Hur du startar en blogg 2021 och lyckas med den.

För att starta en blogg seriöst och affärsmässigt ska du göra detta på en egen domän. Detta kan låta skrämmande och främmande för många. Men det är inte så svårt som det kan verka. Min rekommendation är att först sätta sig ner framför dator eller med en penna och papper och få ner dina idéer på ett papper.

1. Vad ska du skriva om?

Om en persons uppmärksamhet har fångats av en PPC annons så är sannolikheten att den klickar på annonsen 35%. Gå inte miste om chansen att skicka personen till din webbplats.

Om du planerar att starta en blogg om ett ämne som du själv inte riktigt älskar så är risken stor att detta kommer att lysa igenom till dina läsare och återge sig i din skapelse. Detta kommer göra ditt skrivande inte bara för dig, men också för dina läsare ointressant.

Finns det något ämne som dina nära och kära vänder sig till dig om för att hitta svar eller råd till? Detta kan nämligen vara ett ämne som andra ser som din stora styrka och möjlighet i. Skriv ner dina största intressen och under skriver du dina största styrkor kring dessa ämnen. Exempelvis kan du skriva “Fiske” som huvudintresse och under skriver du “Fritidsintresse”, “Innehar kunskap inom flugfiske” osv. Eller huvudkategori “Bilar” under skriver du “Sportbilar”, “Mustang” och “Jag har en egen”. Här har du ett intresse som du dessutom själv innehar och detta gör det lättare för dig att kanske skriva om då du har en egen Mustang du kan skriva om.

Då kan du lätt införskaffa egna bilder, upplevelser och fakta från när du mekar med den eller lämnar den på verkstad och då kanske skriva om dessa upplevelser. Ja möjligheterna är oändliga, det viktigaste är att du som sagt tidigare, älskar själva ämnet du skriver om, detta gör det så mycket roligare och lättare att arbeta med.

2. Finns det intresse hos andra om det du ska skriva?

Det är roligt att delge sina erfarenheter och sin expertis, men bara så länge den är efterfrågad. Så nu måste du ta reda på om det är fler än bara du som söker på detta ämne på Google. Det gör du enklast genom att göra en Googlesökning och där får du resultaten, detta är en fingervisning på om detta ämne är populärt genom att se antalet träffar du får. Samtidigt så får du information om det som redan skrivs på nätet kring ämnet. Kanske kan du skriva om samma men formulera det lättare och mer interaktivt.

Så gör en enkel sökning på Google med sökorden “meka med Mustang” och se om detta är ett populärt ämne att skriva om. Per dagens datum detta skrivs får vi upp 2 120 000 resultat. Detta är en indikation på att ämnet är populärt och att det skrivs mycket om detta och att det går att hitta mycket information. Så nu är frågan, kommer du vara en av dessa resultat?

Gör en bloggundersökning

3. Vad ska du namnge din blogg till och är domänen ledig?

Så nu har du tagit reda på vad du vill skriva om, du har även tagit reda på att ämnet du vill skriva om är populärt och har en stor potential. Men utan ett namn på “World Wide Web” syns man inte, åtminstone vet ingen hur de ska hitta dig. Så nu kommer frågan, hur ska du hitta det perfekta namnet “domänen”? Domänen är din adress på internet, precis som din gatuadress i den ort du bor.

Det lättaste och absolut bästa sättet till ett perfekt domännamn är att utgå ifrån ditt ämne. Men bara för att du vill ha ett domännamn betyder det inte att just det är ledigt. Dessutom så i Sverige när man vänder sig till en svensk marknad är det optimalt med en domänändelse (TLD) som är .se då den kännetecknar en svensk sida och ger ett större förtroende på den svenska marknaden.

Jag rekommenderar Misshosting som domän och webbhotellsleverantör då det är en betrodd och gedigen aktör på marknaden i såväl Sverige som internationellt. Med Misshosting får du snabb teknisk support dygnet runt, konkurrenskraftiga priser och en optimal lösning som är skalbar för din blogg.

Skriv ner olika möjligheter till ett domännamn som du kan tänka dig, exempelvis “mekamustang.se”, “mekamedmustang.se” osv.

Gå sedan in på sidan Domän på Misshostings hemsida och skriv in dina förslag en och en och sök. Då får du direkt upp om namnet är ledigt eller inte. När du kommit till ett domännamn som du har som önskvärt och som är ledigt så köper du detta. Men vänta lite med att köpa det för vi kommer beskriva för dig i nästa steg hur du får ditt domännamn för endast fem kronor första året.

4. Hur skaffar man sig ett webbhotell och vad är detta?

Nu när du tagit reda på vilket domännamn du vill ha och som är ledigt är det dags att ge adressen ett hem. Ett webbhotell är som ett hem åt din blogg och domänen är adressen till din bloggs hem.

Du behöver ett webbhotell, du behöver en plats dit din blogg kan flytta in. Vi rekommenderar Misshosting som vi nämnt ovan. Det är inte alls komplicerat och det är bara några få steg. Och med Misshosting så blir hela resan med att skapa och bygga upp en blogg lekande lätt när vi sedan kommer till att installera en bloggplattform.

Besök Webbhotell på Misshosting, där kommer du få upp olika paket. Men för en blogg speciellt en som är nystartad räcker det gott och väl med paketet “Basic”. I det paketet får du allt för att komma igång snabbt och enkelt.

Klicka på “Beställ Nu” på Basic paketet och det läggs i din varukorg. Sedan får du upp en annan sida där du ska välja en domän. Du har två alternativ, men ovanför har du en sökruta “Sök efter det perfekta domännamnet”. Där skriver du in det domännamn du tidigare bestämt dig för och sett är ledigt.

Ledigt domännman för blogg på Misshosting

Klicka sedan på sökikonen och du får upp den domänen. Till höger om domännamnet med det domänändelse du önskar klickar du på “Köp”. Och vips så har du fått ditt domännamn till en kostnad av 5 kronor för det första året som vi nämnde ovan.

Du behöver inga extra tillägg till din domän så det är bara att klicka sig vidare på “Vidare till beställning” och dör följa alla steg i kassan tills att du betalt för din domän.

Grattis, nu har du köpt dig ett nytt hus och adress på internet för din nya bloggfamilj.

Ett steg för en bättre upplevelse ocg optimering hos sökmotorer, men framför allt en säkrare miljö på din domän och webbplats är att installera ett SSL certifikat. Vi beskriver vad ett SSL certifikat är och hur du installerar ett kostnadsfritt SSL certifikat hos Misshosting.

5. Installera en bloggplattform

Nu har du gått igenom allt förarbete och vi har nu kommit till det första steget till att vara kreativa. Du måste nu installera en bloggplattform. Vi har valt WordPress som bloggplattform i denna guide. Varför WordPress och inte några andra alternativ? Det beror på att WordPress är världens största bloggplattform eller som det också kalla CMS (Content Management System). WordPress har inga begränsningar, det är kostnadsfritt och det är lätt att komma igång med då det sköter alla kritiska och obligatoriska tekniska uppgifter automatiskt. Det är även som Misshosting, skalbart allteftersom att din blogg växer och du önskar fler funktioner.

Vi på Seorush använder inte själva WordPress då vi innehar den tekniska expertisen att underhålla ett egenutvecklat system som har sina fördelar när det kommer till teknisk optimering och kodkvalitet. Vilket förresten är det valet som är det enda som är bättre än WordPress om man ser till teknik och optimeringar. Men det är kostsamt om man måste anlita professionell expertis för att utveckla sin blogg.

Så i denna guide håller vi oss till WordPress.

Nu när du har införskaffat dig en domän och ett webbhotell från Misshosting så har du fått ett mail med inloggningsuppgifter till ditt webbhotell. Logga in på detta och skrolla ner till slutet på din cPanel (kontrollpanel). Där finner du sektionen “Softaculous Apps Installer” där finns flera appar tillgängliga för installation. Klicka på “WordPress”. På sidan som kommer upp klickar du på “Install Now”, då kommer du till en sida som innehåller uppgifter. Men du behöver endast fokusera på en del av allt som står. Gå ner till sektionen “Site Settings”. Där fyller du i vad din blogg skall heta och en slogan. Direkt undertill finns sektionen “Admin Account” där du fyller i ett användarnamn och lösenord som du senare kommer att använda för att logga in på din bloggs administrativa kontrollpanel.

När du fyllt i uppgifterna för användarnamn och lösenord gr du vidare till “Choose Language”. Här väljer du det språk som din blogg skall vara på. Utifrån denna guide så rekommenderas “Swedish”.

Nu har du äntligen kommit så långt att det är dags att faktiskt låta allt flytta in på ditt webbhotell. Så låt oss gå ner längst ner på sidan och där hittar du den magiska knappen “Install”, klicka på denna och låt det magiska ske.

När allt är klart så får du upp en bekräftelsesida. Där står ditt domännamn för din blogg och även webbadressen (URL) till inloggningssidan för din blogg. Den är alltid som standard “dindoman.se/wp-admin”.

6. Optimera din bloggplattform för sökmotorer

Nu när du har din blogg klar och jag antar att du redan har besökt din blogg på din domän. Om inte, skriv ditt domännamn och ändelsen såhär “dindoman.se” i adressfältet så ser du resultatet och en standardsida som medföljer en WordPress installation. Bra att veta i WordPress världen är att designen i WordPress omnämns som “Tema”. Ett tema innehåller all design för din blogg.

Men innan vi går in på att designa din blogg, skall vi först se till att den är optimerad för sökmotorer. Så gå till din inloggningssida “dindoman.se/wp-admin” och logga in med uppgifterna du skrev in när du skulle installera WordPress. Klicka sedan på “Logga in”.

Nu har du kommit till en kontrollpanel, det är härifrån du sköter allt med din blogg. All text, design, alla blogginlägg och allt annat som rör din blogg. Detta är navet till hela din blogg och för allt du visar utåt för världen och dina läsare.

WordPress blogg kontrollpanel

För att din webbplats skall synas utåt måste sömotorer ha behörighe att besöka och indexera din blogg. Så det första vi gör är att gå in på Inställningar->Läsa som du hittar i vänstermenyn på din kontrollpanel. När du klickat på “Läsa” ser du ett alternativ på den sidan längst ner “Synlighet i sökmotorer” se till att den rutan inte är ikryssad. Som standard är den inte ikryssad, men man skall alltid försäkra sig om att så är fallet.

Sedan ska vi se till att din blogg har rätt permalänkstruktur. Permalänkar är själva länken till alla sidor och blogginlägg du skapar. För att göra dessa SEO vänliga och tydliga för både sökmotorer och läsare skall vi ändra denna struktur. För som standard visar WordPress länkar såhär “dindoman.se/2020/11/29/exempel-inlagg/” Vi vill visa den renare. Ju kortare länkadress, desto lättare att komma ihåg och mer beskrivande blir den utan automatiskt inlagd information. Så vi vill visa den såhär “dindoman.se/blogg/exempel-inlagg/” eller för sidor “dindoman.se/exempel-sida/”.

Så under Inställningar->Permalänkar hittar du flertalet alternativ. Du ska här välja “Inläggsnamn” för att få en ren och SEO vänlig struktur på dina länkar.

WordPress Permalänkar

Nu har du uppdaterat och optimerat din WordPress blogg på alla tänkbara sätt utifrån vad som ingår som standard i WordPress, och detta räcker långt. Men vi kommer även att visa dig ett mer avancerat men optimalt sätt att sökmotoroptimera din blogg med hjälp av Yoast SEO tillägg för WordPress. Men då vi inte vill skala ner på informationen för optimeringar så har vi valt att täcka hela den biten på en egen sida om Yoast SEO för WordPress. Där hittar du all information du behöver för att komma igång och arbeta aktivt med din bloggs sökmotoroptimering. Självklart är detta inte tillräckligt för att få en fullständig sökmotoroptimering för en webbplats eller blogg. Men det är absolut heltäckande för nybörjare och dom som vill komma långt själv med sin sökmotoroptimering.

7. Skriv ditt första blogginlägg

Nu är det dags att börja skriva, det är väl därför du har byggt upp din alldeles egna blogg? Vi kommer här gå in på det grundläggande för att skriva ett blogginlägg i WordPress och publicera det. Men för att gå djupare in i hur man skriver ett attraktivt blogginlägg som genererar trafik kan du läsa mer om här.

För att skriva ett blogginlägg i WordPress pekar vi på “Inlägg” i vänstermenyn. Sedan så hittar du “Skapa nytt”. Klicka på det för att komma till själva sidan där du utformar ditt första blogginlägg.

Nu när du kommit till sidan för ett nytt inlägg så ser du flera fält, men vi börjar från början. Där det står “Lägg till rubrik” namnger du ditt inlägg. Exempelvis “Meka med en mustang”. Klicka sedan i rutan där det står “Börja skriva eller tryck på “/” för att välja ett block”. Här kan du skriva ditt inlägg lika enkelt som i vilket ordbehandlingsprogram som. Men du kan även som det står lägga till block.

Block är olika innehållsblock du kan lägga till i ditt inlägg. Exempelvis kan du lägga till textblock, bildhållare, citatblock, avdelare och mycket annat. Här är det bara att testa sig fram för att få det resultat man önskar. För att lägga till ett block klickar du på “+” ikonen som ligger höger om texten “Börja skriva eller tryck på “/” för att välja ett block”.

När du fått in allt ditt innehåll för ditt nya inlägg är klart att publiceras. Men vi avvaktar lite och går igenom några andra bra funktioner att hålla koll på. I den högra kolumnen ser du flera rubriker som alla var för sig fyller en specifik funktion.

Status och synlighet

Du har först “Status och synlighet” där du utför åtgärder för när och om ditt inlägg skall synas publikt eller inte. Som standard så är det fördefinierat som “Synlighet - Offentlig” och “Publicera - Genast”. Du kan klicka på var och en för att få andra alternativ som exempelvis “Synlighet – Offentlig, Privat eller Lösenordskyddat”. Denna funktion beskriver WordPress bra själv och dess innebörd.

På valet “Publicera” kan du klicka och där får du upp en kalender och klocka. Här kan du ställa datum och tid för när ditt inlägg skall se ut att vara publicerat. Men det fina är att du även kan välja ett datum framåt. Vilket då gör att WordPress kommer att publicera ditt inlägg offentligt det datum du väljer här.

Funktionen är värdefull om du sitter på flera färdiga inlägg och vill publicera dessa frekvent med ett visst mellanrum. Exempelvis om du ska på en längre semester och samtidigt vill uppdatera dina läsare med nya inlägg, då kan Wordpress publicera dina färdiga inlägg på det datum du väljer utan att du behöver göra något. Fokusera din semester på just vad det är “Semester”.

Permalänkar

Under sektionen “Permalänkar” sköter WordPress det fint själv och skapar en permalänk utifrån din titel. En permalänk får inte innehålla specialtecken eller å, ä och ö. Men det ersätter WorrdPress själv.

Kategorier

Sedan har du “Kategorier” där du kan kategorisera dina inlägg efter ämnen och eller annat passande. Detta är inte nödvändigt, men det underlättar för läsare att hitta relevant information snabbt på din blogg när du kommer upp i antal med dina inlägg. Så detta är absolut något att tänka på när man ska strukturera sin blogg.

Etiketter

Etiketter som kommer nu är liknande kategorier (struktur) men används oftast för att lägga till mer relevanta huvudsökord för inlägg. Etiketterna kan sedan användas för filtrering precis som kategorier. Men med kategorier och etiketter tillsammans kan man skapa en mer precis filtreringsfunktion.

Utvald bild

Utvald bild är en funktion där du lägger in huvudbilden för ditt blogginlägg. Den bilden återskapas oftast högst upp på inläggssidan beroende på tema. Men också på själva bloggsidan och andra sidor om sektioner för bloggen läggs till där.

Utdrag

Utdrag är en nerkortad text av ditt blogginlägg och återges på själva bloggsidan och andra sidor på din blogg om ditt tema har stöd för detta. Det skall oftast vara en ingress.

Diskussion

Diskussion ger dig möjligheten till att stänga av eller aktivera WordPress egna kommentarsfunktion. Vill du ge dina läsare möjligheten till att kommentera ditt inlägg skal denna ruta vara ikryssad “Tillåt kommentarer” annars kryssar du av den.

“Tillåt pingbacks och trackbacks” är ikryssad som standard. Detta är en funktion för att skicka automatiska notiser till sidor som du har länkat till. Kan vara en fördel att ha ikryssad om du önskar länkar tillbaka till din blogg. Det är ingen garanti att du får länkar tillbaka, men du har meddelat sidägaren du länkar till att du ser ett värde i deras innehåll, kanske ser de också värde i ditt innehåll, vem vet.

Publicera

Högst upp till höger har du två viktiga funktioner. Du har “Förhandsgranska” som ger dig möjligheten att se ditt blogginlägg ur läsarens synvinkel innan du publicerar det. Det ger dig möjligheten att göra justeringar innan du publicerar det.

Sedan har du knappen “Publicera” och det är just vad du gör du publicerar ditt nyskapade inlägg offentligt. Så fort du klickar på den så syns ditt inlägg direkt för dina besökare och läsare på din blogg. Självklart under förutsättning att du inte valt ett datum eller tid framåt i tiden under ovannämnda punkt “Status och synlighet” för då syns det offentligt det datum och tid du ställt in.

8. Hålla dig till ett redaktionellt schema

Ett av de allvarligaste misstagen du som bloggare kan göra är att skapa förväntan och inte bry dig om det mer än när du “känner för det”.

Du glömmer bort att dina läsare är dina läsare för att du ger värdefullt innehåll som de vill läsa. Att dina läsare är ditt enda och viktigaste verktyg till framgång. Om du inte levererar innehåll av god kvalitet och regelbundet så blir ditt innehåll föråldrat och det finns ingen anledning för dina läsare att besöka din blogg mer.

Oförutsedda händelser sker och kommer att ske. Du fastnar för en ny serie på en streamingsajt eller så har kärleken slagit till och du har funnit den rätta. Oavsett vad så är det inget dina läsare vet om eller behöver ta i beaktning. Den tid du spiller på din serie är tid du kunde lagt på att blogga.

Därför ska du alltid se till att leverera det som föder din blogg. Självklart kommer du att ha ett liv utanför din blogg och det ska du ha. Men du ska prioritera din blogg som en nödvändighet och ett måste. Jag har skrivit över femhundra artiklar runt om på internet om inte för mig själv så åt andra.

Och det har jag inte gjort för att jag skriver 4000 ord per minut. Jag har gjort det för att jag följer ett publiceringsschema. Och detta utan några kompromisser. Ett publiceringsschema är inte bara till för stora redaktioner som Aftonbladet eller Expressen, nej det är till för alla oavsett storlek.

Om du tänker såhär.

Om du har ett läkarbesök eller ett lunchmöte med din vän inplanerat i din kalender så kommer du att hedra det. Och i värsta fall planerar du om det till nästa tillgängliga tidslucka.

Ett publiceringsschema fungerar på ett liknande sätt. De skapar ett aggressivt mål till mikrosteg som blir hanterbart. Det håller dig fokuserad, organiserad och effektiviserad med dina sociala medier, e-postmarknadsföring och blogginlägg.

Du kommer förvånas över hur ett publiceringsschema kan hjälpa dig att växa i karaktär och integritet.

Vi är alla skapare av vanor. Ju bättre du håller datum, desto snabbare kommer du att öka på dina läsare.

Så nu är frågan, hur kommer du igång och vad kommer det att kosta dig. Ja kostnaden är noll. Öppna bara ett nytt Excel-kalkylblad. Om du har flera författare så kan du dela kalkylbladet via OneDrive eller Google Drive.

Börja med att skapa fyra kolumner och ge varje kolumn en titel, “Publiceringsdatum”, “Titel”, “Nyckelord” och “Anteckningar”.

Redaktionellt schema

Dina behov kan vara annorlunda än mina. Så lägg gärna till ytterligare kolumner efter behov. Vanliga kolumner att lägga till ytterligare skulle kunna vara “Författare”, “Kategorier” och “Etiketter”.

Men ju enklare du håller det, desto enklare blir det att utföra det och faktiskt hålla sig till det. Sedan är det inte bara att göra det, du ska även hålla dig till det. Så gå igenom din kalender på datorn, telefonen eller på kylskåpet och se hur ofta du kan skapa inlägg.

En gång i månaden? Varje vecka? Dagligen?

Var försiktig med dina mål, eftersom tidsfrister som du sätter men sedan inte kan hålla kan leda till att du slutar helt och hållet. Skriv sedan upp i ditt publiceringsschema datum för när du ska skapa och publicera dina inlägg.

Gå sedan igenom dina idéer för vilka titlar du önskar ha på dina inlägg. Detta behöver inte göras perfekt än. De bästa rubrikerna kommer oftast inte fram förrän du skapat skrivit själva inlägget. Men som fingervisning åt rätt håll för att du ska veta vad du ska skriva om i stora drag.

I kolumnen “Sökord” skriver du de sökord som skall vara relevanta för ditt blogginlägg ur SEO-ändamål. Om du inriktar dig för specifika nyckelord som du vill rangordna för så skriver du ner dessa här. Om du inte kommer på något just nu så kan du göra själva sökordsforskningen vid ett senare tillfälle.

I kolumnen “Anteckningar” skriver du ner dina idéer med respektive inlägg. Kan också vara ett bra sätt att hålla fokus på ämnet och hantera det konsekvent.

Du bör kunna med lite tid skriva ner minst 15 ämnen för dina blogginlägg och tidsfrister som du är säker på att kunna hålla.

Okej, nu har du ditt alldeles egna redaktionella schema. Men vi saknar kalendern. Gå in på din favorit kalenderapplikation. Skapa en ny kalender där och döp den till något som “Redaktionell kalender”.

Sedan lägger du in varje titel och datum du har i ditt Excel-kalkylblad som en enskild händelse i din nya kalender. Skriv titeln som händelserubrik i kalendern och resterande med datum och anteckning i fördefinierat fält i kalendern. Nu plötsligt har du allt du behöver för att tekniskt sätt kunna publicera konsekvent och göra dina läsare nöjda. Men glöm inte bort det viktigaste, din vilja till att åstadkomma det hela genom ihärdigt arbete och disciplin.

Vill du ha hjälp att komma igång med din blogg?

Vi skapar fantastiska unika bloggar.