Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.

Hur påverkar färgpsykologi beteende och åtgärd

Färgpsykologi inom marknadsföring och varumärkesbyggande är mer komplex än ”grönt är skönt” Överväg dessa forskningsstudier för att fatta bättre beslut.
Färgpsykologi

Känner du dig lugn när du är omgiven av gröna fält och blå himmel? Har du någonsin undrat vad den röda färgen representerar och varför du känner dig lite orolig när du stirrar på en stoppskylt? Det är bara två av de många effekter färg har på det mänskliga psyket. Det är en del av en studie som kallas färgpsykologi.

Vad är färgpsykologi?

Färgpsykologi studerar hur olika färger påverkar mänskligt beteende. Färgpsykologi används i reklam och marknadsföring för att framkalla känslomässiga reaktioner. Det låter enkelt på ytan, men snabbt inser man att det finns så mycket mer underliggande.

Innan vi tittar på hur färgens betydelse påverkar mänskligt beteende (och hur vissa färger framkallar olika reaktioner), låt oss ta en snabb resa genom färgens historia.

På 1600-talet observerade Sir Isaac Newton solljus passera genom en glasprisma och hur ljuset reflekterades i olika färger. Han identifierade initialt sex våglängdsnyanser: röd, orange, gul, grön, blå och violett.

Men färgpsykologi föregår Newtons tid med tusentals år tillbaka till egyptierna. De studerade färgens effekt på humöret och använde färg för att uppnå holistiska fördelar.

På senare tid kallade den schweiziske psykiatern Carl Jung färg för ”det undermedvetnas modersmål”. Hans psykologiska studier ledde honom till att utveckla konstterapi. Han trodde att självuttryck genom bilder och färger kunde hjälpa patienter att återhämta sig från trauma eller nöd.

Har du märkt hur färger går in och ur stil? På 1970-talet var jordfärger populära men gav vika på 80-talet för turkos och lila. Senare kom rosa och blågrå på tapeten.

När det gäller marknadsföring fokuserar människor ofta på det stora som text, sökmotoroptimering, varumärke, sociala medier, marknadsföring genom e-post och PPC-reklam. Men det finns en enorm mängd värde i att ta sig till och göra de finare detaljerna perfekta. En av dessa detaljer är färg. Mer specifikt måste du anamma begreppet färgpsykologi och hur den mänskliga hjärnan uppfattar olika nyanser av ljus.

Kraften i färg och dess inverkan på beslut

Uppfattningen om färg är något som människor har studerat noggrant i många sekel.

Forntida grekiska filosofer skulle diskutera om färgerna var gjorda i svart, vitt och rött ljus, eller om det helt enkelt var något slags himmelskt ljus som sken ner från himlen.

Sir Isaac Newton tillbringade många timmar med att experimentera med prismer och teoretiserade slutligen de tre primära färgerna som andra färger är gjorda av (blå, röd och gul).

Och när vi har lärt oss mer om mänsklig biologi och anatomi, har utforskare och forskare lagt mycket energi på att studera hur den mänskliga hjärnan uppfattar färg.

Citat av Wiered

”Varje färg representerar en specifik del av det elektromagnetiska spektrumet, även om människor bara kan se den del av detta spektrum som kallas ”synligt ljus.” Av våglängderna som är synliga för människor är röda längre, medan blå och violer är kortare. Ljusfoton stimulerar fotoreceptorer i ögat, som omvandlar den informationen till elektriska signaler som skickas till näthinnan, som behandlar dessa signaler och skickar dem vidare till hjärnans visuella cortex.”

Det är mekaniken för hur ögat ser ljusvågor och interagerar med dem. Men hur någon ser ljus och hur de uppfattar färg är två mycket olika saker.

Varje människa har en unik preferens för vissa färger och kan till och med se samma färger annorlunda, men vi vet att färger framkallar invärtes svar.

Det finns massiva undersökningar som visar att färg och ljus har förmågan att påverka humör, hjärtfrekvens, blodtryck, vakenhet, fokus, känslighet, impulsivitet, sexuell upphetsning, sömn och till och med ekonomiskt beslutsfattande.

Vi vet till exempel att exponering för ljus tidigt på morgonen – särskilt blått eller grönt ljus – initierar en frisättning av kortisol i hjärnan. Detta stimulerar våra sinnen och kroppar och får oss att vakna. Det hämmar också frisättningen av melatonin (vilket inducerar sömnighet). Under natten leder bristen på solljus (blått ljus) till att produktionen och frisättningen av melatonin ökar, vilket signalerar till kroppen att det är dags att sova.

Färg är en kraftfull kraft. Och även om den kan utnyttjas i olika situationer, är den särskilt kraftfull i händerna på en etisk marknadsförare, entreprenör eller företagare.

Hur färgpsykologi används i marknadsföring

Färgernas betydelse och färgernas psykologi kan starkt påverka människors beteende och beslutsfattande. Människor gör undermedvetna bedömningar om en person, miljö eller produkt inom några sekunder eller minuter. Färg har en stor betydelse i detta första intryck.

Det faktum går inte förlorat för varumärken och annonsörer. De vet att vissa färger och nyanser väcker känslor och får människor att agera. Denna effekt är både subtil och kraftfull.

Genom sitt val av färg i logotyper, förpackningar, skyltar och reklam kan varumärken påverka konsumenter att köpa på impuls, eller välja sin produkt eller tjänst framför en konkurrents.

Tänk på dina favoritmärken och hur vissa färger dominerar. Har deras logotyper klarröda som Coca Cola eller Netflix? Eller är du en person som gillar färgerna svart och vitt som Nike? Du kanske föredrar gult och dras till McDonalds.

Färg kan ofta vara den enda anledningen till att någon köper en produkt. Forskning utförd av sekretariatet för Seoul International Color Expo visade att 93 procent av köparna fokuserar på visuellt utseende. Och nära 85 procent hävdar att färg är en primär orsak när de gör ett köp!

Låt oss ta en titt på färgens betydelse när den gäller marknadsföring, inklusive de bästa färgerna att använda. Vi kommer också att utvärdera betydelsen av färger och exempel på varumärkesfärger.

1. Varumärke

Färg går utöver preferenser. Medan varje person har sin egen affinitet för vissa nyanser, finns det biologiska bindningar till varje färg som har en mycket större inverkan än personlig smak.

I varumärket kan färg göra eller bryta ett företags uppfattning. Du ser färg som används i nästan alla områden i ett företag, inklusive logotyp, butik, uniformer, webbplatser, sociala profiler, annonser, produktförpackningar etcetera Genom att använda samma konsekventa färgtema kan du skapa en känsla av kontinuitet.

Färger kan vara maskulina eller feminina, seriösa eller lekfulla, prisvärda eller lyxiga, klassiska eller moderna, mogna eller ungdomliga, dämpade eller bullriga … listan fortsätter.

När du väljer färger för ditt varumärke väljer du i allmänhet två till tre färger (men det är möjligt att ha en eller till och med fyra). Dessa färger bör väljas för att anpassas till din varumärkespersonlighet och slutkund. En färg kommer att fungera som en bas färg – det här är ditt primära färgval – och sedan kommer den andra eller två färger att vara accentfärger. De bör komplettera basfärgen och ge dig flexibilitet i din design och SEO.

Kombinationen av färger du använder i din marknadsföring kallas ett färgschema – och det finns några olika typer:

  • Enfärgad. Som ordet här antyder är detta ett färgschema som fokuserar på en färg. Detta är vanligtvis det bästa tillvägagångssättet för de flesta märken, men det kan fungera. Jollyroom handlar till exempel om det rosa. Man kan argumentera för att grått också är en av deras färger, men det gråa fungerar helt enkelt som ett negativt utrymme. De flesta håller med om att de har ett monokromatiskt schema.
  • Analog. När man tittar på färghjulet är det känt att två färger som vilar sida vid sida har ett slags harmoniskt förhållande. Och om du väljer två av dessa färger har du det som kallas ett analogt schema. Dessa scheman är ganska säkra, men kommer inte att få massor av uppmärksamhet. De är bra för företag där du vill ha en mer konservativ strategi med hög tillit (snarare än att vara iögonfallande).
  • Komplementär. Om du väljer två färger som ligger mittemot varandra på färghjulet får du ett kompletterande schema. De tar fram det bästa i varandra och stimulerar vanligtvis sinnena och uppmärksammar. Du kan se detta mycket hos idrottslag. Lägg märke till hur några av dem som till exempel använder grönt och blått. Detta är utformat för att uppmärksamma ”produkten”.
  • Triadisk. Slutligen har du triadisk. Det är här det finns tre olika färger från tre olika delar av färghjulet. Detta skapar en känsla av visuell balans, samtidigt som man fortfarande uppmärksammar tendenser.

Det här är bara några av de principer som du bör känna till när du väljer och förfinar ditt färgschema. Vi kommer att gå in mer detaljerat på specifika färger och betydelsen bakom dem i följande avsnitt om psykologin för vanliga färger. Men just nu är det bara viktigt att vara medveten om hur färger passar ihop.

2. Färgpsykologi och sökmotoroptimering (SEO)

Färgval kan också ha en betydande inverkan på SEO. Medan Google och andra sökmotorer tekniskt inte har en kod rad i sina algoritmer som adresserar färg svarar de på de indirekta resultaten av färgval.

Vad menar vi med det? Tänk på att vissa färger har förmågan att påverka omvandlingsfrekvensen.

I en berömd studie utförd av Performable testades två olika uppmaningsknappar. Medan de båda förmedlade ”Kom igång nu!” Var en knapp grön och den andra var röd. De körde testet under flera dagar och fick mer än 2000 besök på sidan. Hälften fick en grön knapp och den andra hälften fick en röd knapp.

Resultatet var att 21 procent fler klickade på den röda knappen än de gjorde på den gröna knappen. Och med tanke på att alla andra element på sidan var desamma indikerar detta att färg har förmågan att påverka klick, konverteringar och andra liknande aktiviteter.

Det betyder inte nödvändigtvis att du snabbt måste ändra alla dina knappar till röda, men det indikerar vikten av färgval. Och eftersom mätvärden som avvisningsfrekvenser, omvandlingar och genomsnittlig tid på sidan påverkar sök rankningar, kan man säga att färg spelar en roll i SEO.

3. Färgpsykologin påverkar användarupplevelse

Färg spelar en viktig roll i hur besökare upplever en enskild webbsida eller en större webbplats.

Om färgerna är skarpa och iögonfallande kan det fånga deras uppmärksamhet. Det höjer dock deras blodtryck och får de flesta att stänga ner webbfliken så snabbt som möjligt.

Om färgerna är tråkiga – som svartvitt – kan det vara lätt för ögonen, men det finns inget övertygande som får en att hålla sig kvar och ta reda på vad webbplatsen erbjuder.

Färger påverkar användarupplevelsen i ett spektrum. Du vill att färgerna ska vara engagerande och skarpa nog för att dra till sig människor, men inte så skarpa att de avskräcker människor.

Ett bra färgschema kommer att ha en positiv inverkan på användarupplevelsen och få människor att komma tillbaka för mer.

Psykologin runt vanliga färger

Färger färgpsykologi

Vi har tillbringat huvuddelen av den här artikeln på att diskutera teoretiska exempel på varför färg betyder något, hur man väljer ett färgschema och hur det kan påverka varumärke, SEO och användarupplevelse. Men du undrar förmodligen hur du kan välja rätt färger för rätt resultat.

I det här avsnittet utforskar vi de tio vanligaste färgerna och känslorna samt psykologin som är knutna till dem. Detta bör låta dig strategiskt välja vissa färger och optimera din webbplats, online-varumärke och din digitala närvaro.

  • Rött är en färg som stimulerar och väcker uppmärksamhet. Positiva konnotationer inkluderar kärlek, kraft, passion, energi, styrka och värme. Negativa föreningar innebär fara, varning och ilska. Rött kan ofta användas för att främja en känsla av brådska och driva människor till handling (som i den utförbara studien vi refererade till tidigare.) Massor av framgångsrika företag använder rött som sin primära varumärkesfärg, inklusive Netflix och Coca-Cola. Om du vill ha något djärvt och kantigt kan det här vara ett alternativ för dig.
  • Orange ligger bredvid rött i färgspektrumet och delar några av samma varma attribut, om än med lite mindre stimulans av sinnena. Orange har positiva föreningar med värme, mod, framgång, vänlighet och självförtroende. Men det kan också framkalla känslor av tröghet eller okunnighet. Det kan också kännas billigt. (När såg du senast en lyxprodukt eller ett varumärke använda färgen orange?) Varumärken som använder orange är vanligtvis roliga och livliga, som Fanta och Nickelodeon.
  • Gul är en ljus färg som kräver uppmärksamhet och skapar mycket distinkta föreningar hos konsumenterna. Positiva känslor inkluderar optimism, lycka, kul och solsken. Negativa kan koppla ett varumärke till känslor av instabilitet eller oansvarighet. Liksom orange tenderar gul att vara mer av en ”billig” eller budgetvänlig färg och används sällan i lyxiga miljöer. (Även om det är intressant att notera att Ferrari, ett mycket avancerat varumärke, använder gult som en primärfärg. Det visar bara att det finns undantag från varje regel.) Populära märken som använder gult inkluderar Subway och McDonald’s.
  • Grönt är en förfriskningsfärg. Det är avkopplande och väldigt lätt för ögonen. Grönt väcker positiva känslor av fred, lugn, tillväxt, natur och hälsa. Även om det också kan användas för att producera känslor som skuld, avund och svartsjuka (vanligtvis förknippat med pengar). Välkända gröna centrerade varumärken inkluderar Starbucks och John Deere.
  • Blå är en pålitlig färg som insinuerar styrka och förtroende. Det har en lugnande och svalande effekt på människor, vilket gör att de känner sig avslappnade och lätta. Det kan dock också ses som kallt och maskulint i vissa scenarier. Så kom ihåg detta om du försöker skapa motsatta effekter. Blå används ofta i företag där förtroende är mycket viktigt – som ekonomi eller vård. (Företag som IBM, Pfizer och Oral-B använder blått.) Men det kan också användas i en mängd andra branscher. Företag som Facebook är beroende av blått för att få kontakt med kunderna.
  • Lila är kombinationen av rött och blått – och det delar några vanliga attribut med båda. Det ses som en kunglig, kreativ och lyxig färg som rör människor till handling. Det kan också ses som mystiskt (vilket kan vara positivt eller negativt beroende på ditt varumärkes mål). Även om det är mindre vanligt än vissa primärfärger, är lila ett populärt val för varumärken som vill släppa lös och ha lite kul. Exempel är Barbie och Footway.
  • Vit är en färg av balans, lugn, oskuld, renhet och friskhet. Det är en minimalistisk färg som hjälper människor att känna sig centrerade och balanserade. Det kan dock också vara tråkigt och ointressant. Det är därför det paras ihop med andra färger, där det ger ren kontrast. Medan vi låter dig diskutera vilken färg som är den primära och vilken som är negativ, har varumärken som Apple och Wikipedia vitt som en av sina huvudfärger.
  • Grå är något annorlunda än vit. Det väcker vanligtvis liknande känslor, men ses som mer lyxigt. Det är också en mycket högteknologisk och glamorös färg. Du kommer att se många teknik- och lyxföretag, inklusive Apple, Lexus och Peugeot, använder silver.
  • Svart används ofta tillsammans med vitt eller grått. Det skickar signaler om formalitet, drama, klass och skydd. Den har också en skuggsida, där den möjligen kan skapa känslor av mysterium, död eller ondska. Svart är ett vanligt val för varumärken som Nike, Puma och The New York Times.
  • Brun blir ofta bortglömd, men den har sin plats i varumärken. Det är ofta förknippat med vänlighet, livslängd, jordnära och utomhus. Det kan dock också avge en icke tilltalande estetik som känns konservativ. Brun är inte en populär färg i det stora märket, men du kommer att se det i populära företag som UPS och M&M’s.

Som du kan se provocerar varje färg en annan uppsättning av svar. Vissa är uppenbara och intuitiva, medan andra är mer undermedvetna och under radarn.

Implementera, testa och upprepa

Nyckeln med färgpsykologi (eller egentligen vilket webbplatselement som helst, för den delen) är att implementera baserat på bästa praxis, driva trafik till önskade sidor, testa och upprepa.

Enkla A/B-tester kan vara mycket effektiva om du sitter fast mellan vilka färger du ska välja för en startsida, CTA-knapp, rubrik eller grafik. Så här genomför du ett A / B-test:

  • Skapa två versioner av sidan där allt är detsamma förutom det element som du vill testa.
  • Servera en sida till hälften av dina besökare och en annan sida till den andra hälften.
  • Vänta tills du har fått tillräckligt med trafik för att undvika felmarginalen.
  • När du har fått tillräckligt med trafik, studera analyserna bakom varje sida.
  • Om båda sidorna presterade ganska lika kan du fortsätta använda båda sidorna eller välja den som du känner dig mest säker på.
  • Om en sida överträffar den andra avsevärt, kasta den förlorande sidan och använd den vinnande som din officiella sida.

Det är viktigt att notera att saker förändras över tiden. Det som fungerar nu kanske inte fungerar efter fem år. Det är en bra idé att ständigt testa olika element och upprepa när data visar dig information om det.

En webbplats är en levande andningsorganism som utvecklas över tiden och reagerar på yttre stimuli. En av dessa externa stimulanser är en naturkraft som kallas Google.

Som Google utvecklas, påverkar det också din webbplats och din marknadsföringsstrategi online. Och det är viktigt att du utvecklas med tiden för att ta hänsyn till nya bästa praxis. Detta inkluderar högkvalitativ innehållsmarknadsföring och organisk länkbyggnad som driver auktoritet till din webbplats och förbättrar din sök rankning.

Prenumerera på Seorush

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev för att få de senaste branschnyheterna.