Designsystem för webben

Designsystem

Dela detta inlägg:

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter

Ett effektivt designsystem ger klarhet, konsekvens och skalbarhet till din närvaro online.

Oavsett om du lanserar en ny företagswebbplats eller förbättrar en befintlig onlineplattform, säkerställer ett designsystem en konsekvent och sömlös tillämpning av ditt varumärkes visuella språk på webben. Läs om hur du bygger och hanterar ett designsystem för webben nedan.

Syfte och värde

Ett designsystem är en dokumenterad samling av visuella element, som fungerar som en enhetlig källa till sanning för digitala produkter som webbplatser, plattformar, applikationer och mer. Designsystem byggs och hanteras ofta av dedikerade designteam inom ett företag och består vanligtvis av UI/UX-designers, frontend-utvecklare och digitala strateger. Syftet med ett designsystem är att i slutändan säkerställa visuell konsekvens, förbättra arbetsflödet bland teammedlemmar och tillhandahålla skalbara lösningar för att tillgodose affärstillväxt. Branschledande teknikföretag som Apple och Google, såväl som framtidstänkande detaljhandelsvarumärken som Nike och Starbucks, utnyttjar effektiva designsystem för att säkerställa en effektfull varumärkesupplevelse över alla digitala kontaktpunkter.

Att skapa ett designsystem är ett samarbete som hjälper till att anpassa interna produkt-, ingenjörs- och designteam. När de är framgångsrikt implementerade kan designsystem hjälpa till att synergisera olika arbetsflöden och minska risken för felanpassning, vilket i slutändan sparar tid, kostnader och resurser för ett företag.

Element och komponenter

Med designsystem för webben fungerar grundläggande visuella element som byggstenar för ett mer omfattande bibliotek av webbsidans komponenter. Dessa grundläggande element inkluderar ofta:

  • Logotyp
  • Färgpalett
  • Typografi
  • Avstånd
  • Dimensionering
  • Rutnätslayouter
  • Ikonografi
  • Illustrationer
  • Fotografering
  • Videografi
  • Interaktioner
  • Animationer

Med hjälp av dessa element kan ett systemdesignteam skapa ett växande bibliotek av webbsideskomponenter under ett sammanhängande visuellt språk. Några av de mest använda webbkomponenterna inkluderar textblock, bildblock, videoblock, knappstilar, formulärstilar och mer. Beroende på organisation kan ett designsystem också hänvisas till som ett mönsterbibliotek, ett användargränssnittsbibliotek eller modulär design.

Process och utveckling

1. När du skapar ett designsystem för webben är det första steget att genomföra en omfattande granskning av ditt varumärkes befintliga visuella språk och onlinekomponenter. Börja med ditt företags webbplats, men överväg också andra digitala kontaktpunkter med dina kunder, såsom kundportaler, marknadsföringsmejl, sociala medier och mer.

2. Organisera ditt befintliga bibliotek med komponenter och identifiera vilka visuella element ditt team vill stödja sig på som en källa till sanning framöver. I det här steget är ditt mål att bestämma vilka element som kommer att införlivas, vilka som kommer att tas bort och om det är nödvändigt att se över och förfina ditt varumärkes designspråk för att förbättra konsekvensen.

3. Dokumentera alla delar av ditt designsystem med exempel i en samlad fil, och överväg om möjligt att bygga en interaktiv applikation online. Det är vanligt att ledande företag bygger ”levande” webbdokument för enkel tillgänglighet och skalbarhet, vilket ger ett mer påtagligt och iterativt format för internt bruk.

Dela detta inlägg:

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter

Prenumerera på nyhetsbrev

Få uppdateringar och lär av de bästa.

Mer att upptäcka

Öka konverteringar
marknadsföring

Öka konverteringar på din webbplats genom smart digital design

Låt inte en matt webbplats bli ett missat tillfälle. Bjuder din webbplats varmt in potentiella kunder att lära sig mer om ditt företag eller lämnar den dem fast vid grinden? Design spelar en avgörande roll när det kommer till kunders köpbeslut, och med dagens konsumenter bombarderade med mer information, annonser och erbjudanden än någonsin, måste företag verkligen sticka ut för att hålla en användares uppmärksamhet tillräckligt länge för att genomföra försäljningen. För många företag är syftet med en webbplats inte bara att fungera som en passiv ”broschyr”, utan snarare att vägleda dem in i ett köp eller ett säljmöte. Även

Optimera företagswebbplats
marknadsföring

Optimera din företagswebbplats

En användarcentrerad, visuellt engagerande företagswebbplats kan vara det starkaste verktyget för att generera potentiella kunder i dagens digitala första landskap. Majoriteten förlitar sig på att surfa på en webbplats oavsett om det är en produkt, tjänst, plats eller en person. Om det är information så konsumerar människor den digitalt. Företag från olika branscher tävlar till toppen av sökmotorernas ranking eftersom studier visar att de flesta konsumenter väljer att besöka de första två till tre webbplatser som är resultatet av deras sökinlägg. När en webbplats väl klättrar i sökresultaten måste du vara försiktig med vad folk kommer att se och uppfatta

Låt oss arbeta tillsammans för att skapa något stort tillsammans.