer tid på din webbplats kommer de att lära sig mer information om ditt företag, dina produkter och tjänster.
Så om du vill fortsätta att uppnå högre ranking i sökresultat, se till att din webbplats innehåller fantastiska design- och användbarhetsfunktioner.
En trasig länk kan lätt skada din webbplats trovärdighet och skada din SEO. Trasiga länkar är de som:
För att hitta och ta bort trasiga länkar, använd Googles Search Console för att hitta dem. Navigera till Sidor> och välj "Hittades inte (404)." Därifrån kan du hitta alla trasiga länkar på din webbplats, för att ersätta dem.
Innehållsluckor uppstår när det finns ett tomrum med information för användarsökningar. Om det finns ett innehållsgap betyder det att användarna ställer frågor och inte får svar.
Du bör hitta innehållsluckor i SERP:erna och skapa innehåll för att fylla dem. På så sätt säkerställer du att ditt innehåll rankas högre än andra och hittar användare snabbare.
Du kan hitta innehållsluckor genom att:
Du kan också ha innehållsluckor på din webbplats, så se till att titta igenom dina egna sidor för att täcka dina baser!
Du kan inte använda SEO effektivt om du inte spårar dina resultat. Det är där Google Analytics 4 kommer in i bilden.
GA4 är ett gratisverktyg från Google som ger dig automatisk rapportering om dina SEO-kampanjer. Du kan övervaka trafik, sessionstid, omvandlingar och mer, allt genom lättanvända grafer och diagram.
Du kan anpassa dina rapporter för att spåra de mätvärden du bryr dig om. Sedan kan du använda den informationen för att göra justeringar av din kampanj och rikta in dig på de kanaler som drar in mest trafik.
Ge din webbplatsrankingen ett lyft med Seorush
Om du vill försäkra dig om att du har den bästa chansen att ranka är att arbeta med en SEO-byrå ett bra första steg. Seorush har 12+ års erfarenhet av att hjälpa våra kunder att få ut det mesta av SEO.
Våra SEO-tjänster inkluderar skräddarsydda planer skapade för varje enskilt företag. Med vårt team av marknadsföringsexperter kan du vara så händig som du vill samtidigt som du tjänar mer intäkter från SEO.
Redo att börja? Begär en kostnadsfri offert för att se hur din SEO-plan kan se ut!