2020 guiden för att lyckas med julinlägg på sociala medier

Gör inga misstag; de närmaste veckorna erbjuder dig gyllene möjligheter till att bygga ditt varumärke, interagera med dina kunder och få mer försäljning.

Okej, jag vet vad du tänker. Med likviditetsproblematik och kaos i företagsbranschen som 2020 bjudit på kommer säsongsbetonade marknadsföringskampanjer i år att vara långt ifrån typiska.

Budgeten är stram på grund av den ekonomiska nedgången. Och med sociala distansåtgärder på grund av pandemin, ser inte många människor fram emot att köpa från en fysisk butik. Med det sagt:

Människor är mer angelägna om att få kontakt med familj och vänner via sociala medier.

Som ordspråket säger, med stora utmaningar kommer stora möjligheter. Vi är mer hemma, men vad har egentligen ändrats online? Mer än att fler är online än på gatorna? Så varför inte låta det räknas?

Här är viktiga tips om hur du förbereder dina inlägg på dina sociala medieplattformar inför kommande julhögtid:

Hur man förbereder inför julen

1. Planera tidigt

Om du vill vinna med din sociala mediekampanj för jul 2020 behöver du ett bra försprång.

Ju tidigare du planerar din julkampanj för sociala medier, desto mer tid och hävstångseffekt får du till att bygga förtroende bland din publik och skapa en relation med dem. Det är här marknadsföringstratten för sociala medier spelar in.

För låt oss inse det:

Om din målgrupp inte har förtroende för dig, köper de inte.

Det är inte troligt att konsumenter köper dina produkter under deras första interaktion med ditt varumärke. Men om du planerar tidigt får du den snabbstart som behövs för att underlätta för din publik genom beslutsresan.

Dessutom kan du inte snåla med kreativitet. Om du vill starta en julkampanj för sociala medier som ger resultat behöver du all kreativitet du kan få.

När du planerar tidigt vill du göra följande:

  • Granska din julkampanj för sociala medier från förra året. Vilka kanaler på sociala medier har du använt? Vilka inlägg (eller tweets) gav mest engagemang? Vad kan du förbättra?
  • Granska och förfina din ideala kundprofil. Ju mer du känner till om din målgrupp, desto bättre blir dina sociala medier inriktade. Att förstå dina idealkunder ger dig också de insikter du behöver för att förfina din kundrelation.
  • Sätt specifika mål. Det är mer sannolikt att du får resultat om din julkampanj för sociala medier fokuserar på viktiga nyckeltal.

2. Förbered dina inlägg för varumärkesbyggnad

Försäljning handlar om att bygga relationer. Och vad är en bra grund för framgångsrika relationer? Förtroende!

Det skulle hjälpa om du hade konsekvens i varumärket för att bygga förtroendet.

Och nyckeln till att göra det framgångsrikt är att publicera rätt socialt medieinnehåll till rätt målgrupp vid rätt tillfällen.

Här är viktiga åtgärder som hjälper dig att lyckas med dina sociala medier inför julhögtiden:

  • Dokumentera ditt varumärkes ton och röst. Om du vill att ditt varumärke ska hålla fast vid dina potentiella kunders tankar måste du ha en konsekvent kommunikationsstil över sociala medieplattformar.
  • Ställ in visuella riktlinjer. En konsekvent visuell identitet kan hjälpa till att stärka dina kärnvärden och förbättra varumärkeskännedomen.
  • Skapa riktlinjer för inlägg. Hur vill du formatera dina inlägg på varje social mediekanal? Hur många inlägg (eller tweets) vill du publicera varje vecka? Vilka är de typsnitt du vill använda i dina Facebook berättelser?

Inlägg med varumärkesbyggnad inkluderar: Flödesannonser, berättelser annonser, Varumärkesinnehåll, Video/In-Stream annonser, E-handelsprodukter.

Veckorna fram till december är en bra tid att testa och validera dina antaganden om din julkampanj för sociala medier. För att göra detta kan du skapa skisser för dina Facebook-, Instagram- och Twitter-annonser.

Tanken här är att testa vilka delar av din sociala medieannonsering (annonskopia, meddelanden, bilder etcetera) som kommer att generera de bästa potentiella kunderna och producera mest engagemang från din målgrupp. Genom att lära dig vad som fungerar och vad som inte fungerar tidigt kommer att maximera din marknadsföringsbudget genom att visa mer förfinade annonser i sociala medier när rätt tid att driva mer försäljning (stora försäljningstoppar under högtiden) pågår för fullt runt omkring.

3. Gör dina konverteringsinlägg klara

Konverteringskampanjer är inriktade på att få användare att göra ett köp (eller boka en tid hos dig). Det här är den del av kampanjen där användare redan känner till ditt varumärke och vad dina produkter och tjänster kan göra för dem.

Med andra ord är de nu i rätt tänkesätt för att vidta dina önskade åtgärder, och du behöver bara presentera rätt inlägg på sociala medier för att försegla affären.

Som du redan gissat:

Konverteringskampanjer måste distribueras hela december, där försäljningen förväntas öka.

Utrustad med insikterna från dina skissade annonser kan du maximera din marknadsföringsbudget och generera mer intäkter genom att visa högt riktade annonser under dessa försäljningstoppar.

Konverteringsinlägg inkluderar: Dynamiska annonser (retargeting), Samlingsannonser, Samarbetsannonser, Erbjudandeannonser, Sponsrade annonser, Facebook Live, Instagram Shopping.

4. Försäljningsperiod efter högtiden

Slutet på den säsongsbetonade kampanjen är den del där försäljningen börjar spira nedåt. Med detta sagt är det också en bra tid att stärka dina relationer med dina kunder och ge det sista för att tjäna mer vinst.

För att överleva den så kallade nedgången efter högtiden och ge dig själv den drivkraft som behövs för att börja det nya året rätt kan du distribuera följande försäljningsmetoder:

Starta en ny försäljning

Nedgången efter högtiden kan vara som ett slag i nacken. Tack och lov kan du börja året på rätt fot genom att starta en ny försäljning.

Här är försäljningsidéerna efter högtiden du kan använda:

  • Försäljning av vinterkollektion
  • En gratis produkt vid köp över ett visst belopp
  • Mängdrabatter
  • Nyårsfynd

Retageting annonser: Låt det flöda!

Det här är också en annan bra tid att distribuera dina annonskampanjer med anpassade målgrupper.

Varje social mediekanal levereras med ett inbyggt alternativ för annonsinriktning som hjälper dig att driva dina retargeting-kampanjer:

  • Anpassad målgrupp (Facebook och Instagram)
  • Skräddarsydd målgrupp (Twitter)

Hur man förbereder en julinnehållskalender för sociala medier

Att hantera och hålla reda på dina inlägg på sociala medier under årets mest trafikerade säsong är en nagelbitare, speciellt när du har flera konton över olika sociala medieplattformar.

Att skapa en julinnehållskalender för din sociala mediekampanj gör det så mycket lättare. Det hjälper dig inte bara att hålla reda på dina framsteg och göra det enkelt att organisera dina inlägg, men det ökar också ansvarsskyldigheten bland dina teammedlemmar.

Det finns flertalet verktyg ute för detta ändamål, alternativt gör du det i Excel.

Socialt engagemang är nyckeln till framgång för högtiden

Julen är den bästa tiden att bygga en relation med dina kunder. Som nämnts tidigare är det mer troligt att kunder köper från ett varumärke som bryr sig och visar äkta avsikt att hjälpa dem med sina problem. Och vilket bättre sätt att visa att du bryr dig än att sprida lite julkänsla?

Det finns inga två sätt - om du vill få kontakt med din publik måste du vara närvarande och tillgänglig när de behöver dig.

Slutsats

Oavsett hur du närmar dig din sociala mediekampanj för 2020, är det bästa du kan göra är att göra dina kunder till din första prioritet.

Du kanske har de snabbaste Facebook-annonserna, de snyggaste Instagram berättelserna eller till och med de bästa julerbjudanden. Men, om de inte resonerar med och tillgodoser din publiks behov, kommer all din ansträngning för sociala medieinlägg att falla utan resultat.

Vad är mer viktigt att tänka på? Missa aldrig ett tillfälle att engagera dig med dina kunder. Du kommer att bli förvånad över hur framgångsrika högtidskampanjer kan vara om du behåller fokus och prioriterar dina kunder först.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.