Lokal SEO är en digital marknadsföringsstrategi som hjälper dig att optimera din webbplats för att rankas bättre i sökresultaten och nå din lokala målgrupp. Genom att optimera för din stad och adress hjälper du människor att hitta ditt företag online och få dem att besöka det offline.
Om du frågar dig själv, "vad är lokal SEO", har vi den perfekta guiden för dig.
Lokal SEO är en digital marknadsföringsstrategi som hjälper dig att optimera din webbplats för att rankas bättre i sökresultaten och nå din lokala målgrupp. Genom att optimera för din stad och adress hjälper du människor att hitta ditt företag online och få dem att besöka det offline.
Nu när du vet svaret på frågan "vad är lokal SEO", låt oss dyka in i varför det är viktigt. Viktigt med lokal SEO är att det är ett effektivt sätt att marknadsföra ditt företag online när du vill få fler människor i ditt område till din butik.
När människor vill hitta lokala tjänster eller företag i närheten av dem går de till en sökmotor som Google för att hitta dem.
Det är därför det är viktigt för ditt företag att ha en effektiv lokal SEO-strategi så att du kan se till att ditt företag framstår som ett av de bästa resultaten när din publik letar efter dina produkter eller tjänster online.
Är du inte övertygad om att du behöver en SEO-strategi för lokala sökningar? Kolla bara in den här statistiken:
Om du frågar, "Vad är lokal SEO?" du undrar förmodligen hur en lokal sökning ser ut på en sökmotor som Google. Lokal sökning använder specifika sökord kopplade till platser eller lokala företag. De vanligaste fraserna som människor använder när de söker lokalt är:
Båda fraserna genererar sökresultat fokuserade på en specifik regional plats. När en användare gör en sökning med någon av dessa lokala fraser genererar den ett lokalt SEO 3-pack. Ett lokalt SEO 3-pack är en lista med tre lokala företag som passar användarens sökning och som finns i närområdet eller det angivna området.
Låt oss till exempel säga att du precis har flyttat till ett nytt område och vill hitta ett pizzaställe.
När du skriver in en sökfråga på din telefon använder du sökfraser som "pizzeria i närheten av mig" eller "pizzeria i [stad]."
Från denna sökning kommer du att generera ditt lokala SEO 3-pack med tre pizzaställen i närheten av din plats. Dessa listor är de tre bästa företagen som passar din sökning. Om du söker någon annanstans, som en annan stad, kommer ditt 3-pack att innehålla en helt ny uppsättning företag.
Listorna du ser i det lokala SEO 3-packet är Googles företagsprofiler.
Vi kommer att fördjupa oss mer i dessa listor senare, men din Google-företagsprofil hjälper dig att visas i mer lokala sökresultat.
Oavsett om du är en entreprenör, tandläkare, rörmokare, fastighetsmäklare eller något annat lokalt företag – det är viktigt att veta svaret på frågan "vad är lokal SEO" och att förstå hur och varför ditt lokala företag kommer att dyka upp till sökare.
När du bygger din lokala SEO-strategi och lär dig vad lokal SEO är, är det viktigt att förstå de faktorer som påverkar lokal sökning. Tre huvudfaktorer som påverkar hur Google bestämmer lokala sökrankningar är:
Närhet är hur nära ditt företag är den som söker. Google tenderar att generera listor som är närmast användaren. Denna faktor är inte något du kan kontrollera, men det är viktigt att ta hänsyn till när du optimerar din Google-företagsprofil för lokal sökning.
Att lista ditt serviceområde i din Google-företagsprofil är ett bra sätt att se till att du visar lokala sökningar i din närhet.
Google genererar också resultat baserat på relevans. Din relevans beror på sökfrågan och de produkter eller tjänster du erbjuder. Om någon söker efter ett pizzaställe sammanställer Google en lista över företag som erbjuder pizza.
Framträdande fokus fokuserar på vad andra kunder säger om dina produkter eller tjänster. På Google-listan kommer detta i form av en- till femstjärniga betyg, plus användarkommentarer eller recensioner. Google vill visa platser med utmärkta betyg för att hjälpa människor att hitta den bästa verksamheten för deras behov.
När du skapar din lokala SEO-strategi måste du ha dessa tre faktorer i åtanke.
Din lokala SEO påverkar ditt företags position i lokala sökresultat. Det är också viktigt att känna till dessa faktorer så att du bättre kan optimera din lokala SEO-plan för att få mer fottrafik till ditt företag.
Nu när du vet mer om vikten av lokal SEO och hur Google avgör lokala sökrankningar, är det dags att dyka ner i att optimera din strategi och bestämma om du behöver lokala SEO-tjänster.
Låt oss ta en titt på sex lokala SEO-optimeringar du kan göra för att förbättra din lokala sökranking:
Det första och mest avgörande steget i din lokala SEO-strategi är att göra anspråk på din Google-företagsprofil. Din företagsprofil i Google är hjärtat i din lokala strategi. Om du vill leda lokala kunder till din plats måste du göra anspråk på och optimera din annons.
När du gör anspråk på din företagsprofil i Google kan du börja fylla i din profil.
Låt oss titta på några funktioner du vill komplettera för att få en förstklassig lokal lista:
När du gör anspråk på din lokala listning vill du verifiera att de mest kritiska uppgifterna är korrekta. Denna information inkluderar ditt företags:
Börja först med ditt företags namn. Du vill verifiera att det är ditt företags officiella och fullständiga namn. Även om ditt företag har ett kortare namn, vill du använda det fullständiga namnet i dina lokala företagsuppgifter.
I det här exemplet förkortar många namnen på dessa pizzaställen. Hur som helst vill du ha ditt fullständiga företagsnamn i listan. Verifiera sedan din adress.
Du vill säkerställa att lokala leads kommer till rätt plats!
Slutligen vill du bekräfta ditt telefonnummer för ditt företag. Du måste ha ett sätt för folk att kontakta dig. Du kan också lägga till en e-postadress till din lista för att ge användarna ett annat sätt att nå ditt team.
När du har fyllt i den nödvändiga informationen på din lista vill du lägga till bilder.
Många tittar på foton på Googles företagsprofil för att få inblick i ditt företag, dina produkter eller tjänster. Dessa bilder är ett utmärkt tillfälle för dig att visa upp ditt företag.
Du vill använda autentiska bilder för att lyfta fram ditt företag. Använd inte bildbanker, eftersom folk inte kommer att få en känsla av hur ditt företag är.
Du kan ladda upp bilder på din butik (både inne och ute), din personal och dina produkter.
I vissa fall kan användaren lämna en recension inklusive en bild av din tjänst/produkt. Detta är särskilt användbart för restauranger, service- och reparationsföretag eller ett företag med en anpassningsbar affärsmodell eftersom det visar andra potentiella kunder hur bra dina produkter/tjänster är.
Din introduktion är ett litet avsnitt där du kan berätta för din publik vad du har att erbjuda dem. Det här avsnittet är ett utmärkt ställe för dig att lyfta fram vad som gör ditt företag unikt.
Du kan också beskriva ditt företag eller specificera vilka typer av produkter eller tjänster du erbjuder.
I det här exemplet fokuserar beskrivningen på att berätta för publiken om maten som företaget erbjuder och att lyfta fram att det är en enklare pizzeria med uteservering. Din introduktion är ett bra ställe att inkludera lokala sökord för att hjälpa fler att hitta ditt företag också.
När du optimerar för lokal SEO, fokusera på mer än din företagsprofil i Google. Även om din företagsprofil i Google spelar en avgörande roll för att hjälpa dig att nå lokala kunder, kan din webbplats också göra det.
Så, hur lokaliserar du din webbplats? Det bästa sättet att lokalisera din webbplats är att inkludera ditt stads-, läns- eller regionnamn på hela webbplatsen.
Denna praxis hjälper dig att nå fler lokala kunder och visas i dessa värdefulla sökresultat.
Ett annat sätt att lokalisera din webbplats är att engagera sig i lokala evenemang. När du engagerar dig i dessa evenemang presenterar du dessa evenemang på din webbplats. Du kan integrera lokalt relevanta sökord när du till exempel gör ett inlägg om evenemanget på din webbplats.
När du är involverad i ett evenemang kan du också skriva artiklar om det på din webbplats.
Lokalt SEO-innehåll är ett bra sätt att generera lokal trafik på din webbplats.
Det genererar inte bara exponering för evenemanget, utan det hjälper också människor att bli bekanta med ditt företag. Genom att lokalisera din webbplats hjälper du fler att hitta ditt företag.
Det är ett utmärkt sätt för dig att skapa lokalt SEO-innehåll och driva värdefull trafik till din webbplats. Med rätt lokal SEO-strategi kan du förvandla din lokaliserade trafik till kvalificerade leads i ditt tjänsteområde.
Nyckelord är en viktig del av lokal SEO. Om du vill synas i lokala sökresultat måste du optimera din Google-företagsprofil och webbplats. För att hitta lokala sökord, utför en sökordsanalys.
Sökordsanalys hjälper dig att hitta de rätta sökorden att integrera i din annons och webbplats.
När du gör research, fokusera på sökord med lång svans. Longtail-sökord innehåller tre eller fler ord. Ett exempel på ett long-tail-sökord är "pizza i Stockholm".
Dessa sökord är specifika, så de hjälper till att få de mest intresserade potentiella kunderna till din sida.
När användare gör lokala sökningar använder de långa sökord för att hitta rätt företag. Om du integrerar de rätta lokala sökorden med lång svans kommer du att locka mer besökare till din butik.
Recensioner spelar en grundläggande roll när lokala leads väljer ditt företag. När någon inte har erfarenhet av ditt företag, vänder de sig till andras erfarenheter för att hjälpa dem att avgöra om ditt företag passar bra.
Din företagsprofil i Google inkluderar recensioner. När någon gör en lokal sökning kommer de att titta på recensionerna på din profil för att se om du uppfyller deras behov.
Recensioner kan också påverka placeringen av dina uppgifter.
Google tenderar att ge topplaceringar till företag som har ett högre betyg och ett större antal recensioner. Den här processen betyder inte att du automatiskt får bästa betyg om du har det bästa betyget. Det hjälper dig dock att rankas bättre i lokala sökresultat.
När du får recensioner för ditt företag är det okej att ha både positiva och negativa.
Om du bara har femstjärniga recensioner, kommer folk att vara misstänksamma angående äktheten av dem. Det är bra att ha en mängd olika recensioner på din sida.
Om du får positiva recensioner, tacka folk för att de delar med sig av sina tankar. När användare lämnar negativa recensioner vill du ta itu med deras problem för att försöka göra upplevelsen bättre för dem.
Folk förväntar sig att se negativa recensioner. Det spelar roll för människor hur du hanterar dessa recensioner.
Om din publik ser dig ta itu med problem kommer de att känna sig säkra på att du kommer att ta itu med alla problem som kan uppstå för dem. Det är viktigt att hantera dina recensioner för att visa din publik att du värdesätter dem som kunder och bryr dig om deras upplevelse.
Det är en bra lokal SEO-strategi som hjälper dig att bygga ditt varumärke.
Om du inte har tid att hantera dina recensioner kan du alltid investera i granskningshanteringstjänster.
Visste du att mer än 55 % av konsumenterna använder röstsökning för att hitta ett lokalt företag? Med den ökande populariteten för röstsökningsenheter måste du optimera din lokala sökstrategi för röst.
Sättet som människor söker genom enheter är annorlunda än hur de söker verbalt. Användare är mer benägna att använda slang och ställa sina frågor som frågor.
Till exempel kan någon skriva "pizzor nära mig", men när de gör en muntlig sökning säger de "Var kan jag hitta en pizzeria nära mig?" Det är viktigt att ta hänsyn till hur människor formulerar sina sökningar med röst.
När du skapar lokalt SEO-innehåll vill du inkludera nyckelord som användare använder verbalt för att hitta ditt företag.
Röstsökningsoptimering hjälper dig att nå fler lokala leads för ditt företag och få dem att besöka din organisation.
När en användare hittar din företagsprofil i Google kan de lära sig mer om dig genom att klicka på fliken som leder dem till din webbplats.
Även om din publik hoppar förbi det lokala SEO 3-packet, finns det fortfarande potential för dem att hitta dig i de organiska sökresultaten.
Du måste ha en väl optimerad webbplats, oavsett om din publik hittar din lokala lista eller din webbplats i sökresultaten.
Om du vill se framgång med din lokala SEO-strategi måste du ha en väl optimerad webbplats. Här är några sätt du kan förbättra din webbplats för att göra den mer användarvänlig:
Om du vill se bättre resultat med lokal SEO, optimera din webbplats.
Nu när du vet svaret på frågorna "vad är lokal SEO" och "varför är lokal SEO viktigt", plus hur du optimerar för lokal SEO, kan du känna dig överväldigad. SEO är en teknisk process, och det kan ta tid att lära sig och implementera det i din affärsstrategi.
Om du inte har tid eller expertis att göra lokal SEO internt kan vårt team på Seorush hjälpa till eftersom vi är en fullservice SEO-byrå. Med lokala SEO-experter hjälper vi dig att skapa en lokal SEO-kampanj som leder mer trafik till ditt företag.
Om du är redo att se hur Seorush kan hjälpa dig att skapa en bättre lokal SEO-kampanj, kontakta oss online eller ring oss idag på 070-235 59 49 för att ta reda på hur Seorush kan hjälpa dig att driva mer trafik och intäkter för din organisation. Du kan också gärna kontakta oss med SEO-frågor!