Hur man skapar en vinnande lokal SEO-innehållsstrategi

18 september 2022

Lokalt SEO-innehåll hjälper ditt företag att upptäckas av kunderna. Lär dig hur du skapar effektivt lokalt innehåll.

Lokal SEO har historiskt sett setts som konsten att katalogisera, Google Företagsprofil och lokalt drivna annonser.

Och även om dessa metoder är effektiva för att få dig att hittas i lokal sökning, är de bara toppen av isberget för en framgångsrik lokal SEO-strategi.

Innehåll spelar en större roll i lokal SEO än du kanske tror. Oavsett om det är att optimera dina webbsidor för lokala termer eller publicera på lokala företagsbloggar, kan och bör innehållsmarknadsföring vara en del av din lokala SEO-strategi.

Så här utnyttjar du innehåll för din lokala SEO-strategi och driver fler besökare till ditt lokala företag.

Lokalisera ditt webbinnehåll

Det första steget i din lokala SEO-innehållsstrategi bör vara att optimera dina webbsidor för de lokala termer som potentiella kunder söker efter mest. Detta kräver sökordsforskning för att hitta rätt termer för din lokala marknad.

Verktyg som Semrush låter dig upptäcka geospecifika nyckelord som användare söker efter beroende på var de söker tjänster eller företag.

Detta verktyg avslöjar också sökvolym och konkurrens för att hjälpa dig att välja rätt termer för ditt företag.

Exempel på sökords variationer
Skärmdump från Semrush, september 2022

Anta till exempel att du är en SEO byrå i Lund som vill optimera din befintliga tjänst och webbsidor. Du kan använda sökordsverktyg för att hitta lokaliserade termer (i det här fallet "Lund" + "SEO") för din webbplats.

Sedan kan du hitta termer som bäst mappas till servicesidor på din webbplats. Till exempel:

  • Hemsida: "SEO Lund".
  • Kurs: "SEO kurs Lund".
  • Utbildning: "SEO utbildning Lund".

Optimera dina lokala webbsidor

När du har identifierat de termer du vill rikta in dig på är det dags att optimera ditt innehåll enligt dessa söktermer.

För att göra detta, följ bästa praxis för SEO på sidan på dina webbsidor:

  • Inkludera ditt målsökord i webbadressen till din webbsida (exakt nyckelord krävs inte).
  • Inkludera ditt målsökord i titeltaggen på din webbplats.
  • Skriv en kortfattad, informativ metabeskrivning.
  • Skriv användbart, sökordsrikt kroppsinnehåll.
  • Lägg till bilder med optimerad bild alt-text.
  • Använd rubrikerna H1, H2 och H3 på hela sidan.
  • Länka internt till relaterade sidor på din webbplats.

Varje webbsida på din webbplats bör optimeras för ett unikt sökord (om tillämpligt) för att förhindra att flera webbsidor konkurrerar på samma term.

Var noga med att välja ett nyckelord som är mest relevant för vad sidan eller inläggsinnehållet handlar om.

Lägg till en detaljerad kontaktsida

Din kontaktsida ger värdefull kontext till Google och användarna om var ditt företag är och vad det handlar om.

En icke-optimerad kontaktsida är en missad möjlighet att nå lokala användare.

Din kontaktsida bör effektivt men ändå kortfattat beskriva ditt företag och var det ligger. För effektiv optimering är det bäst att inkludera:

  • Ditt officiella företagsnamn.
  • Adressen till ditt lokala företag.
  • Dina öppettider.
  • Vägbeskrivning till din fysiska plats.
  • En inbäddad karta till ditt företag.
  • Din företagskontaktinformation (telefonnummer och e-postadress).
  • Ett kontaktformulär där användare kan nå dig.

Genom att optimera din kontaktsida gör du det enkelt för användare att veta var du är och komma i kontakt med dig.

Samtidigt skickar detta signaler till Google för att hjälpa dess algoritm att förstå var ditt företag befinner sig, vilket ökar sannolikheten för att du rankas i lokal sökning.

Skriv lokalt innehåll

Dina webbsidor är inte den enda platsen för lokalt innehåll på din webbplats. Din blogg kan också tjäna till att locka lokala användare som är intresserade av dina tjänster.

Du kan skriva om lokala evenemang, lokala trender, stipendier, lokala affärsuppdateringar och mer för att dra in din lokala publik. Bli kreativ med ditt blogginnehåll för att bredda din räckvidd på din lokala marknad.

Överväg att skriva lokala "Topp 10" eller "Bäst av" -listor som är relevanta för din bransch. Eller publicera instruktions guider för din plats - till exempel guider för turister som besöker ditt område. Detta kan hjälpa dig att nå en lokal, relevant publik.

Publicera gästinlägg hos lokala utgivare

Gästpostning är en vanlig och effektiv strategi för innehållsmarknadsföring för att driva länkar och trafik till din webbplats. Och gästinlägg kan också tjäna dina lokala SEO-ansträngningar.

Genomför arbete med att hitta lokala företag på jakt efter gästpostmöjligheter. Du kanske inte alltid tjänar en länk, men du kan använda deras befintliga läsarbas till din fördel och driva ännu mer lokal trafik.

Till exempel finns ofta en kommunal turistsida som både är lokal och auktoritativ utgivare i kommunerna som ofta publicerar innehåll från lokala företag och bloggare.

Om du är företagare i en större kommun kan en funktion på en av dessa webbplatser ge dig värdefull trafik.

Kommer det en stor konferens till stan? Ett sportevenemang som trummar upp mycket hype?

Det här är bara två exempel på möjliga innehållsmöjligheter som kan driva lokal trafik till din webbplats.

Håll utkik efter lokala ämnen som:

  • Sportevenemang.
  • Nätverksevenemang.
  • Shower och konserter.
  • Konferenser.
  • Säsongsbetonade händelser.
  • Lokala ceremonier.

Utöka din lokala publik på sociala medier

Det finns miljarder användare på sociala medier varje år; chansen är stor att många finns i ditt område. Det betyder att många av dina målkunder redan finns på Facebook, Instagram och liknande.

Marknadsför din blogg och webbplatsinnehåll på sociala medier för att engagera följare och växa ditt lokala följande. Du kan till och med gå med i lokala Facebook-grupper och LinkedIn-grupper för att rikta in dig på användare i just ditt område.

Du kan sedan dela platsspecifikt innehåll för att nå dina målkonsumenter. Följ lokala evenemangssidor och företag för att se vad de publicerar för att få folk att surra.

Antag att du är en digital marknadsförare i Stockholm, Uppsala som vill locka fler lokala kunder. Du kan skriva ett blogginlägg om ett kommande affärs evenemang och dela det på sociala medier för att driva lite extra trafik.

Hitta sedan relevanta Facebook-grupper för att dela ditt innehåll.

Undvik vanliga misstag med din lokala SEO

Du kan skapa det bästa innehållet i världen men om det inte kan upptäckas av användarna kommer du inte att locka den lokala trafiken du förtjänar.

Det är därför även om det är bäst att följa ovanstående tips för att göra saker rätt, vill du också undvika några vanliga lokala SEO-misstag också.

Dessa misstag inkluderar:

  • Använder inte lokala sökordsmål i ditt innehåll.
  • Försummar att tjäna kundrecensioner.
  • Ha ett inkonsekvent namn, adress, telefonnummer och webbplatsinformation (NAPW).
  • Har inga kataloglistor.
  • Har ingen Google Business-profil.

Om du ska gå igenom ansträngningen att skapa en lokal SEO-innehållsstrategi, se till att du fyller i alla rutor.

På så sätt kommer ditt innehåll att ställas in för att nå användare på många plattformar - inte bara Google.

Relaterat

5 oktober 2022
Vad är H1-tagg? Och vad innebär den för dina läsare och SEO?

En av de viktigaste optimeringar on-page är att du skriver och hur du skriver H1-rubriken. Innehållet på din sida ska självklart vara relevant för din rubrik tagg som med alla rubriker så ska den användas för att snabbt beskriva sidans innehåll. Du skriver rubriken helt enkelt kring din intention med innehållet. Ska det vara säljande […]

Läs mer →
20 september 2022
Vad är lokal SEO och varför lokal sökning är viktig

Vad är skillnaden mellan vanlig organisk och lokal SEO, och vad behöver du veta om det för din marknadsföringsstrategi? Lokal sökning är en integrerad del av alla SEO-strategier som riktar sig till kunder i en viss region, stad eller stadsdel. Enkelt uttryckt är lokal SEO där du fokuserar för att förbättra din ranking och synlighet […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram