Grunderna i SEO för nybörjare – 3 viktiga grunder i SEO
Med de långa listorna med strategier för sökmotoroptimering (SEO) är det svårt för nybörjare att veta var de ska börja. Även om de tekniska detaljerna kan komma till nytta senare, behöver du en solid grund innan dina sidor vinner topplaceringen i sökresultaten.
Vi kokar ner SEO-grunderna till en lätt att följa struktur som du kan förstå - och om du redan är ett proffs blir det en uppfriskande uppdatering om vad som är viktigast i din strategi.
Behöver du ett team av SEO-experter för att öka din webbplatstrafik? Kontakta oss online idag eller få tag på oss på telefon på 070-235 59 49. Eller fortsätt läsa för tre måste-veta grunderna i SEO!
SEO börjar med organiska sökningar - den naturliga processen att mata in en fråga i sökmotorer. I genomsnitt drar organiska sökningar huvuddelen av besökarna på webbplatser, så det har stor potential att förvärva leads och driva intäkter.
I den organiska sökningen visas resultaten i en specifik ordning för att leverera de bästa sidorna för den frågan. SEO: s mål är att få ut det mesta av en sida, så att den verkar närmare den främsta platsen på sökmotorns resultatsidor (SERP).
Sökmotorer har ett sortiment av specifikationer för att rangordna webbplatser, och SEO är praxis att ställa in eller ändra sidor för att rankas bättre mot bakgrund av dessa sökmotoralgoritmer.
Är du redo att lära dig mer om de tre kärngrunderna i SEO? Fortsätt läsa!
1. Skapa relevant innehåll som matchar sökintentionen
För att prestera bra i sökresultaten måste du veta vad folk vill ha och hur dina tjänster eller produkter korsar deras önskemål. Sökmotorer vill inte att du ska finslipa dig igenom deras algoritmer med lite tanke på människor. När allt kommer omkring finns sökmotorer för att tjäna och hjälpa riktiga människor med riktiga frågor.
I SEO betyder det att du måste pumpa dina sidor fulla av relevans. Du måste rikta in dig på sökord och producera innehåll som är ämnesinriktat och aktuellt. Låt oss dyka in i de väsentliga delarna av SEO-relevans.
Grunderna i SEO: Sökord
Sökord är de termer som ditt innehåll har för att locka besökare.
Om du vill att sökare ska hitta din sida när de söker "bästa försäkringsbolag" i sökfältet bör du inkludera det sökordet i sidtiteln, metabeskrivningen och innehållet i ditt innehåll. Sökord kan vara short-tail - ett eller två ord - eller long-tail - tre eller flera ord - beroende på ditt innehåll, uppmaning och publik. Att identifiera vilka sökord som är rätt för dig är tricket.
Vad erbjuder ditt företag sökare och hur kan du kondensera det till några ord? Sökordsanalys - en grundläggande men avgörande SEO-strategi - låter dig identifiera de mest värdefulla sökorden för ditt företag. Verktyg som Ubersuggest ger dig sökordsidéer så att du kan göra datastödd brainstorming.
När du får reda på hur du gör SEO kommer du att inse att sökordsgenerering måste locka befintliga sökare, och verktyg informerar dig om vad folk söker och hur ofta.
Detta verktyg visar också andra saker, som hur ofta människor söker efter ett relaterat sökord, den organiska konkurrensen och den övergripande SEO-svårigheten. Ditt företags konkurrenter är också en livskraftig källa för att hitta sökord.
Besök deras produktsidor, bloggar och informationsartiklar för att se vilka frågor de svarar på. Sökord och sökordsanalys är SEO-grunder som du inte kan ignorera. Gör dem till en del av din strategi.
Grunderna i SEO: Sökintention
Utan att nämna sökintention är ett sökord värdelöst.
Sökavsikt är någons förväntan bakom en fråga. Om en sida som listar olika kaffeprodukter med olika rostningar rankas för sökordet "kafferostning" kommer det inte att vara relevant för en person som vill veta hur man rostar kaffe. Du kan undvika förvirring genom att förutsäga majoritetens sökintention för dina sökord.
Sökmetoden sträcker sig vanligtvis över tre kategorier:
- Navigering (de vill komma till en specifik webbplats, som Apple eller Amazon)
- Informativ (de behöver lära sig om ett ämne)
- Transaktionell (de har ett köp i åtanke)
Sökintention är en viktig del av grunderna för sökmotoroptimering. Om du inte känner till sökintentionen för ett sökord kommer du att kämpa för att rankas i sökresultaten. Att undersöka och lära sig avsikten bakom en sökning hjälper dock ditt innehåll att tjäna en topplacering i sökresultaten.
Grunderna i SEO: On-page SEO
När det gäller grunderna för sökmotoroptimering är det viktigt att veta hur ditt innehåll på sidan påverkar din ranking.
