Varför är SEO så dyrt?

Om du är ute efter sökmotoroptimeringstjänster (SEO) kan du bli förvånad över offerten du får. Tusentals kronor i månaden (eller mer) för att få din webbplats att rankas högre i Googles sökresultat?

Det kan verka överdrivet, men det finns några viktiga skäl till att SEO är så dyrt. När du väl har lärt dig dem förstår du exakt vad det är du betalar för.

Billig SEO kontra dyr SEO

Låt oss först erkänna att det finns billiga SEO byråer - men med ett varningens finger. När SEO byråer erbjuder otroligt låga priser är det förmodligen av en anledning. De kan hyra ut arbetet på någon annan som inte ens kan modersmålet, vilket minskar det färdiga arbetets potential och värde. De kan engagera sig i länkprogram som är avsedda för snabba men ohållbara resultat. Eller så har de kanske inte mycket erfarenhet eller resurser för att stödja sitt arbete. De har med andra ord låg kvalitet.

När SEO är dyrt beror det vanligtvis på den tid och ansträngning som krävs för att uppnå ett arbete av hög kvalitet. Men att säga att SEO är dyrt är i många fall snedvriden benämning. Vi skulle vilja kalla den kostnadseffektiv istället för dyr. Då SEO som är "dyr" snarare ger bättre avkastinng och där du verkligen är säker på att du får ut all kraft från den SEO anträngning du betalar för.

Tid och ansträngning

Vad menar vi med det?

SEO involverar många separata komponenter, inklusive:

  • Sökords forskning
  • Platsanalys
  • Optimering på sidan och teknisk SEO
  • Skapa innehåll till sidan
  • Innehåll utanför webbplatsen och uppbyggnad av länkar
  • Mätning och analys

Vissa av dessa steg tar bara några timmar och representerar en engångsansträngning för att förbättra din webbplats, men de flesta av dessa ansträngningar kräver kontinuerligt, tidskrävande arbete.

Ta till exempel innehåll på sidan. För att ett blogginlägg ska vara effektivt för SEO måste det vara tillräckligt detaljerat (minst 1000 ord, om inte flera tusen). Det bör vara väl undersökt och ge originella tankar. Det måste struktureras och formateras effektivt, med massor av interna och externa länkar, och det bör innehålla precis rätt mängd relevanta sökord och fraser. Även för en erfaren författare kan det ta timmar av arbete per inlägg, och om du lägger ut flera inlägg per månad (eller per vecka för en mer intensiv kampanj) kan det snabbt öka. Bra innehållsskapare kräver ett förståeligt högt timpris - och du måste också räkna in tiden för arbetet med att redigera, publicera och distribuera det inlägget.

Länkbyggnad med innehåll utanför webbplatsen är ännu mer tidskrävande. Det bästa sättet att skapa länkar (som är praktiskt taget nödvändiga för att rankas i sökmotorerna) är med hjälp av högkvalitativa, publikcentrerade externa gästinlägg. Du behöver inte bara överväga den tid och ansträngning som krävs för att utveckla innehållet som är nödvändigt för gästinläggen, du måste också överväga de ansträngningar som krävs för att initiera och upprätthålla relationer med toppförlag. Vissa relationer för en SEO byrå med toppförlag har tagit år för att blomstra.

Om du vill dra nytta av en SEO kampanj är dina val antingen att arbeta med en specialbyrå och betala de höga priserna, eller försöka göra allt själv. Och om du gör allt själv, kommer det att ta dig år att fullfölja - och oräkneliga (sannolikt ineffektiva) timmar för att hålla din strategi igång.

Inbyggda förluster

SEO kampanjer är knepiga. Om du går din egen väg kommer du sannolikt att upptäcka dussintals taktiker som inte fungerar (eller aktivt arbetar mot dig) innan du bestämmer dig för rätt kombination. Detta kan kosta dig massor av tid och pengar.

Däremot, om du arbetar med en SEO byrå, kommer de att göra allt för att se till att du får tillbaka din investering. Om ett gästinlägg avvisas av en utgivare (som är vanligt för kräsna förlag med hög auktoritet) ersätter de det. Om du inte ser resultat i linje med förväntningarna bygger de extra länkar eller förbättrar din optimering på sidan för att kompensera för det. Dessa är en form av förväntade förluster, och de är vanligtvis "inbyggda" i en prissättning för SEO.

Det föränderliga landskapet

Det är lite av en kliché att säga att SEO är både en konst och en vetenskap, men det är det. Det finns ingen enkel matematisk formel som du kan använda på varje webbplats och få den att rankas högre; om det fanns, skulle alla lära sig och använda det. Du kan inte lära dig SEO på samma sätt som du lär dig att byta däck, för varje webbplats är annorlunda och landskapet förändras alltid.

En sann SEO expert förstår branschens flyktiga och olika natur. Varje klient behöver en annan kombination av taktik och lite försök och fel för att räkna ut saker. Och om Google kommer ut med en större algoritmförändring mitt i en kampanj, måste de reagera snabbt och lämpligt för att tillgodose den.

Återigen ökar dessa behov tids- och kompetenskraven för SEO byråer. Endast erfarna SEO strateger kan hantera kampanjer framgångsrikt, och den erfarenheten och expertisen kommer med en prislapp. Dessutom behöver du massor av justeringar innan du får resultat; allt är inbyggt i priset.

ROI och kortsiktig bias

Vi måste också överväga avkastningen på investering (sökmotoroptimeringen) och hur det snedvrider vår vision om vad som räknas som ”rimliga” SEO-priser.

SEO är en långsiktig strategi vars avkastning ökar märkbart över tiden. Nästan alla tillgångar du skapar för SEO, inklusive bloggar, ändringar på sidan och länkar, är permanenta och kommer att fortsätta att returnera värde till dig på obestämd tid. Om du bara betalar för en månad med SEO tjänster, 7 000 kronor, får du infrastruktur och tillgångar som kan fortsätta att belöna dig under hela ditt företags livslängd.

När ditt rykte byggs upp får du dessutom tillgång till större och bättre vinster. Till exempel är blogginlägg med effektiva uppmaningar (CTA) 10 gånger effektivare när du genererar tio gånger så mycket trafik. Om du betalar 3 000 kronor för ett inlägg och det ger 1 konvertering som ger dig 3 000 kronor, går det knappt jämnt upp. Med tio omvandlingar får du 30 000 kronor netto - även om blogginlägget fortfarande kostar 3 000 kronor.

Det verkliga värdet av SEO ligger i dess långsiktiga potential, så initialt verkar SEO priserna onaturligt höga. Din avkastning under de första två eller tre månaderna av din strategi kan lämna dig i förlust; men om du håller fast vid det och fortsätter att växa, kommer de månatliga utgifterna att återföra sitt värde flera gånger om.

Ytterligare faktorer att tänka på

Det finns andra variabler som också kan påverka dina kostnader:

  • Konkurrens – SEO byråer tenderar att prissätta sina tjänster baserat på kund mål. Om du försöker tävla på nationell nivå för sökord med stora volymer behöver du mycket mer tjänster och mer ansträngning än en liknande kund som försöker rikta in långa sökord på lokal nivå. Det är inget fel med att vara konkurrenskraftig, men om du vill hänga med de nationellt dominerande konkurrenterna måste du göra mer för att lyckas.
  • Börja från grunden - Du kan också behöva mer ansträngning om du startar en SEO kampanj från grunden. Månadspriset för ett företag med en etablerad webbplats kommer att vara annorlunda än ett för ett som fortfarande behöver bygga ut sitt kärninnehåll eller ett som inte har kodats eller optimerats effektivt. Detta innebär en oproportionerlig kostnad till en början av en kampanj där din avkastning blir lägst. Det är en olycklig verklighet.
  • Höga förväntningar - Kostnader kan också verka orättvist höga om du har exceptionellt höga förväntningar. Om du förväntar dig 30 blogginlägg per månad för 1 500 kronor, eller om du tycker att rankningar är lätta att uppnå, kommer du att bli chockad när du får en offert från en byrå som är värd deras ansträngning.

Är det värt det?

Det här är ditt viktigaste övervägande, och förmodligen varför du läser den här artikeln. Det spelar ingen roll hur dyr SEO är om den har potential att återge mer till ditt företag än du spenderade på det. Frågan är, kommer det återge mer?

Vi är en SEO byrå, så naturligtvis kommer vårt enkla svar att vara ja. Men det är "ja" med en varning: du måste hålla dig kvar vid det.

Förutsatt att du kan hitta en högkvalitativ SEO byrå kan du satsa på att dina ansträngningar genererar tillräckligt med trafik för att kompensera för nästan alla belopp du spenderar på den. Du kommer dock inte att se dessa resultat under den första veckan, under den första månaden eller till och med de första månaderna om du tävlar på nationell nivå. Det kommer att ta flera månader av konsekvent ansträngning innan din SEO ROI är tillräckligt hög för att kompensera för dina höga initiala kostnader. När du väl har kommit till den punkten, kommer de månatliga avgifterna för att bibehålla och förbättra din synlighet att verka som ingenting.

En notering om allvarliga exempel

Naturligtvis skulle det vara felaktigt, oproduktivt och utan tvekan oansvarigt att föreslå att alla dyra SEO byråer är värda sina höga avgifter. Vissa byråer, som i alla branscher, kommer att debitera förmycket - deras tjänster matchar priserna. Andra ger dig inte de resurser eller det stöd du behöver för att lyckas. Det är viktigt att göra din hemläxa och välja en SEO partner som du litar på för att hantera ditt varumärkes rykte.

Om du är intresserad av att hitta en högkvalitativ, prisvärd partner för att öka din webbplats synlighet i sökmotorer, överväg att arbeta med Seorush. Kontakta oss idag för en kostnadsfri offert (eller en gratis konsultation), och lär dig mer om vad vi kan göra för ditt varumärke!

Peter Larsson
Peter Larsson

När han inte är ute och upplever naturen på cykel, hjälper Peter till med företagslanseringar och att driva fantastiska resultat till företagare runt om i Sverige och Norden i alla storlekar.

Anslut till 3900+ kundbesatta läsare på vår e-postlista.

Sakkunnigt samlade e-postmeddelanden som hjälper dig att leverera en exceptionell kundupplevelse.