SERP och SEO: Vad du behöver veta
Internetmarknadsföringsjargong kastar runt många akronymer, och du har förmodligen märkt att termen "SERP" refereras. Men du kanske undrar, "Vad är SERP och varför spelar det någon roll?" En sökmotors resultatsida (SERP) är en sida som genereras av en sökmotor som svar på en användarsökning eller fråga. SERP: er visar en lista över resultat eller webbplatser som är relevanta för användarens sökning.
Betalda annonser, om det är relevant, kan också visas i en SERP.
Om du är redo att lära dig mer om SERP och deras betydelse för sökmotoroptimering (SEO), kolla in resten av inlägget nedan!
Vad är SERP: Definition av sökmotorns resultatsida
Vad googlade du senast?
Kommer du ihåg att du bläddrade igenom resultaten? Sidorna som innehåller alla klickbara alternativ för ny information är sökmotors resultatsidor eller SERP.
Här är en snabb definition av SERP. SERP står för sökmotorns resultatsida, och det är den typ av sida som listar resultat efter att du har anslutit en fråga till sökfältet på Google eller andra sökmotorer.
Sökmotorer levererar en rankad lista över webbadresser som relaterar till de angivna sökorden.
Hur genererar sökmotorer SERP?
För varje sökordsfras rangordnas lämpliga webbsidor som innehåller nyckelorden från mest lämpliga till minst med hjälp av sökmotorns unika rankningsfaktorer. Google har till exempel mer än 200 rankningsfaktorer för sin algoritm. Den första SERP får vanligtvis all uppmärksamhet och klick från användare, men sökmotorer kan ha flera sidor fulla av resultat.
Oavsett om du föredrar Google, Bing eller Yahoo gäller etiketten "SERP" och du vill att din företagswebbplats ska ligga i en topposition för populära sökord för att locka leads och kunder.
Typer av resultat i SERP:er
SERP: er har två huvudkategorier av resultat, organiska och betalda, även om organiska sökresultat utgör huvuddelen av listorna. Låt oss gå igenom skillnaderna så att du kan välja ett effektivt tillvägagångssätt.
Organiska resultat i SERP:er
Organiska resultat är de sidlistor som naturligt matchar kvaliteten, relevansen och auktoritetsfaktorerna för en sökmotors algoritmer. Rankningsalgoritmerna bedömer onlineinnehåll med en rad standarder - till exempel har Google över 200 rankningsfaktorer.
Medan formatet ofta skiftar på Google, håller organiska textbaserade resultat vanligtvis cirka tio platser på sidan ett. Målet för SEO är att få en framträdande plats på den första SERP och undvika att döljas på den andra eller tredje sidan där få användare orkar skrolla till.
Eftersom de organiska resultaten motsvarar Googles komplexa system kräver de grundliga ansträngningar för att tillfredsställa användarna. Att noggrant vädja till sökintentionen bakom sökfrågor genererar du bättre rankningar.
Sökintentionen – anledningen till att någon sökte efter vissa sökord – delas i allmänhet in i tre grupper:
- Transaktionsbaserad: Användaren tänker på eller är redo att köpa (dvs. "zebramönstrad plånbok till salu").
- Informationsinriktad: Användaren försöker lära sig om ett ämne (dvs. "zebraarter").
- Navigationscentrerad: Användaren vill nå en förutbestämd destination eller information (dvs. "Zebrapark telefonnummer").
Google betonar användarupplevelse och skapar kvalitetsinnehåll, så exakta avsiktsinriktade sidor tenderar att fungera bra i den organiska delen av SERP:en.
Betalda resultat i SERP:er
Betalda sökresultat på SERP:er omger vanligtvis organiska resultat längst upp, sidan om och längst ner. De kan följa samma inställning som organiska textbaserade annonser med några skillnader, som den subtila gröna rutan "Annons" på Google. Annonsikonen som finns i sökresultatannonser Som du kan se med namnet kostar dessa resultat en avgift för att visas på sökmotorer.
De faller inom de rutinmässiga kategorierna av internetannonsstrukturer för kostnad per tusen visningar (CPM) eller ”Cost-Per-Mille”, vilket innebär att du betalar för tusen visningar eller pay-per-click (PPC), vilket innebär att du betalar när någon klickar på din annons. Bildbaserade betalda annonser kan också placeras runt SERP:er, särskilt för att lista produkter och shoppingalternativ.
Vad är SERP-funktioner?
Vår definition av SERP skulle inte vara komplett utan en översikt över SERP-funktioner. I SERP:erna finns det intressanta funktioner som gör att vissa resultat dyker upp mer framträdande.
När Google och andra sökmotorer har utvecklats har de lagt till användbara rutor, bilder och interaktiva paneler. Allt utanför normen på sökmotorns resultatsidor är förmodligen en SERP-funktion. Inklusive betalda annonser. SERP-funktionerna berikar användarupplevelsen under och genom hela sökresan.
Här är några exempel på Google SERP-funktioner som du kan använda till din fördel för SEO:
Rich snippets
Rich snippets eller ”avancerade utdrag” fungerar som tillbehör till befintliga textbaserade resultat. Med hjälp av schemamarkering kan avancerade utdrag vara omdömesstjärnor, recept och länklistor.
Universella resultat
Universella resultat har extra media som bilder och kartor som visas runt textbaserade resultat. Utvalda utdrag tillhör denna kategori av SERP-funktioner, och de är ett viktigt element med en betydande del av SEO-sfären.
Kunskapsgraf
Detta är ett system som ansluter bitar av information och visas vanligtvis i ett kort- eller panelformat.
Google Annonser
Google Ads kan uppta upp till fyra utrymmen över de organiska resultaten.
Genom ett auktionsramverk skiljer sig dina annonser i placering med andra sökordsinriktade annonser baserat på ditt högsta budbelopp, annonsrelevans och klickfrekvens.
Google Shopping
Shoppingområdet i SERP:er inkluderar prissättning, produktnamn, butiksnamn och bilder. Det är en form av betald annonsering som kantar toppen av Google SERP och riktar sig till transaktionsfrågor.
Varför är SERP viktiga för SEO?
"Plats är allt" i näringslivet, och den sanningen sträcker sig också till SEO. SERP är den egenskap du behöver dominera för att generera intäkter och tjäna synlighet.
SERP:er är arenan där din SEO-strategi tävlar mot andra webbplatser. Det är där du tar första kontakten med användare och drar potentiella kunder till dina sidor. Det är där du behöver finslipa ditt hantverk av sökmotoroptimering.
1. Öka klickfrekvensen med titlar och metabeskrivningar
Anatomin för SERP-resultat är viktig för SEO. När du arbetar med varje del förbättras chansen att användare klickar på ditt resultat över otaliga andra. Så, vilka delar finns i det genomsnittliga textbaserade resultatet?
Textbaserade resultat har en titel och metabeskrivning som användarna undersöker när de rullar ner i SERP. Om innehållet är inbjudande och användbart väljer användarna resultatet.
Att konstruera engagerande titlar med ett centralt nyckelord är avgörande för att säkra framgång på sökmotorns resultatsida.
Ursprungliga, beskrivande resultatdetaljer förbättrar din ranking och ger ett inflöde av trafik.
2. Öka varumärkesmedvetenheten med identifierbara webbadresser
Även om din URL inte är en stor del av SEO, kan den stärka ditt varumärke om du väljer tydliga, läsbara mönster. Till exempel skiljer datorgenererade webbadresser med strängar av siffror och obegripliga tecken inte företag bra. I stället för att hålla fast vid "https://dindomän.se/mapp4594/sida1586" kan du välja en enkel, informativ URL som "https://dindomän.se/blogg/basta-kontorsstol". Både domännamn och sidadresser med igenkännbar text kan skilja din sida från varandra för användare och öka din SEO-kampanj.
3. Få lokala affärer med Google My Business
Genom att spira bort från navigeringssökningsintentionen har lokala sökningar potential att samla fottrafik och främja fysiska företag.
För lokal SEO kan registrering för Googles företagsprofil hjälpa människor att hitta din adress, telefonnummer och företagsinformation när de söker online. Googles företagsprofillistor erbjuder en bekväm resurs inom SERP:er, och att etablera din närvaro i SERP:er kan utlösa en ökning av varumärkesmedvetenhet och försäljning.
Ranka högst upp på Google SERP med Seorush
Det är viktigt att förstå vad SERP är och varför det påverkar dina SEO-ansträngningar - och förhoppningsvis svarade det här inlägget på frågan "Vad är SERP?" Med en solid förståelse kan du korsa SERP:er och bygga en produktiv strategi för ditt företag. Välj en sofistikerad SEO-byrå för att verkligen uppgradera dina marknadsföringsplaner.
Seorush är ett ledande SEO-företag som brinner för att driva resultat. Vill du prata med en expert om våra robusta SEO-tjänster?
Vi ser fram emot konversationen - kontakta oss online eller ring oss på 070-235 59 49 idag.