Vad är målet med SEO för företag?
Om du har börjat titta på marknadsföring online har du förmodligen hört talas om sökmotoroptimering (SEO). När du läser igenom artiklar om vad SEO är och hur det fungerar har du utan tvekan sett sida efter sida som betonar vikten av sökord och bra webbdesign för SEO.
Men genom allt detta, har du kommit på dig själv med att undra över slutspelet - om vad det ultimata målet med SEO ens är? I så fall har du kommit till rätt ställe. I det här inlägget kommer vi att diskutera syftet med SEO totalt sett och på varje nivå i marknadsföringstratten.
Vad är målet med SEO?
Det grundläggande målet med SEO är att öka din närvaro i relevanta sökresultat online, så att du kan tjäna fler leads, försäljning och intäkter. Med andra ord är slutspelet med SEO att få ditt företag att växa online. Och det låter dig uppnå det målet genom att hjälpa dig att nå mer kvalificerade leads - personer som är intresserade av dina produkter och tjänster.
Vad är SEO och hur fungerar SEO?
SEO fungerar genom att optimera sidor på din webbplats för att rankas högst upp i sökmotorresultaten för sökord relaterade till ditt företag.
Om du till exempel säljer hårddiskar vill du att ditt företag ska visas högst upp på sökmotorns resultatsidor (SERP) när människor söker med relaterade sökord till dina produkter. Om någon söker "hur man monterar en hårddisk på Mac" och ser en artikel från din webbplats som heter "Montera en hårddisk på Mac med rätt verktyg", är det mycket troligt att de klickar.
Med SEO-strategier som att skapa anpassat innehåll och rikta in sökord på din webbplats kan du se till att ditt webbplatsinnehåll rankas i relevanta sökresultat.
Rankning högst upp i sökresultaten hjälper fler att hitta ditt företag, ta reda på mer om dina erbjudanden och kontakta dig eller köpa. Det är det ultimata målet med SEO - att öka dina online-leads, försäljning och intäkter.
3 SEO-mål för varje steg i tratten
Okej, så vi har täckt syftet med SEO i stora drag. Låt oss nu bli lite mer specifika.
SEO låter dig rikta in dig på kvalificerade leads med relevant innehåll. Det är bra som ett brett uttalande, men det hjälper dig inte att förstå vad du faktiskt ska göra.
Eftersom både dina leads och ditt SEO-innehåll kommer att se olika ut beroende på var användarna befinner sig i marknadsföringstratten. Om du har läst innehåll om SEO tidigare kan du ha stött på några omnämnanden av marknadsföringstratten. Tratten är en representation av de användare som läser ditt innehåll och besöker din webbplats.
Föreställ dig en tratt fylld med vätska - det finns mycket på toppen, men mindre i mitten, och när du når botten finns det bara en tunn ström. Det är din användarbas. Du kommer att ha många människor som läser innehåll med information på ytnivå, men bara en handfull kommer att stanna hos dig hela vägen till att göra ett köp.
Så beroende på var en viss användare befinner sig i tratten har du olika SEO-mål för hur du riktar dig till dem - och flyttar dem till nästa fas i tratten. Här är tre mål för varje nivå i tratten.
SEO för toppen av tratten
Toppen-av-tratten sökare vet ofta lite eller ingenting om ditt företag, och möjligen ingenting om din bransch heller. En sådan sökare kommer inte att leta upp något som "hur man byter en hårddisk i en bärbar dator" - de vill bara ta reda på vad en hårddisk är.
Här är tre mål att tänka på när du skapar SEO-innehåll för denna typ av sökare:
- Öka rankningen för att öka medvetenheten om ditt företag: Det bredaste målet med SEO för toppen av tratten är helt enkelt att göra människor medvetna om att ditt företag finns genom att öka rankningen för sökord relaterade till ditt företag. När allt kommer omkring kommer ingen att köpa från dig om de inte vet att du finns.
- Rikta in dig på informativa sökord: I det här skedet av tratten riktar du in dig på informativa sökord som svarar på sökarnas frågor och hjälper dem att lära sig mer om dina produkter och tjänster. Du kan till exempel skriva en artikel som förklarar "Vad är hårddiskar?" för att svara på sökarnas frågor och bekanta dem med ditt varumärke.
- Fokusera på att skapa mervärde för sökare: Oroa dig inte för att göra ditt SEO-innehåll alltför säljande – du introducerar bara dina produkter och tjänster.
Sträva efter att tillhandahålla värdefullt, informativt innehåll, förklara allt i enkla termer och undvik förvirrande affärsjargong.
SEO för mitten av tratten
Sökare i mitten av tratten kan ha viss förtrogenhet med ditt varumärke, och de kommer säkert att ha en anständig mängd förtrogenhet med vad du gör, men de kommer inte alls att vara engagerade i dig ännu. De är fortfarande inte positiva till att de vill ha eller behöver dina tjänster. Besökare i detta stadiet är utforskare.
De fördjupar sig i information som berättar om de vill göra ett köp och vad de vill leta efter i det köpet. Ditt mål är att vara ärlig och informativ samtidigt som du föreslår att de saker de vill ha är vad du erbjuder. De tre bästa målen att vara medveten om för denna typ av SEO-innehåll är:
- Upprätta auktoritet i sökresultaten: Nu när användarna vet vem du är, så är det dags att övertyga dem om att du är experten i din bransch genom att behålla en närvaro i sökresultaten och konsekvent dela värdefullt innehåll. Se till att ditt SEO-innehåll är pålitligt, ärligt, användbart och auktoritativt.
- Dela användbart, djupgående SEO-innehåll: När du närmar dig att få användare att göra ett köp kan du börja använda mycket mer djupgående information som matchar sökintentionen för sökord och fraser som "bästa hårddisken för långvarig lagring."
- Peka användare mot att köpa: Var noga med att väva unika försäljningsargument i detta SEO-innehåll för att visa läsarna varför ditt varumärke är det bästa alternativet. Du kan också använda kreativa uppmaningar (CTA) för att peka användarna mot nästa steg i samarbetet med ditt företag.
SEO för sökare som är i botten av tratten
Dessa sökare är vanligtvis de mest värdefulla. Det här är de användare som har träffat ditt varumärke, gjort undersökningen och bestämt sig för att de vill titta direkt på att köpa dina produkter eller tjänster.
Målen för botten av tratten SEO-innehåll inkluderar:
- Rikta in dig på transaktionsnyckelord: Där innehåll fokuserar på grundläggande frågor om din bransch och undviker direkt säljande ämnen, bör botten av tratten innehåll göra motsatsen. Rikta in sökord som "erbjudande på hårddiskar" för att dra in de människor som är redo att köpa.
- Marknadsför ditt företag: Ditt innehåll bör i huvudsak vara en direktreklam. Dela SEO-optimerat innehåll om dina tjänster, produktfunktioner och specialerbjudanden. Berätta för användarna varför du är bäst och gör det enkelt för dem att konvertera.
- Öka inköp: Det primära målet med denna typ av innehåll är att konvertera kvalificerade leads till kunder. Få människor att ta det sista steget och köpa dina produkter eller tjänster. Botten av tratten SEO-innehåll finns för att övertyga dem om att göra det.
Läs mer om SEO-tjänster från Seorush
Vill du lära dig mer om att skapa SEO-mål för ditt företag?
Kolla in våra SEO-tjänster och registrera dig för vårt nyhetsbrev för att få fler SEO-tips! Vårt team arbetar ständigt för att hålla dig uppdaterad om den senaste informationen från branschen. Om du har några frågor eller är intresserad av att driva ett partnerskap med oss, ring oss på 070-235 59 49 eller kontakta oss online idag!