Meny

Vad är en intern länk och varför är intern länkning viktig?

Att skapa bra innehåll och tjäna auktoritetslänkar är viktiga delar av en sökmotoroptimeringsstrategi (SEO). Och när du publicerar nytt innehåll vill du driva så mycket trafik till det som möjligt.

Förstå intern länkning och hur sidor på din webbplats kan bidra med värde till nya och föräldralösa sidor är avgörande, särskilt om du försöker öka din sökmotorrankning för ett visst sökord eller fras.

På den här sidan tittar vi på bästa praxis för intern länkning, samt några tips du kan implementera för att börja förbättra din interna länkstrategi för att driva mer trafik till din webbplats.

Vad är intern länkning?

Interna länkar är hyperlänkar som pekar från en sida i en domän till en annan sida i samma domän. Med andra ord ansluter interna länkar sidor på samma webbplats, vilket innebär att käll- och måldomänen är desamma.

Om du till exempel skapar en ny sida på din webbplats om e-postmarknadsföring kan du lägga till interna länkar till den sidan från andra relaterade sidor på din webbplats.

Intern länkkod: a href="https://www.samma-domän.se/" title="Sökordstext">Sökordstext</a>

När de används korrekt ger interna länkar sökvägar för sökspindlar att upptäcka nytt innehåll, öka besökarnas tid på din webbplats och skapa ett kraftfullt nätverk av relaterade sidor.

Exempel på en intern länk

När dina länkar är markerade i HTML ser de ut ungefär så här:

<a href="www.domän.se>Länktext</a>

Varför är intern länkning viktig?

Därefter tar vi en titt på flera anledningar till att intern länkning är så viktig.

Förbättrar navigeringen

Din webbplatsnavigering kan ha en enorm inverkan på den totala framgången för din webbplats, och det påverkar användarvänlighet, sökmotorrankning och konverteringar.

Interna länkar används ofta i en webbplats huvudnavigering, och de tillåter användare att enkelt manövrera din webbplats för att hitta den information de behöver.

Din hemsida har förmodligen någon typ av navigeringsfält som leder besökare till de viktigaste sidorna på din webbplats. Att inkludera interna länkar i webbplatsens huvudnavigering kan öka den tid som människor spenderar på din webbplats, vilket skickar positiva signaler till Google och kan öka din ranking på sökmotors resultatsidor (SERP).

Dessutom kan en intern länkstruktur hjälpa webbplatsbesökare att hitta sidor på din webbplats som inte ingår i huvudnavigeringen. Sidor som länkas från startsidan kan till exempel innehålla interna länkar till andra sidor längre in på webbplatsen. Detta hjälper människor att hitta relevant information och det ökar den tid de spenderar på din webbplats.

Skapar en webbplatshierarki

Interna länkar hjälper dig också att skapa en hierarki av information på din webbplats.

Du kan till exempel inkludera länkar från din startsida till andra underkategorisidor på din webbplats. Sedan kan dessa sidor länka till sidor ännu djupare i webbplatsens arkitektur.

Detta hjälper till att lägga till struktur på din webbplats och det skapar en informationshierarki som gör det möjligt för användare att lättare navigera på din webbplats och hitta den information de behöver.

Detta kommer inte bara att öka den tid de spenderar på din webbplats, det kommer också att förbättra användarupplevelsen och få människor att komma tillbaka för mer.

Sprider rankningskraft

Interna länkar hjälper också till att sprida rankningskraft runt och på webbplatser.

Om du precis har publicerat en ny sida eller resurs på din webbplats kan du strategiskt lägga till interna länkar till den sidan från andra högpresterande sidor på din webbplats. Detta hjälper Googles sökrobotar att hitta och indexera det nya innehållet.

Intern länkning kan också överföra rankningskraft från etablerade sidor till nytt innehåll, vilket hjälper dem att visas högre i organiska sökresultat. Om du vill öka det totala SEO-värdet på din webbplats är detta en bra strategi.

Minskar avvisningsfrekvensen

Om din webbplats har en avvisningsfrekvens på 80% betyder det att 80 av 100 besökare navigerar bort från din webbplats efter att ha besökt bara en sida.

Avvisningsfrekvens är en faktor som avgör hur din webbplats rankas i sökmotorresultat, och Google ser webbplatser med lägre avvisningsfrekvens som mer av hög kvalitet.

Genom att länka sidor på din webbplats kan du uppmuntra besökare att spendera mer tid på din webbplats och i slutändan minska avvisningsfrekvensen. Detta kommer att skicka positiva signaler till sökmotorer och kan hjälpa dig att förbättra din ranking i sökmotorresultat.

Öka sidvisningar

Intern länkning hjälper inte bara till att minska avvisningsfrekvensen, det kan också öka sidvisningarna på din webbplats.

