11 sätt att göra marknadsföring på sociala medier lite mindre överväldigande

Social media marknadsföring

Är du överväldigad av marknadsföring på sociala medier?

Om du inte är försiktig kan det spåra ur.

Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, WhatsApp, YouTube, Snapchat, Pinterest - de är alla kraftfulla verktyg för att marknadsföra ditt företag online, och du kan bli frestad att använda dem alla.

Idag fanns det mer än 95+ populära sociala medienätverk, och det antalet ökar bara på hela tiden.

Inom kort kommer du att ha ett halvt dussin konton, hundratals människor att svara på varje webbplats och en känsla av rädsla för vad som kommer att hända med ditt online-rykte om du inte kan hantera allt.

Men det behöver inte vara så.

Du kan förenkla din marknadsföringsstrategi för sociala medier och ändå få bra resultat. Här är elva tips för att göra sociala medier roliga igen - och ändå bygga upp ditt företag i processen.

1. Gå bara dit dina kunder är

Det finns så många sociala mediekanaler idag att det kan vara överväldigande att bara försöka lista ut vilka webbplatser du behöver delta på.

Den enklaste lösningen? Fokusera på de webbplatser där dina potentiella kunder redan finns.

För de flesta företag kommer det att omfatta de två stora sociala medierna för tillfället: Facebook och LinkedIn. LinkedIn är bäst för B2B-företag och Facebook har mer B2C-fokus.

Utöver det beror det dock till stor del på den nisch du riktar dig till.

För e-handelsföretag är Instagram och Pinterest bra val. Om du bygger inflytande och tanke på ledarskap, håll dig till Twitter. Allt beror på din marknad.

Lyssna på dina kunder och se vilka de pratar mest om och ignorera sedan medvetet resten.

Det tar inte bara kortare tid utan du kan göra det bättre. Genom att begränsa antalet webbplatser du fokuserar på kan du ge var och en den uppmärksamhet de förtjänar.

På lång sikt kommer det att löna sig med ett mycket djupare engagemang med dina kunder.

2. Dra nytta av tillgängliga verktyg

Det finns hundratals verktyg där ute som kan hjälpa dig att bättre hantera din närvaro på sociala medier.

Den bästa fördelen med dessa verktyg? De hjälper dig att hantera alla dina sociala konton på ett ställe, istället för att besöka ett halvt dussin webbplatser varje dag.

Det finns många av dessa typer av verktyg, men här är några av de mest populära.

Med HootSuite kan du hantera interaktion såväl som inlägg på Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn och Pinterest.

Buffer fungerar med fler plattformar, inklusive Google Plus. Dess fokus ligger på schemaläggning av sociala medier.

MeetEdgar automatiserar inlägg genom att generera uppdateringar och ta från förinställda typer av innehåll (som blogginlägg). Det fungerar för närvarande med Facebook, Twitter och LinkedIn.

Sprout Social är mer en app på företagsnivå för större företag. Det betyder en högre prislapp, men också kraftigare funktioner.

Vilken som av dessa plattformar kan spara timmar varje vecka på att hantera dina sociala konton.

3. Dela ansvaret

De mest framgångsrika sociala mediekontona drivs inte av en person. Bakom den enda företagsrösten finns det ett team som ser till att de engagerar potentiella kunder på rätt sätt, varje dag.

Även om företag inte nödvändigtvis delar sina hemligheter på sociala medier finns det vanligtvis tre strategier du kan använda.

Först kan du använda en anställd åt gången för att uppdatera sociala flöden och rotera den anställda regelbundet. Vissa företag gör det dagligen, medan andra roterar varje vecka. Hur som helst får alla koppla bort och ta en paus.

Ett annat alternativ är att ha flera personer som arbetar samtidigt. Anställda kan antingen uppdatera ett konto tillsammans (ibland underteckna sina respektive uppdateringar med initialer) eller dela upp ansvaret.

Så en person kan hantera Twitter, en annan Facebook, en tredje Instagram och så vidare. Detta är bäst för stora varumärken med stort antal följare.

Slutligen väljer vissa företag att ha "varumärkesrepresentanter" med sina egna konton. Detta är det minst vanliga eftersom sociala mediekonton försvinner när en person slutar - men vissa företag använder det.

4. Anlita hjälp från dina följare

Att ge användbar, relevant information till dina vänner på sociala medier och anhängare blir svårt efter ett tag.

När du är nedsänkt i ett ämne dag efter dag börjar allt låta detsamma, och du spenderar mer och mer tid på att hitta innehåll att lägga upp.

Den enklaste lösningen: be dina följare om hjälp.

Låt alla veta att du letar efter nytt, intressant innehåll och låt dem sedan skicka idéer. Du kan också följa andra som publicerar relevanta länkar och sedan posta åter en av dessa länkar.

Det är inte att stjäla eller fuska - det är organisering, och det är en av de bästa rollerna du kan tjäna på sociala medier. Genom att hitta och dela det bästa innehållet lär sig följare att de kan lita på att du delar inlägg som de gillar.

5. Schemalägg dina uppdateringar

Med de bästa verktyg för hantering av sociala medier kan du schemalägga uppdateringar. Detta låter dig gruppera dina meddelanden så att de publiceras regelbundet under hela dagen.

I stället för att ta fem minuter varje timme för att skicka en uppdatering kan du bara ta en halvtimme på morgonen eller kvällen för att schemalägga alla dina inlägg för dagen.

Om du ska använda detta, använd ett av de verktyg som nämnts tidigare.

6. Följ inte alla som följer dig

Det är vanligt att känna att du bör följa alla som följer dig.

På webbplatser som Facebook är följande en tvåvägsfil. Du accepterar en vän förfrågan och de ser automatiskt dina uppdateringar och du ser deras.

Men på webbplatser som Twitter och Instagram (samt affärssidor på Facebook) kan användare följa dig utan krav på att följa tillbaka dem.

Många tycker att det är ett bra sätt att följa alla som följer dig, och när du bara har några hundra följare kan det vara vettigt.

Men när dina följare växer från några hundra till några tusen eller mer, är det omöjligt att försöka följa med alla dessa människor, så försök inte ens.

Ingenting säger att du är skyldig att följa dem tillbaka, och de flesta kommer inte att bli förolämpade om du inte gör det.

7. Organisera dina vänner och följare

Om du bara inte kan låta bli att följa alla som följer dig, utnyttja de organisatoriska verktygen där ute för att filtrera dina flöden.

Använd listor på Twitter för att kategorisera de du följer så att du kan se till att du får uppdateringar från dem du bryr dig mest om.

Med andra webbplatser använder du filterverktygen inbyggda i några av de appar för hantering av sociala medier som nämns ovan för att organisera alla.

Du kan skapa listor över de flesta och minst viktiga personerna, så att du kan prioritera vem du vill se mest av.

8. Håll dig till en tidsgräns

Sociala medier kan vara beroendeframkallande.

Det är lätt att gå vilse och spendera timmar på webbplatser som Instagram och Facebook. Du kommer på dig själv med att hoppa över till appen för att kontrollera dina nya aviseringar och foton var tionde minut och avbryta ditt andra arbete.

Den bästa lösningen: använd en timer. Ställ in den på 15 eller 30 minuter, och när tiden är ute kan du logga ut.

Eller, om du hanterar flera konton, ställ in timern i 5 eller 10 minuter och fortsätt sedan till nästa konto när det ringer.

9. Använd Google Alerts

Google Alerts är en gratis tjänst från Google som håller reda på allt som publiceras på webben och skickar ett e-postmeddelande om allt som innehåller sökord som du anger.

I stället för att spendera timmar på att leta efter nytt innehåll att lägga upp, ställ in Google-varningar för vanliga sökord och ämnen som är kopplade till din nisch.

Du bör också ställa in varningar för ditt företags- och produktnamn så att du vet vad som sägs om dig och dina produkter och kan svara på lämpligt sätt.

Du kan välja att få informationen mailad till dig så snart den hittas eller dagligen eller veckovis.

För varningar relaterade till ditt företag eller produkter är omedelbara varningar förmodligen den bästa idén så att du vet så snart något sägs och kan ta itu med det snabbt.

För allt annat är en daglig varning effektivare.

10. Skanna istället för att läsa

Häng runt i sociala medier tillräckligt länge så blir du en mästare på att söka efter relevant information.

Att läsa varje uppdatering som kommer din väg skulle ta timmar, men du kan skanna dem alla på några minuter, välja vad som är viktigt och vad som inte är och sedan spendera din tid där den räknas.

Den enklaste strategin är att leta efter relevanta nyckelord från ditt företag och din bransch och sedan fokusera på dessa.

Eller om du letar efter innehåll att skicka till dina vänner och följare kommer de flesta att lägga rubriken i sin uppdatering före länken, så att du kan bestämma om du vill klicka på den eller inte.

I början blir det svårt att ta reda på vad som är relevant och vad som inte är, men ge det tid.

Ju längre du är aktiv i sociala medier, desto bättre blir du att instinktivt upptäcka saker som är viktiga. Som med allt annat krävs det bara övning.

11. Mät din påverkan och justera därefter

Alltför ofta gör vi en plan för hur vi ska använda sociala medier i vår verksamhet och håller oss sedan blint till den planen i flera månader eller år, med lite granskning eller justering.

Men om du gör det slösar du mycket tid. Som med alla andra marknadsföringskanaler bör du regelbundet se över din sociala mediestrategi och göra nödvändiga justeringar.

Du kan till exempel upptäcka att du inte får de resultat du förväntade dig från Twitter, Facebook eller någon av de andra sociala mediesidorna du riktade in dig på.

Om så är fallet, gör ditt bästa för att ta reda på om det är något du gör fel. Om din strategi är bra men ändå inte får resultat, fråga dig själv om det verkligen är värt din tid att fortsätta.

Detta förenklar saker genom att effektivisera var vi satsar. Om en viss kanal inte fungerar för ditt företag, sluta använda den.

Fokusera din energi på de kanaler som fungerar för dig.

Slutsats

Om du inte är försiktig kan marknadsföring på sociala medier snabbt bli överväldigande.

Men med några smarta strategier på plats kan du ta kontrollen och återfå ditt liv. Du behöver bara tänka noga över var du får störst påverkan från sociala medier, fokusera där och ignorera resten.

Du kan också dela upp hur du delar upp arbetet. Lägg till några teammedlemmar eller schemalägg inlägg när du är mest produktiv - skicka sedan ut dem vid bästa tidpunkt för din publik.

Marknadsföring på sociala medier är kraftfullt, ja, men i slutändan är det fortfarande en marknadsföringsstrategi.

Du bör förvänta dig att det ger maximalt resultat på kortast möjliga tid. Det är bara smart affär eftersom det alltid finns något annat att göra.

Vilka strategier kommer du att använda för att förenkla din marknadsföring på sociala medier?

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.