Oavsett om du lägger ut bloggar, djupgående artiklar eller instruktionsguider, undersöker sökmotorer dessa för lämplighet och hjälpsamhet. Googles robotar genomsöker dina sidor och letar efter beskrivande titlar, rubriker och metabeskrivningar för att se vad du täcker. Erbjud sökmotorer ledtrådar som sökord, strukturerade titeltaggar och originalbeskrivningar i dessa områden för att förklara hur ditt innehåll unikt tar upp ämnet.
Djupgående bitar får vanligtvis en bättre position, eftersom de innehåller engagerande och väsentlig information om ett ämne. Långa inlägg som passar ämnet bra brukar tilltala Google, men korta grundliga bitar kan också uppnå höga rankningar.
2. Bygg din webbplats auktoritet och pålitlighet
Googles ranking byggdes på förutsättningen för online-rykte, främst genom webbplatslänkar. Länkar är Internets motsvarighet till trovärdighet, och om andra ansedda sidor leder besökare till din webbplats, anser sökmotorer att du är mer pålitlig. Nu har sökmotorer en mer omfattande bild av rykte, som inkluderar omnämnanden av ditt varumärke.
Det är viktigt att generera positiv feedback om din webbplats från allmänheten och din bransch, så Google tar upp den nivå av förtroende som människor har för ditt företag.
Grunderna i SEO: Länkbyggnad
Att bygga ett respektabelt nätverk av länkar för din webbplats är det första steget för att visa auktoritet och behärska en grundläggande SEO. I SEO-grunderna är det viktigt att förstå skillnaden i länkar. Länkar från andra webbplatser till dina sidor är bakåtlänkar, medan en länk från en sida på din domän till en annan sida på samma domän är en intern länk.
Sökmotorer undersöker vilken typ av bakåtlänkar som erkänner ditt företags expertis, och välkända webbplatser erbjuder ännu bättre rekommendationer till ditt material i deras ögon. Till exempel, om tidningen mobil.se länkar till NetOnNet, förstärker de NetOnNets popularitet för organiska sökningar. Denna tidning är en favoritkälla inom mobilindustrin, så NetOnNets auktoritet för mobillaterade produkter ökar på grund av denna länk.
Bakåtlänksstrategier är viktiga när du lär dig grunderna i SEO. Medan du kan få naturliga bakåtlänkar genom att publicera exceptionellt innehåll och stiga som branschexpert, kan du också utveckla bakåtlänkar genom att nå ut och be om ett företag att införa en lämplig länk till din webbplats i deras innehåll.
Grunderna i SEO: Sociala medier
Även om sociala medier inte är en direkt rankningsfaktor, kan din totala närvaro i dessa nätverk bidra till trafik, popularitet och delning, vilket är till hjälp för SEO. Din ställning på Twitter, Facebook och LinkedIn kan växa genom länkar av nöjda kunder, så kom ihåg att investera i sociala medietjänster för en väl avrundad SEO-strategi.
3. Fokusera på användarupplevelse (UX)
Människocentrerade överväganden till dina sidor är en annan kärnkomponent i SEO-grunderna. Hur kan du uppfylla besökarnas förväntningar när de klickar på din sida i SERP:erna? Sökmotorer är skyldiga mycket till nyfikna människor, och de återbetalar tjänsten genom att försöka hålla sina användare nöjda.
Grunderna i SEO: UX-signaler
Sökmotorer spårar användarnas beteende när de interagerar med SERP:erna och din sida, efter klick. Dessa kallas användarupplevelsesignaler (UX), och de återspeglar hur exakta rankningar är för människor.
Grunderna i SEO: Uppehållstid
En av de instrumentella UX-signalerna i SEO-grunderna är uppehållstid. Det är hur mycket tid användare dröjer kvar på en sida de klickade på från SERP innan de går tillbaka till SERP.
Uppehållstid kan innebära att användarna tyckte att din sida var värdefull, beroende på syftet med frågan och typen av innehåll.
Grunderna i SEO: Sidladdningshastighet
Även om sidhastighetshastigheten inte är en UX-signal, går den med användarnöjdhet, vilket gör det till en kritisk SEO-grund. Människor gillar inte att vänta på att en sida ska bli tydlig och användbar, så laddningshastighet är ett problem i SEO. Att erbjuda snabb laddningstid kan förbättra din plats på Google eftersom det blir lättare att se ditt innehåll och mer inbjudande för användare att hålla sig kvar.
Hur man gör SEO kommer ner till att tillfredsställa användare med snabba sidladdningshastigheter och värdefullt innehåll som inspirerar positiva UX-signaler.
Bemästra grunderna i SEO och driv organisk trafik med Seorush
Dessa tre kategorier sammanfattar grund nycklarna till SEO.
SEO-grunderna är bara början, och en etablerad SEO-byrå är användbar för att implementera dessa principer och leverera övertygande resultat. Seorush är ett enastående SEO-företag som fokuserar på att få intäkter för ditt företag.
Gå med oss och gnista ett flöde av kvalificerad trafik idag med våra SEO-tjänster. Kontakta oss online eller ring oss på 070-235 59 49 idag för att prata med en expert.