Vad betyder KPI?

Guiden till SEO 2021

Key Performance Indicator (KPI) Definition

En nyckeltalindikator är ett mätbart värde som visar hur effektivt ett företag når viktiga affärsmål. Organisationer använder KPI på flera nivåer för att utvärdera deras framgång när de når mål. KPI: er på hög nivå kan fokusera på verksamhetens övergripande resultat, medan KPI: er på låg nivå kan fokusera på processer i avdelningar som försäljning, marknadsföring, HR, support och annat.

1. Vad gör en KPI effektiv?

Nu när vi vet att KPI står för nyckeltalsindikator är det bara lika värdefullt som den åtgärd det inspirerar. Alltför ofta antar organisationer blint branschkända KPI: er och undrar sedan varför den KPI inte återspeglar sin egen verksamhet och inte påverkar någon positiv förändring. En av de viktigaste men ofta förbisedda aspekterna av KPI är att de är en form av kommunikation. Som sådan följer de samma regler och bästa praxis som alla andra former av kommunikation. Kortfattad, tydlig och relevant information är mycket mer sannolikt att absorberas och ageras på.

När det gäller att utveckla en strategi för att formulera nyckeltal bör ditt team börja med grunderna och förstå vad dina organisationsmål är, hur du planerar att uppnå dem och vem som kan agera på denna information. Detta bör vara en iterativ process som involverar feedback från analytiker, avdelningschefer och andra ansvariga. När detta faktauppdrag utvecklas kommer du att få en bättre förståelse för vilka affärsprocesser som måste mätas med en KPI-instrumentpanel och med vilka informationen ska delas.

2. Hur man definierar en KPI

Det kan vara svårt att definiera viktiga resultatindikatorer. Det operativa ordet i KPI är "nyckel" eftersom varje KPI ska relateras till ett specifikt affärsresultat med ett resultatmått. KPI: er förväxlas ofta med affärsmätvärden. Även om de ofta används i samma anda, måste KPI definieras enligt kritiska eller centrala affärsmål. Följ dessa steg när du definierar en KPI:

  • Vad är ditt önskade resultat?
  • Varför har detta resultat en betydelse?
  • Hur ska du mäta framsteg?
  • Hur kan du påverka resultatet?
  • Vem är ansvarig för affärsresultatet?
  • Hur vet du att du har uppnått ditt resultat?
  • Hur ofta kommer du att granska framstegen mot resultatet?

Låt oss säga att ditt mål är att öka försäljningsintäkterna i år. Du kommer att kalla detta din försäljningstillväxt KPI. Så här kan du definiera KPI:

  • Att öka försäljningsintäkterna med 20% i år
  • Genom att uppnå detta mål kan verksamheten bli lönsam
  • Framstegen kommer att mätas som en ökning av intäkterna mätt i använda kronor
  • Genom att anställa ytterligare säljare genom att främja befintliga kunder att köpa mer produkter
  • Försäljningschefen ansvarar för detta mått
  • Intäkterna kommer att ha ökat med 20% i år
  • Kommer att granskas varje månad

3. Vad är en SMART KPI?

Ett sätt att utvärdera relevansen av en prestationsindikator är att använda SMART-kriterierna. Bokstäverna tas vanligtvis för att vara Specifika, Mätbara, Uppnåbara, Relevanta, Tidsbundna. SMART kommer från engelskan och har betydelsen (Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time-bound) Med andra ord:

  • Är ditt mål Specifikt?
  • Kan du Mäta framsteg mot det målet?
  • Är målet realistiskt Uppnåbart?
  • Hur Relevant är målet för din organisation?
  • Vad är Tidsramen för att uppnå detta mål?

4. Att vara ännu SMARTARE om dina nyckeltal

SMART-kriterierna kan också utökas till att vara SMARTARE med tillägg av utvärdering och omvärdering. Dessa två steg är oerhört viktiga, eftersom de säkerställer att du kontinuerligt bedömer dina nyckeltal och deras relevans för ditt företag. Om du till exempel har överskridit ditt intäktsmål för innevarande år bör du avgöra om det beror på att du har satt ditt mål för lågt eller om det kan hänföras till någon annan faktor.

5. Hur man skriver och utvecklar nyckeltal

När du skriver eller utvecklar en KPI måste du överväga hur den KPI relaterar till ett specifikt affärsresultat eller mål. KPI: er måste anpassas till din affärssituation och bör utvecklas för att hjälpa dig att uppnå dina mål. Följ dessa steg när du skriver en KPI:

Skriv ett tydligt mål för din KPI

Att skriva ett tydligt mål för din KPI är en av de viktigaste - om inte DEN viktigaste - delen av att utveckla KPI.

En KPI måste vara nära kopplad till ett viktigt affärsmål. Inte bara ett affärsmål eller något som någon i din organisation kan råka tro är viktigt. Det måste vara en integrerad del av organisationens framgång.

Annars siktar du på ett mål som inte tar itu med ett affärsresultat. Det betyder att du i bästa fall arbetar mot ett mål som inte har någon inverkan på din organisation. I värsta fall kommer det att leda till att ditt företag slösar bort tid, pengar och andra resurser som bäst skulle ha riktats någon annanstans.

Nyckelupptagningen är detta: KPI: er måste vara mer än bara godtyckliga siffror. De måste uttrycka något strategiskt om vad din organisation försöker göra. Du kan (eller borde kunna) lära dig mycket om ett företags affärsmodell bara genom att titta på deras KPI.

Utan att skriva ett tydligt mål kommer allt detta att gå förlorat.

Dela din KPI med intressenter

Din KPI är värdelös om den inte kommuniceras ordentligt. Hur ska dina anställda - de personer som har till uppgift att genomföra din vision för organisationen - följa upp dina mål om de inte vet vad de är? Eller kanske värre: Att inte dela din KPI riskerar att främja och frustrera dina anställda och andra intressenter som inte kan se i vilken riktning din organisation är på väg.

Men att dela dina nyckeltal med dina intressenter är en sak (även om det här är något som alltför många organisationer misslyckas med att göra). Mer än så behöver de kommuniceras direkt.

KPI: er behöver sammanhang för att vara effektiva. Detta kan bara åstadkommas om du inte bara förklarar vad du mäter utan varför du mäter det. Annars är det bara siffror på en skärm som inte har någon betydelse för dig eller dina anställda.

Förklara för dina anställda varför du mäter vad du mäter. Svara på frågor om varför du har bestämt dig för en KPI framför en annan. Och viktigast av allt? Lyssna. KPI är inte ofelbara. De kommer inte heller nödvändigtvis vara uppenbara för alla inblandade. Att lyssna på dina anställda hjälper dig att identifiera var din organisations underliggande mål inte kommuniceras ordentligt

Anta att du får många frågor om varför vinst inte är en KPI för ditt företag. Det är en rimlig tro för dina anställda att ha. Att tjäna pengar är trots allt en viktig del av vad alla företag gör. Men kanske är intäkterna inte allt för din organisation vid en given tidpunkt. Kanske vill du göra stora investeringar i forskning och utveckling eller är på en stor förvärvsrunda. Att få många frågor som detta är ett tecken på att du behöver göra ett bättre jobb med att kommunicera dina KPI och de strategiska målen bakom dem.

Och vem vet: Dina anställda kan till och med ge dig några idéer om hur du kan förbättra dina nyckeltal.

Granska KPI varje vecka eller månad

Att granska dina KPI: er är viktigt för deras underhåll och utveckling. Uppenbarligen är det viktigt att spåra dina framsteg mot KPI (vad skulle det annars vara för poäng att ställa in det i första hand?) Men lika viktigt är att spåra dina framsteg så att du kan bedöma hur framgångsrik du var med att utveckla KPI i första hand.

Inte alla KPI är framgångsrika. Vissa har mål som inte kan nås (mer om det nedan). Vissa misslyckas med att spåra det underliggande affärsmålet de skulle uppnå. Endast genom att granska regelbundet kan du bestämma om det är dags att ändra dina nyckeltal.

Se till att din KPI är genomförbar

Att göra dina KPI: er användbara är en femstegsprocess:

  1. Granska affärsmål
  2. Analysera din nuvarande prestanda
  3. Ställ in KPI-mål på kort och lång sikt
  4. Granska mål med ditt team
  5. Granska framstegen och justera därefter

Det mesta av detta har vi redan gått igenom, men det är värt att fokusera på behovet av att utveckla mål för både kort och lång sikt. När du har satt ett mål med en tidslinje som är längre in i framtiden (säg de närmaste kvartalen eller ditt räkenskapsår) kan du sedan arbeta bakåt och identifiera de milstolpar du behöver nå på vägen dit.

Låt oss säga att du till exempel vill registrera 1500 nyhetsbrevprenumeranter under årets första kvartal. Du vill ställa in mål per månad, två gånger i veckan eller till och med varje vecka för att komma dit. På det sättet kommer du kontinuerligt att kunna omvärdera och ändra kurs efter behov på din väg att uppnå det långsiktiga målet.

Du kan dela upp målen lika efter varje månad. I det här fallet skulle det vara 500 prenumerationer i januari, 500 i februari och 500 i mars. Men du kanske vill bli mer specifik. Det finns fler dagar i januari och mars än februari, så kanske du vill sätta ett mål på 600 för dessa månader. Eller kanske får du vanligtvis mer webbplatstrafik i februari (kanske ditt företag har en närvaro på en större mässa) så du bestämmer dig för att sätta ett mål på 800 under den månaden.

Oavsett vad det är, se till att du bryter upp dina KPI-mål för att ställa in kortsiktiga mål.

Utveckla din KPI så att den passar företagets förändrade behov

KPI: er som aldrig uppdateras kan snabbt bli föråldrade.

Låt oss till exempel säga att din organisation nyligen startade en ny produktlinje eller expanderade utomlands. Om du inte uppdaterar dina KPI kommer ditt team att fortsätta att jaga mål som inte nödvändigtvis fångar förändringen i taktisk eller strategisk riktning.

Du kanske tror, baserat på dina resultat, att du fortsätter att prestera på hög nivå. I verkligheten kan du dock spåra KPI: er som inte kan fånga den inverkan dina ansträngningar har på underliggande strategiska mål.

Genom att granska dina nyckeltal varje månad (eller helst varje vecka) får du chansen att finjustera - eller ändra kurs helt.

Du kan till och med hitta nya och möjligen effektivare sätt att komma till samma destination.

Kontrollera så att KPI kan uppnås

Att sätta uppnåbara mål för ditt team är viktigt. Ett för högt mål riskerar att ditt team ger upp redan innan de börjar. Sätt ett för lågt mål så undrar du snabbt vad du ska göra med dig själv när du har uppnått dina årliga mål två månader in i kalenderåret.

En analys av din nuvarande prestanda är viktig. Utan detta får du blint söka efter siffror som inte har någon rot i verkligheten. Din nuvarande prestanda är också en bra utgångspunkt för att bestämma vilka områden du behöver förbättra.

Börja rota i de data du redan har samlat in för att ställa in en baslinje för vad du har uppnått tidigare. Verktyg som Google Analytics är bra för detta, men det är också mer traditionella redovisningsverktyg som spårar intäkter och bruttomarginal.

Uppdatera dina KPI-mål efter behov

KPI: er är inte statiska. De behöver alltid utvecklas, uppdateras och förändras efter behov. Om du ställer in och glömmer dina KPI: er riskerar du att jaga mål som inte längre är relevanta för ditt företag.

Gör det till en vana att regelbundet granska, inte bara för att se hur du presterar mot dina KPI: er, utan vilka KPI: er som måste ändras eller skrotas helt.

För någon som aldrig har utvecklat en KPI tidigare kan allt detta låta utmattande.

Men här är de goda nyheterna: När du har gått igenom denna process några gånger blir det mycket lättare att använda den igen i framtiden.

För samman allt

KPI är i allmänhet ett viktigt verktyg för att mäta ditt företags framgång och göra de justeringar som krävs för att göra det framgångsrikt.

Nyttan av enskilda KPI: er har dock sina gränser.

Den viktigaste delen av varje KPI är dess verktyg. När det har överlevt dess användbarhet bör du inte tveka att kasta det och komma igång med nya som bättre anpassar sig till dina underliggande affärsmål.

Använda KPI: er som en del av dina ramar för prestationshantering

De vanligaste elementen mellan de flesta ramar för prestationshantering är att sätta mål, mäta prestanda och hantera alla relaterade aktiviteter.

En prestationsindikator eller nyckelprestationsindikator är bara en typ av prestandamätning. Det finns många ramar för prestationshantering som båda är lika men ändå olika. Var och en av dessa ramar tar fram element som kan läggas ihop för att hjälpa till med framgång bakom data. Låt oss gräva lite djupare i detta.

Steg 1: Justera affärsstrategi

Ett populärt tema i nystartade företag idag är Ett Värde Som Betyder (EVSB). Nyckeln till detta enkla, men ändå extremt kraftfulla verktyg är att du måste ha en grundlig förståelse för din affärsmodell för att kunna finslipa mätvärdena och anpassa hela organisationen.

Många kommer att hävda att försäljning är det viktigaste måttet när det gäller att mäta ett företags framgång. Utmaningen med detta mått är det uppmätta resultatet.

Fråga dig själv: Vad är det mätvärde som kan hjälpa till att öka försäljningen?

Ett svar på denna fråga kan vara att spåra antalet kunder som har integrerat din produkt med 3 andra applikationer. Denna åtgärd skulle vara en indikation på engagemangsnivå, och deras sannolikhet för avvisning skulle sannolikt minskas.

Anledningen är att när kunderna har låsts in, slåss de mindre, vilket skapar rätt enhetsekonomi för företaget att växa. Så i det här fallet istället för att titta på försäljningssiffror skulle vi bara räkna en kund om, och bara om de anslöt sig till 3 applikationer.

Detta är bara ett exempel och betyder inte att det bara finns ett mått du bör bry dig om! Denna ram hjälper till att hålla alla fokuserade på den enda sak de borde bry sig mest om.

Steg 2: Täck alla dina grundperspektiv

Med affärer kommer avvägningar.

Du har antagligen hört talesättet "Du kan vara billig, bra eller snabb. Men du kan bara välja två".

Låt oss börja med ett klassiskt ramverk som hjälper till att navigera i dessa avvägningar. Balanserade perspektiv hjälper dig att bryta ner de viktigaste områdena i ditt företag (perspektiv) där aktiviteter måste övervakas.

De fyra perspektiv som behöver vara i balans är:

  1. Ekonomiska perspektiv
  2. Kundperspektiv
  3. Internt affärsprocessperspektiv
  4. Lärande och tillväxtperspektiv

Dessa fyra viktiga grundperspektiv i ditt företag är sammanflätade och alla måste anpassas. När en påverkas, påverkas den på en annan, med andra ord kommer det att bli en avvägning.

Steg 3: Att genomföra balanserad strategi (BS) med mål och nyckelresultat (MN)

Balanserad strategi (BS) föreslår att du för varje perspektiv utvecklar mål, mäter (KPI) för varje perspektiv, tar initiativ (åtgärder). Ett nyare ramverk som blir populärt är mål och nyckelresultat (MN). Det används för att definiera och spåra mål och deras resultat, populärt av dess användning på Google. Många skulle hävda att detta ramverk ligger mellan en KPI-strategi och balanserad strategimetod.

MN används som ett prestationsverktyg som sätter, kommunicerar och övervakar mål i en organisation så att alla anställda är fokuserade i samma riktning. Systemet uppmuntrar medarbetarnas framgång genom tydliga arbetsmål och önskade nyckelresultat. Skönheten i systemet är att det ger en enkel, praktisk och rak ram för att definiera, spåra och mäta mål, både som något att sträva efter och som något som kan mätas.

Steg 4: Övervakning med en KPI-instrumentpanel

En KPI-instrumentpanel ger dig en överblick över ditt företags resultat i realtid så att du kan få en bättre bild av hur hela organisationen presterar.

Vanliga termer som finns i dessa ramar som är värda att förstå inkluderar:

Nyckelrisk indikator (NRI): ett mått som används i ledningen för att ange hur riskabel en aktivitet är. Viktiga riskindikatorer är mätvärden som övervakas av organisationer för att ge en tidig varning om ökad riskexponering i olika delar av verksamheten.

Kritisk framgångsfaktor (KFF): är en ledningsbeteckning för ett element som är nödvändigt för att en organisation ska uppnå sitt mål. Kritiska framgångsfaktorer bör inte förväxlas med framgångskriterier. Framgångskriterier används oftast i projektledning för att avgöra om projektet var en framgång eller inte. Framgångskriterier definieras med målen och kan kvantifieras med hjälp av KPI.

Prestandamätvärden: mäta en organisations beteende, aktiviteter och prestanda på individnivå och inte organisationsnivå. Till exempel kan en person som arbetar i ett callcenter ha prestandamätvärden som antal besvarade samtal, genomsnittlig väntetid, antal lyckade samtal som behandlats och genomsnittlig samtalslängd.

Att skapa bra KPI för din organisation är en iterativ process.

10 kriterier att tänka på när man utformar viktiga prestandamått

Tänk på den här listan över kriterier när du bygger dina viktigaste mätningssystem för affärsresultat:

  1. Baseras på kvantiteter som kan påverkas eller kontrolleras av användaren ensam eller i samarbete med andra
  2. Var objektiv och inte baserad på åsikt
  3. Var härledd från strategi och fokusera på förbättringar
  4. Var tydligt definierad och enkel att förstå
  5. Var relevant med ett uttryckligt syfte
  6. Var konsekvent (genom att de behåller sin betydelse med tiden)
  7. Var specifik och relatera till specifika mål
  8. Var exakt - var exakt med vad som mäts
  9. Ge snabb och korrekt feedback
  10. Spegla "affärsprocessen" - dvs både leverantör och kund bör vara delaktiga i definitionen av åtgärden

Låt oss använda Tesla som ett exempel

Steg 1: Teslas Ett Värde Som Betyder är antalet nya bilar som levereras per kvartal. Detta är ett hett ämne för investerare att mäta deras framgång.

Steg 2: För att bygga så många bilar som möjligt, samtidigt som kvaliteten fortfarande upprätthålls, måste Tesla balansera sina kärntillgångar från sitt balanskort.

Ekonomiskt: De kan fatta beslutet att leverans av bilar är viktigare än vinst i bilar.

Kunder: Kunder har skickat sina beställningar och väntar på leverans, ju längre tid det tar desto mindre glada och mer troligt att de kommer att avbryta. Att hålla kunderna nöjda är extremt viktigt.

Steg 3: Nu när vi har satt upp några mål med KPI: er måste vi ställa in viktiga resultat

En KFF för kunder som är ett standardmått i försörjningskedjor kan vara: Leveransprestanda (LP) är satt till 90% mätt som uppfyllandet av ett kundlöfte för leveransdatum.

Steg 4: Använd en KPI-instrumentpanel för att övervaka viktiga resultat

Instrumentpaneler ger ofta en överblick över KPI: er som är relevanta för ett visst mål eller en affärsprocess.

7. Tre sätt KPI kan hjälpa till att bygga ett bättre team

Det finns en frestelse i näringslivet att anta att nyckeltal (KPI) är den enda organisationens ledare: VD, styrelseledamöter fattar viktiga strategiska beslut kring.

Verkligheten kunde inte vara längre ifrån sanningen.

KPI: er, de viktigaste måtten som definierar strategisk framgång och fungerar som en måttstock för områden som kan behöva förbättras, är ett viktigt verktyg för att utveckla ditt team och uppnå högkvalitativa organisationsomfattande resultat.

De kan till och med erbjuda en innovativ lösning på det otrevliga problemet med anställdas engagemang.

Problemet med anställdas engagemang

Medarbetarengagemang är något som många organisationer kämpar med. Bara 15 procent av arbetarna i Sverige definierar sig själva som "involverade i, entusiastiska och engagerade i sitt jobb och sin arbetsplats" på jobbet, enligt Gallup.

1) Låsa upp kraften i anställdas engagemang

Medarbetarengagemang är ett av de mest svårfångade - och missförstådda - begreppen i näringslivet idag.

Många chefer kämpar för att klara sig i en värld där medarbetarnas förväntningar verkar öka för varje dag. Arbetstagare är mer rörliga än någonsin tidigare och flyttar mellan jobb i en takt som skulle ha verkat omöjlig för bara decennier sedan.

Catering luncher eller ett pingisbord i pausrummet kan vara tillräckligt för att åtgärda det på vissa arbetsplatser, men det här är i bästa fall tillfälliga korrigeringar.

Så hur kan då chefer blåsa liv i en frikopplad arbetskraft?

Det finns naturligtvis ingen lösning. Men ett område som bör vara ett större fokus är att informera anställda om och få dem att delta i utvecklingen av din organisations syfte.

Ansluta anställda till din organisations syfte

Det finns en historia (som kanske eller inte är sann) som ofta gör nämns på blogginlägg om anställdas engagemang. Det avser ett besök som John F. Kennedy gjorde hos NASA under 1960-talet. Presidenten närmade sig en man som arbetade på anläggningen för att fråga vad han arbetade med för att försörja sig.

"Herr. President, "svarade vaktmästaren," Jag hjälper till att sätta en man på månen."

Detta svar hålls ofta som toppen av anställdas engagemang. Vilken företagsägare, chef eller direktör vill inte att var och en av deras anställda ska känna denna nivå av anslutning till organisationens syfte?

En del av detta kommer naturligtvis med att definiera din organisations uppdrag. "Tjäna pengar" räcker inte. Om du vill ha en anställd som är riktigt engagerad måste du hitta den unika kvaliteten som ska göra att dina anställda vill gå upp ur sängen på morgonen. (Och nej, "att få ett lönekuvert" kommer inte att hjälpa till).

När du väl har bestämt dig för det måste du hitta ett sätt att visa dina anställda hur de ansluter till det.

Det är där KPI: er kommer in.

Fråga någon anställd varför de inte känner sig engagerade på jobbet och du kommer förmodligen att få lite variation på svaren men med samma innebörd.

  • De känner sig bortkopplade från organisationens större syfte.
  • De ser inte någon inverkan med deras dagliga ansträngningar - de aktiviteter som upptar mest av deras tid – har inverkan på större organisatoriska mål.
  • De förstår inte organisationens strategiska inriktning.

Dessa är på vissa sätt distinkta problem. Men på andra sätt härrör de alla från samma fråga: Dålig kommunikation, om strategi, mellan ledning och anställda på lägre nivå.

KPI hjälper till att lösa detta problem.

KPI är i sin natur strategiska. Eftersom de skiljer sig från mätvärden hjälper de företag att verkligen fokusera på det som är viktigt. Inte allt kan vara en KPI. KPI: er tvingar dig att fokusera på de mått som verkligen understryker organisationens slutmål.

KPI: er tvingar en organisation inte bara att mäta hur deras strategi fungerar, utan att bestämma vad deras strategi är i första hand. De visar medarbetarna mycket om vad som faktiskt är viktigt för ledningen i första hand.

Till exempel: Vinst för en välgörenhetsorganisation skulle sannolikt inte kvalificera sig som en KPI. Varför? Eftersom en välgörenhetsorganisation är en välgörenhetsorganisation - finns den för att uppnå någon form av större påverkan utöver att bara göra en snabb lösning. En sådan organisation skulle vara mycket mer intresserad av det belopp de investerar i vetenskaplig forskning, kanske eller kanske antalet lagar de kunde ändra.

Skulle det inte vara trevligt om dina anställda kunde se de slutmål som de arbetar mot?

2) KPI: s roll i anställdas engagemang

Här är de tre huvudsakliga sätten att använda vissa KPI: er som kan hjälpa din organisation att bygga ett bättre team.

De får alla att arbeta mot samma mål

Ett problem med vilket teambyggare ständigt kämpar är att föra samman de olika elementen i en organisation för att fokusera på viktiga mål. Försäljningsenheten är orolig för detaljerna i att dra in nya kunder och konvertera dem till kunder. Ditt produktutvecklingsteam fokuserar på den senaste tekniken och försöker få den på marknaden. Din personalstyrka arbetar med att fylla eventuella öppningar och hålla din arbetsplats engagerad.

Att anta några nyckeltal kan hjälpa till att sammanföra allt.

Genom att fokusera på de viktigaste mätvärdena som verkligen understryker affärsframgången kommer du att kunna visa dina anställda vilken roll deras arbete spelar utöver vad de gör för deras specifika avdelningar.

De hjälper till att koppla anställdas arbete till organisationsomfattande mål

KPI: er är ett utmärkt sätt att kommunicera strategi till dina anställda. De hjälper till att vada genom den ibland röriga, kryptiska och tvetydiga taktikvärlden och koppla dem till organisationens slutmål.

Många av oss har upplevt detta. Vi blir så fångade av våra egna små arbetsbubblor och försöker så hårt som möjligt för att se till att vi håller oss över våra egna specifika uppgifter, att vi ofta inte förstår varför vi gör det.

Är det konstigt att frustration och slutligen engagemanget avtar?

KPI hjälper till att skära igenom denna röra. De tar ett steg tillbaka från den kaotiska taktikvärlden för att identifiera de slutmål som alla arbetar mot.

Nå viktiga mål effektivare

Microhantering skapar många problem för anställdas moral. Men en av de värsta är den broms som den sätter på anställdas kreativitet.

Anta att du är en chef som ansvarar för lanseringen av en ny stor produkt. Att du vill göra produktlanseringen till en framgång bör vara självklart. Men det är en stor skillnad mellan att berätta för ditt team om försäljningssiffrorna du vill uppnå och att dyka direkt in i det smutsiga av hur du vill att webbplatsen ska se ut, vilka marknadsföringskanaler du vill använda och även när du ska skicka ut på sociala medier.

Vissa chefer kanske tror att de bara gör sitt jobb eller till och med hjälper till med anställda genom att ge sina "förslag". I själva verket är det de gör, att kväva arbetskraftens kreativitet och troligtvis frustrera dem utan någon ände.

Ingen förväntar sig att chefer ska hålla sig helt ifrån vad deras anställda gör. Men gränsen mellan att sätta ett slutmål och att berätta för dina anställda hur man kommer dit är hårfin.

Fördelen med att ställa in KPI: er är att de låter dig ställa en förväntan på vad du vill åstadkomma, samtidigt som du lämnar detaljerna upp till ditt teams kreativitet och uppfinningsrikedom.

3) Hur beslut om nyckeltal kan ta ditt anställdas engagemang till nästa nivå

Det startar en debatt om strategisk inriktning: Du skulle bli förvånad över hur få organisationer som faktiskt formulerar sin strategiska inriktning på ett tydligt, kodifierat sätt. Istället lämnas anställda - inklusive några ganska höga chefer - att läsa mellan raderna för att urskilja sin organisations strategi. Tjäna pengar? Sälja applikationer? "Göra skillnad"? Att etablera nyckeltal hjälper till att starta en diskussion om strategi. Det tvingar dig (och dina anställda) att ställa frågan: "OK, vad är det vi faktiskt försöker göra här?"

Det hjälper till att fastställa hur KPI: er ansluter sig till strategiska mål: Att sätta upp en massa KPI: er för dina anställda och säga "här, uppnå dessa" är inte tillräckligt. Utan sammanhang är KPI bara ett meningslöst virvlande av siffror. Genom att delta i en övning som den här kommer medarbetarna inte bara veta vad KPI är, utan även se hur de ansluter sig till en organisations slutmål.

Det engagerar anställda direkt: Människor gillar att lyssnas på! Om inget annat, att ta dig tid för att höra om vad dina anställda har att säga kommer att ha innestående fördelar för engagemang.

8. Är KPI fortfarande relevant?

KPI har ofta en negativ konnotation associerad med sig. Tyvärr börjar många företagsanvändare se KPI-övervakning som en föråldrad praxis. Detta beror på att KPI: er blir offer för det mest mänskliga av alla problem: brist på kommunikation.

Sanningen är att KPI är bara så värdefulla som du gör dem. Viktiga resultatindikatorer kräver tid, ansträngning och anställdas engagemang för att leva upp till sina höga förväntningar.

Så varför är resultatindikatorer så viktiga?

Att ställa in viktiga resultatindikatorer för en organisation sker vanligtvis under den strategiska planeringsfasen, oavsett om du gör det årligen, kvartalsvis eller ännu oftare, är målet att se till att hela organisationen är anpassad till samma mål. Föreställ dig en stor roddbåt med tio personer, om 3 personer tror att båten är på väg åt vänster, 5 personer tror att båten ska vara på väg åt höger och 2 personer tror att båten ska vända. Vad händer med båten?

Båten börjar snurra. Det är därför skillnaden mellan att en båt går framåt i samförstånd mot att inte komma någonstans.

De vanligaste frågorna vi får om KPI: er

KPI står för key performance indicator på svenska nyckelprestationsindikator.

En KPI är ett mätbart värde som visar hur effektivt ett företag når viktiga affärsmål.

KPI används av individer och organisationer för att utvärdera deras framgång när de når kritiska mål. KPI: er på hög nivå kan fokusera på företagets övergripande resultat, medan KPI: er på låg nivå kan fokusera på processer inom avdelningar.

Vi rekommenderar SMARTER-metoden. SMARTER står för Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time-bound, Evaluate and Reevaluate.

När du skapar en första lista över värden som bäst visar framsteg mot viktiga affärsmål, ställ dig själv och / eller ditt team följande frågor om dem:

  • Är ditt mål specifikt?
  • Kan du mäta framsteg mot det målet?
  • Är målet realistiskt uppnåbart?
  • Hur relevant är målet för din organisation?
  • Vad är tidsramen för att uppnå detta mål?
  • Hur och när kommer du att utvärdera kortsiktiga framsteg?
  • Hur och när kommer du att omvärdera långsiktiga framsteg

Det korta svaret: vem som helst. KPI används av individer, till exempel för att sträva efter hälsorelaterade mål, och de används av organisationer för att sträva efter affärsmål.

Inom företag finns det typiska KPI: er för avdelningar (som de för marknadsföring, försäljning och kundsupport, för att nämna några). Dessa nyckeltal fastställs ofta av avdelningsledarna och avdelningscheferna säkerställer sedan att teamet är anpassat och arbetar därefter.

Sedan finns det de övergripande KPI: erna, som vanligtvis fastställs av organisationens VD och ledningsgrupp. KPI: erna för avdelningarna bör skapas på ett sådant sätt att deras målresultat får det att gå framåt för de övergripande KPI: erna.

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.