Nybörjarguiden till SEO-projektledning
Visste du att 95% av webbplatstrafiken kommer från användare som klickar på länkar på första sidan med sökresultat? Att organiskt komma på första sidan i Googles sökresultat kräver en effektiv sökmotoroptimeringsstrategi (SEO).
Eftersom checklistan över tillgängliga SEO-strategier är omfattande och avancerad teknik fortsätter att förbättras, ägnar många företag sina ansträngningar mot SEO-projektledningsmetoder för att göra processerna enklare.
Fortsätt läsa för att lära dig mer om hur du kan optimera din SEO-projektledning!
Vad är SEO-projektledning?
SEO-projektledning avser all planering som rör SEO. Företag kan skapa en uppgiftshierarki för att identifiera de mest kritiska faktorerna i ett projekt, med en stegordning som anställda kan slutföra. Vissa former av den här samordnade strukturen kan innehålla uppgifter, underaktiviteter och projektmilstolpar.
Varför är projektledning nödvändig för SEO?
SEO-uppgifter involverar ofta långa tidslinjer. Att se effektiva resultat efter att ha undersökt, analyserat och implementerat nya strategier varierar beroende på företag och bransch. I genomsnitt kanske ett marknadsföringsteam inte ser SEO-resultat förrän 4-6 månader eller längre efter att en kampanj har börjat.
Projektledning hjälper dig att organisera dina SEO-tekniker och planera därefter. Att göra en lista med mål med projicerade tidslinjer hjälper ett team att hålla sig på rätt spår.
Denna process kan innebära att identifiera risker och använda resurser, budgetering och tydlig kommunikation för att hjälpa ett företag att visas högre i Googles sökrankning än konkurrenterna.
Vad ska du inkludera i en SEO-projektledningsstrategi?
Möjligheterna att förbättra SEO verkar obegränsade. Vissa företag effektiviserar processerna med hjälp av verktyg och programvara för att öka sin ranking eller anställa externa proffs för att undersöka, planera, implementera och analysera data.
För att hålla dig på rätt spår och säkerställa kvalitetsresultat bör du inkludera följande i din SEO-projektledning:
- Ämnesidé: Varumärken behöver en löpande lista över ämnen och teman med rankningssökord för att förbereda nytt material och uppdatera befintligt innehåll.
- Innehållskalendrar: Faktorer som sökordens popularitet och säsongstrender ger sätt att avgöra när innehåll ska publiceras eller uppdateras.
- Stöd och rekommendationer: Rekommendationer hjälper innehållsskapare att fatta välgrundade beslut om sökordsanvändning i metabeskrivningar, titeltaggar, rubriker, titlar på sidan, brödtext, alt-text och socialt innehåll.
- Trafikprognoser: Beslut om sökordsstrategier kommer från månatlig sökvolym, uppskattad organisk trafik och förutspådd eventuell rang.
- Innehållsgranskning: Innehållsutvärdering säkerställer att nyckelorden används optimalt för att matcha sökintentionen hos målgruppen för ditt varumärke, med en lämplig volym av ämnen och stödjande innehåll.
- Innehållspublicering: Implementering av SEO-strategier innebär att innehållet på din webbplats är lätt att hitta, skannbart och sökbart för en enkel användarupplevelse.
- Rapportering: Med data kan ditt marknadsföringsteam se klickfrekvenser (CTR), webbplatsens synlighet, organisk trafik och konverteringar.
- Innehållsoptimering: Analys ger insikt i hur ditt varumärke kan förbättra redan existerande material, så att du inte spenderar mer tid och ansträngning på att producera nytt innehåll.
3 bästa tipsen för att optimera din SEO-projektledning
För en mer detaljerad titt på hur du optimerar din SEO-hantering och får ut det mesta av denna process, kolla in dessa tre tips:
1. Använd SEO-verktyg
Många SEO-verktyg gör att du kan förbättra dina strategier. Hundratals gratisalternativ ger sätt att utföra uppgifter mer effektivt, så att du kan allokera tid och pengar till andra affärsmål. Sök efter en funktion som du vill optimera och bläddra bland tillgängliga möjligheter.
Om du till exempel vill undersöka de mest värdefulla sökorden att rikta in dig på för ditt innehåll kan du använda ett gratis sökordsforskningsverktyg som Semrush.
För att bestämma vilket SEO-verktyg du vill implementera, titta på beskrivningen från leverantören för att säkerställa att den matchar dina avsedda mål. Du vill använda en testad och beprövad metod med trovärdiga recensioner. Inkorporera mer än en resurs för att optimera din framgång med att öka trafiken till din webbplats.
2. Investera i programvara för projektledning
Istället för att du självständigt hanterar olika verktyg kan en programvaruplattform för projektledning innehålla olika eller alla dina avsedda SEO-funktioner.
Programvaruplattformar erbjuder olika funktioner och layouter för att tjäna dina avsedda mål. När du hittar den perfekta passformen för ditt företag, identifiera hur en mjukvaruplattform ska passa dina utforsknings-, datainsamlings- och SEO-analysbehov. Utforska olika prisplaner för ett alternativ som du planerar att använda på lång sikt.
3. Outsourca arbetet med SEO-hanteringstjänster
Eftersom SEO-tekniken fortsätter att förbättras med tiden krävs tålamod och optimerade färdigheter för att veta hur man använder analytiska verktyg och mjukvarudata. Att hålla sig uppdaterad med trender och framsteg kan erbjuda en utmaning för många företag.
Experter som specialiserat sig på SEO-hanteringstjänster, som Seorush, hjälper dig att fortsätta implementera de senaste teknikerna för att öka ditt varumärkes medvetenhet och intäkter.
Att anställa proffs erbjuder sinnesro och ger mer tillgänglighet för att prioritera andra aspekter av ditt företag. Kunniga strateger hanterar ditt varumärkes SEO-taktik och ger dig mer insikt i en källa än separata verktyg och programvara.
Med Seorush får du konkurrentdata, maskininlärningsinsikter, avkastning på investeringen (ROI) rapportering och mer. Många företag införlivar SEO-outsourcing i sina kvartals- och årliga budgetar för att ge tillfredsställande resultat.
Vill du ha hjälp med din SEO-projektledning?
Låt Seorush tjäna mer trafik för din webbplats med SEO-projektledningstjänster.
Som Google Partner och med ett team av Google-certifierade teammedlemmar kan vi hjälpa dig att se resultat med fler genererade leads och försäljning.
Uppnå dina mål med rätt forskningsmetoder och SEO-metoder. Vårt team av experter hjälper små till stora företag att uppgradera till nästa nivå.
Vi undersöker de ständigt föränderliga SEO-algoritmerna för att förbättra din sökrankning bland konkurrenterna - både lokalt och generellt för ditt varumärkes bransch.
För att komma igång, ring 070-235 59 49 eller begär en kostnadsfri offert idag!