Vad är digital B2B-marknadsföring? Din B2B-marknadsföringsguide

När tekniken fortsätter att utvecklas och expandera vill du inte att ditt företag ska hamna efter konkurrenterna. Om du inte har börjat med digital B2B-marknadsföring av ditt företag till företag (B2B) online, missar du en gångbar möjlighet att nå nya kunder och få ditt företag att växa.

Seorush

Digital B2B-marknadsföring kan ta ditt företag in i 2000-talet, men vad är B2B-marknadsföring?

Digital B2B-marknadsföring kan ta ditt företag in i 2000-talet, men vad är B2B-marknadsföring?

Tur för dig, vi har alla svar på dina frågor! På den här sidan kommer vi att svara på frågor som:

  • Vad är B2B-marknadsföring?
  • Vad är skillnaden mellan B2B och B2C marknadsföring?
  • Vilka kanaler ska jag använda för B2B-marknadsföring?
  • Vilka är fördelarna med B2B-marknadsföring?

Dessutom kommer vi att ge dig sex tips för att utmärka dig med din B2B-marknadsföringsstrategi!

Om du vill lära dig mer om hur B2B-marknadsföring kan hjälpa ditt företag att blomstra, kontakta oss online eller ring oss idag på 070-235 59 49 för att prata med en strateg!

Vad är digital B2B-marknadsföring?

B2B-marknadsföring avser marknadsföring av en produkt eller tjänst till ett annat företag eller organisation. Ett B2B-företag kan sälja allt från kontorsmaterial till tillverkningsutrustning. B2B-marknadsföring integrerar flera strategier för att hjälpa dig marknadsföra dessa produkter och tjänster till onlinepublik.

Digital B2B-marknadsföring vs B2C-marknadsföring: Vad är skillnaden?

Bortsett från ”Vad är digital B2B-marknadsföring” är den näst vanligaste frågan ”vad är skillnaden mellan B2B-marknadsföring kontra B2C-marknadsföring?” Även om dessa marknadsföringstyper har vissa likheter, är den viktigaste skillnaden mellan de två publiken.

Låt oss titta på hur dessa två skiljer sig:

Sammantaget är den viktigaste skillnaden mellan B2B och B2C att B2B-företag har flera beslutsfattare som kommer att ta längre tid att avgöra vad som passar deras företag. Däremot har B2C enskilda konsumenter som är mer benägna att impulsköpa till sig själva.

Vilka är de bästa kanalerna för digital B2B-marknadsföring?

Du fick svar på ”vad är digital B2B-marknadsföring” och ”vad är skillnaden mellan B2B- och B2C-marknadsföring”, så nu är det dags att ta upp nästa fråga.

Vilka är de bästa kanalerna för digital B2B-marknadsföring?

Du kan använda valfri kombination av marknadsföringskanaler online, inklusive:

  • Sökmotoroptimering (SEO): SEO är processen att öka din webbplats ranking i sökresultaten med en kombination av strategier. När du investerar i SEO hjälper du ditt B2B-företag att rankas högre i sökresultaten och driva mer trafik till din sida. Med tanke på att 71 % av B2B-kunderna startar produktforskning på en sökmotor, är det en värdefull strategi för att hjälpa dig att locka fler kunder till din webbplats.
  • Betala-per-klick-annonsering (PPC): PPC-annonser visas högst upp i sökresultaten ovanför organiska listor. Dessa annonser hjälper dig att locka B2B-företag som är närmare konvertering. Det är en utmärkt strategi för B2B-företag som vill fånga fler kvalificerade leads.
  • E-postmarknadsföring: E-postmarknadsföring innebär att du skickar skräddarsytt innehåll till din publik för att leda dem mot konvertering. Med e-postmarknadsföring kan du bygga en en-till-en-anslutning med potentiella kunder och skicka dem värdefull information som får dem att konvertera.
  • Innehållsmarknadsföring: Även om ett företag vet att de behöver dina produkter eller tjänster, kanske de inte är helt bekanta med hur saker fungerar (särskilt med produkter som programvara). Genom att skapa innehåll kan du hjälpa till att fylla kunskapsluckor och förse dessa företag med användbar information. De kommer att se dig som en auktoritet och lägga mer tid på att lära känna ditt företag.
  • Webbdesign: Din webbplats är det första intrycket företag får av ditt företag. Du måste investera i att bygga en modern och anpassad design som hjälper ditt företag att sticka ut från konkurrenterna. Du kommer att attrahera fler leads och behålla dem på din webbplats längre när du har en vacker design.

Det här är bara några av de digitala B2B-marknadsföringstjänster du kan investera i för att hjälpa ditt företag att nå fler kunder och växa online.

Vilka är fördelarna med B2B-marknadsföringsstrategier?

Nu när du vet vilka strategier du kan använda för att skapa tillväxt i ditt företag online, undrar du förmodligen hur ditt företag kommer att dra nytta av dessa strategier. B2B-marknadsföringsstrategier erbjuder många fördelar för ditt företag.

1. Du når fler kvalificerade leads

En av de största anledningarna till att investera i B2B-marknadsföringstjänster är att du når fler kvalificerade leads.

Känner du någonsin att du lägger pengar på marknadsföringsinsatser som inte verkar leda till nya kunder? I så fall är digital B2B-marknadsföring lösningen på det problemet.

B2B-marknadsföring gör att du kan rikta in dig på målgrupper mer exakt, så att du når företag som söker efter dina produkter eller tjänster.

Så, till exempel, med SEO kan du rikta in dig på sökord som din målgrupp sannolikt kommer att söka på för att hitta dina produkter och tjänster. Om du tillhandahåller kontorsmöbler kan du rikta in dig på sökord som ”kontorsmöbler företag” eller ”leverantörer kontorsmöbler”.

Kinnarps är ett utmärkt exempel på inriktning på rätt sökord. Det här inriktar sig på nyckelord som ”möbler för kontor” och ”kontorsmöbler”, vilket gör att de kan dyka upp inför potentiella kunder som letar efter kontorsmöbler.

Genom att rikta in dig på specifika sökord når du fler kvalificerade potentiella kunder som söker på dessa sökord.

B2B-marknadsföringsstrategier gör att du kan nå mer kvalificerade målgrupper som vill ha dina produkter eller tjänster.

2. Du ökar varumärkesexponeringen

När du investerar i B2B-marknadsföringstjänster investerar du i att öka varumärkesexponeringen. Genom att använda olika marknadsföringskanaler för att marknadsföra ditt B2B-företag kan intresserade leads lättare hitta dig.

Om du har en närvaro på olika marknadsföringskanaler ökar du sannolikheten för att leads hittar din verksamhet. Dessa leads kan se ditt företag i sökresultat eller på sociala medier.

Ökad varumärkesexponering gör att potentiella kunder lägger ner mer tid på att lära känna ditt företag, vilket kan leda till att de väljer ditt företag framför ett annat eftersom de vet mer om ditt varumärke.

3. Du ökar trafiken till din webbplats

En av de viktigaste fördelarna med digital B2B-marknadsföring är att du ökar trafiken till din webbplats. Ökad trafik till din webbplats gör att fler människor upptäcker ditt varumärke och lär känna din verksamhet.

Med B2B-marknadsföring hjälper du till att optimera din webbplats för att driva mer trafik till din sida. Strategier, som SEO, fokuserar på att optimera din webbplats för relevanta sökord och förbättra användarupplevelsen för att behålla potentiella kunder på din webbplats längre.

Denna taktik kommer att hjälpa till att öka trafiken på din webbplats genom att dyka upp inför mer relevanta leads och förse dem med värdefull information som håller dem engagerade.

4. Du vårdar relationer med klienter

B2B-marknadsföringsstrategier gör att du kan odla relationer med kunder. Med B2B-strategier kommer du att ha många kontaktpunkter där potentiella kunder kan engagera sig i ditt företag och lära sig mer om dina produkter eller tjänster.

Metoder som e-postmarknadsföring låter dig skicka direkt kommunikation till beslutsfattare och hålla ditt varumärke i framkant av deras sinnen.

Dessa direkta kopplingar gör att du kan vårda relationer med kunder och knuffa dem till att välja ditt företag. Det gör det enkelt för dig att ansluta och skicka användbar information till din publik.

5. Du leder leads till ditt företag istället för att du når ut till dem

En av de viktigaste fördelarna med B2B-marknadsföring online är att leads når ut till dig istället för att du når dem.

Med B2B-marknadsföringsstrategier når kunderna ut till dig. De söker aktivt upp ett företag som erbjuder de produkter och tjänster du erbjuder. Det betyder att om någon kontaktar ditt företag eller registrerar sig för att ta emot e-post så vet du att de är intresserade av det du erbjuder.

Digital B2B-marknadsföring på nätet tar bort gissningarna när det gäller att skaffa kunder.

5 tips för att briljera med B2B-marknadsföring

B2B-marknadsföringsstrategier är ett bra komplement till ditt företags marknadsföringsplan om du vill tjäna fler kunder och växa. Om du är sugen på att dyka in, kolla in dessa fem tips för att utmärka dig med B2B-marknadsföring!

1. Ta reda på vem du riktar in dig på

Om du vill ha framgång med dina B2B-marknadsföringsstrategier måste du veta vem du riktar in dig på. Dina strategier fungerar inte om du inte riktar in dig på rätt användare.

För att etablera din målgrupp kan du skapa köparpersonas. När du har att göra med olika beslutsfattare kan köparpersonas vara oerhört hjälpsamma för att hjälpa dig att förstå hur du kan vädja till olika medlemmar i ett beslutsfattande team.

Låt oss säga att du är en kontorsmöbelleverantör som försöker vädja till ett företag att köpa möbler från dig. För att hjälpa dig förstå företaget och köparna bättre skapar du marknadsföringspersonas för de olika typer av beslutsfattare du står inför.

Du skapar personas baserat på:

  • Demografi (ålder, kön)
  • Position i företaget
  • Intressen
  • Och mer

Med denna information kan du till exempel upptäcka att beslutsfattare A bryr sig om ergonomiska möbler, så att medarbetarna känner sig bekväma när de arbetar. Beslutsfattare B bryr sig om att hålla budgeten och få ut mesta möjliga för pengarna.

När du känner din specifika köparpersonas och vet vad som betyder mest för dem, kan du skräddarsy din marknadsföring så att den passar bättre för olika företag. Du kan ha en situation där ett företag har ett team av människor som mest liknar beslutsfattare A som vi beskrev eller alla mer liknar beslutsfattare B.

Genom att känna till denna information kan du leverera en skräddarsydd marknadsföringsupplevelse, så att dessa beslutsfattare får den information de bryr sig mest om.

2. Var humanistisk

När du marknadsför till andra företag är det lätt att leverera ett styvt budskap som känns för företagsamt. Även om du vill hålla dina marknadsföringsinsatser professionella, är det viktigt att vara humanistisk med din marknadsföring också.

I slutet av dagen marknadsför du fortfarande till människor. De är människor som representerar ett företag, men det är i slutändan fortfarande de som bestämmer. Även om de kanske inte fattar beslut baserat på sina personliga känslor, påverkas de fortfarande av om du gör ett gott intryck på dem.

Avvika från hårda företagsmeddelanden. Dela fördelarna med din produkt och ditt företag och använd den informationen för att visa dem varför ditt företag passar bäst för deras behov.

3. Gör dina meddelanden personliga

När du använder B2B-marknadsföringsstrategier vill du anpassa dina budskap så mycket du kan. Personalisering är en kritisk komponent eftersom beslutsfattare vill veta hur du ska hjälpa dem specifikt.

Om du skickar allmänna meddelanden till potentiella kunder kommer de inte att intressera sig för ditt företag. Dessa beslutsfattare har inte tid att läsa marknadsföringsinnehåll som inte tilltalar deras intressen.

Så om du är en kontorsmöbelleverantör kan du ha företag som bara letar efter stolar eller bara skrivbord. Du vill säkerställa att du marknadsför dessa produkter till dem så att du kan fånga deras uppmärksamhet och intressera dem för vad du har att erbjuda.

4. Övervaka dina konkurrenter

Om du ska utöka din kundbas med dina B2B-marknadsföringsstrategier måste du hålla koll på dina konkurrenter. Det är viktigt att veta vad dina konkurrenter gör för att nå kunder så att du kan förbli konkurrenskraftig med dem.

Titta först på vem mer som försöker tilltala dina kunder.

Titta sedan på olika marknadsföringskanaler för att se om de har en närvaro. Du kan se om de gör inlägg på sociala medier eller försöker ranka för liknande sökord som dig.

Genom att kontrollera dessa olika kanaler kan du se vad dina konkurrenter gör med sina strategier. Det hjälper dig att utveckla din strategi för att prestera bättre än dina konkurrenter.

5. Mät dina resultat

När du använder B2B-marknadsföringsstrategier måste du övervaka dem för att säkerställa att det leder till de bästa resultaten för ditt företag. Du vill säkerställa att du får ut det mesta för din budget och att du får resultat som hjälper ditt företag att växa.

För varje strategi du kör vill du övervaka statistik för att se hur den strategin fungerar. Mätvärdena beror på din kampanj. Du kan använda verktyg som Google Analytics för att mäta dina mätvärden.

Om du till exempel kör en PPC-kampanj kommer du att övervaka statistik som klickfrekvens (CTR) och omvandlingar. Å andra sidan, med SEO, kan du följa CTR och uppehållstid. Mätvärdena kommer att bero på vilka strategier du använder och vad du försöker uppnå med dessa strategier.

Genom att mäta dina resultat säkerställer du att du får ut det mesta av dina kampanjer.

Investera i digital B2B-marknadsföring idag

Om du inte har investerat i B2B-marknadsföringstjänster är det dags att börja. B2B-marknadsföringsstrategier hjälper dig att nå fler kvalificerade kunder och få dem att samarbeta med ditt företag.

Är du osäker på var du ska börja? Inga bekymmer, Seorush har full koll!

Vi är ett fullservicebyrå för digital marknadsföring som erbjuder alla tjänster du behöver för att skapa en effektfull B2B-marknadsföringsstrategi. Med över ett decenniums erfarenhet kan du lita på att vi driver resultat för ditt företag.

Är du redo att se vad Seorush kan göra för dig? Kontakta oss online eller ring oss idag på 070-235 59 49 för att prata med en strateg om våra B2B-marknadsföringstjänster!

Låt oss arbeta tillsammans för att skapa något stort tillsammans.