Så här ställer du in Yoast SEO för WordPress korrekt

Yoast SEO för WordPress

Många webbplatsägare ser SEO (sökmotoroptimering) som alltför komplex och överväldigande. Så är det också om man går in på avancerad SEO. Men för att komma igång med SEO så är utsikterna helt andra. Idag finns det många genvägar som är legitima och som faktiskt gör ett bra jobb åt dig. Att anlita en skicklig SEO expert från en SEO byrå har sina fördelar och ger ett resultat snabbare och mer precist. Men om man driver en webbplats på hobbynivå eller en blogg så kan man påbörja sin SEO själv, och dessutom i de flesta fall kostnadsfritt.

Idag kan du göra mycket på egen hand med välbyggda SEO verktyg och anpassningsbara innehållshanteringssystem (CMS).

Det är vad jag kommer att prata om idag. Äktenskapet mellan dessa två – WordPress och Yoast SEO.

Om du vill ha friheten med obegränsade möjligheter och dessutom en kraftfull och lättanvänd plattform som värd för din webbplats? Då behöver du inte leta mer än till WordPress.

Ursprungligen lanserades WordPress som en B2/Cafelog (en nyhetsblogg) 2001, men idag driver WordPress 39 procent av alla webbplatser på webben. Faktum är att det varje dag skapas mer än 600 helt nya webbplatser med WordPress som webbplatsvärd.

Att lära sig att använda WordPress är ganska enkelt, vilket i sin tur sänker inträdeshindret för många blivande webbplatsägare. Självklart finns det mer eller mindre avancerade funktioner med WordPress. Men överlag för att komma igång med en blogg eller en webbplats så är det ganska enkelt. Du kan läsa mer om att skapa en egen blogg i WordPress i vår guide om att starta en egen blogg.

WordPress kontrollpanel

WordPress använder programvara med öppen källkod, detta betyder att den är mycket anpassningsbar eftersom webbutvecklare från hela världen kan skapa tillägg.

Det är dessa tillägg som gör det möjligt för dig att anpassa din WordPress webbplats på olika sätt till både funktionalitet och utseende inklusive:

  • Lägga till sociala delningsknappar
  • Få statistik om delningar
  • Kontrollera kommentarer för skräppost
  • Skapa bildgallerier och bildspel
  • Optimera för sökning
  • Skapa en e-handel

Ja och så mycket, mycket mer. Här är några av de populäraste tilläggen.

Populäraste tillägg till WordPress

Du hittar de mest populära tillägg genom att gå till din WordPress kontrollpanel och sedan klicka på Tillägg>Lägg till nytt>Populära.

Hitta populära tillägg till WordPress

Nu när vi gått igenom grunden om WordPress och vad det är och hur tillägg hjälper dig att få ut det mesta av plattformen, låt oss då prata lite mer om Yoast SEO. Detta tillägg är nämligen superduper kraftigt och om du inte redan använder det så missar du en stor del av fördelarna med WordPress.

Vad är Yoast SEO och vad gör det?

Yoast SEO eller mest känt för bara Yoast är ett tillägg till WordPress som är utformat för att på ett enkelt sätt göra på-sidan SEO för dig som WordPress användare.

Yoast SEO för WordPRess

Deras slogan är ”SEO för alla” och tillägget är verkligen till för allt och alla, oavsett hur väl de känner till SEO.

En av mina favoriter med Yoast SEO är att det gör SEO busenkelt och kräver inte kunskapen till att koda. Tillägget går igenom varje steg och använder sig av lättförståeliga färgkoder för att uppmärksamma var det finns problem eller var allt är perfekt optimerat. Men det fina är att den inte bara berättar var problemen finns, tillägget berättar även för dig hur du åtgärdar problemen.

Här är ett exempel på hur tillägget ser ut i back-end (kontrollpanelen) på din WordPress webbplats.

Exempelsida Yoast SEO för WordPRess

Jag kommer att visa dig hur du laddar ner tillägget och ställer in det lite senare i denna guide. Men jag vill först visa dig hur det ser ut så att du får en uppfattning om hur enkelt det faktiskt är.

Det finns två versioner av Yoast och sedan flertalet tillägg för att utöka grundtillägget. Men i denna guide går vi igenom grundtillägget.

Det finns en gratis version och en som kräver betalning. Även här så räcker det oftast med den versionen som är kostnadsfri, speciellt för mindre webbplatser. Men behöver du senare utöka funktionalitet så är det enkelt att gå från gratisversionen till den betalda. Större och mer tekniska webbplatser kommer att dra nytta av betalversionen.

Båda versioner erbjuder följande:

  • Möjligheten att justera din SEO-titel, URL-slug (permalänk) och metabeskrivning
  • Optimeringstips för SEO-titel, URL-slug och metabeskrivning
  • En förhandsgranskning av hur ditt inlägg kommer att visas i sökresultaten för mobil och Google sökmotor
  • En analys av sökordsanvändning
  • En länkräknare för interna länkar
  • En läsbarhetskontroll

Den betalda versionen av Yoast erbjuder också:

  • Ett omdirigeringsverktyg
  • Länkförslag för interna länkar
  • Förhandsgranskningar av social delning
  • Möjligheten att fokusera på flera nyckelord

SEO kan vara komplicerat och till och med överväldigande om du bara börjar. Du kan vara frestad att hoppa över SEO just nu, men det skulle vara ett stort misstag.

Du kommer att upptäcka att Yoast är enkel att använda, men jag kommer att gå igenom varje steg från början för att du ska känna dig säkrare.

Hur man laddar ner och installerar Yoast på WordPress

Om du redan har installerat Yoast på din webbplats och du bara vill ha tips om hur du ställer in det och använder det, hoppa ner till "Ställa in Yoast."

Om du inte har Yoast på din WordPress webbplats, låt oss komma igång.

Det första steget är att logga in på baksidan av din WordPress webbplats.

Logga in på WordPress

Detta tar dig till din WordPress kontrollpanel. Klicka på "Tillägg" i vänstermenyn.

Tillägg i WordPress

Välj sedan "Lägg till ny" i rullgardinsmenyn, som tar dig till i huvudsak en tilläggsbutik.

Skriv “Yoast SEO” i sökfältet i det övre högra hörnet.

Sök efter Yoast SEO

Klicka på knappen "Installera nu" i tilläggets nedre högra hörn.

Eftersom WordPress är en programvara med öppen källkod bör du alltid vara försiktig när du laddar ner tillägg. Vem som helst kan skapa dem, även om WordPress gör ett ganska bra jobb med att övervaka dem.

Se till att kontrollera recensionerna och leta efter senaste uppdateringar för att säkerställa att alla tillägg du installerar fortfarande stöds av senaste WordPress version.

När du klickar på "Installera nu" hämtar WordPress och installerar tillägget.

WordPress kommer då att begära att du ”aktiverar” tillägget.

När du har slutfört dessa steg är du redo att gå vidare.

Grattis, nu har Yoast SEO installerats på din WordPress webbplats.

Om du går tillbaka till din WordPress instrumentpanel ser du Yoast SEO i vänster sidomeny under "SEO".

Yoast SEO aktiverat

Nästa steg är att ställa in Yoast och lära dig hur du får ut det mesta av ditt nya tillägg.

Starta konfigurationen av Yoast

Låt oss titta på hur du ställer in alla nya inställningar och räknar ut vad de alla betyder.

Klicka först på SEO i sidomenyn. Detta tar dig till din kontrollpanel för Yoast.

Yoast SEO kontrollpanel

Här ser du eventuellt några större SEO problem samt nya aviseringar.

Vi ska börja med konfigurationsguiden, som kommer att gå igenom inställningarna steg för steg.

Klicka på länken Konfigurationsguiden för att öppna den. du hittar den p framsidan av kontrollpanelen av Yoast.

Starta konfigurationsguiden i Yoast SEO

Vi kan betala någon, men vad är det för kul med det?

Låt oss ställa in allt det goda själva.

Webbplatsen jag använder som ett exempel är en exempelblogg som är installerad speciellt för denna guide. Jag vill verkligen visa dig den här processen steg för steg.

Först och främst kommer ”Miljö”. Yoast vill veta vilken typ av webbplats det här är:

Miljö Steg 1 i Yoast konfigurationsguide

Jag ska välja det första alternativet (Alternativ A) eftersom vi ställer in Yoast för en webbplats som är live på internet.

Om du gör detta för din egen webbplats och detta inte är en webbplats som bara används för utveckling, kommer du sannolikt också att välja det första alternativet.

Om du väljer "Alternativ B" kommer Yoast att förhindra att webbplatsen indexeras av sökmotorer, vilket annars kan skapa en mängd olika problem inklusive duplicerat innehåll om din webbplats är en utvecklingswebbplats.

Det är viktigt att notera att om du väljer "Alternativ B" för en levande webbplats kommer din webbplats inte att hittas av sökmotorerna.

Så se till att du väljer rätt.

Nästa är "Webbplatstyp", vilket är ganska enkelt. Eftersom det här är en liten blogg väljer vi "Blogg".

Webbplatstyp Steg 2 i Yoast konfigurationsguide

Därefter frågar Yoast om vi är "Organisation eller person". I det här fallet är webbplatsen för ett företag, så vi väljer det alternativet.

Om du skapar en personlig webbplats, säg för en portfölj eller personlig blogg, välj då ”Person.” Yoast kommer att be dig om ditt namn.

Vi väljer "Organisation" för denna guide.

Organisation eller person Steg 3 i Yoast konfigurationsguide

Om du valde organisation kommer Yoast att be dig lägga till företagsnamnet och ladda upp en bild av företagets logotyp.

Därefter frågar den också om våra sociala webbplatser. Lägg till så många som du har för närvarande.

Sociala Medier Steg 3 i Yoast konfigurationsguide

Yoast frågar sedan om "Synlighet för sökmotorer". Den här är lite mer komplicerad. Återigen frågar Yoast vad den ska visa för sökmotorerna eller vilka sidor som inte ska indexeras.

Synlighet för sökmotorer Steg 4 i Yoast konfigurationsguide

I allmänhet vill du blockera sökmotorerna från saker som media, tacksidor, utskriftsvänliga versioner av sidor och testsidor.

Vi lämnar standardinställningarna. I de flesta fall kommer du också att göra det.

OBS! Om du använder ett tema med fler sid typer kan du se fler alternativ.

Om så är fallet måste du avgöra om du vill att sidorna ska indexeras eller inte.

Nästa är en annan självförklarande inställning. Har du flera författare? Den här webbplatsen har inte det, så vi väljer "Nej".

Flera författare Steg 5 i Yoast konfigurationsguide

Om du planerar att publicera inlägg under ett eller bara en handfull mängd användarnamn, väljer du "Nej". Detta säger till Yoast att inte indexera författarsidor.

Nästa är "Rubrikinställningar".

Det här är vad som kommer att visas i sökresultaten efter din SEO titel. Till exempel:

Sökresultat Google titeltagg

Du vill se till att "Webbplatsens namn" är namnet du visar i sökresultaten.

Titelseparatorn du väljer är inte särskilt viktig. Jag använder normalt standardalternativet, vilket är ett enkelt streck.

Rubrikinställningar Steg 6 i Yoast konfigurationsguide

Därefter kan du välja att registrera dig för Yoasts nyhetsbrev, låta Yoast spåra din användning av tillägget. Men allt detta är frivilligt och har inget med din optimering att göra.

Du har nu avslutat Yoasts inställningskonfigurator.

Detta är dock bara början. Nu är det dags att använda verktyget.

Använda Yoast

De flesta WordPress användare ser Yoast i aktion när de publicerar ett nytt inlägg eller en sida.

Och med god anledning, för Yoast hjälper till med på-sidan SEO ganska mycket, inklusive att hjälpa dig att optimera titlar, meta och nyckeltermer.

Låt oss gå igenom hur tillägget ser ut och utforska alla alternativ.

När du skapar ett nytt inlägg i WordPress, skrolla till botten av inlägget och du ser rutan Yoast, som ser ut så här:

Yoast SEO Inlägg

Låt oss ta en titt på var och en av dessa fyra toppflikarna för att förstå dess funktion och kraft.

Yoast SEO flikar

Den första fliken säger ”SEO”. Detta är en analys av ditt inläggs SEO optimering. Du får ett antal olika möjligheter och val här.

Men det första du måste göra för att aktivera analysen av din SEO är att skriva till ”Fokusnyckelordsfras”. Detta är den fras som Yoast kommer att bedöma din optimering utifrån. Så en fokusnyckelfras skall innehålla det eller de viktigaste sökord för ditt inlägg.

Sedan baserar Yoast optimeringspoängen utifrån hur ditt innehåll och dina länkar förhåller sig till denna nyckelfras.

Längre ner ser du en Google förhandsgranskning för hur Google kommer att presentera ditt inlägg för användare som ser din sida på sökresultatsidan för Google.

Ännu längre ner ser vi också ”SEO-rubrik”, ”Slug” och ”Metabeskrivning”. SEO rubrik är den titel tagg som syns först på Google resultatsida. Här ska du försöka att hålla dig på mellan 50 – 60 tecken och inte längre. Du vill utnyttja denna smart, det är det som syns mest och främst på sökresultatsidorna.

SEO titel Google

Samtidigt skall du få titel taggen till att bli lockande och attraktiv, så attraktiv att du får en användare att klicka sig in till just din sida. Så tänk noga efter hur du utformar din titeltagg och gör den så synlig du kan utan att kompromissa på budskapet. Ett bra exempel på en välformulerad titeltagg är att nämna nyckelordsfrasen en gång i den samt att använda versal på begynnande ord.

Slug (permalänk) är något som Yoast och WordPress hanterar automatiskt och som du oftast inte behöver ändra på. Det är den URL som används i adressgfältet för att komma till ditt inlägg. Detta sker automatiskt genom att titeln på ditt inlägg eller din sida görs om till en URL.

Den gång du kan behöva ändra denna manuellt är om permalänken blir för lång. Då kan du korta ner den manuellt och få den till att bli lättare att komma ihåg och se renare ut.

Metabeskrivningen är de två eller tre raderna under din SEO titel i sökresultaten.

Metabeskrivning Google

Du har cirka 160 tecken för att imponera på dina läsare och få det klicket, så använd dem klokt.

Google har upprepade gånger sagt att metabeskrivning inte är en rankningsfaktor, så det påverkar inte direkt var du dyker upp i sökresultaten.

Det kan dock öka klick och trafik, vilket kan påverka din ranking indirekt.

Några bästa metoder för metabeskrivningar:

  • Var kortfattad. Använd det här utrymmet för att introducera läsaren till vad ditt inlägg handlar om. Ge dem tillräckligt med information för att avgöra om sidan är vad de letar efter.
  • Använd nyckeltermer. Nej, det påverkar inte SEO direkt, men det kommer att vara en bra indikator för läsaren om vad de hittar på ditt inlägg.
  • Var övertygande. Bjud in läsaren, till och med reta dem lite. Inspirera läsarna till att klicka på ditt inlägg och lära sig mer.

Vi har täckt SEO titeln, permalänken och metabeskrivningen.

Den andra fliken säger "Läsbarhet", vilket är ganska självförklarande. Detta visar hur läsbart ditt inlägg är.

Yoast använder enkla "stoppljus" för att visa kvalitén på inlägget. Grönt betyder att det är bra, gul betyder att du kan göra det bättre och rött betyder att du definitivt bör titta efter möjligheter till att göra det bättre.

Detta demoinlägg har 2 röda ljus. Detta beror på att det är en demoblogg som inte har något innehåll. Men i övrigt ser det bra ut.

Yoast analys av inlägg

Varje gång du ser ett rött stoppljus, leta också efter lösningen. Yoast kommer att berätta exakt hur du korrigerar det.

Den röda punkten ovan säger: ”Inte tillräckligt med innehåll: Lägg till lite innehåll för att möjliggöra en bra analys.”

Den är ganska enkel att fixa. Yoast kommer också att meddela dig om du använder passiv röst för ofta, har alltför komplexa meningar, använder för långa stycken eller har alltför långa rubriker.

Nu tittar vi på fliken ”Schema”. Denna är egentligen inget du behöver lägga så stor vikt vid om du inte skriver en nyhetssida eller om ett forskningsprojekt. Schema är det som också kallas för ”Rikt innehåll”. Det är extra information som läggs till på sökresultatsidorna för specifika sektioner av din sida. Exempelvis kan det vara mer ingående information på sökresultatsidan om ett recept eller en recension.

Yoast Schema

Men du kan på denna flik välja ett av de självbeskrivande valen för att nyttja speciella optimeringsmöjligheter om du faller in på något av de val som omnämns för just ditt inlägg.

Med den sista fliken ”Sociala medier” kan du förhandsgranska hur ditt inlägg kommer att se ut på Facebook och Twitter. Detta kan vara särskilt användbart om du använder ett automatiskt inläggsprogram för nya blogginlägg.

I det här avsnittet kan du välja en annan titel, lägga till en annan meta eller till och med ladda upp en annan bild.

Detta är inte ett nödvändigt steg, men det kan vara mycket användbart om du riktar dig mot en specifik publik på Facebook och / eller Twitter. Det är också användbart i testsyfte där du vill testa olika beskrivningar och titlar för att se om du ökar på din CTR.

Slutsats

Jag hoppas att det här inlägget svarar på de flesta frågor du har om att använda Yoast. Som du kan se är det ett oerhört användbart och kraftfullt SEO verktyg för webbplatsägare på alla nivåer.

Jag har använt det själv i flera år och rekommenderar det till alla mina kunder.

Men framför allt, tänk på dina läsare.

Om du gör ett val som är bäst för läsarna är det okej att lämna några av dessa stoppljus gula eller till och med röda.

Om du sätter läsarens behov först kommer du inte att göra fel.

Har du haft framgång med Yoast? Vilka är dina erfarenheter av det?

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.