Hur man gör sökordsanalys för SEO: En nybörjarguide
Sökordsanalys är fortfarande en konsekvent strategi för inkommande marknadsförare som vill optimera sina webbplatser för sökning, trots de frekventa algoritmuppdateringarna från Google.
Det här inlägget täcker grunderna för sökordsanalys , inklusive dess betydelse, hur man gör analys för SEO och hur man väljer lämpliga sökord för din webbplats.
Vad är sökordsanalys?
Sökordsanalys är en metod för att identifiera och analysera sökord eller fraser som människor använder i sökmotorer. Målet med en sökordsanalys är att få insikt i de söktermer som människor använder, vilka kan användas för sökmotoroptimering (SEO) och andra marknadsföringsinsatser. Genom en sökordsanalys kan du upptäcka relevanta sökord eller fraser, deras sökvolym, konkurrensnivå och andra viktiga mätvärden.
Varför är sökordsanalys viktig?
Sökordsanalys är avgörande eftersom det gör att du kan förstå de specifika sökord och fraser som din målgrupp använder när dom söker på Google. Denna kunskap kan informera din innehålls- och marknadsföringsstrategi och hjälpa dig att skapa innehåll som tillgodoser din publiks behov och intressen. Genom att rikta in dig på rätt sökord kan du öka chanserna att ditt innehåll visas inför din målgrupp, vilket leder till mer trafik.
Inbound-metoden betonar att skapa innehåll som möter din publiks behov, snarare än att bara marknadsföra dina egna produkter eller tjänster. Sökordsanalys är det första steget i denna process, eftersom det låter dig förstå de ämnen och frågor som är viktigast för din publik.
En sökordsanalys erbjuder många fördelar, några av de mest iögonfallande är:
Insikt om marknadstrender
Genom att genomföra grundlig sökordsanalys kan du få värdefulla insikter om aktuella marknadstrender och fokusera ditt innehåll på ämnen och sökord som din målgrupp söker efter.
Trafiktillväxt
Genom att identifiera de mest lämpliga sökorden för ditt innehåll kan du förbättra din sökmotorrankning och locka mer trafik till din webbplats.
Kundförvärv
Om ditt företag har innehåll som möter behoven hos andra proffs kan du ge dem en uppmaning som leder dem genom köpresan och i slutändan resulterar i ett köp.
Sökord kontra ämnen
Det är allmänt erkänt att SEO har utvecklats avsevärt under de senaste åren, med vissa experter som hävdar att sökord inte längre är lika viktiga för att nå höga rankningar i sökmotorresultat.
SEO-proffs tar dock ett annat tillvägagångssätt, fokuserar på avsikten bakom sökordet och ser till att deras innehåll adresserar den avsikten.
Trots denna förändring är sökordsanalys fortfarande en viktig process för att identifiera populära ämnen bland din publik och forma din innehållsstrategi. Genom att undersöka sökord med höga sökvolymer per månad kan du identifiera de ämnen som är mest relevanta för din målgrupp och använda dem för att vägleda valet av sökord att rikta in sig på.
Det här tillvägagångssättet kan hjälpa dig att skapa innehåll som resonerar med din publik och förbättrar din sökmotorrankning.
Huvudelement i en sökordsanalys
När du utför sökordsforskning finns det tre huvudelement att tänka på:
1. Relevans
Google rangordnar innehåll baserat på relevans, så det är viktigt att se till att ditt innehåll uppfyller behoven hos den som söker och att ditt innehåll är den bästa resursen som finns tillgänglig för frågan. Det är här begreppet sökavsikt kommer in.
2. Auktoritet
Google lägger större vikt vid källor som det anser vara auktoritativa. För att öka dina chanser att ranka på ett sökord måste du bli en auktoritativ källa genom att tillhandahålla värdefullt innehåll och tjäna sociala signaler och bakåtlänkar.
3. Volym
Även om du rankar på första sidan för ett specifikt sökord, om ingen söker efter det, kommer det inte att ge någon trafik till din webbplats. Volymen mäts med MSV (månadssökvolym) vilket innebär antalet gånger sökordet söks per månad i alla målgrupper.
Hur man analyserar sökord för din SEO-strategi
Jag kommer att lägga ut en plan på sökordsanalys som du kan följa för att hjälpa dig att komma fram till en lista över termer som du bör rikta in dig på. På så sätt kommer du att kunna upprätta och genomföra en stark sökordsstrategi som hjälper dig att hitta de söktermer som du och din publik faktiskt bryr sig om.
Steg 1: Gör en lista med viktiga, relevanta ämnen baserat på vad du vet om ditt företag.
För att sätta igång den här processen, tänk på de ämnen du vill ranka i termer av huvudämne. Du kommer att komma på cirka 5-10 huvudämne som du tycker är viktiga för ditt företag, och sedan kommer du att använda dessa huvudämnen för att komma på några specifika sökord senare i processen.
Om du är en vanlig bloggare är det förmodligen de ämnen du bloggar om oftast. Eller kanske är de de ämnen som kommer upp mest i försäljningssamtal. Sätt dig själv i dina köparpersonas skor — vilka typer av ämnen skulle din målgrupp söka efter som du vill att ditt företag ska hittas för? Om du var ett företag som Seorush, till exempel - som säljer marknadsföringstjänster (som råkar ha några fantastiska SEO-resultat... men jag avviker), kanske du har allmänna ämnesrubriker som:
- sökmotrotoptimering (5,7K)
- SEO byrå (1,8K)
- digital marknadsföring (7,9K)
Ser du dessa siffror inom parentes till höger om varje nyckelord? Det är deras månatliga sökvolym. Denna information låter dig bedöma hur viktiga dessa ämnen är för din publik och hur många olika underämnen du kan behöva skapa innehåll på för att lyckas med det sökordet. För att lära oss mer om dessa underämnen går vi vidare till steg 2.
Steg 2: Fyll i dessa huvudämnen med sökord.
Nu när du har några ämnessegment som du vill fokusera på, är det dags att identifiera några sökord som faller i dessa huvudämnena. Det här är sökordsfraser som du tycker är viktiga att ranka efter i SERP (sökmotorresultatsidor) eftersom din målkund förmodligen gör sökningar efter de specifika termerna.
Till exempel, om jag tog det sista huvudämnet för en digital byrå för inkommande marknadsföring – "digital marknadsföring" – skulle jag brainstorma några nyckelordsfraser som jag tror att folk skulle skriva in relaterade till det ämnet. Dessa kan inkludera:
- digital marknadsföring kurs
- digital marknadsföring utbildning
- google digital marknadsföring
Och så vidare och så vidare. Poängen med detta steg är inte att komma med din slutliga lista med sökordsfraser. Du vill bara sluta med en dump av alla möjliga av fraser som du tror att potentiella kunder kan använda för att söka efter innehåll relaterat till just den ämnesgruppen. Vi kommer att begränsa listorna senare i processen så att du inte slutar med något alltför ohanterligt.
Även om fler och fler sökord hittas av Google varje dag, är ett annat smart sätt att komma på sökordsidéer att ta reda på vilka sökord din webbplats redan hittas för. För att göra detta behöver du programvara för webbanalys som Google Analytics eller Google Search Console. Gå igenom din webbplats trafikkällor och sålla igenom din organisk söktrafik för att identifiera de sökord som folk använder för att komma till din webbplats.
Upprepa den här processen för så många huvudämnen som du har. Och kom ihåg att om du har problem med att hitta relevanta söktermer kan du alltid gå över till dina kundinriktade kollegor – de som arbetar inom försäljning eller service och fråga dem vilka typer av termer deras potentiella kunder och kunder använder, eller vanliga frågor de har. Det är ofta bra utgångspunkter för en sökordsanalys.
Steg 3: Förstå hur avsikt påverkar sökordsanalys och analysera därefter.
Som jag sa i föregående avsnitt är användarens avsikt nu en av de mest avgörande faktorerna för din förmåga att rankas bra på sökmotorer som Google. Idag är det viktigare att din webbsida tar itu med problemet som en sökare tänkt lösa än att bara bära sökordet som den som söker använder. Så, hur påverkar detta sökordsanalysen du gör?
Det är lätt att ta sökord för nominellt värde, och tyvärr kan sökord ha många olika betydelser under ytan. Eftersom avsikten bakom en sökning är så viktig för din rankningspotential, måste du vara extra noggrann med hur du tolkar sökorden du riktar in dig på.
Låt oss säga att du till exempel undersöker sökordet "hur man startar en blogg" för en artikel som du vill skapa. "Blogg" kan betyda ett blogginlägg eller själva webbplatsen blogg, och vad en användares avsikt ligger bakom det sökordet kommer att påverka riktningen för din artikel.
Vill den som söker lära sig hur man startar ett enskilt blogginlägg? Eller vill de veta hur man faktiskt lanserar en webbplatsdomän för att blogga? Om din innehållsstrategi bara riktar sig till personer som är intresserade av det senare måste du försäkra dig om sökordets avsikt innan du bestämmer dig för det.
För att verifiera vad en användares avsikt är med ett sökord, är det en bra idé att helt enkelt ange detta nyckelord i en sökmotor själv och se vilka typer av resultat som kommer upp. Se till att typen av innehåll som Google relaterar till är nära relaterat till det du tänker skapa för sökordet.
Steg 4: Undersök relaterade söktermer.
Det här är ett kreativt steg som du kanske redan har tänkt på när du gör sökordsanalys. Om inte är det ett bra sätt att fylla i dessa listor.
Om du har svårt att komma på fler sökord som folk kanske söker om ett specifikt ämne, ta en titt på de relaterade söktermerna som visas när du skriver in ett sökord på Google. När du skriver in din fras och rullar till botten av Googles resultat kommer du att märka några förslag på sökningar som är relaterade till din ursprungliga inmatning. Dessa sökord kan ge idéer till andra sökord som du kanske vill ta hänsyn till.
Vill du ha en bonus? Skriv in några av dessa relaterade söktermer och titta på deras relaterade söktermer.
Steg 5: Använd verktyg för sökordsanalys till din fördel.
Sökordsanalys och SEO-verktyg kan hjälpa dig att komma på fler sökordsidéer baserat på exakt matchade sökord och frasmatchade sökord baserat på de idéer du har genererat fram till denna punkt. Några av de mest populära inkluderar:
- Ahrefs
- SEMrush
- Ubersuggest
- Google Keyword Planner
- SECockpit
- Keywords Everywhere
- Moz
- KeywordTool.io
- KWFinder
Hur man hittar och väljer nyckelord för din webbplats
När du väl har en uppfattning om de sökord som du vill ranka för, är det nu dags att förfina din lista utifrån de bästa för din strategi. Här är hur:
Steg 1. Använd Googles sökordsplanerare för att minska din sökordslista.
I Googles sökordsplanerare kan du få sökvolym och trafikuppskattningar för sökord du funderar på. Ta sedan informationen du lär dig från sökordsplaneraren och använd Google Trends för att fylla i några tomrum.
Använd sökordsplaneraren för att flagga alla termer på din lista som har alldeles för liten (eller alldeles för stor) sökvolym, och som inte hjälper dig upprätthålla en sund mix som vi pratade om ovan. Men innan du tar bort något, kolla in deras trendhistorik och prognoser i Google Trends. Du kan se om, säg, vissa termer med låg volym faktiskt kan vara något du bör investera i nu – och skörda frukterna för senare.
Eller så kanske du bara tittar på en lista med termer som är alldeles för svårhanterliga, och du måste begränsa den på något sätt. Google Trends kan hjälpa dig att avgöra vilka termer som trendar uppåt och därför är värda mer av ditt fokus.
Steg 2: Prioritera lågt hängande frukt.
Vad vi menar med att prioritera lågt hängande frukt är att prioritera sökord som du har chans att ranka för baserat på din webbplats auktoritet.
Stora företag går vanligtvis efter nyckelord med hög sökvolym, och eftersom dessa varumärken redan är väletablerade belönar Google dem vanligtvis med auktoritet över många ämnen.
Du kan också överväga sökord som har liten konkurrens. Sökord som inte redan har flera artiklar som kämpar om den högsta rangen kan ge dig plats som standard - om det inte finns någon annan som försöker göra anspråk på det.
Steg 3: Kontrollera den månatliga sökvolymen (MSV) för sökord du har valt.
Du vill skriva innehåll kring vad folk vill upptäcka, och att kontrollera MSV kan hjälpa dig att göra just det.
Månatlig sökvolym är antalet gånger en sökfråga eller sökord skrivs in i sökmotorer varje månad. Verktyg som searchvolume.io eller Google Trends kan hjälpa dig att ta reda på de mest sökta sökorden över relaterade sökordskluster gratis.
Steg 4: Ta hänsyn till SERP-funktioner när du väljer sökord.
Det finns flera SERP-funktionsutdrag som Google kommer att markera om de används på rätt sätt. Ett enkelt sätt att ta reda på om dem är att slå upp de sökord du väljer och se hur det första resultatet ser ut. Men för en snabb översikt över typerna av SERP-utdrag, sammanfattar vi vad de är här.
Bildpaket
Bildpaket är sökresultat som visas som en horisontell rad med bilder som visas i en organisk position. Om det finns ett bildpaket bör du skriva ett bildtungt inlägg för att vinna placering i det.
Styckeutdrag
Utvalda utdrag, eller styckeutdrag, är korta textutdrag som visas högst upp i Googles sökresultat för snabba svar på vanliga sökfrågor. Att förstå sökarens avsikt och ge kortfattade svar kan hjälpa till att vinna placeringen.
Listutdrag
Listutdrag är utdrag gjorda för inlägg som beskriver steg för att göra något från början till slut - ofta för "Hur gör man"-sökningar. Att göra inlägg med direkta, tydliga instruktioner och formatering kan hjälpa dig att vinna denna placering.
Videoutdrag
Videoutdrag är korta videoklipp som Google kommer att visa överst på en sökfrågesida i stället för textutdrag. Att lägga upp en video på både YouTube och din webbplats kan hjälpa dig att vinna den här placeringen om den är taggad i de riktade sökorden som folk söker efter.
Steg 5: Kontrollera om det finns en blandning av huvudtermer och long-tail-sökord i varje kluster.
Huvudtermer är sökordsfraser som i allmänhet är kortare och mer generiska – de är vanligtvis bara ett till tre ord långa, beroende på vem du pratar med. Long-tail sökord, å andra sidan, är längre sökordsfraser som vanligtvis innehåller tre eller fler ord.
Det är viktigt att kontrollera att du har en blandning av huvudtermer och longtailtermer när du gör din sökordsanalys eftersom det ger dig en sökordsstrategi som är välbalanserad med långsiktiga mål och kortsiktiga vinster. Det beror på att huvudtermer i allmänhet söks oftare, vilket gör dem ofta (inte alltid, men ofta) mycket mer konkurrenskraftiga och svårare att rangordna än long-tail termer.
Tänk på det: Vilka av följande termer tror du skulle vara svårare att ranka efter utan att ens slå upp sökvolym eller svårighetsgrad?
- hur man skriver ett bra blogginlägg
- blogga
Om du svarade #2 så har du helt rätt. Men bli inte avskräckt. Medan huvudtermer i allmänhet skryter med den största sökvolymen (vilket betyder större potential att skicka trafik till dig), ärligt talat, är trafiken du får från termen "hur man skriver ett bra blogginlägg" vanligtvis mer önskvärt.
Varför?
För att någon som letar efter något så specifikt är förmodligen en mycket mer kvalificerad sökare efter din produkt eller tjänst (förutsatt att du är i bloggområdet) än någon som letar efter något riktigt generiskt. Och eftersom long-tail-sökord tenderar att vara mer specifika är det vanligtvis lättare att se vad personer som söker efter dessa sökord verkligen letar efter. Någon som söker efter huvudordet "blogga", å andra sidan, kan söka efter det av en mängd olika anledningar som inte är relaterade till ditt företag.
Så kontrollera dina sökordslistor nä rdu gör din sökordsanalys för att se till att du har en sund blandning av huvudtermer och långa sökord. Du vill definitivt ha några snabba vinster som sökord med långa svansar ger dig, men du bör också försöka slänga iväg svårare huvudtermer på lång sikt.
Steg 6: Se hur konkurrenterna rankar dessa sökord.
Bara för att din konkurrent gör något betyder det inte att du behöver det. Detsamma gäller sökord. Bara för att ett sökord är viktigt för din konkurrent betyder det inte att det är viktigt för dig. Men att förstå vilka sökord dina konkurrenter försöker ranka efter är ett bra sätt att hjälpa dig att ge din sökordslista ytterligare en utvärdering.
Om din konkurrent rankar för vissa sökord som finns på din lista också, är det definitivt vettigt att arbeta med att förbättra din rankning för dessa. Men ignorera inte de som dina konkurrenter inte verkar bry sig om. Detta kan också vara ett utmärkt tillfälle för dig att äga marknadsandelar på viktiga sökvillkor.
Att förstå balansen mellan termer som kan vara lite svårare på grund av konkurrens, jämfört med de termer som är lite mer realistiska, kommer att hjälpa dig att upprätthålla en liknande balans som blandningen av longtail- och huvudtermer tillåter. Kom ihåg att målet är att få en lista med sökord som ger några snabba vinster men som också hjälper dig att göra framsteg mot större, mer utmanande SEO-mål. Allt detta gör du med en utförlig sökordsanalys.
Hur tar du reda på vilka sökord dina konkurrenter rankar efter, frågar du dig? Förutom att manuellt söka efter nyckelord i en inkognitowebbläsare och se vilka positioner dina konkurrenter befinner sig i, låter Ahrefs dig köra ett antal kostnadsfria rapporter som visar dig de bästa sökorden för domänen du anger . Det här är ett snabbt sätt att få en uppfattning om vilka typer av termer dina konkurrenter rankar efter.
Bästa sökorden för SEO
Förstå att det inte finns några "bästa" sökord, bara de som är mycket sökta av din målgrupp. Med detta i åtanke är det upp till dig att skapa en strategi som hjälper dig att rangordna sidor och leda trafik.
De bästa sökorden för din SEO-strategi kommer att ta hänsyn till relevans, auktoritet och volym. Du vill hitta mycket sökta sökord som du rimligen kan konkurrera om baserat på:
- Nivån på konkurrensen du möter.
- Din förmåga att producera innehåll som överstiger i kvalitet utifrån vad som rankas för närvarande.
Och du har rätt sökord för din webbplats SEO
Du har nu en lista med sökord som hjälper dig att fokusera på rätt ämnen för ditt företag och ge dig några kortsiktiga och långsiktiga vinster.
Se till att omvärdera dessa sökord varannan månad – en gång i kvartalet är ett bra riktmärke, men vissa företag gillar att göra det ännu oftare än så. När du får ännu mer auktoritet i SERP:erna kommer du att upptäcka att du kan lägga till fler och fler sökord till dina listor att ta itu med när du arbetar med att behålla din nuvarande närvaro och sedan växa i nya områden utöver det.