Publicerat: 26 januari 2023

SEO-principer: 7 SEO-grunder för att hjälpa din kampanj att lyckas

Visste du att endast 44% av företagen använder sökmotoroptimering (SEO)? Om du inte redan har investerat i den här metoden, missar du en fantastisk möjlighet att marknadsföra till potentiella kunder som redan är intresserade av ditt företag och som har potential att förvandlas till konverteringar.

Om du vill komma igång med SEO måste du känna till de grundläggande SEO-principerna som hjälper dig att driva en framgångsrik kampanj.

7 SEO-principer att leva efter (och hjälpa din kampanj att lyckas)

På den här sidan kommer vi att ge dig sju SEO-grunder för att hjälpa dig skapa en framgångsrik SEO-kampanj.

  • Undersök och integrera sökord
  • Fokusera på användarupplevelsen
  • Optimera titeltaggar
  • Optimera metabeskrivningar
  • Publicera värdefullt innehåll
  • Tagga bilder
  • Länka internt

Om du vill lära dig mer om SEO, kolla in våra anpassade SEO-kampanjer för att se hur du kan skapa en framgångsrik strategi. Om du vill lära dig mer om SEO, kolla in våra anpassade SEO-kampanjer för att se hur du kan skapa en framgångsrik strategi.

Om du vill lära dig grunderna i SEO, fortsätt läsa! Om du är intresserad av att implementera en SEO-kampanj på din webbplats, kontakta oss gärna eller ring oss på 070-235 59 49!

1. Sökordsanalys och integration

Låt någon förklara SEO, så kommer de att nämna sökordsanalys och integration som två avgörande komponenter i SEO. När användare gör sökningar använder de nyckelord för att hitta relevant information om ämnet de söker efter. Om du vill att dessa leads ska hitta ditt företag måste du använda rätt sökord för att hjälpa dem att hitta det.

Sökordsanalys

Sökordsanalys är en avgörande komponent för att hjälpa dig att rankas i relevanta sökresultat.

Du kan använda många verktyg för sökordsanalys, som BuzzSumo eller Keyword Tool. Dessa analysverktyg för sökord gör att du kan hitta de mest lämpliga termerna för din kampanj. När du gör sökordsanalys vill du fokusera på long-tail sökord.

Long-tail sökord innehåller tre eller fler ord. Ett exempel på detta sökord är "rörmokare nära Stockholm" eller "elektriker i eller runt Göteborg".

Dessa sökord är bättre för din kampanj än short-tail sökord, som bara innehåller ett eller två ord. Om någon söker efter "elektriker" eller "rörmokare", till exempel, är det svårare att avgöra deras sökavsikt.

De kanske letar efter en definition av ordet, hur man blir det, eller en riktig rörmokare eller elektriker att anställa för ett projekt. Korta sökord har inte en specifik sökavsikt, så det är mer utmanande att driva värdefull trafik. Din webbplats är mindre sannolikt att vara relevant för deras sökfråga eftersom den är så bred.

Å andra sidan vet du att någon som söker efter "elektriker i eller runt Göteborg" letar efter en elektriker i det området. Sökordsanalys hjälper dig att hitta dessa long-tail sökord och nå fler potentiella kunder som är intresserade av ditt företag.

Sökordsintegration

När du har valt dina sökord kommer du att integrera dem på din webbplats. Sökordsintegration är en avgörande del av SEO.

Om du vill ranka i relevanta sökresultat för specifika sökord måste du integrera dem i ditt webbplatsinnehåll. När du integrerar sökord, använd dem naturligt i din text. Om du överanvänder sökord på din sida kommer det att leda till sökordsfyllning.

Google ser sökordsfyllning som en negativ signal, så du riskerar att skada din webbplats rankning om du överbelastar din sida med sökord. Genom att integrera sökord naturligt hjälper du din webbplats att visas i mer relevanta sökresultat. Det är en av de bästa SEO-metoderna för att ha en effektiv kampanj som får ditt företag att växa.

2. Fokusera på användarupplevelsen

Om du vill veta hur du kan förbättra SEO, börja med att förbättra användarupplevelsen. Användarupplevelse spelar en grundläggande roll i SEO. Varje gång någon besöker din webbplats vill du att de ska få en positiv upplevelse och engagera sig i ditt webbplatsinnehåll.

Google tar hänsyn till användarupplevelsen när du rankar din webbplats. Om folk gillar din webbplats kommer de sannolikt att stanna kvar på den längre – detta kallas uppehållstid. När din uppehållstid är hög ser Google detta som en positiv signal om att din sida är relevant för användarens sökfråga.

Här är några sätt att förbättra användarupplevelsen på din webbplats.

Förbättra sidhastigheten

Sidhastigheten spelar en viktig roll för din publiks upplevelse på din webbplats. Din publik vill inte vänta på att din sida ska laddas för att få informationen. Om det tar för lång tid att ladda, kommer din publik att lämna din webbplats och besöka en konkurrents webbplats istället.

Åttiotre procent av människor förväntar sig att din webbplats ska laddas på tre sekunder eller mindre. Om din webbplats inte laddas tillräckligt snabbt riskerar du att förlora värdefull trafik för ditt företag. Så, hur förbättrar du din webbplats laddningstid?

Till att börja med kan du använda Google PageSpeed Insights för att se hur lång tid det tar för din webbplats att laddas. Verktyget ger mätvärden för din laddningstid på både dator och mobil. Google PageSpeed Insights ger dig också optimeringar du kan göra på din webbplats för att förbättra din laddningstid.

Om du inte har erfarenhet av att förbättra din laddningstid kan du lita på sidhastighetstjänster från ett digitalt marknadsföringsföretag.

Ett erfaret företag för digital marknadsföring, som Seorush, hjälper dig att optimera din webbplats för att få den att fungera snabbt.

Enkel navigering

Din navigering är en viktig del av din webbplats. När användare går in på din webbplats vill de snabbt hitta relevant information. Om din navigering är oorganiserad kan det leda till dålig användarupplevelse.
När du ställer in din navigering bör du använda breda kategorirubriker snarare än superdetaljerade.

Dessa breda rubriker hjälper dig att hålla ditt innehåll mer organiserat genom att tillhandahålla färre flikar.
Under dessa breda rubriker kan du skapa mindre underkategorier som hjälper dig att rikta din publik till mer specifik information.

Låt oss till exempel säga att du är ett ventilationsföretag. Du vill göra det enkelt för människor att hitta din service för byte av luftkonditionering. För att göra det enkelt för din publik kan du börja med att skapa en bred kategori "Tjänster".
Om folk letar efter tjänster kommer de att gå till den fliken omedelbart.

Under fliken tjänster kan du dela upp de olika typerna av tjänster du erbjuder. Du kanske vill kategorisera alla dina tjänster efter uppvärmning, ventilation och luftkonditionering. Under luftkonditionerings sektionen skulle du lägga dina reparationstjänster för luftkonditionering.

Navigeringsvägen ser ut så här: Tjänster à Luftkonditioneringstjänster à Byte av luftkonditionering. Den här vägen är enkel för din publik att följa för att komma till byte av luftkonditionering som tjänst.

Lägga till bilder

Visuella bilder är en avgörande komponent på din webbplats. Om din publik besöker din webbplats och ser en vägg med text kommer de att tappa intresset.

Det är mycket mer engagerande att titta på en sida som har anpassad grafik och bilder. Du kan lägga till många typer av bilder på din webbplats. Dessa bilder inkluderar foton, videor och infografik.

Dessa bilder lägger till en intressant plats för din publik som får dem att engagera sig på din webbplats. Visuella bilder kan också hjälpa din publik att få den viktiga information de kan missa när de rullar igenom dina sidor. Av den anledningen gör det visuella det extremt enkelt för användare att skumma ditt innehåll, vilket är ett stort plus för användbarheten.

3. Optimera titeltaggar

Titeltaggar är en avgörande komponent i SEO. När användare söker via Google ser de din titeltagg i sökresultaten, och i själva verket är det det första din publik ser när de hittar din annons. En av de mest avgörande SEO-principerna är att optimera dina titeltaggar.

Eftersom det är det första din publik ser vill du göra ett gott intryck och visa dem att din sida är relevant för deras sökfråga.

För att optimera dina titeltaggar börjar du med att integrera ditt viktigaste sökord i din titel först. Du vill att den ska visas längst fram i din titel för att säkerställa att din publik ser den och vet att din sida är relevant för sökresultaten. Låt oss säga att du är en blomsteraffär och du skapar en sida för sökordet "bästa blomsterarrangemang". Här är några exempel på bra titlar som sätter ditt sökord först:

  • 10 bästa blomsterarrangemang för ditt bröllop
  • Bästa blomsterarrangemang: 10 arrangemang för att imponera på dina bröllopsgäster
  • De bästa blomsterarrangemangen för att imponera på dina bröllopsgäster

Var och en av dessa titlar sätter det viktiga nyckelordet "bästa blomsterarrangemang" först.

Om någon söker efter den här nyckeltermen och ser någon av dessa titlar vet de att den är relevant för deras sökfråga.

Genom att optimera din titeltagg hjälper du till att få fler relevanta leads till ditt företags sida. Det är en av de mest kritiska SEO-grunderna för att få leads att klicka på din annons.

4. Optimera din metabeskrivning

En av de grundläggande SEO-principerna, bredvid att optimera din titeltagg, är att optimera din metabeskrivning. Din metabeskrivning är en annan viktig komponent i din SEO-lista som din publik tittar på innan de klickar på din webbplats. Din metabeskrivning är en liten blurb som visas under din titeltagg.

5. Publicera värdefullt innehåll för din publik

Om du vill veta hur du kan förbättra SEO, börja med att skapa en plan för innehållsmarknadsföring för ditt företag. Innehållsmarknadsföring är en avgörande komponent i din SEO-kampanj. När du skapar innehåll leder du värdefull trafik till din sida.

Denna strategi hjälper dig också att behålla potentiella kunder på din sida längre, vilket ökar uppehållstiden och skickar en positiv signal till Google. För att börja skapa innehåll måste du välja ditt format. Innehåll finns i många former, inklusive:

  • Bloggar
  • Videoklipp
  • Infografik
  • E-böcker
  • Guider

Använd en mängd olika format för att hålla ditt innehåll engagerande för din publik.

När du skapar innehåll, fokusera på branschrelaterade ämnen. Du vill driva trafik till ditt innehåll som är intresserad av ditt företag.

Om du inte skriver om relevanta frågor kommer du att leda trafik som inte är intresserad av ditt företag.

Låt oss gå tillbaka till nyckelordet "bästa blomsterarrangemang". Föreställ dig att du är ett VVS-företag och du ser att många människor letar efter blomsterarrangemang.

Om du skriver ett blogginlägg om det här ämnet, eftersom det är populärt, kommer du att leda trafik till din webbplats som letar efter idéer om blomsterarrangemang. Den här trafiken är dock inte relevant för ditt företag. Människor som letar efter information om blomsterarrangemang kommer inte att anlita en rörmokare.

Du måste välja rätt sökord så att du kan locka till dig relevant trafik med ditt innehåll.

Innehållsmarknadsföring är ett utmärkt tillfälle för ditt företag att dela din kunskap med din publik. När du delar med dig av din erfarenhet etablerar du ditt företag som en auktoritet inom ditt område. Det är ett utmärkt sätt för dig att skapa förtroende hos din publik.

Om du letar efter hur du kan förbättra SEO är innehållsmarknadsföring lösningen. Innehållsmarknadsföring är ett utmärkt sätt för dig att driva trafik till din webbplats och behålla potentiella kunder på din sida längre.

6. Tagga bilder

När du ställer in dina sidor vill du se till att dina bilder alltid är läsbara. Alt-taggar ger värdefull information för din publik.

Alt-taggar är grundläggande för SEO.

Google kan inte förstå bilder enbart som bildfiler. Alt-taggar lägger till sammanhang till dina bilder och hjälper Google att förstå dina bilders relevans för din sida. Det kan finnas tillfällen där dina bilder inte laddas på sidan.

Det är viktigt att ha alt-taggar på dina bilder, så att användare och Google vet vad bilden visar. Att tagga bilder är en av de bästa SEO-principerna för att hjälpa Google att läsa din webbplats och indexera den.

7. Länka internt

Intern länkning är en av SEO-grunderna som påverkar din publiks uppehållstid på din sida. När du länkar internt leder du din publik till ytterligare sidor om ämnen som är relevanta för din sida. Interna länkar håller din publik engagerad på din sida.

De hjälper dig att vägleda din publik till informativa sidor som utökar deras kunskap om ett ämne som de redan är intresserade av att lära sig. Intern länkning kan till och med leda till att de lär sig något nytt! De kan fortsätta lära sig om olika, relevanta ämnen, samtidigt som de blir mer bekanta med ditt varumärke.

När du länkar internt vill du välja relevant ankartext. Ankartext är texten som innehåller länken. Det hjälper användare och sökmotorer att förstå sammanhanget av din länk.

När du tittar på SEO-grunderna, glöm inte att inkludera länkar internt.

Det är dessa grundläggande SEO-principer som gör att du kan skapa framgångsrika resultat med din SEO-kampanj.

Använd SEO-principer för att hjälpa dig skapa en effektiv kampanj för ditt företag

När 89 % av marknadsförare säger att SEO är framgångsrikt vill du inte missa en bra strategi som hjälper ditt företag att växa. Genom att tillämpa SEO-principer hjälper du ditt företag att skapa en framgångsrik plan som gör att du kan öka din trafik och tjäna fler omvandlingar. Om du inte är säker på hur du implementerar en framgångsrik SEO-kampanj kan Seorush hjälpa dig.

Med vår långa erfarenhet vet vi hur man skapar SEO-kampanjer som ökar din webbplats trafik och hjälper dig att få fler värdefulla leads. Med ett team på över 500 experter hjälper vi dig att skapa rätt SEO-plan för att växa ditt företag. För att lära dig mer om SEO, kolla in våra SEO-planer för att se vad all denna strategi omfattar.

Om du har frågor om hur du kan skapa en framgångsrik strategi för ditt företag, kontakta oss online eller ring oss idag på 070-235 59 49 för att prata med en strateg om våra anpassningsbara planer.