8. Hålla dig till ett redaktionellt schema
Ett av de allvarligaste misstagen du som bloggare kan göra är att skapa förväntan och inte bry dig om det mer än när du “känner för det”.
Du glömmer bort att dina läsare är dina läsare för att du ger värdefullt innehåll som de vill läsa. Att dina läsare är ditt enda och viktigaste verktyg till framgång. Om du inte levererar innehåll av god kvalitet och regelbundet så blir ditt innehåll föråldrat och det finns ingen anledning för dina läsare att besöka din blogg mer.
Oförutsedda händelser sker och kommer att ske. Du fastnar för en ny serie på en streamingsajt eller så har kärleken slagit till och du har funnit den rätta. Oavsett vad så är det inget dina läsare vet om eller behöver ta i beaktning. Den tid du spiller på din serie är tid du kunde lagt på att blogga.
Därför ska du alltid se till att leverera det som föder din blogg. Självklart kommer du att ha ett liv utanför din blogg och det ska du ha. Men du ska prioritera din blogg som en nödvändighet och ett måste. Jag har skrivit över femhundra artiklar runt om på internet om inte för mig själv så åt andra.
Och det har jag inte gjort för att jag skriver 4000 ord per minut. Jag har gjort det för att jag följer ett publiceringsschema. Och detta utan några kompromisser. Ett publiceringsschema är inte bara till för stora redaktioner som Aftonbladet eller Expressen, nej det är till för alla oavsett storlek.
Om du tänker såhär.
Om du har ett läkarbesök eller ett lunchmöte med din vän inplanerat i din kalender så kommer du att hedra det. Och i värsta fall planerar du om det till nästa tillgängliga tidslucka.
Ett publiceringsschema fungerar på ett liknande sätt. De skapar ett aggressivt mål till mikrosteg som blir hanterbart. Det håller dig fokuserad, organiserad och effektiviserad med dina sociala medier, e-postmarknadsföring och blogginlägg.
Du kommer förvånas över hur ett publiceringsschema kan hjälpa dig att växa i karaktär och integritet.
Vi är alla skapare av vanor. Ju bättre du håller datum, desto snabbare kommer du att öka på dina läsare.
Så nu är frågan, hur kommer du igång och vad kommer det att kosta dig. Ja kostnaden är noll. Öppna bara ett nytt Excel-kalkylblad. Om du har flera författare så kan du dela kalkylbladet via OneDrive eller Google Drive.
Börja med att skapa fyra kolumner och ge varje kolumn en titel, “Publiceringsdatum”, “Titel”, “Nyckelord” och “Anteckningar”.
Dina behov kan vara annorlunda än mina. Så lägg gärna till ytterligare kolumner efter behov. Vanliga kolumner att lägga till ytterligare skulle kunna vara “Författare”, “Kategorier” och “Etiketter”.
Men ju enklare du håller det, desto enklare blir det att utföra det och faktiskt hålla sig till det. Sedan är det inte bara att göra det, du ska även hålla dig till det. Så gå igenom din kalender på datorn, telefonen eller på kylskåpet och se hur ofta du kan skapa inlägg.
En gång i månaden? Varje vecka? Dagligen?
Var försiktig med dina mål, eftersom tidsfrister som du sätter men sedan inte kan hålla kan leda till att du slutar helt och hållet. Skriv sedan upp i ditt publiceringsschema datum för när du ska skapa och publicera dina inlägg.
Gå sedan igenom dina idéer för vilka titlar du önskar ha på dina inlägg. Detta behöver inte göras perfekt än. De bästa rubrikerna kommer oftast inte fram förrän du skapat skrivit själva inlägget. Men som fingervisning åt rätt håll för att du ska veta vad du ska skriva om i stora drag.
I kolumnen “Sökord” skriver du de sökord som skall vara relevanta för ditt blogginlägg ur SEO-ändamål. Om du inriktar dig för specifika nyckelord som du vill rangordna för så skriver du ner dessa här. Om du inte kommer på något just nu så kan du göra själva sökordsforskningen vid ett senare tillfälle.
I kolumnen “Anteckningar” skriver du ner dina idéer med respektive inlägg. Kan också vara ett bra sätt att hålla fokus på ämnet och hantera det konsekvent.
Du bör kunna med lite tid skriva ner minst 15 ämnen för dina blogginlägg och tidsfrister som du är säker på att kunna hålla.
Okej, nu har du ditt alldeles egna redaktionella schema. Men vi saknar kalendern. Gå in på din favorit kalenderapplikation. Skapa en ny kalender där och döp den till något som “Redaktionell kalender”.
Sedan lägger du in varje titel och datum du har i ditt Excel-kalkylblad som en enskild händelse i din nya kalender. Skriv titeln som händelserubrik i kalendern och resterande med datum och anteckning i fördefinierat fält i kalendern. Nu plötsligt har du allt du behöver för att tekniskt sätt kunna publicera konsekvent och göra dina läsare nöjda. Men glöm inte bort det viktigaste, din vilja till att åstadkomma det hela genom ihärdigt arbete och disciplin.