Med andra ord tillåter interna länkar besökare att navigera till andra sidor på din webbplats snarare än att bara visa en sida och lämna. Om besökare tittar på sidor på din webbplats och gillar vad de ser, kommer de förmodligen att vilja se mer innehåll. Och interna länkar hjälper dem att hitta den.

Detta kan öka sidvisningar och skicka positiva signaler till sökmotorer som kan öka din ranking i SERP.

Guidar webbplatsbesökare till högkonverterande sidor

Du kan också använda interna länkar för att peka besökare på sidor med hög konvertering.

Först måste du använda Google Analytics för att avgöra vilka sidor på din webbplats som lockar flest besökare och vilka sidor som har de högsta konverteringsfrekvenserna.

Sedan kan du lägga till länkar från dina mest trafikerade sidor till relevanta sidor med hög konvertering.

Detta innebär att fler människor kommer att besöka dina mest konverterande sidor, vilket i slutändan leder till mer försäljning och intäkter för ditt företag.

SEO bästa praxis för intern länkning

Nu när du förstår vikten av intern länkning, låt oss ta en titt på några SEO bästa praxis som hjälper dig att få ut det mesta av din interna länkstrategi.

Använda beskrivande ankartext

Först och främst är det viktigt att använda beskrivande nyckelord eller fraser i ankartexten i dina interna länkar.

Ankartext är den del av länken som är synlig för webbplatsbesökare. Med andra ord är det den markerade texten som människor klickar på för att besöka andra sidor.

För att ge webbplatsbesökare och sökmotorer en klar uppfattning om vad de kan förvänta sig när de klickar på länken måste du använda beskrivande ankartext.

Om du till exempel länkar till en sida som finns på "https://www.exempel.se/djur/hundar.html" kan ankartexten helt enkelt säga "hundar". Detta låter människor veta vilken information de hittar om de klickar på länken.

Skapa en genomsökningsbar länkstruktur

Sökmotorer måste ha tillgång till en genomsökningsbar länkstruktur som gör det möjligt för sökspindlar att enkelt hitta och indexera alla sidor på en webbplats.

Om du vill se hur webbplatsens länkstruktur ser ut kan du använda Link Explorer.

Många webbplatser gör misstaget att begrava huvudlänknavigering så att sökmotorer inte kan hitta den, och detta kan påverka deras förmåga att indexeras av stora sökmotorer negativt.

Med andra ord behöver sökmotorer ett sätt att nå sidor på din webbplats, och interna länkar gör detta möjligt. Till exempel kan en sökspindel komma till sida A och följa en länk till sida B. Men om sidorna A och B inte länkar till sidan C har sökrobotarna inget sätt att nå och indexera sidan.

Genomsökningsbara länkstrukturer gör att rankningskraft kan flöda genom hela din webbplats och gör det lättare för sökmotorer att upptäcka och indexera nya sidor.

Undvik länkar i formulär som krävs för inlämning och interna sökrutor

Formulär på din webbplats kan innehålla enkla rullgardinsmenyer, eller de kan innehålla undersökningar. Det är dock viktigt att komma ihåg att sökspindlar inte kommer att försöka skicka in formulären. Detta innebär att innehåll eller länkar som görs tillgängliga via ett formulär inte är synliga för sökmotorer.

Sökspindlar kommer inte heller att försöka utföra sökningar för att upptäcka innehåll på din webbplats. Därför är det viktigt att du inte döljer något innehåll bakom interna sökrutor.

Om du vill förbättra din interna länkstrategi måste du använda länkar som sökmotorer faktiskt kan hitta och använda för att upptäcka och indexera nya sidor på din webbplats.

Använd följlänkar

Både metarobottaggen och robots.txt tillåter webbplatsägare att begränsa sökspindelåtkomst till webbsidor.

Så om du vill att sökmotorer ska hitta sidor på din webbplats måste du se till att du använder följlänkar som gör att de kan följa länkar för att upptäcka nya sidor.

Följ länkar är ett bra sätt att bygga en intern länkstruktur för din innehållsmarknadsföring, och de tillåter länkvärde att flöda fritt.

Skapa kvalitetsinnehåll

För att ha många interna länkar måste du skapa många interna sidor.

Sökmotorer måste se innehåll på varje sida för att indexera dem, och både sökmotorer och webbplatsbesökare älskar kvalitetsinnehåll.

Att skapa innehåll relaterat till ditt företag, produkter och tjänster är ett utmärkt sätt att förbättra din rankning i sökmotorresultat, och det låter dig lägga till interna länkar till värdefulla sidor på din webbplats. Detta hjälper till att driva trafik till din webbplats och ge människor den information de behöver för att ta nästa steg med ditt företag.

Länka djupt

I stället för att länka till sidor som redan ingår i webbplatsens huvudnavigering rekommenderar vi att du letar efter länkmöjligheter djupt inne i webbplatsens struktur. Ibland kan sidor begravas i webbplatsens arkitektur, så det är viktigt att länka till dem från andra sidor på toppnivå.

I stället för att alltid länka till dina hem- eller kontaktsidor, inkludera länkar till andra interna sidor för att öka det totala SEO-värdet på din webbplats. Detta kommer att säkerställa att både sökmotorer och webbplatsbesökare kan hitta sidor på din webbplats och enkelt smälta innehållet.

Använd naturliga länkar

Se till att interna länkar är naturliga för läsarna. När läsarna ser informativa länkar som matchar innehållets sammanhang är det mer troligt att de klickar på länken och utforskar annat innehåll på din webbplats.

Att inkludera länkar i din webbplats innehåll är som att säga "Hej! Detta är viktigt. Sluta med det du läser och klicka på länken!"

Så du måste se till att du länkar till relevanta sidor som ger värde för läsarna och relaterar till ämnet på sidan som de för närvarande besöker.

När allt kommer omkring, om någon läser om SEO, skulle det förmodligen inte vara meningsfullt att rikta dem till en sida om tips om hudvård.

När du inkluderar naturliga länkar till andra sidor på din webbplats kommer besökarna att bli mer involverade i din webbplats och kommer sannolikt att spendera längre tid på din webbplats.

Använd ett rimligt antal länkar

Det är också viktigt att du håller antalet interna länkar på din webbplats rimligt.

Men vad är ett rimligt antal länkar?

Google-ingenjören Matt Cutts sa:

"Det verkade ungefär rätt att rekommendera cirka 100 länkar eller så" och "i vissa fall kan det vara vettigt att ha mer än hundra."

Detta inkluderar alla länkar på en sida – sidhuvud, sidfot, navigeringsfält och annonser.

Det är också viktigt att komma ihåg att sökmotorer bara kommer att genomsöka cirka 150 länkar på varje sida innan sökspindlarna slutar krypa vidare på länkar från den ursprungliga sidan. Även om detta antal är något flexibelt, och sidor med hög auktoritet kan ha 200–250 länkar följda, är det i allmänhet klokt att begränsa antalet länkar på en sida till 150, annars kanske inte alla genomsöks av sökspindlar.

Dessutom har länkar mot toppen av sidor mer SEO-värde, så du bör alltid placera de viktigaste länkarna nära toppen av dina webbsidor.

När det gäller att länka i det faktiska webbplatsinnehållet av dina sidor finns det inget magiskt nummer. Det är dock viktigt att ta hänsyn till dina användare och lägga till länkar som faktiskt är användbara för dem. I stället för att skräpa ner dina sidor med irrelevanta länkar, lägg till interna länkar till sidor som innehåller relaterat innehåll som ger besökarna värdefull information.

Strategier för att förbättra intern länkning

Slutligen, låt oss ta en titt på några strategier du kan implementera idag, som hjälper dig att öka ditt interna länkspel.

Gör en karta över din webbplats

Skapa en lista över var och en av sidorna i huvudwebbplatsnavigeringen och länkarna som för närvarande finns på dessa sidor. Detta hjälper dig att förstå länkstrukturen på din webbplats. Och det kan hjälpa dig att förstå varför några av dina sidor redan rankas bra om du gjorde ett bra jobb med att bygga länkar till dessa sidor från annat internt innehåll.

Tänk på ämnen du ofta skriver om

Om du regelbundet skriver om ett visst ämne kan du överväga att skapa en målsida dedikerad till det ämnet. Sedan kan du länka till den sidan från andra relaterade sidor. Detta kan bidra till att öka din ranking i sökmotorresultat för ett sökord eller en fras relaterad till ditt företag.

Och om du inkluderar en tydlig uppmaning till handling (CTA) på målsidan kan din användning av interna länkar hjälpa till att driva mer trafik och konverteringar på den sidan.

Glöm inte din blogg

Din blogg är ett bra ställe att inkludera interna länkar till relevant innehåll på din webbplats.

Om du till exempel skapar ett inlägg om bästa praxis för sociala medier kan du inkludera en länk till prissidan för sociala medier på din webbplats.

Detta är ett utmärkt sätt att lägga till värdefulla länkar till dina försäljnings- och servicesidor om du vill ge dem en boost i SERP:erna. Och du kan också länka från din webbplats till din blogg för att öka dess rankningspotential.

Vill du veta mer om intern länkning på din webbplats?

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din webbplats interna länkstruktur?

På Seorush är vårt certifierade team av internetmarknadsförare redo att hjälpa.

Kontakta oss idag för att prata med en strateg och lära dig mer om hur våra anpassade Internet marknadsföringsplaner kan ta ditt företag till nästa nivå.

Låt oss öka din onlinenärvaro och dominera sökmotorernas rankning.

Kontakta oss
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram