Hur lång tid tar SEO och när kommer resultatet?

21 mars 2022

Det är också en av de mest frustrerande frågorna eftersom, även om kunderna förståeligt nog vill ha ett definitivt svar, finns det helt enkelt inget sätt att ge ett exakt svar på grund av alla inblandade variabler.

Detta beror på att du, förutom alla variabler som spelar en roll i optimeringen av din egen webbplats, också måste utvärdera samma variabler i dina konkurrenters optimeringsarbete.

Detta kan göra en redan komplex fråga oändligt mycket svårare att besvara.

Det bästa jag kan göra är att ge dig ett intervall på fyra månader upp till ett år.

Det intervallet är baserat på tre nyckel variabler som avgör hur lång tid din SEO kommer att ta, vilka är:

  • Konkurrens
  • Inkommande länkar
  • Innehåll

Det är viktigt att påpeka att även med data bakom dessa variabler finns det ingen formel för att svara på denna fråga.

Det finns dock mycket mer att svara på än enkla gissningar.

Att ta reda på hur lång tid din sökmotoroptimering kommer att ta handlar om att först utvärdera data bakom dessa tre variabler, börja arbetet och utvärdera hur snabbt du börjar se resultat, och sedan extrapolera det för att få en uppfattning om hur lång tid det kan ta att träffa en viss placering.

Konkurrensens roll i hur lång tid SEO tar

Om du säljer något som frukostflingor med lax smak kommer du förmodligen inte att möta någon konkurrens.

Men de av oss som säljer produkter och tjänster som riktiga människor faktiskt kommer att köpa kommer att möta olika grader av konkurrens baserat på efterfrågan.

Till exempel skulle en rörmokare som betjänar en liten lokal marknad möta mindre konkurrens än en fastighetsmäklare som betjänar en stor stad, som skulle möta mindre konkurrens än ett nationellt hypoteks bolag.

Som du kanske föreställer dig, ju fler konkurrerande webbsidor du möter, desto längre tid tar det att klättra till toppen av sökresultaten.

Detta kommer att följa ett konsekvent mönster där det är både enklare och snabbare att överträffa de lägre sidorna, men när du klättrar i sökresultaten kommer varje efterföljande steg ofta att ta betydligt mer ansträngning och tid.

SEO svårighet kontra konkurrens
SEO - svårighet kontra konkurrens

Detta beror både på mängden konkurrenter och det faktum att de högst rankade sidorna tenderar att ha erfarna SEO-specialister bakom sig.

En ofta förbisedd aspekt av konkurrensen är korrelationen mellan volymen av konkurrens inom en nisch och kompetensen hos SEO-specialister bakom de högst rankade webbsidorna i den nischen.

Tänk på det så här:

Efterfrågan driver företag in i en nisch, vilket leder till ökad konkurrens.

Den konkurrensen driver dem att erbjuda mer konkurrenskraftiga erbjudanden, vilket innebär att de måste ta en större del av marknaden för att förbli lönsamma.

Det här är en miljö som vanligtvis gynnar större företag med djupare fickor – och de har råd att anställa de bästa SEO-specialisterna i branschen.

Om du möter den här situationen har du en längre och tuffare kamp framför dig.

Så vi måste utvärdera alla aspekter av våra konkurrenters SEO, men vi måste se bortom bara var de står idag. Det är bara en utgångspunkt.

Vi måste också titta på deras aktivitet under de senaste månaderna och sedan fortsätta att spåra deras aktivitet framöver.

Detta är viktigt eftersom du, för att överträffa dina konkurrenter, måste anstränga dig mer än vad de gör om du vill klara motståndet.

Inkommande länkars roll i hur lång tid SEO tar

Det är ingen hemlighet att länkar fortfarande spelar en stor roll i SEO, men deras inverkan på hur lång tid det tar beror på flera djupare faktorer.

Den första är mängden länkar till din webbplats.

I allmänhet kommer fler länkar att hjälpa dig att uppnå SEO-framgång snabbare, men det är inte bara ett mattespel.

Generellt sett kommer färre högkvalitativa länkar från relevanta webbplatser att ha en mycket större inverkan på dina resultat än en större mängd lågkvalitativa länkar från irrelevanta webbplatser.

Detta är också viktigt eftersom högkvalitativa länkar i allmänhet är svårare att tjäna, så de blir svårare för dina konkurrenter att replikera.

Och de tenderar att hålla längre, i motsats till länkar som genereras med automatiserade metoder.

Men hastigheten med vilken du tjänar länkar och den hastighet med vilken du historiskt har tjänat länkar kan också vara faktorer eftersom, generellt sett, kan en abrupt ökning tyda på ett onaturligt försök att manipulera rankningen.

Om du använder metoder som inte uppfyller Googles riktlinjer för webbansvariga, och du får en plötslig ökning av antalet inkommande länkar som utlöser en manuell granskning, kan du få ett straff.

Din länkhastighet – den hastighet med vilken du tjänar länkar – bör ha en relativt stabil tillväxt.

Om din länkbyggnadstaktik följer Googles riktlinjer bör det ske naturligt.

Det är vanligtvis bara när du använder svart hatt taktik (Black hat) som du ser onaturliga mönster som kan skada dina framsteg. Du får inte glömma att SEO är en långsiktig digital marknadsföring som många andra gärna tar genvägar till. Men hur lång tid det tar att ranka på Google kommer definitivt att avgöras utifrån din taktik och om du tar genvägar eller inte.

Innehållets roll i hur lång tid SEO tar

Innehållet som publiceras på din webbplats spelar också roll för hur snabbt du ser resultat, och det första du behöver veta är att kvalitet betyder mycket.

Dagar av att klippa ut hundratals artiklar på 300 ord som du beställt på Fiverr kommer inte att flytta positioner när det kommer till din rankning.

Nu ska du inte tolka detta som att varje del av innehåll du publicerar måste vara en uppsats på 4 000 ord.

Faktum är att det inte finns någon minsta eller ens idealisk längd – innehållet måste helt enkelt vara tillräckligt långt för att lösa en besökares problem.

Det finns en myt att du ska publicera nytt innehåll långsamt, vilket kommer från teorin att publicering av massor av nytt innehåll på en gång kan se onaturligt ut för Google och därmed kan skada din rankning.

Det är förståeligt hur folk kunde tro på den här myten, men den har officiellt avslöjats av Google.

Om du har bra innehåll redo att publicera, så finns det ingen anledning, ur ett SEO-perspektiv, att inte publicera det omedelbart.

Ju tidigare du får ut det, desto snabbare kommer det att ha en positiv inverkan på din ranking.

Att vänta gör bara att din SEO tar betydligt längre tid.

Det är viktigt att förstå att rankningen av en webbsida korrelerar med dess ålder.

Med andra ord, nyare sidor eller ny domän tenderar inte att rankas lika bra som äldre sidor, men det beror på andra faktorer, inte ålder.

På det sättet rekommenderar jag att du upprätthåller ett konsekvent publicerings schema, snarare än att publicera i större kvantiteter på en och samma gång, av två skäl:

Det visar Google att nytt innehåll läggs till på din webbplats regelbundet, vilket i allmänhet uppmuntrar deras spindlar att genomsöka den oftare. Detta hjälper till att påskynda ditt seo arbete och synas bättre.

Det uppmuntrar användare att återvända till din webbplats oftare, vilket kan bidra till att skicka positiva användarupplevelsesignaler till Google och som ett resultat ranka på Google.

Men det är inte bara att skapa innehåll.

Att ta bort innehåll kan också spela en positiv roll för hur lång tid din SEO tar.

Nyckeln är att bestämma vilket innehåll som ska behållas, vilket som ska förbättras och vilket som ska raderas.

I slutändan är nyckeln att skapa originellt, användbart innehåll som löser din publiks behov och ständigt förbättras.

Och om du behövde en annan anledning att göra detta, tenderar innehåll av högre kvalitet och lång format att tjäna fler länkar jämfört med innehåll av låg kvalitet och/eller kortare.

Så även om innehåll spelar en viktig roll i sig, påverkar det också dina länkbyggande ansträngningar, så det är som en två-mot-en.

Så, är allt bara en utbildad gissning?

Vårt jobb påminner mycket om meteorologernas, där vi trots all vår kunskap, erfarenhet och verktyg ofta får saker fel.

Och ungefär som min lokala meteorolog, som jag vill kväva tills han blir blå när mina strandplaner förstörs av regnet som han lovade inte skulle komma, är våra kunder ofta lika frustrerade när de inte ser resultat från deras SEO-kampanj så snabbt som de skulle vilja.

En del av jobbet för en SEO-specialist är att hantera kundens förväntningar.

Detta är ett område som många misslyckas med.

Tack vare att alltför många utövare fått höra vad de ville höra har många kunder idag orealistiska förväntningar. Som ett resultat tror många att detta är något som bara tar några veckor eller till och med månader.

Du kanske börjar se förbättringar i organisk rankning och en ökning av trafiken för sökord med liten konkurrens på bara några veckor.

Faktorerna som påverkar hur lång tid SEO tar är flera. Nedan ser du två exempel på skillnaden i tid.

Å andra sidan kan måttligt konkurrenskraftiga ämnen ta månader, medan mycket konkurrenskraftiga fraser till och med kan ta ett år eller mer!

Till exempel kunde mitt team ranka högt för en helt ny term ”H1 tagg”, vilket gav ett stadigt flöde av potentiella kunder under flera år.

Men trots vår kompetens, arbetskraft och resurser tog det oss ungefär ett år av konsekvent arbete att uppnå det.

Å andra sidan kom en viss kund med praktiskt taget ingen digital närvaro till oss när en webbplats hade publicerat lite föga smickrande information om honom som togs helt ur sitt sammanhang.

Eftersom det hade den första positionen i Google för hans eget namn, hade detta kostat honom en betydande mängd affärer.

Lyckligtvis var det liten konkurrens om hans eget namn, och den webbplatsen hade inte mycket auktoritet, så vi kunde fylla de första sidorna i sökresultaten med sidor vi kontrollerade på bara några veckor.

Jag har också sett fall där kunder och till och med byråer har använt taktik som bryter mot Googles riktlinjer för webbansvariga i ett försök att påskynda processen.

Även om detta kan fungera på kort sikt, kommer du så småningom att möta ett straff och hamna längre efter än där du började.

Från hästens (Googles) mun

Du måste vara beredd att investera flera månader till ett år innan du ser resultat av dina SEO-ansträngningar, men inte ens då kommer du att vara kung på kullen.

Här är vad Google själv sa:

"I de flesta fall behöver SEO fyra månader till ett år för att hjälpa ditt företag att först implementera förbättringar och se potentiella fördelar."

Slutsats

Du kan inte exakt förutsäga hur lång tid tar det innan SEO ger resultat innan du börjar lägga ner arbete på det.

Du kan dock göra en välutbildad gissning baserat på vissa variabler. Sedan kan du med tiden få en bättre uppfattning om hur lång tid det kan ta inom just din nisch mot dina konkurrenter.

Relaterat

5 oktober 2022
Vad är H1-tagg? Och vad innebär den för dina läsare och SEO?

En av de viktigaste optimeringar on-page är att du skriver och hur du skriver H1-rubriken. Innehållet på din sida ska självklart vara relevant för din rubrik tagg som med alla rubriker så ska den användas för att snabbt beskriva sidans innehåll. Du skriver rubriken helt enkelt kring din intention med innehållet. Ska det vara säljande […]

Läs mer →
20 september 2022
Vad är lokal SEO och varför lokal sökning är viktig

Vad är skillnaden mellan vanlig organisk och lokal SEO, och vad behöver du veta om det för din marknadsföringsstrategi? Lokal sökning är en integrerad del av alla SEO-strategier som riktar sig till kunder i en viss region, stad eller stadsdel. Enkelt uttryckt är lokal SEO där du fokuserar för att förbättra din ranking och synlighet […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram