Meny

Vad är semantiskt sök och varför det är viktigt för SEO?

Har du undrat om det finns SEO & SEO? Är det någon skillnad och vilken ska jag använda? Jag kan redan nu säga att det finns bara en sorts SEO men som kan utföras på olika sätt och med mer eller mindre arbete. Men i denna artikel kommer jag att skriva om fördelarna med semantiskt sök och semantisk SEO.

Företag kan ge mer värde till sin målgrupps behov genom att använda moderna semantiska söktekniker.

Du har noggrant skapat din webb av data så att den är rik på intern och extern kundinformation. Men för att verkligen vara effektiv måste deras kontextuella signaler föras från en till en annan, med en konsekvent ämneshierarki. När entiteten inte är välkänd och det saknas fakta, hittar öppen informationsinhämtning oidentifierade enheter. Denna information grupperas sedan med semantiskt relaterade teman. Att förstå svaren på kandidatfrågor och hur frågorna är ordnade är en del av semantisk SEO-expertis. Det är här Semantisk sök involverar maskininlärning. Vi börjar med att tillhandahålla definitioner och bakgrundsbegrepp.

Vad är semantisk SEO?

Semantisk SEO är processen att bygga mer mening i webbinnehåll. Prova dessa semantiska SEO-strategier för att rankas högre i Google.

Under åren har sökmotorer som Google använt semantisk analys för att djupare förstå mänskligt språk och ge användarna mer relevanta sökresultat. Av denna anledning är en metod med ett enda sökord för SEO inte längre tillräcklig.

I stället tar semantisk SEO hänsyn till de algoritmer för djupinlärning och naturlig språkbehandling som Google förlitar sig på. Webbplatsägare som använder semantiska SEO-strategier är mer benägna att bygga aktuell auktoritet i sin bransch. De kan också lättare överträffa konkurrenterna för viktiga sökord i sin nisch.

Vad är semantiskt sök?

Semantisk sökning är att söka efter mening. Den representerar sökning med betydelse, vilket skiljer sig från grundsökning där sökmotorn söker bokstavliga matchningar av sökorden eller varianter av dem, utan att förstå den övergripande kärnan i frågan. Det hänvisar till en sökmotors strävan att producera de mest relevanta och pålitliga SERP-resultaten som möjligt som överensstämmer med sökarnas avsikter.

Semantisk sökning kallas också för neural sökning och utnyttjar toppmoderna algoritmer för djupinlärning för att visa kontextuella och relevanta resultat för användarfrågor. Det involverar entitetsorienterad sökning som förlitar sig på kopplat innehåll som är korrekt klustrade som en kunskapsbas.

Vad är semantik?

"Semantik", enligt Wikipedia, är "den gren av lingvistik och logik som handlar om mening. Det finns ett antal grenar och undergrenar av semantik, inklusive formell semantik, som studerar de logiska aspekterna av mening, såsom mening, referens, implikation och logisk form, lexikal semantik, som studerar ords betydelser och ordrelationer, och konceptuella semantik, som studerar betydelsens kognitiva struktur."

Det som sticker ut för mig är skillnaden mellan "betydelsen av sökord" (semantisk sökning) och "matchning av ord i en fråga" (lexikal sökning)".

I e-handelsområdet identifierar lexikal sökning produkter genom att matcha ord och deras varianter; däremot identifierar semantisk sökning produkter efter betydelse och sammanhang.

När vi verkligen vill förstå en person som vi pratar med, försöker vi förstå vad vi tror att de försöker säga. De begrepp, idéer och behov som förmedlas av deras ord kombinerat med en "känsla" som skapas av hur de uttrycks eller konversationens sammanhang är grundläggande för att få ett klokt svar. På samma sätt gör semantisk analys vilket ämne som helst (eller sökfråga) lättare för maskininlärning att dechiffrera avsikter och svara mer som en människa skulle göra.

Det är här meningssemantik, såväl som frassemantik, har en roll i att strukturera innehåll semantiskt.

Meningssemantik (sententiös semantik), såväl som frassemantik, handlar om betydelsen av syntaktiska enheter som är större än ord, såsom fraser, satser och meningar, och de semantiska sambanden mellan dem. Prepositioner spelar en viktig roll för att analysera betydelserelationerna mellan meningar och inom dem. Till exempel kan en persons plats och skor vara helt annorlunda om de säger "bästa skorna att gå till gymmet" kontra "bästa skorna på gymmet". På gymmet ska vi alltid byta ut våra gatuskor innan vi går in i träningsområdet. Här ändrar de små orden "gå till" och "på" sammanhanget för vilka skor som är bäst.

Prepositioner visar riktning, tid, plats, lokalitet, relationer eller introducerar en entitet. Semantisk sökning är en datasökningsteknik som tar stora ledtrådar från prepositioner och påståenden före och efter en nyckelordsfras. I semantisk SEO kan varje ord i en mening ha mer värde.

Vad är den semantiska webben?

Den semantiska webben erbjuder ett allmänt accepterat ramverk som möjliggör datadelning och förfining över applikations-, företags- och communitygränser.

Google har förlitat sig på semantisk analys för att bygga en bättre kunskapsbas om vad varje ämne består av, dess anslutna noder och hur relevant varje webbdokument eller passage är för varje sökfråga. Aktuell auktoritet och den semantiska webben diskuteras oftare när SEO specialister förfinar sitt koncept med strukturerade sökmotorer. Eftersom det ständigt utvecklas gör definitioner det också.

I en färsk rapport från 2021 betonade Gartner att semantisk sökning är avgörande för effektiv kunskaps- och innehållshantering. Resonemanget identifierade dess förmåga att "(förstärka sökprestanda) genom att analysera den underliggande innebörden av dokument/poster, såväl som de frågor som ställs för att hämta dem." Funktioner för automatisk taggning tillåter applikationer som konsumerar innehåll att dra nytta av rika metadata – en bra förbättring av kundernas semantiska webbsökningsupplevelser genom personifiering och avsiktsbaserade rekommendationer.

Semantisk SEO expanderar för att även införliva entitetsrelationer berikade av bild och ljud. Ytterligare studier av semantiska representationer härledda från objektsamförekomst i visuella scener använder bildmetadatamärkning som tillhandahåller bildbaserad information mer direkt till representationsmodeller.

Spelar semantik någon roll i SEO?

Innan semantisk SEO implementerades var Internetsystem mindre optimala för människor att hitta svar och produkter.

Semantisk sökning bidrar till en bättre framträdande plats i relevanta sökresultat. Det förbättrar kvaliteten och kvantiteten på organisk trafik till en webbplats eller en webbsida från sökmotorer. Samtidigt lägger det till ytterligare ett lager av komplexitet till sökmotoroptimering. Mer avancerade uppgifter som ämnesforskning, hantering av ditt datalager, visuell sökning, poddsändning och innehållsoptimering på nya sätt. Ett semantiskt lager är en affärsrepresentation av övergripande företagsdata och vokabulär som hjälper slutanvändare att få tillgång till data autonomt med hjälp av vanliga affärstermer.

Den visuella presentationen av ditt varumärke, produkter, tjänster och koncept har blivit en större aktör i denna form av sökning. Detta utökar både uppgifterna och räckvidden för ditt företag.

Röstsökningshjälpteknik kan öka de semantiska delarna av en webbsida. Semantisk HTML tar inte längre tid att skriva än icke-semantiskt innehåll. Både HTML och semantisk uppmärkning måste följa standardriktlinjer. Detta är ett sätt en SEO byrå optimerar ditt innehåll. Ett av de bästa tillgänglighetshjälpmedel som en skärmläsare kan ha är metoder på klientsidan som utnyttjar tillgänglighets-API:er för att hämta och hantera informationen som visas av webbläsare.

Hur fungerar semantisk sökning?

Semantisk sökning fungerar genom att driva relevant webbtrafik och svarar på människors frågor genom att förstå innebörden av deras frågor. Semantisk uppmärkning hjälper till att tillhandahålla information i dataformat som sökmotorer förstår.

Människor söker ofta inte alltid med de exakt matchande ord som en webbsida använder. Deras personliga sökhistorik spelar in. Ditt webbinnehåll kan vara mer användbart än ett ord-för-ord-svar på deras fråga. Sök har blivit mycket mer konversationsrikt än någonsin tidigare. Google, Bing och andra sökmotorer måste returnera relevanta resultat för att tillfredsställa användarna.

Hur semantisk SEO förbättrar sökupplevelsen

Varför så mycket betoning på semantisk SEO? Tja, Google försöker alltid göra sökningen bättre för användare.

Verkligheten är att sökare inte nödvändigtvis bara letar efter ett specifikt svar när de använder Google; de försöker ofta förstå ett visst ämne på djupet.

Säg till exempel att en användare skriver in nyckelordsfrasen "vad är bakåtlänkar"? Mest troligt kommer de att ha ytterligare frågor som uppstår efter att ha hittat sitt svar, till exempel:

  • Hur får jag bakåtlänkar?
  • Var kan jag få bakåtlänkar?
  • Hur många bakåtlänkar behöver jag?
  • Kan jag köpa bakåtlänkar?
  • Vad är skillnaden mellan vit hatt och svart hattlänkar?
  • Med mera!

När det gäller sökupplevelsen är det mycket bättre för användaren att hitta ett enda innehåll som svarar på alla dessa relaterade frågor snarare än separata delar av innehåll för varje enskild fråga.

Sammantaget förbättrar semantisk SEO upplevelsen av sökning efter användare. Det gör att de kan få mer djupgående information utan att behöva återvända till sökfältet upprepade gånger.

Semantisk SEO och Google

I början av SEO var Googles rankningsalgoritm mycket mindre avancerad. Sökrobotar letade helt enkelt efter specifika sökord på en sida för att förstå innebörd och relevans.

Men vi vet alla att det finns mycket mer som går in i att förstå mänskligt språk än bara de ord vi använder. Sammanhang, ansiktsuttryck, ton och styckena före och efter våra ord påverkar alla deras betydelse. Det är därför Google har strävat efter att ta ett mer mänskligt och semantiskt tillvägagångssätt för att förstå och rangordna webbinnehåll.

Några av de största vändpunkterna i detta arbete inkluderar:

  • Knowledge Graph: En stor, sofistikerad kunskapsbas som används av Google och som hjälper sökrobotar att förstå relationerna mellan vissa entiteter och begrepp.
  • Hummingbird: En algoritmuppdatering från 2013 som hjälper Google att bättre förstå innebörden och sammanhanget bakom frågor, vilket minskar betoningen på enstaka sökord.
  • RankBrain: En maskininlärningsalgoritm från 2015 som hjälper Google att bättre tolka sökintention och därmed ge användarna mer relevanta sökresultat.

Med dessa framsteg kan Google titta på ett innehåll och förstå inte bara ämnet det täcker, utan de relaterade underämnena, termerna och enheterna och hur alla dessa olika begrepp hänger ihop.

Fördelar med semantisk SEO

Även om semantiska SEO-strategier kräver mer tid och ansträngning från innehållsteamens sida är fördelarna betydande.

  • Fler sökordsrankningar i organisk sökning.
  • Förbättrade innehållskvalitetssignaler i ögonen på Googles sökrobotar.
  • Starkare varumärkesauktoritet och expertis i sökarnas ögon.
  • Hjälpa Google att se ditt varumärke som en egen enhet med expertis inom kärnämnen.
  • Passage Ranking eller People Also Ask funktioner.
  • Fler möjligheter till intern länkning.
  • Håll användarna på din webbplats längre istället för att återgå till sökning.

Genom att skapa semantiskt och lokalt rikt innehåll kan webbplatsägare se betydande förbättringar i deras totala SEO-prestanda.

Hur man använder semantisk SEO för att bygga webbinnehåll

Semantisk SEO revolutionerar helt moderna SEO-tekniker. Här är steg du kan ta:

  1. Semantisk SEO-framgång börjar med gedigen marknadsundersökning.
  2. Komponera text för din innehållsmarknadsföring baserat på semantisk analys och samförekomst.
  3. Se hur sökmotorer förstår och betygsätter ditt innehåll.
  4. Låt din Google Search Console Insights styra din SEO-strategi.
  5. Anpassa ett multimodalt förhållningssätt till SEO.
  6. Svara på frågor med hjälp av Knowledge Graphs och din Google-företagsprofil.
  7. Lägg till strukturerade data för text, bilder, produkter och videor.
  8. Håll dig uppdaterad genom att veta vad Google säger om sina sökuppdateringar.

Här är 8 steg att ta som kommer att förbättra hur ditt företag dyker upp i semantiska sökningar. Låt oss utveckla dina semantiska SEO-färdigheter genom att titta på varje steg mer i detalj.

1. Semantisk SEO-framgång börjar med marknadsundersökningar.

Marknadsundersökningar och studier av hur ord hjälper företag att nå rätt målgrupp är grundläggande. Det hjälper till att identifiera ords betydelser, relationer och deras samband i text. Att utvärdera sökutdrag som returneras för en viss sökfråga hjälper oss att bygga hela meningar som kan vara rikare på mening och värde.

Semantisk SEO har blivit en nödvändig marknadsföringsteknik för att förbättra trafiken på en webbplats genom att förse sökmotorer med meningsfulla data. Men du måste börja med gedigen forskning och tydliga mål.

2. Komponera text utifrån semantisk analys och samförekomst.

Semantisk analys är en nisch inom lingvistik som upptäcker samband mellan begrepp och enheter (dvs namn på platser, personer, evenemang, varumärken, etc.). Googles algoritm "tänker" större än ord och utvärderar mer människoliknande sammanhang. Det kallas Natural Language Processing (NLP) som används av BERT och MUMs processer för informationshämtning som försöker avgöra vad en sökare verkligen vill ha, och sedan matcha det med webbinnehåll som tillhandahåller det. Det har revolutionerat vad som krävs för att nå framgång inom innehållsmarknadsföring på konkurrensutsatta marknader.

Google har använt semantisk analys för att bygga en oöverträffad förståelse, av vad varje ämnes sammansättning och därför hur viktigt varje nätdokument är för varje sökfråga. Det betyder att innan man skriver ett nytt innehåll eller reviderar ett befintligt, kan forskning hjälpa till att få en överblick från automatiserad textanalys. Detaljerna ger marknadsföringsinsikter som är användbara för semantiskt skrivande.

3. Se hur sökmotorer förstår och betygsätter ditt innehåll.

Detta kommer att informera om hur du skapar SEO-teman för ditt innehåll som matchar vad Google letar efter som möter sökarnas behov. Detta går långt utöver nyckelord och tar oss in i "entitetsvokabulärer". Skapa innehållskluster som är semantiskt grupperade i ämnen istället för nyckelord. Sökmotorer kan potentiellt utnyttja applikationer som klassificering, semantisk likhet, semantiskt kluster vitlista applikationer, vilket innebär att välja rätt svar från många alternativ.

Varje sökfråga är en individuell fråga som har en påtaglig enhet. Google identifierar vad enheten är och hur den personens fråga begär information om enheten. Acceptabelt innehåll katalogiseras av sökmotorer och organiseras runt varje sammanhang på ett sådant sätt att maskiner kan förstå, värdera dess unika karaktär och sedan matcha det med frågor.

Artificiell intelligens (AI) lär maskiner att tänka och – ännu viktigare – tolka och vidta åtgärder som människor gör. Detta område av datavetenskap expanderar snabbt på ett sätt som påverkar alla områden i våra liv: hur vi får sjukvårdsrelaterad rådgivning, hur vi hittar rätt produkt, hur företag kommunicerar vilka de är. I vårt sammanhang påverkar detta i hög grad marknadsföring av innehåll.

4. Använd Google Search Console Insights för att informera om din SEO-strategi.

Google Search Console användardatarapporter hjälper till att identifiera var och när en specifik webbsida om ett ämne rankas för flera relaterade sökfrågor. Naturlig språkförståelse har utvecklats anmärkningsvärt de senaste åren. Utvecklingen av ordvektorer gör det lättare för algoritmer att lära sig om ordrelationer, tränade på exempel på verkligt mänskligt språkbruk. Resultatrapporten visar viktiga mätvärden som återspeglar hur väl din text och dina semantiska relationer påverkar Googles sökresultat. Du kan lära dig hur ofta en fråga dyker upp; genomsnittlig position i sökresultat; klickfrekvens; och om specialfunktioner (som rika resultat) som du har fått i SERP.

Google Search Console låter dig filtrera rapporter efter frågor, sidor, sökutseende och mer. Du kan använda dessa insikter för att förbättra din semantiska SEO så att du kan skriva innehåll med förbättrat aktuellt djup.

5. Anpassa ett multimodalt förhållningssätt till SEO.

Multimodal sökning inkluderar bilder som vi ser, vad vi hör och orden vi läser.

Detta inkluderar användning av kontextuella och konceptuella taxonomier och hierarkier tillsammans med aktuella grafer. Det kräver en steg-för-steg-process för semantisk SEO-skrivning för att tillfredsställa varje makro- och mikrosökningsavsikt. Gör ditt innehåll rikt med olika modaliteter som video, ljud, tabeller, infografik och sådant. Detta hjälper en multimodal sökmotor att ha mer relevant innehåll genom vilket den kan verifiera din ämnesauktoritet.

Modern semantisk SEO inkluderar implementering av schemamarkering som kan öka SERPs klick. Det finns viktiga e-handelsstrukturerade datatyper som ökar sökmotorernas förståelse för produkter. Detta erbjuder ett sätt för shoppare att hitta svarsinformation när de utför produktsökningar.

När människor försöker samla in fakta om enheter och möjliga köp kan återförsäljare utnyttja schemat för att få synlighet i Googles SERP resutlat. Google överraskar oss med sin multimodala sökning och hur ofta nya SERP-funktioner testas och rullas in i dess sökkärna.

6. Svara på frågor med hjälp av Knowledge Graphs och din Google-företagsprofil.

Både Knowledge Graphs och ett företags Google Business profil är enkla sätt att ge svar på vanliga frågor. Du kan påverka din kunskapsgraf så att svaren du ger visas tydligt. På så sätt kan en webbplats stödja frågor och förutsäga konsumenternas behov.

Sökmotorn kommer att samla in information om dig från webben av data och använda den för att svara på frågor som är relevanta. Semantiskt sök lovar mycket. Precis som smarta enheter skapar smartare bilar, säkerhetssystem, hushållsapparater och globala e-postanslutningar, bör varje varumärke förbli alert och på nyckelteknologier som kommer att driva förändring och ha smidiga svar.

Ta identifieringen av konsumentfrågor ett steg längre och anpassa dig till konsumentens mål vid varje steg av köpresan. Semantisk frågeanalys kan flytta för att dirigera frågor till konceptspecifika modeller. Svara på de frågor som är mest relevanta i varje fas av relationsbyggande. Ditt företag kan konsekvent ge svar och lösa problem genom ditt kunskapsdiagram. Dessutom kan semantiskt relaterade noder koppla produkterna som visas i din Google-företagsprofil till dina produktsidor. Användaren kan välja en länk som är kopplad till en av dina listade produkter.

7. Lägg till strukturerade data för text, bilder, produkter och videor.

Strukturerade data lägger till värdefulla datapunkter som är lätta att förstå av sökmotorer. Ju mer högkvalitativa metadata och strukturerat innehåll som tillhandahålls, desto mer hjälp ges till semantiska sökmotorer. Det hjälper ditt dataavtryck och processen att matcha innehåll med användarens avsikt. Att använda strukturerade data bidrar till en semantiskt förbättrad webb. Med tanke på den snabba tillväxten och utvecklingen av semantisk uppmärkning och relaterade teknologier är det bäst att ha en skicklig person i uppdrag att granska, fixa och implementera trasig eller strukturerad datauppmärkning av nya produkter.

Schema.org (ofta kallat "schema") är en semantisk vokabulär av taggar (eller mikrodata) som när de läggs till din HTML-kod förbättrar hur sökmotorer läser och förstår den. När du blir en erkänd och pålitlig enhet i Googles kunskapsdiagram ökar det Googles förståelse för vem du är och din expertis. Det kan korrigera feljusteringar och har också en omedelbar inverkan på filtrering av bild- och videofrågor som refererar till enheten.

Schema känns inte bara igen av Google, Bing, Yahoo! och Yandex, dessutom underhålls detta semantiska ordförråd av dem. Ytterligare sökmotorer följer sannolikt praxis att använda denna uppmärkning för att ändra hur de visar sökresultat.

8. Håll dig uppdaterad med Googles uppdateringar.

Vi vet verkligen att det här steget inte är lätt! Men när du älskar inlärningsprocessen, så att du kan "tänka" som en semantisk sökmotor, är resultaten så givande.

Google-inlägg, artiklar och forumsvar som involverar semantisk SEO inkluderar vanligtvis information om strukturerade data, schema, ontologi, kunskapsdiagram och dokumenthämtning. Här är några exempel nedan som ger mycket insikt:

"Ibland visar Google Sök speciella rutor med information om människor, platser och saker. Vi kallar dessa kunskapspaneler. De är utformade för att hjälpa dig att snabbt förstå mer om ett visst ämne genom att ta fram nyckelfakta och för att göra det lättare att utforska ett ämne på djupet. Information i kunskapspaneler kommer från vår Knowledge Graph, som är som ett gigantiskt virtuellt uppslagsverk av fakta.” — Danny Sullivan, maj 2020

"Naturlig språkförståelse har utvecklats avsevärt under de senaste åren, delvis på grund av utvecklingen av ordvektorer som gör det möjligt för algoritmer att lära sig om relationerna mellan ord, baserat på exempel på faktisk språkanvändning. Dessa vektormodeller kartlägger semantiskt liknande fraser till närliggande punkter baserat på likvärdighet, likhet eller släktskap mellan idéer och språk." – Rachel Bernstein, produktchef i Google Research, april 2018 i Introducing Semantic Experiences with Talk to Books and Semantris

Vi kan också lära oss mycket om Semantisk sök-teknik genom att läsa Googles patent.

Till exempel säger dess semantiska sökmotorpatent WO2008027503A3 "En ontologi analyseras för att bestämma ett flertal nyckelord. En strängbaserad sökmotor används för att utföra en sökning av dokument i ett nätverk baserat på de bestämda nyckelorden, och minst ett dokument hämtas. En relation upprättas mellan det hämtade dokumentet och ontologin, och det bestäms om minst ett dokument ska lagras i databasen baserat på den etablerade relationen. Om så är fallet lagras dokumentet i databasen. Databasen kan användas som en del av en fristående eller plug-in sökmotor för att hämta onlinedokument."

System och metod för semantisk sökning i en företagsansökan US20100070517A1 är ett annat patent av intresse. Ansökan beviljades 2012 och säger: "En ontologi för applikationen som beskriver semantiska samband mellan data som är associerade med applikationen kan genereras från de sökbara datadefinitionerna. Ontologin kan användas för att utföra sökfrågor och tillhandahålla sökresultat som inkluderar eller är resultatet av semantiska relationer mellan sökdata."

Googles patent hjälper oss att upptäcka detaljer om hur Google kan samla in information om enheter som kommer från webbsidor. Vi kan lära oss hur det kan tillämpa naturlig språkbehandling för informationshämtning och enhetsigenkänning för att bygga trippel (Ämne/Verb/Objekt) för specifika enheter.

Hur skiljer sig vanlig SEO och semantisk SEO?

SEO har alltid förkroppsligat webbekosystemet. När det gjorts på rätt sätt har det alltid hjälpt till att koppla webbplatsägare till konsumenter. I traditionell SEO får webbsidor en rankningsposition i sökresultat baserat på informationshämtningspoäng som beräknas på relevans och expertis, auktoritet och pålitlighetssignaler (E-A-T).

Semantisk SEO är mer avancerat och går ännu längre. Det relaterar bättre till verkliga objekt eller enheter. En artikel om entiteter ger information om de många elementen i dessa entiteter, såsom fakta om de olika attributen som förklarar dessa entiteter och identifierare som kan hjälpa en person att lära sig om en specifik entitet för att få mer kunskap om den. Även om detta åstadkommes av en maskin, utlöser semantisk SEO därmed kontinuerlig kommunikation och relationsbyggande möjligheter som gynnar både konsumenten och verksamheten.

En effektiv Semantisk SEO-sida kan få kunskapspaneler, svarskort, sökkaruseller som komprometterats av enheter, utvalda fråge-svar-utdrag, närvaro i Andra sökte också efter och mer. Där människor kan hitta relaterade frågor är crowdsource genom att studera frågeloggar för relaterade frågor i ett frågediagram. Att studera Google SERP avslöjar att semantisk SEO hjälper till att hitta verkliga objekt i frågor som sökare använder. Du kan identifiera utvalda utdrag som svarar på frågor som många ställer om dessa enheter.

Framsteg inom området artificiell intelligens och relaterade områden hjälper till att visualisera semantiska relationer. Visualiseringsverktyg, som en ämneswebbläsare, sammanfattar en dokumentsamling och ger ut relationer mellan ämne och dokument.

Vad är ett semantiskt nätverk?

Ett semantiskt nätverk, även känt som ett ramnätverk, är en kunskapsbas som kopplar samman semantiska relationer mellan begrepp i ett nätverk. Det är en enhet av kunskapsrepresentation. Ett semantiskt nätverk förmedlar relationerna inom en kunskapsbas med syftet att relatera verkliga noddetaljer. Den kan bestå av tusentals varianter med miljarder relationsenheter och biljoner faktainformation.

Om du känner dig överväldigad när du läser detta, ska du veta att den semantiska webben inte är en annan webb. Snarare expanderar den på den befintliga, så det du redan vet är förmodligen en bra kunskapsbas. Den semantiska webben är där information som erhålls genom sökning har en väldefinierad betydelse. Slutresultatet är att sökmotortekniken betjänar människor på ett sätt som minskar friktionen och ger dem bättre sökresultat snabbare.

Historien bakom semantiskt sök

En titt av Wikipedias inlägg om semantiskt sök avslöjar hur det fortskrider. Tidigare verkade den semantiska webben fokusera mer på länkade data.

"Semantisk sökning försöker utöka och förbättra traditionella forskningssökningar genom att utnyttja XML- och RDF-data från semantiska nätverk för att disambiguera semantiska sökfrågor och webbtext för att öka resultatens relevans."

Under 2009 uppdaterades Wikipedias inlägg för att inkludera ontologi och den semantiska webbreferensen:

"Andra författare betraktar i första hand semantisk sökning som en uppsättning tekniker för att hämta kunskap från rikt strukturerade datakällor som ontologier som finns på den semantiska webben."

Bara ett år senare uppdaterades den första meningen för att inkludera enheter med sökarens avsikt och kontextuell betydelse:

"Semantisk sökning strävar efter att förbättra söknoggrannheten genom att förstå sökarens avsikt och den kontextuella betydelsen av termer när de visas i den sökbara datarymden, oavsett om det är på webben eller i ett slutet system, för att generera mer relevanta resultat."

Sedan 2019 återspeglar första stycket framsteg med BERT och neural matchning:

"Semantisk sökning betecknar sökning med mening, till skillnad från lexikal sökning där sökmotorn letar efter bokstavliga matchningar av sökorden eller varianter av dem, utan att förstå den övergripande innebörden av frågan. Semantisk sökning strävar efter att förbättra söknoggrannheten genom att förstå sökarens avsikt och den kontextuella betydelsen av termer när de visas i den sökbara datarymden, vare sig på webben eller i ett slutet system, för att generera mer relevanta resultat. Innehåll som rankas bra i semantisk sökning är välskrivet med en naturlig röst, fokuserar på användarens avsikt och tar hänsyn till relaterade ämnen som användaren kan leta efter i framtiden."

Bidragande auktoritativa författare är i linje med utvecklingen av betydelsen av semantiskt sök. Det verkar utvecklas mer till ett konversationssätt som förenklar sökningen för användare.

7 semantiska SEO-strategier för högre ranking

Semantisk SEO omfattar flera strategier som du kanske redan har hört talas om eller införlivat i dina SEO-kampanjer. Tillsammans är de alla centrerade på att förbättra aktuellt djup och bättre förmedla innebörden av webbinnehåll.

Optimera för sökordskluster

Eftersom Google inte bara är beroende av ett sökord per sida bör innehållsteamet optimera dina webbsidor för flera sökord i samma semantiska kluster.

Nyckelordskluster är grupper med liknande nyckelord som delar semantisk relevans. Genom att optimera för dessa sökordsgrupper kan du förbättra det totala antalet sökord som ditt innehåll rankas för och bygga in mer mening i ditt innehåll. Verkligheten är att Google redan rankar våra målsidor för flera sökord ändå.

Sökordskluster handlar om att utnyttja Googles starka semantiska funktioner för att förbättra det totala antalet sökord som vårt innehåll rankas för. Det innebär fler möjligheter till organiska klick.

Förbättra aktuellt djup och längd på innehållet

Den enklaste semantiska SEO-strategin är att öka längden på ditt webbinnehåll genom att erbjuda en mer omfattande utforskning av ditt ämne. Även om innehållslängd inte är en officiell rankningsfaktor, är det mer troligt att längre innehåll visar starkare semantiska signaler.

Flera studier har också visat det starka sambandet mellan längre innehåll och högre positioner. Men att bara förlita sig på sökordsupprepning för att förbättra innehållslängden kommer inte att visa sig vara effektivt.

I stället är det bästa sättet att öka längden på ditt webbinnehåll att vara mer specifik, nyanserad och djupgående med den information du ger användarna om det primära ämnet.

Inkludera synonymer och relaterade termer

Med Googles förbättrade algoritmer och NLP-modeller finns det inget behov för användare att fylla sitt innehåll fullt av sitt sökordsmål för att rangordna.

Tack vare semantisk analys är Google smart nog att förstå synonymer och relaterade termer.

De är inte en rankningsfaktor, men att lägga till dessa termer i innehållet via sidtitlar, metabeskrivningar, h1 taggar till h6 och alt-text kan förbättra aktuellt djup och semantiska signaler, samtidigt som innehållet blir mer läsbart och nyanserat för sökare.

Svara på ”Andra har också frågat”

Ett annat sätt att förbättra det semantiska djupet i ditt innehåll är att svara på de vanliga frågorna som användarna ställer i förhållande till ditt primära sökord.

Enligt en nyligen genomförd studie av 2.5 miljoner sökfrågor visas Googles Andra har också frågat "People also ask" -funktion nu för 48.4% av alla sökfrågor, och ofta över position 1.

Genom att svara på dessa frågor i ditt webbsideinnehåll förbättrar du inte bara dina semantiska signaler, du ger också din sida möjlighet att rankas högst upp i SERP:erna.

Webbsidor kan dyka upp för PAA-frågor även om deras blå länkresultat visas på sidan 2!

Lägg till strukturerade data

Även om det inte ofta betraktas som en semantisk SEO-strategi, handlar strukturerade data om att direkt förmedla betydelsen av innehåll till Googles sökrobotar.

Strukturerade data tydliggör funktionen, objektet eller beskrivningen av innehållet.

När du till exempel använder produktschemat på en produktsida förmedlar du omedelbart en mängd viktiga detaljer till Google. Det inkluderar information som typ, dimensioner, färg, storlek etc.

Parat med annat semantiskt relevant eller aktuellt rikt innehåll på din webbsida är syftet och innebörden av ditt webbinnehåll otvetydigt tydligt för sökmotorer.

Använd content optimizer-verktyg

Verktyg för innehållsoptimering gör det hårda arbetet med att identifiera alla semantiskt relaterade termer åt dig. De tillhandahåller i huvudsak "fuskkoderna" för att förbättra aktuellt djup. En SEO-innehållsförfattare kan säkert undersöka innehållsrankningen på första sidan för att identifiera de viktiga termerna. Men programvara för innehållsoptimering gör samma arbete på några sekunder. Genom att lägga till dessa termer, ämnen eller frågor på sidan förbättrar du aktuellt djup och bygger därmed semantisk SEO.

Bygg ut ämneskluster på din webbplats

Till skillnad från nyckelordskluster fokuserar ämneskluster på mer än bara ett enda innehåll. Ämneskluster är grupper av innehållsdelar som är centrerade kring ett centralt ämne.

Nyckelordsklustret som visas i strategi #1 är till exempel en del av ett större ämneskluster som fokuserar på länkbyggnad. De olika artiklarna (var och en inriktad på sitt eget sökordskluster) länkar alla tillbaka till en primär "pelarsida", som är inriktad på det större ämnet länkbyggnad.

Målet med dessa ämneskluster är trefaldigt:

  • För det första, förbättra semantiska SEO-signaler och mening.
  • För det andra, förbättra det totala antalet sökordsrankningar.
  • Och för det tredje, etablera denna webbplats som en nyckelspelare i "länkbyggnad".

Antalet ämneskluster på din webbplats beror på de produkter eller tjänster som ditt varumärke erbjuder.

Sammanfattningsvis

Återigen omfattar semantisk SEO en mängd olika strategier och begrepp, men allt handlar om mening, språk och sökintention.

SEO-experter kan utnyttja semantiska SEO-strategier för att lyfta fram de semantiska signaler som Googles algoritmer är utbildade för att identifiera.

Genom att göra det kommer Google inte bara att associera din webbplats med några nyckelord utan flera större ämnen - och de tusentals nyckelord och sökfrågor som är relaterade till dem.

Låt oss öka din onlinenärvaro och dominera sökmotorernas rankning.

Kontakta oss
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram