Uppdaterad: 18 september 2022

Hur man gör framgångsrik lokal SEO och når nya kunder

Innehåll

Lokal SEO eller lokal sökmotoroptimering är ett av de mest effektiva sätten att nå kunder online och öka trafiken till både din webbplats och fysiska plats. Lokala SEO-lösningar är viktiga om Google Maps listor dominerar den första sidan med resultat när du söker efter dina sökord eller fraser. Detta är särskilt viktigt om dina konkurrenter visas högst upp på Googles listor.

När någon söker efter ett lokalt företag visar Google en mängd olika närliggande företag som är utvalda baserat på lokal SEO. Så om du inte investerar i lokal SEO är det osannolikt att Google kommer att visa ditt företag i resultat för lokala sökningar. Du bör också överväga lokal SEO om du är ett företag som strikt eller huvudsakligen säljer lokalt.

Att visas i lokala sökningar är inte alltid så lätt som det verkar. Det finns flera faktorer som bidrar till hur du rankas i lokala sökningar. I det här inlägget kommer vi att gå över vad de största influenserna av lokal SEO är, hur man gör optimering på sidan och varför ditt företag behöver lokal SEO. Om du vill prata med en av våra experter kan du kontakta oss online.

Vad är lokal SEO?

Innan du kan lära dig hur du gör lokal SEO måste du helt förstå vad det är. Lokal SEO är processen att optimera din webbplats för att den ska visas i sökresultat för platsbaserade sökningar. Om du till exempel är en bilverkstad i Lund, skulle du vilja dyka upp i sökningar efter fraser som ”bilverkstad Lund”.

Lokal SEO Google
Lokal SEO Google

Att dyka upp i tjänste- eller produktrelaterade sökningar är bra, men lokal SEO låter dig ta det ett steg längre och nå kunder som söker efter samma saker i just din stad eller region.

Vad påverkar lokal SEO?

För att du ska jobba med lokal sökmotoroptimering framgångsrikt bör du vara medveten om de olika faktorerna som påverkar och bidrar till vad som är viktigt för lokala företag. Även om vissa faktorer väger tyngre än andra, är kombinationen av dem alla det som gör att ditt företag sticker ut och rankas högt i lokala SEO-resultat.

1. Relevans

Google strävar efter att vara så användarvänlig och hjälpsam som möjligt. Med det sagt visar Google de lokala SEO-resultaten som den känner bäst matchar det personen söker efter för att ge mest värde. När du tillhandahåller fullständig och detaljerad affärsinformation kan Google förstå din lista och därför ranka dig högre i lokala SEO-resultat.

2. Närhet

Alla användare kommer inte att ange en plats i sin sökning, så Google bestämmer avståndet baserat på vad den vet om användarens nuvarande plats. En användare kan helt enkelt söka efter ”italiensk restaurang” eller ”italiensk restaurang nära mig”. I det här fallet kommer Google att beräkna närheten baserat på vad som är känt när det gäller sökarens plats.

3. Rykte

Företag som etablerar ett välkänt rykte online har större sannolikhet att visas högt på Google i lokala sökresultat. Ju mer bekant ett företag är för de som söker, desto mer fördelaktigt avgör Google att listningen är. Google avgör också ditt företags framträdande plats utifrån andra nyckelfaktorer. Till exempel, ju fler recensioner och positiva betyg ditt företag har, desto större chans har du att rankas högre.

Hur man gör framgångsrik lokal SEO-optimering på sidan

Lokal SEO är en kontinuerlig process som kräver att du ständigt övervakar och uppdaterar din on-page strategi. Nedan finns några faktorer att fokusera på för lokal synlighet.

1. Optimera titeltaggar och rubriker

Ett av de enklaste sätten att förbättra din rankning i sökresultaten är att optimera dina titeltaggar. Du kan göra det genom att inkludera din plats i titeltaggen. Istället för att göra din titeletikett ”Taxi Grand Skåne”, överväg att lägga till på din plats så att det blir ”Taxi Grand Skåne | Lund, Skåne.”

Om du gör det kommer du att meddela sökmotorerna att din verksamhet i det här fallet är direkt relaterat till Lund. Som ett resultat är det mer sannolikt att dina uppgifter visas när potentiella kunder söker efter taxi i Lund.

Du bör också inkludera liknande sökord och fraser i huvudrubriken på din sida. Var noga med att inte upprepa samma sökord om och om igen. Att använda synonymer kommer fortfarande effektivt att kommunicera vad din sida handlar om.

2. Visa NAT

NAT hänvisar till ditt namn, adress och telefonnummer. Var och en av dessa bör visas på din webbplats och i dina Google My Business-uppgifter. Att ha den här informationen uppdaterad är viktigt för din Google My Business-profil.

Om du är osäker på om ditt företag visas i lokala sökningar kan du gå online och få ditt företag online med Google. Se till att din NAT överensstämmer med dina företagsuppgifter och glöm inte att inkludera dina öppettider.

3. Bädda in en karta

Att bädda in en Google-karta på din webbplats gör det lättare för användarna att hitta din plats. Att ha en livekarta på din sida är mycket mer tilltalande för användare än en lista med vägbeskrivningar eller ingen alls. När du inkluderar en Google-karta på din sida kan användarna också få en uppfattning om var ditt företag ligger i förhållande till dem.

4. Inkludera enkla och direkta uppmaningar

När en användare besöker din sida är ditt slutliga mål att de ska konvertera. Det bästa sättet att säkerställa att en användare vet vad du vill att de ska göra är att inkludera tydliga uppmaningar. Effektiva uppmaningar sticker ut, inkluderar ett sätt att kontakta dig och berätta för besökaren exakt vad du vill att de ska göra härnäst. Knappar på din sida är ett bra sätt att se till att dina uppmaningar sticker ut.

5. Publicera recensioner

Onlinerecensioner är mycket viktiga när det gäller huruvida användare väljer ditt lokala företag för sina behov eller ett konkurrerande lokalt företag. Recensioner är så viktiga för användarna att 84 % av människorna påstod sig lita lika mycket på dem som personliga rekommendationer. Vad betyder detta för ditt lokala företag?

Om du inte har kundrecensioner eller vittnesmål kan du gå miste om potentiell försäljning. Lyckligtvis kan detta vara en enkel lösning. Uppmuntra nuvarande kunder att lämna användbara recensioner av dina produkter, tjänster och plats. Dessa kan hjälpa dig att rankas högre i lokal SEO.

6. Gör din webbplats responsiv

Ju bättre användarupplevelse din webbplats ger, desto gynnsammare ser Google din webbplats. Föreställ dig att du gör en snabbsökning på din smartphone efter ett kafé i närheten, och sedan klickar du på det första sökresultatet. Men när du landar på sidan blir bilderna förvrängda och textinnehållet är för liten för att kunna läsas.

Vad gör du? Om du är som de flesta användare går du tillbaka till sökresultaten och väljer nästa alternativ som visas i resultaten. Se till att dina sidor är optimerade för surfplattor och smartphones, så att du inte förlorar eventuell försäljning. Om din webbplats skär av bilder eller tvingar användare att scrolla horisontellt över en sida för att läsa ditt innehåll, skickar du potentiella kunder i famnen på dina konkurrenter.

Att skapa en mobilanpassad webbplats behöver inte heller vara svårt. Du kan hitta webbdesignbyråer över hela landet, från Skåne till Stockholm, som kan hjälpa ditt företag att lansera en responsiv webbplats. I vissa fall kan de till och med optimera din webbplats för SEO, vilket sparar ditt team en betydande tid.

Vi vet hur man gör lokal SEO

Vårt företag har varit i SEO-branschen i drygt ett decennium. Vi förstår hur Google fungerar, de ständigt föränderliga algoritmerna och olika aspekter av digital marknadsföring. Vi börjar med att undersöka både ditt företag och din bransch. På samma sätt kommer vi att lära oss allt om ditt företag och sedan hitta dina konkurrenter, utvärdera din nuvarande strategi och revidera din lokala SEO-strategi för att uppfylla ditt företags mål.

Vi kommer också att granska din webbplats för att avgöra var våra ansträngningar är bäst investerade. På Seorush delar vi upp vår lokala SEO-process i tre delar:

  • Utförande: Implementera din lokala SEO-strategi.
  • Rapportering: Samla in data för att lära vad som fungerar och vad som inte fungerar.
  • Förbättring: Revidera din strategi.

När du arbetar med en av experterna i vårt team för att utföra dessa tre steg, kan du få en imponerande lokal SEO-strategi på nolltid!

Seorush är din lokala SEO-partner

Att ranka högt i lokala sökresultat kan vara utmanande, särskilt om du är osäker på vad du gör. Det är därför vi är här för att hjälpa! Vi hjälper dig att ranka högre och börja uppnå en högre ROI på nolltid! Arbeta med en av våra experter för att skapa en optimal närvaro i lokala sökresultat.

Kontakta oss idag för att lära dig mer om hur du gör lokal SEO och vad du kan göra för att komma igång!

Relaterat

28 oktober 2022
Sökmotoroptimering guide 2022 till hur du lyckas med SEO

Om du söker efter information och tips på hur du lyckas med sökmotoroptimering (SEO) år 2022 så har du kommit rätt. Det görs drygt 98 000 sökningar på Google för varje sekund som går. I december 2021 så fanns det över 1,9 miljarder publicerade webbplatser på internet och samtidigt så i januari 2022 fanns det drygt 5,1 miljarder internetanvändare, […]

Läs mer →
18 oktober 2022
Lokal SEO för nybörjare: Komma igång

Behöver du verkligen lokal SEO för ditt företag? Ta reda på vem som gynnas och varför lokal sökning är en integrerad del av din marknadsföringsstrategi. En av de första frågorna många företag har om lokal SEO är: Behöver jag verkligen det? Och jag förstår det. Du är upptagen – din tid, budget och energi är […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram