Bästa marknadsföringsstrategi på sociala medier för småföretag

Att hitta och genomföra de bästa strategierna för marknadsföring på sociala medier för småföretag är grundläggande för dess vitalitet och livslängd. I denna tid är alla online, och du kan göra mycket effektiv marknadsföring via sociala mediekanaler utan att det kostar ett öre.

Vi kommer att gå igenom vilka strategier du kan använda för marknadsföring på sociala medier, skillnaderna mellan dem och traditionella former av reklam, steg för steg hur man kommer igång och tips och tricks för sociala medier för att lyfta din marknadsföringskampanj till nästa nivå.

Vad är marknadsföringsstrategier på sociala medier?

Strategier för marknadsföring på sociala medier är de åtgärder du kan vidta via kanaler för sociala medier för att uppnå ett uppsatt mål. Dessutom kan du definiera vilka mål du vill ha. Det är ett av de nyare sätten att ge ditt företag mer exponering, och det har tagit den digitala marknadsföringsvärlden med storm.

Strategier kan variera från att använda flera plattformar eller bara använda ett visst medium för att få ett mer omfattande följe eller för att få fler konverteringar. Ett mer specifikt exempel skulle vara om ditt mål var att få fler att anmäla sig till ditt nyhetsbrev, och du gjorde inlägg på LinkedIn eller Facebook för att marknadsföra det.

Marknadsföring på sociala medier kontra traditionell reklam

Vad är skillnaden mellan marknadsföring på sociala medier och traditionell reklam? För det första betalar du vanligtvis för annonser, men att publicera innehåll på sociala mediesidor behöver inte kosta någonting.

Traditionella annonser följer betala per klick-modellen, eller så köper du en pott som körs under en definierad tid. För att skapa innehåll på sociala mediesidor behöver du bara skapa en sida eller ett konto, och du kan börja lägga upp direkt.

En annan skillnad är att marknadsföring på sociala medier tenderar att vara mer interaktiv. En traditionell annons ger dig visningar och konverteringar, men det kan vara begränsat i hur dina konsumenter engagerar sig i verksamheten, vilket kan vara skadligt.

När du regelbundet skapar innehåll och kan reagera på konsumentens innehåll och göra roliga eller spännande saker för att sticka ut kommer din publik att märka av det och bli mer bekant med det. Denna förtrogenhet kan leda till mer förtroende och bygga en bättre repertoar.

Den sista skillnaden är att deras syften vanligtvis skiljer sig åt. Medan de kan anpassas, vilket betyder att det ultimata målet är att få konverteringar, är en av en mer kortsiktig strategi medan den andra är långsiktig.

Traditionella annonser brukar bara vara under en viss varaktighet. Samtidigt förblir innehåll på sociala medier aktivt så länge din sida eller profil är online.

Finns det en klar vinnare?

Det ena är inte nödvändigtvis bättre än det andra, men du bör använda dem tillsammans.

Det finns framgångsrika kampanjer som existerar enbart baserat på annonser och några som är framgångsrika utan att använda traditionella annonser och där all framgång ligger på sociala mediekonton. Men oavsett fallet skulle det vara bäst att använda båda.

Till exempel skulle ett småföretag dra nytta av att betala per klick-annonser, eftersom du bara skulle betala per interaktion och en social media-innehållskampanj, vilket skulle ge varumärket mer exponering.

På så sätt får du fördelarna med båda utan att nödvändigtvis späda ut något av deras värde.

Varför småföretag behöver sociala medier

Ett småföretag behöver socialt medieinnehåll eftersom det är ett av de mest tillgängliga och billiga sätten att ge ditt varumärke mer exponering.

Som sagt tidigare kostar det dig vanligtvis inte att göra ett konto för Facebook eller Instagram. Även om det finns uppgraderingar mot kostnad tillgängliga på vissa konton, till exempel LinkedIn, betyder det inte att du måste använda det för att lyckas.

När du har skapat ett konto eller en profil kan du lägga upp så mycket innehåll som du vill. Ofta erbjuder plattformarna olika verktyg för analyser.

Till exempel, när du skapar en företagssida på LinkedIn och publicerar innehåll ser du vilka grupper av människor som har tittat på det. Det ger dig inblick i dina kunder och hjälper dig att fatta bättre marknadsbeslut framåt, vilket i slutändan leder till en högre konverteringsgrad.

Det är så sociala medier kan vara ett marknadsförings- och analysverktyg, allt till en liten eller ingen kostnad alls.

Hur och var börjar du?

Så efter att ha lärt dig varför ett småföretag behöver marknadsföring på sociala medier bestämmer du dig för att prova. Men det finns så många plattformar att använda, var börjar du ens?

Steg ett: Identifiera din publik

För att ta reda på vilken plattform du ska välja måste du identifiera din målgrupp. Det betyder att du måste hitta de viktigaste egenskaperna för din demografi. Några exempel på detta kan vara åldersgrupp, kön, ras, utbildningsnivå, geografisk plats, inkomstnivå och jobbtitel, bland andra mer tydliga klassificerare.

Genom att begränsa din publik kommer du att kunna rikta in dig bättre på dem som har ett värde och inte slösa bort resurser på marknadsföring mot personer som inte är intresserade av vad du säljer.

Du kan hitta den här informationen genom undersökningar, titta på tidigare försäljningsregister eller använda något annat analysverktyg. Återigen kommer kunskap om din viktiga demografi att öka noggrannheten i din kampanj och minska risken för att slösa bort ekonomiska resurser på ineffektiva marknadsföringsstrategier för sociala medier.

Steg två: Välj din plattform

När du väl känner till demografin kommer du nu att kunna välja de bästa plattformarna för ditt småföretag. Det kommer inte att kosta dig mycket att vara närvarande på flera sociala medieplattformar, så till en början kanske du vill prova dem alla.

Det kan innebära att du skapar en sida på de största:

  • Facebook,
  • LinkedIn,
  • Instagram,
  • Youtube,
  • Twitter, etc.

Genom att göra detta kan du mäta nivåerna av engagemang och se vilken som fungerar bäst.

Men om du redan har gjort marknadsundersökningar och har en god uppfattning om vilka dina kunder är, kan du välja de få utvalda som ger bästa resultat. Om du till exempel vet att din demografi är ungdomar eller Gen-Z, kommer du troligtvis att vilja använda Instagram och Tiktok.

Steg tre: Planera och implementera din innehållsstrategi

Nu vill komma fram till vilken typ av innehåll du vill publicera; och himlen är gränsen här! Det blir lättare om du redan har en blogg eller en webbplats som du kan hämta inspiration från.

Att ha artiklar i långform är det bästa för att extrahera mindre innehåll och göra dem till inlägg för dina sociala mediesidor.

När du skapar dina inlägg, se till att de återspeglar ditt varumärke, är personliga och utformade för att maximera engagemang för en högre chans till vitalitet! Det är din chans att vara kreativ och locka rätt kunder med rätt meddelanden.

Förutom text kan du också skapa videor, bilder eller något annat du kan tänka dig att sticka ut med!

Många gånger kommer företag bara att använda textbaserade inlägg, även om marknaden för det är övermättad. Eftersom det inte är så många som gör videoinnehåll har du större chans att dominera det där utrymmet och få till det.

En annan sak du kan göra är att göra en podcast. En podcast kan vara ett utmärkt sätt att sticka ut med till din publik eftersom det är ett relativt nytt medium som ökar i popularitet, och det kan hjälpa ditt varumärke att växa.

Slutligen vill du se till att du följer ett innehållsschema. I huvudsak vill du lägga ut innehåll efter en plan för att skapa en rutin.

På detta sätt kommer din publik att veta när de kan förvänta sig ett inlägg, och du kan också bättre hålla dig själv strukturerad. Du vill också se till att du publicerar när din publik är mest aktiv, för att få så stort engagemang som möjligt.

Steg fyra: Analysera och utvärdera

Det sista steget är att analysera hur bra ditt innehåll gjorde ifrån sig och sedan utvärdera det.

  • Var kampanjen framgångsrik?
  • Arbetade det mot dina mål?
  • Eller tvärtom, varför ledde det inte till stora engagemang?
  • Varför gick inte kampanjen bra?

Det här är alla frågor som du bör söka svar på. För att hitta svaren är Google Analytics eller något verktyg som är inbyggt i plattformen för sociala medier det perfekta redskapet. Efter att ha gjort det, justera din strategi därefter.

Tänk dig till exempel att du publicerade innehåll på LinkedIn och Facebook, förutom att det gjorde mycket bättre ifrån sig på LinkedIn. Med analyspanelen på LinkedIn kan du ta reda på vilken typ av människor som tittar på ditt innehåll för att ta reda på varför det ger ett bättre resultat. I slutändan kan du välja att använda LinkedIn eller att ändra din strategi på Facebook.

Slutliga tips och tricks för sociala medier

Oavsett om du är på väg mot marknadsföring på sociala medier kontra annonser, bör du förstå varför och hur småföretag kan dra nytta av sociala medier. Deras överkomliga priser och förmåga att öka tillgången och erbjuda insikter i din målgrupp gör det till ett viktigt marknadsföringsverktyg i din verktygslåda.

Följande är några tips och tricks för sociala medier för att förbättra din kampanj:

  • Interagera direkt med din publik genom att gilla eller svara på deras kommentarer
  • Använd influenser genom att bilda partnerskap eller tagga dem
  • Uppmuntra dina kunder att lämna recensioner genom en uppmaning till handling
  • Skapa tävlingar med vinster i utbyte mot mer engagemang

Nu har du just lärt dig de bästa metoderna för marknadsföringsstrategier på sociala medier för ditt småföretag! Om du gjorde allt i guiden och har gjort alla tips och tricks för sociala medier men fortfarande inte ser framgång, kontakta oss för en kostnadsfri konsultation.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.