Hur fungerar SEO i grunden

16 mars 2022

I denna artikel kommer du kunna läsa mer om processen som marknadsförare använder för att öka trafiken från sökmotorer. Och hur fungerar SEO i praktiken.

Vill du lära dig hur du ökar trafiken till din webbplats?

Är du redo att investera i en långsiktig strategi med potential att öka antalet personer som kommer till din webbplats, inkommande samtal och konverteringar?

Då är du på rätt plats.

I den här artikeln kommer du att lära dig om processen som används av marknadsförare för att optimera din webbplats för sökmotorer som Google, Bing, Yahoo och många andra.

Låt oss börja med vad som är SEO.

Vad är SEO, egentligen?

SEO står för sökmotoroptimering.

I grunden är SEO processen att få din webbplats att rankas så högt som möjligt i Google när någon skriver in "kinarestaurang" (eller vad det nu är du säljer, marknadsför eller pratar om.)

Ju högre din webbplats rankas, desto synligare är ditt företag, och desto mer trafik och försäljning kommer ditt företag sannolikt att generera.

Om du precis har börjat med SEO kan du dock vara lite vilse.

Det finns massor av webbplatser, böcker, guider – och du kanske upptäcker att de flesta av dessa resurser erbjuder motstridig information.

En del av anledningen till att SEO frustrerar så många människor är att den förändras kontinuerligt.

Varför? För när marknadsförare sätter tänderna i en ny "strategi" gillar de att köra den i marken.

Det finns också det faktum att Google ständigt uppdaterar sin algoritm.

SEO är en aldrig sinande kamp för att få fler ögon på din webbplats och övertyga Google om att din webbplats är värd att skicka sökare till.

Hur fungerar SEO: Dina bästa SEO-frågor besvarade

Så vad spelar roll när det kommer till SEO?

Innan jag dyker in i de mer tekniska aspekterna av SEO, kommer jag att svara på de mest ställda frågorna om SEO.

Är SEO dött eller föråldrat?

Ja. Det är helt dött.

Våra jobb är över. Du borde bara sluta nu.

Jag skojar, nästan helt.

Jag skulle hävda att SEO ständigt dör upprepade gånger.

När de strategier vi har lärt känna och älskar ersätts av nyare, mer effektiva strategier, dör SEO bästa praxis och nya föds på nytt.

Så även om det inte är dött, förändras SEO alltid. Om du vill lyckas med SEO måste du vara villig att jobba på kontinuerligt.

Vad är den viktigaste SEO-faktorn?

Det finns inte en gyllene SEO-faktor som överträffar alla andra.

Ett av de vanligaste svaren du får inom SEO är "Tja, det beror på..."

Detta kan vara frustrerande, men det är sanningen.

  • Spelar länkar någon roll? Ja.
  • Måste man ha länkar för att rangordna? Förmodligen, men inte nödvändigtvis.
  • Spelar innehållets längd någon roll? Ja, men ett långt skräpinlägg kommer inte att överträffa ett kort, fantastiskt inlägg.

Jag skulle kunna fortsätta, men jag tror att du förstår poängen.

Hur lång tid tar SEO för att fungera?

Det beror på. (Förlåt!)

Endast Google vet exakt hur dess algoritm fungerar.

De släpper uppdateringar, och det finns några listor där ute över de mest avgörande rankningsfaktorerna.

Sanningen är att SEO tar så lång tid som det tar – det kan vara veckor eller till och med månader, beroende på din strategi. Om någon annan gör något bara lite bättre, kan du falla i sökresultaten.

Vad är skillnaden mellan On page SEO och Off page SEO?

Om page SEO avser ändringar du gör på webbplatsen du äger som påverkar SEO.

Till exempel att lägga till en XML-webbplatskarta för att öka din SEO. Medan Off page SEO hänvisar till SEO-strategier som händer utanför din webbplats, som att bygga länkar till pelarinnehåll.

Det är svårt att bygga länkar – kan jag inte bara köpa länkar?

Du kan. Du kan också köra handen genom en mixer – ingen kommer att stoppa dig. Men det är en ineffektiv SEO-strategi.

SEO-faktorer som styr nutid och framåt

Nu när vi har täckt grunderna är du redo att smutsa ner händerna.

Nedan kommer vi att täcka några av de mest kritiska SEO-faktorerna.

Tänk på att SEO-trender förändras hela tiden, och det som fungerar nu kanske inte fungerar om några månader.

Relevant, optimerat innehåll vinner varje gång

Det finns massor av tekniska SEO-faktorer – webbplatsstruktur, ankartext, URL-struktur och så vidare.

Dessa detaljer är viktiga men ryggraden i SEO är högkvalitativt, optimerat innehåll. Om du gör rätt blir resten av SEO mycket enklare.

Om du vill knäcka första sidan på Google behöver du relevant, väloptimerat innehåll som förtjänar länkar.

Vad menar vi med högkvalitativt innehåll?

Här är några saker att tänka på när du utvecklar innehåll:

  • Nyckelord är fortfarande kritiska, men sammanhanget är viktigare. Googles sökrobotar analyserar nu sammanhanget och letar efter relaterade sekundära sökord som delar sökarens avsikt.
  • Inkludera tydliga, nyckelordsrika titlar, metabeskrivningar, alt-attribut, H1-taggar och webbadresser. Dessa faktorer talar om för Google att din webbplats är relevant och hjälper den att rankas.
  • Längden spelar roll, men relevansen är viktigare. Google säger: "Mängden innehåll som krävs för att sidan ska vara tillfredsställande beror på sidans ämne och syfte."

Kort sagt, se till att allt innehåll du producerar är skrivet för människor först och optimerat för Google sedan.

Metadata är viktiga och har stor betydelse

Metadata är titeln och textraderna som visas på sökresultatsidan.

Om du till exempel Googlar "vem mördade Olof Palme", här är metadatan du kommer att se:

Skärmbild SERP Google mars 2022

Metadata talar om för användaren vad de kan förvänta sig att hitta om de klickar på sidan.

Att optimera din metadata är ganska enkelt:

  • Inkludera relevanta men inte repetitiva sökord och varianter i titeln och metabeskrivningen.
  • Håll det kort, men inte för kort. Google klipper bort metabeskrivningar till runt 160 tecken, så sikta på mindre än så.
  • Var tydlig och koncis så att användarna vet vad de kan förvänta sig.

Se metadata som annonser för ditt innehåll.

Varför ska användare klicka? Vad kan du berätta för dem?

Använd meta för att uppmuntra klick, vilket kommer att leda trafik, vilket kommer att leda till mer trafik.

Länkar är viktiga, men...

Länkar har varit en kritisk aspekt av SEO så länge Google har funnits.

I huvudsak fungerar länkar som "röster" som talar om för Google att andra webbplatser tycker att ditt innehåll är användbart och relevant.

Ju mer högkvalitativa, relevanta länkar du skaffar, desto högre kommer din webbplats sannolikt att rankas för relaterade nyckeltermer.

Kort sagt, länkar är fortfarande grundläggande för SEO.

Men kvalitet betyder mer än kvantitet.

Om du investerar i länkbyggande som en del av dina SEO-ansträngningar, rikta in dig på länkar från webbplatser med hög auktoritet och hög trafik.

Glöm inte bort interna länkar. Detta ger en lättare navigering för dina besökare och sammanfogar relevant innehåll sinsemellan

Användarupplevelse (UX) påverkar rankningar

Användarupplevelse (UX) spelar en stor roll för hur väl din webbplats kommer att rankas på Google.

Användarupplevelsen beror dock på massor av faktorer som webbplatsens infrastruktur och layout, innehåll och så vidare, vilket gör det svårt att mäta.

Om du vill vinna på SEO bör UX ha högsta prioritet.

Här är några bästa praxis metoder att följa:

  • Se till att tiden på sidan och CTR är hög, och att avvisningsfrekvensen är låg. Dessa signaler är inte direkta rankningsfaktorer, men att optimera din webbplats för högt engagemang kan hjälpa indirekt. Nöjda användare gör Google glad.
  • Gör din webbplats lättnavigerad. Förbättra din webbplatsnavigering för att se till att användarna snabbt hittar en sida som de letar efter. "Ju enklare, desto bättre"-metoden fungerar perfekt här. Navigeringsfält, rullgardinsmenyer, interna länkar och en sökfunktion hjälper.
  • Webbplatsens hastighet har stor betydelse. I en idealisk värld bör din webbplats laddas på mindre än 2 sekunder. Bildkomprimering, kod- och strukturoptimeringar och snabbare servrar hjälper. Börja med Googles verktyget PageSpeed Insights för att se var du står.

När Google blir smartare kommer UX sannolikt att spela en ännu viktigare roll i framtiden.

Så nu är det dags att lära sig grunderna och implementera bästa praxis på din webbplats.

Mobil är viktigare än någonsin tidigare

Under 2018 gick Google över till mobil-först-indexering, vilket innebär att sökmotorn använder mobilversioner av din webbplats för att ranka dina webbplatser i sina resultat.

Googles drag är vettigt eftersom mer än 50 % av trafiken världen över genereras från en mobil enhet.

Vad betyder det för SEO?

Först föreslår Google att du investerar i responsiv design. Du måste göra ditt innehåll konsekvent på stationära och mobila enheter och se till att din webbplats laddas snabbt på både mobil och dator.

Kort sagt, du måste förbättra ditt arbete på din webbplats för främst mobila användare för att inte försvinna längst ner i Googles sökresultat.

Ignorera inte röstsökning

När det kommer till röst finns det mycket motstridig information där ute.

Google sa redan 2016 att röstsökningar utgjorde cirka 20 % av alla sökningar som gjordes i Google-appen.

Idag äger över en fjärdedel av alla svenskar en smart högtalare. Ändå har 72 % av marknadsförarna inga planer på att optimera för röstsökning.

Spelar röstsökning någon roll? Det gör det.

Röstsökning har ökat i popularitet och kommer sannolikt att fortsätta att göra det. Det borde inte vara din #1 SEO-prioritet, men det är vettigt att börja optimera för röstsökning.

Här är varför:

De flesta av strategierna för optimering av röstsökning är också meningsfulla för semantisk sökning.

Här är några steg för att optimera din webbplats för röstsökning:

  • Använd naturligt språk i innehållet och svara på frågor.
  • Optimera för utvalda utdrag.
  • Skapa och markera en FAQ-sida (använd scheman för frågor och svar).

Röstsökningsoptimering är inte ett måste just nu, men röstsökningsoptimeringar är vettiga för Google i allmänhet och kan ge dig ett försprång i framtiden.

3 tips för att faktiskt lyckas med SEO

Det finns två typer av SEO-råd – de tekniska sakerna jag täckte ovan, och sedan finns det kärnprinciperna för SEO. De tekniska sakerna kommer att förändras, men dessa SEO-tips står sig över tiden.

Om det verkar skumt, kommer det förmodligen att skada dig

Du kanske har hört talas om Black hat, White hat och Grey hat SEO.

Black hat SEO hänvisar till metoder som är helt emot Googles användarvillkor. Som att bygga 10 sajter och länka ihop dem för att få Google att tro att dina taskiga bitcoinsajter är legitima.

Sedan finns det en Grey hat, som kanske inte är tekniskt fel utan går på en tunn (grå) linje.

White hat är ovanför brädet, helt legitim SEO. Vissa har dock på ett övertygande sätt hävdat att White hat egentligen inte är någonting längre.

Många SEO-proffs går på den grå linjen. Och många av dem bränns.

Om du vill lyckas med SEO måste du göra saker på rätt sätt.

Om något känns fel – som att köpa eller sälja länkar – kommer det förmodligen att bränna dig och skada din webbplats.

Lita på mig. Det är inte värt den långsiktiga risken.

Riktiga experter på riktigt

Det finns många SEO-"experter".

Vissa av dem hävdar att de ger dig toppsidan på Google "Garanterat!" Andra gör faktiskt inte SEO, men skriver om det mycket.

Följ de riktiga SEO-experterna och ta de andras råd med en nypa salt.

Det som fungerar för en e-handelswebbplats inom teknik kommer inte nödvändigtvis att fungera för en restaurangbutik.

Var uppmärksam på vad som kommer från Google direkt från personer som John Mueller och Gary Illyes.

Testa, testa och testa igen

SEO handlar om att ta reda på vad som fungerar för din webbplats i din bransch baserat på ditt unika landskap.

Det enda sättet att ta reda på det är att testa – och fortsätta testa om och om igen.

Kom ihåg att allt ditt arbete kan gå till spillo om Googles senaste algoritmuppdatering ändrar saker eller om din konkurrent gör något nytt.

Testning är en evig del av alla framgångsrika SEO-strategier.

Slutsats

SEO är i ständig utveckling.

Varje SEO-proffs skulle älska att hitta den magiska formeln som rankar webbplatser till toppen av SERP:er och hålla dem där för alltid.

Tyvärr fungerar inte SEO på det sättet.

Det finns regler och bästa praxis, men kärnan i SEO handlar om att ta reda på vad som fungerar för din webbplats eller klient och sedan ändra det när det slutar fungera.

Mitt sista råd är detta:

  • Håll ett vakande öga på dina konkurrenter.
  • Följ bästa praxis.
  • Testa.

Relaterat

5 oktober 2022
Vad är H1-tagg? Och vad innebär den för dina läsare och SEO?

En av de viktigaste optimeringar on-page är att du skriver och hur du skriver H1-rubriken. Innehållet på din sida ska självklart vara relevant för din rubrik tagg som med alla rubriker så ska den användas för att snabbt beskriva sidans innehåll. Du skriver rubriken helt enkelt kring din intention med innehållet. Ska det vara säljande […]

Läs mer →
20 september 2022
Vad är lokal SEO och varför lokal sökning är viktig

Vad är skillnaden mellan vanlig organisk och lokal SEO, och vad behöver du veta om det för din marknadsföringsstrategi? Lokal sökning är en integrerad del av alla SEO-strategier som riktar sig till kunder i en viss region, stad eller stadsdel. Enkelt uttryckt är lokal SEO där du fokuserar för att förbättra din ranking och synlighet […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram