Uppdaterad: 14 december 2021

Designsystem för webben

Innehåll

Oavsett om du lanserar en ny företagswebbplats eller förbättrar en befintlig onlineplattform, säkerställer ett designsystem en konsekvent och sömlös tillämpning av ditt varumärkes visuella språk på webben. Läs om hur du bygger och hanterar ett designsystem för webben nedan.

Syfte och värde

Ett designsystem är en dokumenterad samling av visuella element, som fungerar som en enhetlig källa till sanning för digitala produkter som webbplatser, plattformar, applikationer och mer. Designsystem byggs och hanteras ofta av dedikerade designteam inom ett företag och består vanligtvis av UI/UX-designers, frontend-utvecklare och digitala strateger. Syftet med ett designsystem är att i slutändan säkerställa visuell konsekvens, förbättra arbetsflödet bland teammedlemmar och tillhandahålla skalbara lösningar för att tillgodose affärstillväxt. Branschledande teknikföretag som Apple och Google, såväl som framtidstänkande detaljhandelsvarumärken som Nike och Starbucks, utnyttjar effektiva designsystem för att säkerställa en effektfull varumärkesupplevelse över alla digitala kontaktpunkter.

Att skapa ett designsystem är ett samarbete som hjälper till att anpassa interna produkt-, ingenjörs- och designteam. När de är framgångsrikt implementerade kan designsystem hjälpa till att synergisera olika arbetsflöden och minska risken för felanpassning, vilket i slutändan sparar tid, kostnader och resurser för ett företag.

Element och komponenter

Med designsystem för webben fungerar grundläggande visuella element som byggstenar för ett mer omfattande bibliotek av webbsidans komponenter. Dessa grundläggande element inkluderar ofta:

  • Logotyp
  • Färgpalett
  • Typografi
  • Avstånd
  • Dimensionering
  • Rutnätslayouter
  • Ikonografi
  • Illustrationer
  • Fotografering
  • Videografi
  • Interaktioner
  • Animationer

Med hjälp av dessa element kan ett systemdesignteam skapa ett växande bibliotek av webbsideskomponenter under ett sammanhängande visuellt språk. Några av de mest använda webbkomponenterna inkluderar textblock, bildblock, videoblock, knappstilar, formulärstilar och mer. Beroende på organisation kan ett designsystem också hänvisas till som ett mönsterbibliotek, ett användargränssnittsbibliotek eller modulär design.

Process och utveckling

1. När du skapar ett designsystem för webben är det första steget att genomföra en omfattande granskning av ditt varumärkes befintliga visuella språk och onlinekomponenter. Börja med ditt företags webbplats, men överväg också andra digitala kontaktpunkter med dina kunder, såsom kundportaler, marknadsföringsmejl, sociala medier och mer.

2. Organisera ditt befintliga bibliotek med komponenter och identifiera vilka visuella element ditt team vill stödja sig på som en källa till sanning framöver. I det här steget är ditt mål att bestämma vilka element som kommer att införlivas, vilka som kommer att tas bort och om det är nödvändigt att se över och förfina ditt varumärkes designspråk för att förbättra konsekvensen.

3. Dokumentera alla delar av ditt designsystem med exempel i en samlad fil, och överväg om möjligt att bygga en interaktiv applikation online. Det är vanligt att ledande företag bygger ”levande” webbdokument för enkel tillgänglighet och skalbarhet, vilket ger ett mer påtagligt och iterativt format för internt bruk.

Relaterat

8 mars 2022
Hur du marknadsför din B2B-produkt på en låg budget i 7 steg och 6 månader

Att skapa en B2B-produkt är en resa som både är rolig och äventyrlig. Men att sedan få ut den på marknaden är utmanade, speciellt om du inte har någon direkt inkomstkälla. Den här artikeln kommer att ge dig strategiska steg till hur du lyckas inom 6 månader. Ok, du har skapat en produkt. Du är […]

Läs mer →
22 februari 2022
Vad är B2B digital marknadsföring? Din B2B-marknadsföringsguide

När tekniken fortsätter att utvecklas och expandera vill du inte att ditt företag ska hamna efter konkurrenterna. Om du inte har börjat med B2B marknadsföring av ditt företag till företag online, missar du en gångbar möjlighet att nå nya kunder och få ditt företag att växa. Digital B2B marknadsföring kan ta ditt företag in i […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram