SEO i Digital Marknadsföring: Allt du behöver veta som nybörjare

12 augusti 2023
Peter Larsson Senior SEO Expert
Peter Larsson
Senior SEO-specialist
SEO i Digital Marknadsföring

Sökmotoroptimering (SEO) är en kritisk komponent i din digitala marknadsföringsstrategi. Det kan hjälpa fler medlemmar av din målgrupp att upptäcka ditt företag online, så att du kan utöka din räckvidd och öka dina intäkter.

På den här sidan kommer vi att täcka grunderna i SEO och svara på några vanliga frågor. Så det är bara att fortsätta läsa för att få svar på alla dina frågor!

Vad är SEO i digital marknadsföring?

SEO i digital marknadsföring är en strategi som fokuserar på din webbplats närvaro i sökresultat på sökmotorer som Google. Det handlar om att använda olika tekniker för att förbättra din webbplats för att hjälpa både sökmotorer och konsumenter att bättre förstå din webbplats.

Hur fungerar SEO i digital marknadsföring?

Nu när du vet svaret på frågan "SEO i digital marknadsföring", låt oss gå igenom hur det fungerar.

När du implementerar en SEO-strategi optimerar du din webbplats för att dyka upp på sökmotorernas resultatsidor (SERP) för sökord och fraser relaterade till ditt företag. Du kommer också att skicka in dina webbadresser till Google (och andra sökmotorer) så att de kan dyka upp i SERP:erna.

Nyckelord är de ord och fraser din målgrupp söker efter online. Om ditt företag till exempel säljer löparsneakers kan din målgrupp söka med sökord som ”löparsneakers” eller ”löparskor för damer” och andra varianter.

Sökmotorer gillar att ge sina användare den bästa upplevelsen, vilket är anledningen till att de har hundratals rankningsfaktorer som avgör din plats i SERP. Sökmotorer vill visa användarna de bästa webbplatserna i resultaten för att ge dem den information de behöver.

Med SEO kommer du att implementera tekniker som förbättrar din webbplats användarupplevelse för att säkerställa att din webbplats ger din publik svar på deras frågor. Några exempel på SEO-tekniker inkluderar:

  • Implementera responsiv design för att göra din webbplats vänlig för mobilanvändare
  • Förbättra din webbplatsnavigering för att säkerställa att användare enkelt kan navigera på din webbplats
  • Skapa anpassat innehåll som svarar på användarnas frågor
  • Infoga sökord och fraser på sidorna och innehållet på din webbplats
  • Och mer

När du implementerar en SEO-strategi kommer dina förbättringar att skicka positiva signaler till sökmotorerna om att din webbplats ger användarna värde. Som ett resultat kommer sökmotorer att ranka din webbplats högre i SERP:erna.

Att uppnå en topplacering i sökresultaten är viktigt eftersom 75 % av användarna inte klickar förbi den första sidan med resultat.

Hur fungerar sökmotorer?

Navet i SEO – sökmotorramverket – är nyckeln till att förstå varför SERP:er visar upp vissa sidor framför andra. Sökmotorer är invecklade system som studerar alla webbplatser på Internet och organiserar informationen åt dig.

Så, hur smälter sökmotorer som Google, Bing och Yahoo en sådan enorm mängd data? Sökmotorer går igenom tre steg – genomsökning, indexering och rankning – för att ge de bästa resultaten.

Anatomin i ett sökresultat

Låt oss börja med att dyka in i hur en sökmotors resultatsida ser ut. En SERP består av betalda och organiska resultat.

Betalresultat består av webbplatser som har betalat Google för att visas högst upp i sökresultaten. Du kan identifiera dem med den "sponsrade" taggen som visas ovanför titeln.

Betalda sökresultat för tvättmaskin

Efter de tre betalda resultaten ser du hela listan över organiska resultat som utgör resten av sidan. Dessa resultat består av webbplatser som inte har betalat för att visas i resultaten. Google valde att dessa webbplatser skulle visas baserat på ett antal rankningsfaktorer, som relevans, sökordsinriktning, användarupplevelse och mer.

Genomsökning och indexering

Sökmotorer använder speciella bots eller sökrobotar för att inspektera alla skrymslen och vrår på Internet.

De hittar webbplatser genom att "crawla" från URL till URL, och när de rör sig genom sidorna granskar botarna huvudtexten och tilläggsdelarna på sidan.

Sökrobotar samlar in dessa uppgifter i ett omfattande index, och de sorteras i kategorier baserat på titel, URL, media och text. Denna pool av webbplatser dyker upp senare när någon söker efter relaterade ord.

Genomsökningsmekanismen följer länkarna på sidor också, som fungerar som spår över webben. Om din webbplats inte är lätt att hitta av sökrobotarna kan de förbli osynliga för sökmotorer och lämnas utanför indexet.

Ranking

Innehållet i indexet fungerar sedan som kandidater för sökningar, och ytterligare algoritmer avgör hur väl det matchar söktermer eller "sökord".

Om sidan är informativ, pålitlig och uppfyller en mängd andra standarder har den en bättre ranking.

Behöver du hjälp med att ranka högre i din branschs sökord? Seorush har förbättrat SEO för många företag och styrt stora trafikvolymer till deras webbplatser. Kontakta oss online eller ring oss på 070-235 59 49.

Vad är skillnaden mellan organisk sökning och betald sökning?

När det gäller att förstå SEO i digital marknadsföring är det viktigt att förstå organisk SEO och betald sökning och hur de skiljer sig.

Skillnaden mellan organisk sökning och betald sökning är att organisk sökning är gratis och betald sökning är betald.

När du skickar in en sökning till en sökmotor visar resultaten betalda och organiska listor – betalda annonser kommer att ha ordet "Annons" bifogat. Klicka på en betald annons så betalar annonsören för det klicket. Klicka på en organisk lista och webbplatsägaren betalar ingenting.

SEO handlar om att förbättra din ranking i de organiska sökresultaten.

Även om betald sökning är värdefull och har sina användningsområden, gör organisk söknings avkastning på investeringen (ROI) SEO till en smart investering för alla företag. Det är därför det är viktigt att lära sig vad SEO är och hur SEO fungerar eftersom du kan använda den kunskapen för att förbättra din webbplats sökresultatrankning och mängden trafik.

Hur jämförs SEO i digital marknadsföring med SEM och PPC?

När du utforskar SEO-strategier kan du stöta på termerna sökmotormarknadsföring (SEM) och betala-per-klick-annonsering (PPC). Om du undrar vad dessa termer är och hur de skiljer sig från SEO, har vi dig täckt.

SEO vs. SEM

Som vi diskuterade ovan fokuserar SEO på att förbättra din webbplatsranking i de organiska sökresultaten. Det här är resultaten som visas under de sponsrade (betalda) resultaten.

SEM, å andra sidan, är en paraplyterm som fokuserar på att förbättra din ranking i både de organiska och betalda resultaten. Som ett resultat, om du implementerar en SEM-strategi, kommer du att lansera annonser som visas högst upp och längst ned i sökresultaten.

SEO vs PPC

PPC är en digital annonseringsstrategi som innebär att annonser lanseras på sökmotorer som Google. Det kallas ofta för betald sökning.

Med PPC kommer du att bjuda på sökord och fraser som du vill att din webbplats ska visas för i sökmotorns resultat.

Så, PPC fokuserar på den betalda sidan av sökmotormarknadsföring medan SEO fokuserar på den organiska (gratis) sidan.

Vilka är fördelarna med SEO i digital marknadsföring?

SEO är en viktig strategi som kan hjälpa ditt företag att växa och nå nya höjder. Kolla in fler fördelar med SEO i digital marknadsföring nedan:

  • Öka synlighet online: SEO hjälper dig att öka din synlighet och varumärkesmedvetenhet online. När du implementerar en SEO-strategi för ditt företag kommer din webbplats att synas högre upp i sökresultaten. Det innebär att fler medlemmar i din målgrupp upptäcker ditt företag online.
  • Öka webbplatstrafiken: Du kan leda mer trafik till din webbplats när du ökar din ranking i SERP:erna. Som ett resultat besöker fler användare din webbplats, läser ditt innehåll och kollar in dina produkter och tjänster för att öka försäljningen och intäkterna för ditt företag.
  • Skilj dig från konkurrenterna: SEO gör att du kan överträffa dina största konkurrenter i sökresultaten. Det betyder att du kan öka din trovärdighet som expert inom ditt område för att överglänsa dina konkurrenter och attrahera nya kunder.

SEO är en värdefull strategi som gör det möjligt för dig att skaffa nya kunder och kontinuerligt marknadsföra dina produkter och tjänster online för att driva mer försäljning och intäkter för ditt företag.

Vilka typer av SEO finns inom digital marknadsföring?

Innan du börjar implementera en SEO-strategi för ditt företag är det viktigt att först förstå de olika typerna av SEO, även känd som grunderna för SEO.

Här är de fyra typerna av SEO i digital marknadsföring:

  • SEO på sidan
  • Off-page SEO
  • Teknisk SEO
  • Innehåll

1. On-page SEO (på sidan SEO)

Vad är on-page SEO? On-page SEO avser optimeringar som sker direkt på din webbplats för att förbättra din SEO. Med on-page SEO fokuserar du på att se till att din webbplats är enkel att använda och ger värde till användarna genom att svara på deras frågor och ge dem lösningar på deras frågor.

Här är några element du kan fokusera på att optimera med SEO på sidan:

  • Nyckelord
  • Webbadresser
  • Titeltaggar
  • Header-taggar
  • Metabeskrivningar

SEO på sidan gör att du kan förbättra din webbplats för att hjälpa användare och sökmotorer att bättre förstå din webbplats. Genom att till exempel optimera dina titlar kan du informera sökmotorer och användare om sidans ämne. Som ett resultat kan du öka din ranking och uppmuntra användare att klicka på din webbplats.

2. Off-page SEO (utanför sidan SEO)

Off-page SEO avser optimeringar som sker utanför din webbplats. Med off-page SEO fokuserar du på din webbplats auktoritet. Även om din webbplats eller domänmyndighet inte är en officiell Google-rankningsfaktor, kan den hjälpa dig att öka din ranking genom att skapa en webbplats med värdefullt innehåll som människor och webbplatser länkar tillbaka till.

Denna process kan innebära att du tjänar länkar från andra webbplatser, delar på sociala medieplattformar och andra omnämnanden av din webbplats över Internet. Off-page SEO kan inkludera:

  • Skapa korrekt, värdefullt och högkvalitativt innehåll
  • Dela ditt innehåll på sociala medier
  • Få kontakt med influencers
  • Nå ut till andra webbplatser för att vara värd för något du har skrivit

Din auktoritet kan avgöra om sökmotorer och användare ser ditt företag som en expert inom ditt område. Och en hög auktoritet kommer att hjälpa ditt rykte online och din sökranking att blomstra.

3. Teknisk SEO

Teknisk SEO avser optimeringar som gör din webbplats lätt för sökmotorer och användare att använda och förstå. Sökmotorsökrobotar indexerar sidor och webbplatser för sökmotorer. Med andra ord hjälper sökmotorernas sökrobotar sökmotorer att lagra din sida och webbplatsdata för att använda för framtida sökningar.

Med teknisk SEO fokuserar du på att optimera baksidan av din webbplats, till exempel din:

  • Sidans laddningshastighet
  • Mobilvänlighet
  • Navigering
  • Och mer

Din siddesign, navigering och laddningshastighet påverkar hur enkelt din publik och sökrobotar kan använda och förstå din webbplats. När din webbplats laddas snabbt och säkerställer att användare enkelt kan hitta den information de behöver, kan du hjälpa din webbplats att rankas högre i SERP:erna.

4. Innehåll

Den sista typen av SEO är innehåll. Innehållet är brödet på din webbplats. Det ger användare och sökmotorer viktig information om ditt företag, till exempel vad du gör och vilka typer av produkter och tjänster du erbjuder.

Genom att skapa innehåll kan du också infoga nyckelord med högt värde på din webbplats för att öka dina möjligheter att rankas högre i sökresultaten. Det finns flera typer av innehåll du kan skapa för ditt företag, inklusive:

  • Blogginlägg
  • Informativa artiklar
  • Detaljerade guider
  • Videoklipp
  • Infografik
  • Och mer

Ditt innehåll fungerar hand i hand med din SEO-strategi för att marknadsföra dina produkter och tjänster till fler användare online så att du kan driva mer försäljning och intäkter för ditt företag.

chevron-down