Publicerat: 29 januari 2023

Vad betyder SEO? 7 saker varje marknadsförare bör veta

Definition: Sökmotoroptimering eller SEO innebär att optimera din webbplats för att förbättra dess ranking i sökresultaten så att du kan tjäna mer trafik och intäkter från webben.

Du har hört talas om SEO tillräckligt många gånger för att fråga "Vad betyder SEO?"

SEO står för sökmotoroptimering (SEO).

Inom företag och marknadsföring är SEO metoden att förbättra din synlighet online i organiska sökresultat för att öka kvantiteten och kvaliteten på din webbplatstrafik. Sammantaget syftar denna digitala marknadsföringsstrategi till att generera intäkter och tillväxt för ditt företag genom ökad synlighet online.

Redo att lära dig mer om SEO:s definition och få svar på några av de vanligaste SEO-frågorna, som "Vad gör SEO?" eller "Vad betyder SEO i affärer?"

Den här miniguiden täcker de sju bästa sakerna som varje marknadsförare och företagsägare borde veta om SEO, plus en bonus FAQ som svarar på frågor om SEO:s kostnader och mer. Fortsätt bara läsa för att komma igång!

7 måste-veta fakta om SEO: s betydelse

  1. Definition
  2. Strategier
  3. SERP:er
  4. Taktik
  5. Fördelar
  6. Resultat
  7. Uppdateringar

1. SEO står för sökmotoroptimering

När någon nämner SEO syftar de på sökmotoroptimering.

Om du anammar SEO-marknadsföring optimerar du din webbplats för sökmotorer, som kan sträcka sig från Google till Bing. Du optimerar dock din webbplats för inte bara sökmotorer utan också för människor.

Med en väloptimerad sajt och konkurrenskraftig SEO-strategi kan ditt företag tjäna en topplacering i sökresultat, även kallade sökmotorresultatsidor (SERPs). För bästa resultat vill ditt företag synas i sökningar relaterade till dina produkter eller tjänster.

Om ditt företag till exempel erbjuder ventilationstjänster vill du synas i sökresultat relaterade till dessa tjänster, inte VVS eller el. För många företag är detta scenario inte ett problem, eftersom du sällan skapar och optimerar webbplatsinnehåll relaterat till sökningar utanför ditt område.

2. SEO består av ett paraply av strategier

"Optimeringsdelen" av SEO omfattar ett paraply av strategier. Du kan optimera din webbplats på dussintals sätt eftersom sökmotorer som Google förlitar sig på mer än 200 faktorer för att avgöra rankningen av webbplatser i sökresultaten.

Några av de mest pålitliga sätten att optimera en webbplats för sökmotorer och användare inkluderar:

  • Designa en webbplats som är enkel att använda och snabb
  • Skapa webbplatsinnehåll optimerat för specifika nyckelord eller sökfraser och användarens avsikt
  • Att skriva övertygande och informativa metabeskrivningar och titeltaggar för sidor
  • Åtgärda trasiga webbplatslänkar
  • Publicera webbplatsbilder med ett relevant filnamn och beskrivande alt-tagg
  • Få värdefulla länkar till webbplatsinnehåll från välrenommerade och relevanta webbplatser

Som du kan se förlitar SEO sig på ett helt team av specialister. Du behöver webbutvecklare och webbdesigners, samt copywriters.

För att inte tala om, du behöver en kunnig SEO-expert som kan leda din strategi och vägleda ditt team.

Det är därför många företag investerar i SEO-tjänster, som ger ditt företag omedelbar tillgång till SEO-proffs. En fullservicebyrå, som Seorush, erbjuder en ännu större fördel, eftersom vi inkluderar ett dedikerat team av utvecklare, designers, copywriters och SEO-specialister.

3. SEO fokuserar på organiska, inte betalda sökresultatrankningar

Svar på "Vad betyder SEO?" är inte komplett utan att prata om organiska och betalda sökresultat. Kom ihåg att SEO hjälper ditt företag att få mer synlighet i sökresultaten. Det är dock viktigt att nämna att SEO endast inriktar sig på organiska sökresultat.

I sökresultaten inkluderar många sökmotorer betalda och organiska sökresultat.

Ett betalt sökresultat är en annons som marknadsför ett företag och dess tjänster. Det är därför sökningar med en köpavsikt, som "ventilation jourtjänst", tenderar att innehålla annonser. Du kan till och med se annonser för navigeringssökningar.

Företag kan också skapa annonser som riktar sig mot en konkurrents varumärke, som "Apple" eller "Samsung". Totalt sett erbjuder pay-per-click-annonsering (PPC) många företag en ny strategi för att marknadsföra sina varor.

Även om betalda annonser visas först i sökresultaten, är det fortfarande värdefullt att få en topplacering i organiska sökresultat, som följer betalda sökresultat.

Det beror på att betalda annonser inte är gratis. När någon klickar på din annons betalar du för den.

I jämförelse betalar du ingenting när en person klickar på din webbplats i organiska sökresultat. För att inte tala om, 70 procent av de klickade sökresultaten är organiska.

Det betyder att de flesta användare klickar på organiska sökresultat, snarare än betalda.

Det betyder inte att PPC-annonsering inte är användbar.

Det är ett utmärkt digitalt reklamverktyg, såväl som en strategi som stödjer SEO. Du kan till exempel använda PPC för att ge ditt företag omedelbar synlighet i sökresultat, vilket är användbart eftersom SEO tar några månader att visa resultat.

Ännu bättre, du kan använda data från dina betalda annonskampanjer för att informera din SEO-strategi.

PPC-annonsering tillhandahåller till exempel sökordsdata eller de termer som används av sökare. Dessa sökordsdata kan hjälpa ditt företag att avgöra vilka sökord du ska rikta in dig på i framtida innehåll för din webbplats.

Om du funderar på SEO, överväg också det potentiella värdet av en kortsiktig PPC-kampanj.

4. SEO inkluderar taktik med black-hat och white-hat

Företag som anammar SEO kan använda black och white-hat taktik.

Bara för att du kan betyder det inte att du borde. Det beror på att black-hat taktiker skadar, snarare än att hjälpa din SEO-strategi. De kan också orsaka omfattande, långsiktig skada på din webbplats rankningskapacitet och online-rykte.

Några exempel på svarthatstaktik inkluderar:

  • Att fylla en sida med nyckelord, skada dess läsbarhet
  • Inkludera dold text, som vit text på en vit bakgrund, för att rikta in sökord
  • Köpa länkar från andra webbplatser, som länkgårdar

I jämförelse tillåter white-hat-taktik att ditt företags webbplats rankas i relevanta sökresultat.

  • De ger ditt företag den nödvändiga synligheten i sökresultat eftersom de följer SEO bästa praxis. Några exempel på taktik med vita hattar inkluderar:
  • Att skriva läsbart innehåll som ger användarna den information de vill ha
  • Skapa kvalitativt, delbart innehåll som tjänar länkar från välrenommerade webbplatser
  • Lägger till nytt innehåll på rutinbasis
  • Upprätthålla användbarhet och funktionalitet på webbplatsen
  • Förbättra hastighet eller sidladdningstid på webbplatsen

Med white-hat-taktik kan ditt företag visas högst upp i relevanta sökresultat.

Du slipper också straffen som kommer med black-hat taktik, som uteslutning från sökmotorer som Google. Det betyder att Google inte kommer att inkludera din webbplats i sökresultaten.

Eftersom Google hävdar mer än 90 procent av sökmarknadsandelen vill du undvika det scenariot.

5. SEO är viktigt på grund av moderna shoppingvanor

Om du presenterar SEO för företagens beslutsfattare är det viktigt att presentera övertygande bevis som visar dess värde. Du vill visa att SEO är viktigt, samt erbjuder värde för ditt företag.

Det är också viktigt, som en del av att förstå vad SEO betyder, varför det är viktigt för organisationer. Människor, från företag till konsumenter, handlar på olika sätt idag.

I stället för att gå till en fysisk butik använder många sin telefon, bärbara dator eller stationära dator för att söka efter produkter, ställa frågor, läsa recensioner och mer.

Faktum är att 80 procent av kunderna gör produktundersökningar online. För att inte tala om, mer än hälften av användarna upptäcker ett nytt företag eller produkt efter en sökning. För konsumenter och företag är sökmotorer en viktig del av deras väg till köp.

Om ditt företag inte visas i sökresultaten finns du inte.

Även om ditt företag visas i sökresultaten, gör en plats på sidan två, tre eller fyra ditt företag osynligt för de flesta användare. Det beror på att endast 25 procent av användarna går förbi den första sidan med sökresultat.

För företag idag är det därför SEO är viktigt.

Oavsett om du är en e-handelsbutik eller en fysisk butik kan du använda SEO för att göra användarna medvetna om ditt företag.

Den medvetenheten kan översättas till övervägande och konvertering, vilket innebär en ny försäljning eller lead för ditt företag.

För att sätta i perspektiv kraften och användbarheten av SEO, titta på framgångarna för våra kunder.

SEO tar månader för att visa resultat

Vad betyder SEO?

För många innebär det ett pågående och ekonomiskt givande engagemang. Många företag investerar i SEO och förväntar sig omedelbara resultat. Oavsett om du optimerar befintligt webbplatsinnehåll eller lanserar en helt ny uppsättning sidor, kommer ditt företag inte att se förändringar i din ranking över en natt.

Det beror på att SEO tar tid.

I många fall kan det ta upp till flera månader för dig att se en förändring i din ranking.

Några faktorer, som din webbplatsålder och historik med Google, kan forma ditt företags tidslinje. En äldre webbplats med noll påföljder från Google, till exempel, kan se resultat tidigare än en helt ny webbplats.

Oavsett din webbplatsålder och historia måste du dock vänta några månader för att se resultat. SEO är dock värt att vänta.

Det ger utmärkta resultat, varför 75 procent av företagen redan investerar i SEO.

SEO fortsätter att förändras som svar på algoritmuppdateringar

Sökmotorer som Google strävar efter att ge användarna den bästa möjliga upplevelsen.

Det är därför sökmotorernas algoritmer, som formar organiska sökresultatrankningar, fortsätter att uppdateras. Dessa uppdateringar påverkar direkt dagens SEO-strategier och taktik. Om ditt företag anammar SEO måste du ta en aktiv roll för att hålla dig uppdaterad om SEO.

Du kan följa bloggar, ta kurser, hålla workshops och mer för att hålla ditt team i framkant av SEO-strategier.

Några utmärkta resurser för att ligga steget före SEO-uppdateringar inkluderar:

Även om ditt företag samarbetar med en ansedd SEO-byrå, som Seorush, är det värt att hålla sig uppdaterad.

Vanliga frågor om vad SEO betyder i affärer

Har du ytterligare frågor om vad SEO betyder i affärer? Läs vår FAQ!

Vad står SEO för i affärer?

SEO fokuserar på att förbättra din webbplats synlighet i sökresultat på sökmotorer som Google och Bing. Den innehåller ett paraply av strategier, som innehållsmarknadsföring, för att hjälpa din webbplats att visas högre upp i sökresultat relaterade till ditt företag, dina produkter och tjänster.

Om ditt företag till exempel tillhandahåller tjänster för tak, skulle du vilja synas i sökresultat som ”anställa takläggare”.

Beroende på din strategi kanske du till och med vill att din webbplats ska dyka upp i sökresultat om takunderhåll, takdesign och andra takämnen. Ur ett affärsperspektiv innebär SEO att ge ditt företag en extra intäktskälla.

Via sökning kan din organisation (även om du är en fysisk butik) nå din målmarknad när de handlar och undersöker sitt nästa köp online.

Varför är SEO viktigt för företag?

Nästan 75 procent av företagen investerar i SEO, och här är anledningen:

SEO driver försäljningen

Företag inom alla branscher, från hemtjänster till tillverkningsindustrin, kan utnyttja SEO för att generera försäljning.

Det beror på att 80 procent av konsumenterna (och 71 procent av företag till företag) börjar söka efter produkter online. När det kommer till sökning, men 75 procent av användarna håller sig till den första sidan med resultat.

Om ditt företag inte investerar i SEO, kommer din webbplats förmodligen att dyka upp långt efter den första sidan med resultat, vilket betyder att en betydande del av din marknad inte ens vet att ditt företag finns.

Med SEO kan ditt företag ändra på det.

Du kan se dessa resultat genom att bläddra bland framgångarna för företag som investerar i SEO.

SEO förbättrar leadgenereringen

Beroende på din bransch och affärsmodell kan ditt företag ha ett stort fokus på att generera potentiella kunder. Du vill tjäna potentiella kunder av hög kvalitet för att ditt säljteam ska stänga, och SEO kan hjälpa ditt företag att uppnå detta mål.

Digital marknadsföring, som inkluderar SEO, förser ditt företag med dussintals datapunkter när det kommer till din publik.

Med din webbplatsanalys, som du kan komma åt gratis i Google Analytics, kan du få värdefulla insikter om din publik från deras demografi till deras surfbeteende. Den informationen kan utöka och informera din SEO-strategi.

Du kan till exempel skräddarsy tonen, stilen och skrivnivån för ditt innehåll till din publik.

Denna förändring kan ha en direkt inverkan på din målgrupp. Det får användarna att känna att ditt företag förstår dem, vilket kan motivera dem att skicka in offertförfrågningar eller kontakta dig.

Företag, från hemtjänstleverantörer till mjukvaruleverantörer till medicinska företag som gör patientmarknadsföring, har alla använt SEO för att generera potentiella kunder med framgång.

SEO ökar varumärkesmedvetenhet

En framgångsrik marknadsföringsstrategi inkluderar att bygga varumärkesmedvetenhet.

Även om varumärkesmedvetenhet kanske inte leder till en omedelbar försäljning eller lead, kan det hjälpa ditt företag att starta en relation med framtida kunder, samt förbättra lojaliteten hos nuvarande kunder.

Med SEO kan ditt företag dyka upp i inte bara tjänste- eller köprelaterade sökningar utan också i frågesignatur till användare i de tidiga stadierna av köptratten. De kan fråga om värdet av en tjänst, till exempel, eller söka efter svar relaterade till ett vanligt problem, som ogräs i gräsmatta.

När ditt företag fortsätter att synas högre i sökresultaten blir du en pålitlig referenspunkt för shoppare. När de är redo att köpa, ringa eller fråga om en produkt, förvänta dig att ditt företag ska få en plats på sin lista.

SEO genererar verklig företagstillväxt

Om du letar efter en kortversion av SEO:s betydelse i affärer är det enkelt.

SEO skapar verklig, påtaglig tillväxt för ditt företag.

Det hjälper dig att öka dina intäkter, vilket gör det möjligt för ditt företag att expandera till ett nytt område, anställa nya teammedlemmar eller till och med lansera en ny produkt eller tjänst.

I dagens teknikdrivna värld litar människor på Internet för att hitta det de behöver. De går till sin favoritsökmotor för att ställa frågor, hitta svar och upptäcka de produkter och tjänster de vill ha. Om ditt företag inte visas i sökningar, finns du inte för den moderna konsumenten.

Det är därför SEO är avgörande för företag idag.

Hur fungerar SEO?

När det kommer till att förklara hur SEO fungerar kan det snabbt bli förvirrande.

Om du vill att din företagsledare ska skriva under på SEO måste du se till att de förstår SEO. Det innebär att förklara SEO i termer som är meningsfulla för dem, samt att svara på deras frågor. Ok, så hur fungerar SEO för företag som använder det?

I fyra steg:

  • Webbplatsanalys
  • Sökordsanalys
  • Webbplatsoptimering
  • Omoptimering

Webbplatsanalys

Innan du kan börja optimera din webbplats för sökning och användare behöver ditt företag utvärdera din nuvarande status när det kommer till SEO.

Med en webbplatsanalys kan ditt team upptäcka var du behöver förbättra och var du utmärker dig. Medan en betald granskning tar en djupare titt på din SEO, är gratis SEO-kontroller också tillgängliga för användning.

Sökordsanalys

Kom ihåg att SEO bygger din synlighet online i relevanta sökresultat. Det är upp till ditt interna team eller SEO-byrå att avgöra vilka sökresultat som är viktiga för ditt företag och dess mål.

Det är där sökordsanalys kommer till användning.

Med sökordsanalys undersöker ditt SEO-team sökord som är relaterade till ditt företag, såväl som sådana som används av din målgrupp. Du kan upptäcka relevanta sökord på flera sätt, som genom att undersöka dina konkurrenter eller surfa på dina sociala medier.

Webbplatsoptimering

När du har granskat din webbplats och undersökt dina sökord kan ditt företag börja optimera din webbplats.

I vissa fall kan ditt företag utveckla en strategi som beskriver din spelplan och vad ditt företag vill åstadkomma med SEO. Om du samarbetar med en SEO-byrå, som Seorush, kan du förvänta dig en väl genomarbetad, anpassad strategi.

Att optimera din webbplats kan inkludera flera steg, som följande:

  • Uppdatera dina titeltaggar och metabeskrivningar
  • Lägga till dina riktade sökord på specifika sidor
  • Ändra dina bildfilnamn
  • Förbättra din sidhastighet
  • Ändra dina webbadresser
  • Gör om navigeringen på din webbplats

Eftersom vissa av dessa steg kräver expertis inom webbdesign och webbutveckling kan ditt team behöva samarbeta med andra avdelningar.

Eller så kan du samarbeta med en fullservicebyrå, som Seorush, som kan ta hand om alla dina SEO-behov.

Omoptimering

När du investerar i SEO gör du en långsiktig och pågående investering. Ditt företag kan inte optimera allt ditt innehåll och sedan lämna det. Annars kommer all ökad synlighet som din webbplats vinner i sökresultaten att försvinna när konkurrenterna lanserar sina SEO-strategier.

Det är därför ditt företag måste fortsätta att skapa nytt innehåll, samt optimera gammalt innehåll.

Med detta proaktiva steg kan du vinna ytterligare mark och visas i fler sökresultat som är relevanta för ditt företag och din målgrupp. Med omoptimering kan ditt företag förvänta sig att följa processen med revision och optimering.

Vad gör en SEO-byrå för företag?

Medan många företag hanterar sin SEO internt, är det en utmaning för små till medelstora företag.

Även för stora företag är det svårt att leda SEO-initiativ internt. Det är därför dessa organisationer samarbetar med SEO-byråer.

Ett SEO-företag förser ditt företag med allt det behöver när det kommer till SEO.

De granskar din webbplats, utvecklar din strategi, optimerar din webbplats och mäter dina resultat. Dessutom har de tillgång till SEO-programvara och -teknik som ger djupgående rapportering till dig och ditt företags beslutsfattare.

Seorush är ett exempel på en SEO-byrå. Med våra årtionden av erfarenhet, plus avancerad artificiell intelligens-teknik, är vi ett av de bästa SEO-företagen för små till medelstora företag.

Det är därför som vårt kundrekommendationsresultat överstiger branschgenomsnittet med 488 procent.

Hur mycket spenderar företag på SEO?

Om du funderar på att samarbeta med en SEO-byrå spenderar små till medelstora företag i genomsnitt 3 500kr till 20 000kr per månad. För många företag är detta ett kostnadseffektivt belopp, särskilt när man överväger det ytterligare ansvaret och begränsade tiden för ditt marknadsföringsteam. Om ditt företag skulle besluta sig för att samarbeta med ett professionellt SEO-företag, se upp med byråer som marknadsför "billiga" eller "låga" månadspriser.

Dessa erbjudanden kan verka bra, men de lämnar ofta ditt företag med små resultat när det kommer till SEO-resultat.

Välj i stället en erfaren byrå med rimliga priser. Även om ditt företag kan behöva betala mer, kommer du att få en bättre kundupplevelse, samt bättre resultat. För ditt företag och ditt team hjälper det dig att tjäna mer på SEO.

Är du redo att använda SEO för ditt företag?

Oavsett om du letar efter att lära dig mer om SEO eller söker efter en pålitlig SEO-tjänsteleverantör kan Seorush hjälpa dig.

Med vår informativa blogg, omfattande resursbibliotek och prisbelönta team erbjuder vi allt ditt företag behöver för att lyckas.

Bläddra i våra SEO-tjänster idag för att upptäcka hur vi kan hjälpa ditt företag att växa!