Digital marknadsföring – att marknadsföra ett företag, en produkt eller en tjänst med hjälp av onlinekanaler och elektroniska enheter – blir allt viktigare i dagens värld.
Digitala annonsutgifter överträffade traditionella 2019, 91 % av företagen använder sociala medier och Google bearbetar över 3,5 miljarder sökningar per dag.
Nästan alla företag kan dra nytta av en stark onlinenärvaro och en resultatdriven digital marknadsföringsstrategi.
Oavsett om du precis har börjat med internetmarknadsföring eller om du har använt det i flera år för att marknadsföra ditt företag, vill vi hjälpa dig att få den information du behöver för att lyckas.
Så vi har satt ihop dessa kostnadsfria digitala marknadsföringsresurser. Bläddra igenom artiklarna nedan eller klicka på den kategori som intresserar dig mest!
Digital marknadsföring, även kallad online marknadsföring, använder onlinekanaler, elektroniska enheter och digital teknik för att marknadsföra ett företag, en person, en produkt eller tjänst till en online publik.
Digital marknadsföring består av strategier som sökmotoroptimering (SEO), innehållsmarknadsföring, pay-per-click-annonsering (PPC), annonsering i sociala medier, marknadsföring i sociala medier, e-postmarknadsföring och webbdesign. Marknadsföring via dessa kanaler är värdefullt för att bygga varumärkesmedvetenhet, generera webbplatstrafik, attrahera kvalificerade leads, vårda leads, driva försäljning, minska kundförlusten och förbättra den övergripande kundnöjdheten.
Digital marknadsföring är en av de snabbast växande marknadsföringsstrategierna i världen och har varit det i flera år. Enligt Forrester kommer företag snart att investera mer än 140 miljarder dollar per år i digital marknadsföring.
Onlinemarknadsföring är en kraftfull, kostnadseffektiv och transparent marknadsföringslösning för alla företag eftersom den är mycket anpassningsbar för nästan alla budgetar och branscher. Med digital marknadsföring kan flera strategier fungera vid sidan av varandra och gynna varandra. Det tillåter avancerade inriktnings- och anpassningsalternativ, exakt kampanjspårning och mätning och kontinuerlig feedback om kampanjresultat.
Digital marknadsföring omfattar ett brett utbud av strategier som använder onlinekanaler och digital teknik. De vanligaste digitala marknadsföringsstrategierna inkluderar:
För att växa ditt företag och aktivt konkurrera med dina konkurrenter på 2000-talet behöver du ha en strategisk digital marknadsföringsplan. Så här skapar du din i sex steg.
Digital marknadsföringsanalys är metoden att mäta, hantera och analysera dina marknadsföringskampanjers resultat.
Marknadsanalys involverar processer och teknologier som gör att du kan analysera och förbättra dina digitala marknadsföringskampanjer. Att spåra och analysera din marknadsföring är viktigt eftersom det gör att du kan sammanfatta dina marknadsföringsinsatser, visa vilka strategier som fungerar, visa trender över tid och planera bättre för framtiden.
En digital marknadsföringsbyrå slutför forskning, skapar digitala marknadsföringsstrategier, implementerar dessa strategier och spårar deras resultat. De kan erbjuda tjänster som SEO, PPC, marknadsföring i sociala medier, webbdesign och mer. Fullservicebyråer för digital marknadsföring tillhandahåller ett komplett utbud av tjänster, medan andra typer av byråer fokuserar på en eller två kanaler.
Att arbeta med en digital marknadsföringsbyrå har många fördelar eftersom de har den erfarenhet, kompetens och resurser som behövs för att skapa strategier som leder till överlägsna resultat. Du kan också få resultat mycket snabbare än om du fick göra allt själv. Med denna tidsbesparing kan du fokusera på andra viktiga aspekter av ditt företag.
När du väljer en digital marknadsföringsbyrå är det viktigt att överväga dessa nio frågor: