Singel eller multiwebbplats för SEO

Tänk dig att du äger ett företag som erbjuder två olika tjänster - en är en lärandeutbildning och den andra är ledarskapsutbildning.

Skulle det vara i ditt varumärkes bästa att bygga en primär plattform eller skapa multiwebbplats för varje nisch i ditt företag utifrån SEO?

Vi undersöker några av fördelarna och nackdelarna med att köra flera webbplatser så att du kan avgöra vilken strategi som är bäst för ditt företag.

Singel webbplats SEO jämfört med multiwebbplats SEO

Inga företag är lika.

Det finns ett stort antal faktorer som kan påverka beslutet att köra enskild eller flera webbplatser, från ditt företags natur till allmänna team- och budgetproblem.

Att ta en närmare titt på fördelarna och nackdelarna för var och en bör hjälpa dig att bestämma var du ska fokusera ditt länkaktiva arbete.

Fördelar med att skapa multipla webbplatser för SEO

Att driva flera webbplatser kan ha massor av potential för företag med storskalig verksamhet. Det är särskilt perfekt för företag som redan har fått ett gott rykte och stöds av större budgetar och personal. Här är några skäl till att du bör överväga multi-domän metoden.

Dominerar sökresultat

Denna teknik är mest populär hos större företag och kallas ofta en multipel domänstrategi. Sommaren 2019 tillkännagav Google en uppdatering som skulle rikta in sig på mångfald av webbplatser.

Enligt Google, ”Denna förändring av webbplatsens mångfald innebär att du vanligtvis inte ser mer än två resultat från samma webbplats i våra bästa resultat. Vi kan dock fortfarande visa mer än två i fall där våra system avgör att det är särskilt relevant att göra det för en viss sökning."

Inriktning mot olika länder

För företag som säljer produkter i mer än ett land är det en bra idé att överväga flera domäner eftersom du kan kontakta dina internationella besökare mer personligt.

För det första skulle det vara mindre förvirring kring vilka sidor som tillgodoser vilken specifik plats.

Till exempel skulle hela din svenska webbplats vara optimerad för Sverige, medan hela den danska webbplatsen skulle vara optimerad för Danmark.

Täck liknande ämnen från flera olika vinklar

Det finns aldrig en lösning som passar alla för marknadsföring. Varje kund har sina egna specifika önskemål, behov och förväntningar.

Men att köra flera webbplatser ger dig möjlighet att diversifiera dina meddelanden och skapa en unik upplevelse för varje användare.

Dessutom är det lättare att skräddarsy ditt innehåll till vissa grupper när du har mer än en webbplats.

Förhindrar en-enda-felpunkt situation

En modell med flera webbplatser kan skydda dig om något oväntat händer med någon av dina andra webbplatser.

Om en webbplats är nere på grund av ett säkerhetsmässigt eller tekniskt skäl har du en annan arbetsplats som fortfarande kan generera vissa affärer åt dig under tiden.

Du behöver inte oroa dig för att uppdatera innehåll eller ändra länkar när du lägger till eller eliminerar produktlinjer eller tjänster.

Sälja eller ändra affärsmodell i framtiden

Det är inte ovanligt att större företag säljer delar av sina företag under en tillväxtperiod.

Det är därför när du har en separat webbnärvaro kan spara mycket tid och pengar som annars skulle spenderas på att göra ändringar på en enda webbplats.

Exakt matchningsdomän

Som en SEO strategi har många företag försökt dra nytta av rankningsökningen från domäner med exakt matchning.

Vissa gör det för att hindra konkurrenter från att äga dessa domäner, medan andra ägnar sina exakta matchningsdomäner till att rikta in sig på olika områden eller länder.

Nackdelar med att skapa flera webbplatser för SEO

Detta är den metod som de flesta företag föredrar, åtminstone när de börjar. Nedan listas några av nackdelarna med att distribuera en modell med flera webbplatser.

Inkonsekvent användarupplevelse

Webbplatsmodell med en enda webbplats är vanligtvis den väg som de flesta onlineföretag tar.

Delvis beror det på att det är lättare att skapa en smidigare och lättare användarupplevelse med en domän.

Om du har mer än en webbplats måste besökare navigera utanför webbplatsen för att få mer information om ditt företag.

Duplicerat innehåll

Att ha flera webbplatser för samma företag kan oundvikligen leda till att flera innehållsdelar tjänar ett liknande syfte på varje webbplats.

På ytan kan det verka som en tidsbesparare att kopiera/klistra in från en webbplats till den andra, men Google kan välja att bestraffa duplicerat innehåll.

Istället för att bygga upp din online närvaro kommer dina webbplatser att ha mindre organisk trafik och färre indexerade sidor, vilket innebär att de kommer att kämpa för att rankas.

Problem med sökmotorrankning

När det gäller SEO kommer flera webbplatser att konkurrera med varandra om att rangordna på sökmotors resultatsidor.

Om inte dina webbplatser har olika tjänster eller produktlinjer är det troligt att du använder mycket liknande sökord på båda webbplatserna.

Ytterligare problem kan uppstå på Google företagspresentation om du har samma kontaktinformation listad på flera ställen, vilket skadar din förmåga till att rankas.

Svårare till kors-försäljning

Ett företag som levererar en serie relaterade lösningar till sina kunder har lättare att kors-försälja när allt kan hittas på en webbplats.

Nya kunder kommer att kunna hitta det de letar efter utan problem, och återkommande kunder är mer benägna att göra ett köp eftersom de redan har en historia av att engagera sig i ditt företag.

Större tidsåtagande

Om du inte är ett större företag med flera undervarumärken och marknadsavdelningar kan det vara oerhört tidskrävande att bygga mer än en varumärkes webbplats.

Flera webbplatser innebär att man utvecklar flera köpkanaler, upprätthåller flera innehållsströmmar och skapar flera redaktionella kalendrar.

För att inte nämna, att se till att varje webbplats har en lyhörd webbdesign som presenterar sina egna unika utmaningar.

Spårningsproblem

När du har flera domäner för samma företag måste du spåra och hantera flera analysegenskaper.

Du riskerar också att förlora några värdefulla insikter när en användare navigerar fram och tillbaka mellan dina webbplatser. Källan presenteras som en referens och inte den källa som ursprungligen ledde användaren till ditt företag.

Bästa metoder för att köra multipla webbplatser

Nu bör du ha en allmän uppfattning av den inriktning du vill gå på. Om du har valt att ha mer än en webbplats, här är några bästa metoder för att hålla dig på rätt spår.

Välj klokt

Innan du fattar ett beslut, rådfråga yrkesverksamma och bekanta till dig med så många fallstudier som möjligt.

Passar någon av dem dina specifika omständigheter? Om så är fallet, utforska det vidare.

Att köra flera webbplatser kan vara kostsamt och tidskrävande, så det är bäst att inte gå den vägen om det inte finns någon förutsebar fördel.

Differentiera ditt innehåll

Om ditt varumärke säljer mer än en produkt eller tjänst som tjänar en liknande men ändå i grunden distinkt affärsfunktion är det bra att köra på flera webbplatser.

Genom att dela upp dina erbjudanden på flera webbplatser kan du fokusera på olika domännamn och nyckelord för att förhindra att ditt företag får en identitetskris.

Att ha flera webbplatser gör det också så att användaren inte nödvändigtvis kommer att översvämmas av för många alternativ när hen navigerar på en enda webbplats.

Länka dina webbplatser till varandra

Att köra flera webbplatser kommer inte att göra mycket nytta om syftet inte är klart för besökaren.

För att göra processen att indexera igenom företagets olika webbplatser lite mer engagerande, överväg att länka dina webbplatser till varandra.

Delning av länkbehörighet gynnar inte bara dina kunder utan låter sökmotorbots krypa igenom de olika domänerna i din portfölj.

Använd underdomäner

Underdomäner är ett oerhört värdefullt verktyg inom webbutveckling. Det hjälper dig i princip att organisera innehållet på din webbplats i olika kategorier eller underkategorier.

De kan också kommunicera till Google hur ditt innehåll är organiserat på webbplatsen och visa användarna ditt webbplatsflöde.

Företag som använder multidomän modellen för flera webbplatser

I vissa situationer skulle företag hellre bygga ut olika webbplatser under moderbolaget än att ha allt på samma webbplats. Här är några exempel på organisationer som framgångsrikt har utnyttjat multidomän modellen och genomfört ovan nämnda bästa praxis.

Microsoft

Microsoft har genomgått flera omvandlingar sedan starten 1975. Varumärket använder flera webbplatser för att visa upp sina olika programvarupaket, samt erbjuder en rik online resurs för optimalt stöd och felsökning.

Coca-Cola

Även om Coca-Cola-företaget specialiserar sig på dryckesindustrin, använder de sig av flera olika webbplatser för att differentiera sina produkter. Från Sprite och Fanta till MER och Smartwater har varje märke sin egen marknadsföringsstrategi.

Coca-Cola multiwebbplats

Slutsats: Flera webbplatser och SEO

Det finns inget självklart svar här, men det är viktigt att ta sig tid att väga för- och nackdelar med att driftsätta flera webbplatser.

Du vill basera ditt beslut på den affärsmodell du vill bygga.

Förhoppningsvis har detta inlägg gett dig, om inte ett definitivt svar, de verktyg som behövs för att hitta den bästa lösningen för din organisation.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.