Digital marknadsföring

Din resurs för att lära dig allt du behöver veta om digital marknadsföring.

Digital marknadsföring – att marknadsföra ett företag, en produkt eller en tjänst med hjälp av onlinekanaler och elektroniska enheter – blir allt viktigare i dagens värld.

Digitala annonsutgifter överträffade traditionella 2019, 91 % av företagen använder sociala medier och Google bearbetar över 3,5 miljarder sökningar per dag.

Nästan alla företag kan dra nytta av en stark onlinenärvaro och en resultatdriven digital marknadsföringsstrategi.

Oavsett om du precis har börjat med internetmarknadsföring eller om du har använt det i flera år för att marknadsföra ditt företag, vill vi hjälpa dig att få den information du behöver för att lyckas.

Så vi har satt ihop dessa kostnadsfria digitala marknadsföringsresurser. Bläddra igenom artiklarna nedan eller klicka på den kategori som intresserar dig mest!

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring, även kallad online marknadsföring, använder onlinekanaler, elektroniska enheter och digital teknik för att marknadsföra ett företag, en person, en produkt eller tjänst till en online publik.

Digital marknadsföring består av strategier som sökmotoroptimering (SEO), innehållsmarknadsföring, pay-per-click-annonsering (PPC), annonsering i sociala medier, marknadsföring i sociala medier, e-postmarknadsföring och webbdesign. Marknadsföring via dessa kanaler är värdefullt för att bygga varumärkesmedvetenhet, generera webbplatstrafik, attrahera kvalificerade leads, vårda leads, driva försäljning, minska kundförlusten och förbättra den övergripande kundnöjdheten.

Varför använda digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är en av de snabbast växande marknadsföringsstrategierna i världen och har varit det i flera år. Enligt Forrester kommer företag snart att investera mer än 140 miljarder dollar per år i digital marknadsföring.

Onlinemarknadsföring är en kraftfull, kostnadseffektiv och transparent marknadsföringslösning för alla företag eftersom den är mycket anpassningsbar för nästan alla budgetar och branscher. Med digital marknadsföring kan flera strategier fungera vid sidan av varandra och gynna varandra. Det tillåter avancerade inriktnings- och anpassningsalternativ, exakt kampanjspårning och mätning och kontinuerlig feedback om kampanjresultat.

Digitala marknadsföringskanaler och strategier

Digital marknadsföring omfattar ett brett utbud av strategier som använder onlinekanaler och digital teknik. De vanligaste digitala marknadsföringsstrategierna inkluderar:

  • Sökmotoroptimering (SEO): SEO hjälper din webbplats att rankas bra i sökresultaten för relevanta sökord vilket ökar kvantiteten och kvaliteten på din webbplatstrafik.
  • Betala-per-klick-annonsering (PPC): PPC-annonser är annonser online som visas på sökmotorernas resultatsidor som betalda sökresultat, på sociala medieplattformar som annonser i sociala medier och på andra webbplatser som visningsannonser. Med PPC-hantering och PPC-annonser sätter du en budget, och din budget förbrukas endast baserat på klick.
  • Marknadsföring på sociala medier: Marknadsföring på sociala medier är att ha en närvaro på sociala medieplattformar som Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och Pinterest. Genom att göra inlägg regelbundet på sociala medier kan ett företag eller en individ skapa varumärkeskännedom och engagera sig i sin publik.
  • Innehållsmarknadsföring: Innehållsmarknadsföring är metoden att skapa webbplatsinnehåll för att få trafik till din webbplats, öka varumärkesmedvetenheten och så småningom driva potentiella kunder och försäljningar. Innehållstyper inkluderar blogginlägg, infografik och videor.
  • E-postmarknadsföring: E-postmarknadsföring innebär att e-postnyhetsbrev, reklammeddelanden och andra e-postkampanjer skickas till prenumeranter och kunder. Med e-postmarknadsföring kan ett företag eller företag ta hand om potentiella kunder, hålla sig i fokus och skapa varumärkesmedvetenhet.

Skapa en digital marknadsföringsplan

För att växa ditt företag och aktivt konkurrera med dina konkurrenter på 2000-talet behöver du ha en strategisk digital marknadsföringsplan. Så här skapar du din i sex steg.

  • Definiera ditt varumärke: Definiera ins och outs i ditt varumärke så att du kan börja begränsa din målgrupp.
  • Skapa köppersona: Bestäm vilka dina idealkunder är, var de spenderar sin tid online och vilka intressen de har.
  • Sätt upp dina marknadsföringsmål: Beskriv vad du vill uppnå med din digitala marknadsföringsstrategi och hur du planerar att mäta dina framsteg.
  • Välj dina marknadsföringsmetoder: Nu när du vet vem du kommer att rikta in dig på och vad du behöver uppnå, välj den bästa plattformen för att uppnå dessa mål.
  • Ställ in din budget: Definiera din budget och hur du kommer att fördela den som en del av din digitala marknadsföringsstrategi.
  • Mät resultat: Bestäm nyckelresultatindikatorer (KPI:er) och ställ in metoder för att spåra dina kampanjers framgång.

Digital marknadsföringsanalys

Digital marknadsföringsanalys är metoden att mäta, hantera och analysera dina marknadsföringskampanjers resultat.

Marknadsanalys involverar processer och teknologier som gör att du kan analysera och förbättra dina digitala marknadsföringskampanjer. Att spåra och analysera din marknadsföring är viktigt eftersom det gör att du kan sammanfatta dina marknadsföringsinsatser, visa vilka strategier som fungerar, visa trender över tid och planera bättre för framtiden.

Jobba med en digital marknadsföringsbyrå

Vad gör en digital marknadsföringsbyrå?

En digital marknadsföringsbyrå slutför forskning, skapar digitala marknadsföringsstrategier, implementerar dessa strategier och spårar deras resultat. De kan erbjuda tjänster som SEO, PPC, marknadsföring i sociala medier, webbdesign och mer. Fullservicebyråer för digital marknadsföring tillhandahåller ett komplett utbud av tjänster, medan andra typer av byråer fokuserar på en eller två kanaler.

Varför arbeta med en marknadsföringsbyrå online?

Att arbeta med en digital marknadsföringsbyrå har många fördelar eftersom de har den erfarenhet, kompetens och resurser som behövs för att skapa strategier som leder till överlägsna resultat. Du kan också få resultat mycket snabbare än om du fick göra allt själv. Med denna tidsbesparing kan du fokusera på andra viktiga aspekter av ditt företag.

Hur man väljer en digital marknadsföringsbyrå

När du väljer en digital marknadsföringsbyrå är det viktigt att överväga dessa nio frågor:

  • Har de positiva recensioner på nätet?
  • Hur fungerar byråns egen marknadsföringsstrategi?
  • Vilken typ av intern kultur har byrån?
  • Växer byrån eller stannar av?
  • Är byrån transparent i sin prissättning och rapportering?
  • Har byrån en positiv attityd och bra kommunikation?
  • Levererar byrån resultat och presterar konsekvent?

Är du redo för nästa steg i din SEO-resa?

Seorush erbjuder skräddarsydda lösningar för alla dina sökmotoroptimeringsbehov. Om du är redo att ta ditt företags online-närvaro till nästa nivå, är det dags att samarbeta med oss.
Låt oss hjälpa dig att nå toppen av sökresultaten!
Kom igång
chevron-down