7 sätt att använda semantisk SEO för högre ranking

26 augusti 2022

Semantisk SEO är processen att bygga mer mening i webbinnehåll. Prova dessa semantiska SEO-strategier för att rankas högre i Google.

Under åren har sökmotorer som Google använt semantisk analys för att djupare förstå mänskligt språk och ge användarna mer relevanta sökresultat.

Av denna anledning är en metod med ett enda sökord för SEO inte längre tillräcklig.

I stället tar semantisk SEO hänsyn till de algoritmer för djupinlärning och naturlig språkbehandling som Google förlitar sig på.

Webbplatsägare som använder semantiska SEO-strategier är mer benägna att bygga aktuell auktoritet i sin bransch.

De kan också lättare överträffa konkurrenterna för viktiga sökord i sin nisch.

Vad är semantisk SEO?

Semantisk SEO är processen att bygga mer mening och aktuellt djup i webbinnehåll.

Du hjälper dem också att se det som högkvalitativt och därmed marknadsföra det oftare i SERP:erna.

Du kan läsa mer om detta i vårt inlägg om semantisk sök.

Semantisk SEO och Google

I början av SEO var Googles rankningsalgoritm mycket mindre avancerad.

Sökrobotar letade helt enkelt efter specifika sökord på en sida för att förstå innebörd och relevans.

Men vi vet alla att det finns mycket mer som går in i att förstå mänskligt språk än bara de ord vi använder.

Sammanhang, ansiktsuttryck, ton och styckena före och efter våra ord påverkar alla deras betydelse.

Det är därför Google har strävat efter att ta ett mer mänskligt och semantiskt tillvägagångssätt för att förstå och rangordna webbinnehåll.

Några av de största vändpunkterna i detta arbete inkluderar:

  • Knowledge Graph: En stor, sofistikerad kunskapsbas som används av Google och som hjälper sökrobotar att förstå relationerna mellan vissa entiteter och begrepp.
  • Hummingbird: En algoritmuppdatering från 2013 som hjälper Google att bättre förstå innebörden och sammanhanget bakom frågor, vilket minskar betoningen på enstaka sökord.
  • RankBrain: En maskininlärningsalgoritm från 2015 som hjälper Google att bättre tolka sökintention och därmed ge användarna mer relevanta sökresultat.

Med dessa framsteg kan Google titta på ett innehåll och förstå inte bara ämnet det täcker, utan de relaterade underämnena, termerna och enheterna och hur alla dessa olika begrepp hänger ihop.

Hur semantisk SEO förbättrar sökupplevelsen

Varför så mycket betoning på semantisk SEO?

Tja, Google försöker alltid göra sökningen bättre för användare.

Verkligheten är att sökare inte nödvändigtvis bara letar efter ett specifikt svar när de använder Google; de försöker ofta förstå ett visst ämne på djupet.

Säg till exempel att en användare skriver in nyckelordsfrasen "vad är bakåtlänkar"?

Mest troligt kommer de att ha ytterligare frågor som uppstår efter att ha hittat sitt svar, till exempel:

  • Hur får jag bakåtlänkar?
  • Var kan jag få bakåtlänkar?
  • Hur många bakåtlänkar behöver jag?
  • Kan jag köpa bakåtlänkar?
  • Vad är skillnaden mellan vit hatt och svart hattlänkar?
  • Med mera!

När det gäller sökupplevelsen är det mycket bättre för användaren att hitta ett enda innehåll som svarar på alla dessa relaterade frågor snarare än separata innehållsdelar för varje enskild fråga.

Sammantaget förbättrar semantisk SEO upplevelsen av sökning efter användare.

Det gör att de kan få mer djupgående information utan att behöva återvända till sökfältet upprepade gånger.

Fördelar med semantisk SEO

Även om semantiska SEO-strategier kräver mer tid och ansträngning från innehållsteamens sida är fördelarna betydande.

  • Fler sökordsrankningar i organisk sökning.
  • Förbättrade innehållskvalitetssignaler i ögonen på Googles sökrobotar.
  • Starkare varumärkesauktoritet och expertis i sökarnas ögon.
  • Hjälpa Google att se ditt varumärke som en egen enhet med expertis inom kärnämnen.
  • Passage Ranking eller People Also Ask funktioner.
  • Fler möjligheter till intern länkning.
  • Håll användarna på din webbplats längre istället för att återgå till sökning.

Genom att skapa semantiskt och lokalt rikt innehåll kan webbplatsägare se betydande förbättringar i deras totala SEO-prestanda.

7 semantiska SEO-strategier för högre ranking

Semantisk SEO omfattar flera strategier som du kanske redan har hört talas om eller införlivat i dina SEO-kampanjer.

Tillsammans är de alla centrerade på att förbättra aktuellt djup och bättre förmedla innebörden av webbinnehåll.

Optimera för sökordskluster

Eftersom Google inte bara är beroende av ett sökord per sida bör innehållsteamet optimera dina webbsidor för flera sökord i samma semantiska kluster.

Nyckelordskluster är grupper med liknande nyckelord som delar semantisk relevans.

Genom att optimera för dessa sökordsgrupper kan du förbättra det totala antalet sökord som ditt innehåll rankas för och bygga in mer mening i ditt innehåll.

Verkligheten är att Google redan rankar våra målsidor för flera sökord ändå.

Sökordskluster handlar om att utnyttja Googles starka semantiska funktioner för att förbättra det totala antalet sökord som vårt innehåll rankas för.

Det innebär fler möjligheter till organiska klick.

Förbättra aktuellt djup och längd på innehållet

Den enklaste semantiska SEO-strategin är att öka längden på ditt webbinnehåll genom att erbjuda en mer omfattande utforskning av ditt ämne.

Även om innehållslängd inte är en officiell rankningsfaktor, är det mer troligt att längre innehåll visar starkare semantiska signaler.

Flera studier har också visat det starka sambandet mellan längre innehåll och högre positioner.

Men att bara förlita sig på sökordsupprepning för att förbättra innehållslängden kommer inte att visa sig vara effektivt.

I stället är det bästa sättet att öka längden på ditt webbinnehåll att vara mer specifik, nyanserad och djupgående med den information du ger användarna om det primära ämnet.

Inkludera synonymer och relaterade termer

Med Googles förbättrade algoritmer och NLP-modeller finns det inget behov för användare att fylla sitt innehåll fullt av sitt sökordsmål för att rangordna.

Tack vare semantisk analys är Google smart nog att förstå synonymer och relaterade termer.

De är inte en rankningsfaktor, men att lägga till dessa termer i innehållet via sidtitlar, metabeskrivningar, h1 taggar till h6 och alt-text kan förbättra aktuellt djup och semantiska signaler, samtidigt som innehållet blir mer läsbart och nyanserat för sökare.

Svara på ”Andra har också frågat”

Ett annat sätt att förbättra det semantiska djupet i ditt innehåll är att svara på de vanliga frågorna som användarna ställer i förhållande till ditt primära sökord.

Enligt en nyligen genomförd studie av 2.5 miljoner sökfrågor visas Googles Andra har också frågat "People also ask" -funktion nu för 48.4% av alla sökfrågor, och ofta över position 1.

Genom att svara på dessa frågor i ditt webbsideinnehåll förbättrar du inte bara dina semantiska signaler, du ger också din sida möjlighet att rankas högst upp i SERP:erna.

Webbsidor kan dyka upp för PAA-frågor även om deras blå länkresultat visas på sidan 2!

Lägg till strukturerade data

Även om det inte ofta betraktas som en semantisk SEO-strategi, handlar strukturerade data om att direkt förmedla betydelsen av innehåll till Googles sökrobotar.

Strukturerade data tydliggör funktionen, objektet eller beskrivningen av innehållet.

När du till exempel använder produktschemat på en produktsida förmedlar du omedelbart en mängd viktiga detaljer till Google.

Det inkluderar information som typ, dimensioner, färg, storlek etc.

Parat med annat semantiskt relevant eller aktuellt rikt innehåll på din webbsida är syftet och innebörden av ditt webbinnehåll otvetydigt tydligt för sökmotorer.

Använd content optimizer-verktyg

Verktyg för innehållsoptimering gör det hårda arbetet med att identifiera alla semantiskt relaterade termer åt dig.

De tillhandahåller i huvudsak "fuskkoderna" för att förbättra aktuellt djup.

En SEO-innehållsförfattare kan säkert undersöka innehållsrankningen på första sidan för att identifiera de viktiga termerna.

Men programvara för innehållsoptimering gör samma arbete på några sekunder.

Genom att lägga till dessa termer, ämnen eller frågor på sidan förbättrar du aktuellt djup och bygger därmed semantisk SEO.

Bygg ut ämneskluster på din webbplats

Till skillnad från nyckelordskluster fokuserar ämneskluster på mer än bara ett enda innehåll.

Ämneskluster är grupper av innehållsdelar som är centrerade kring ett centralt ämne.

Nyckelordsklustret som visas i strategi #1 är till exempel en del av ett större ämneskluster som fokuserar på länkbyggnad.

De olika artiklarna (var och en inriktad på sitt eget sökordskluster) länkar alla tillbaka till en primär "pelarsida", som är inriktad på det större ämnet länkbyggnad.

Målet med dessa ämneskluster är trefaldigt:

  • För det första, förbättra semantiska SEO-signaler och mening.
  • För det andra, förbättra det totala antalet sökordsrankningar.
  • Och för det tredje, etablera denna webbplats som en nyckelspelare i "länkbyggnad".

Antalet ämneskluster på din webbplats beror på de produkter eller tjänster som ditt varumärke erbjuder.

Slutliga tankar om semantisk SEO

Återigen omfattar semantisk SEO en mängd olika strategier och begrepp, men allt handlar om mening, språk och sökintention.

SEO-experter kan utnyttja semantiska SEO-strategier för att lyfta fram de semantiska signaler som Googles algoritmer är utbildade för att identifiera.

Genom att göra det kommer Google inte bara att associera din webbplats med några nyckelord utan flera större ämnen - och de tusentals nyckelord och sökfrågor som är relaterade till dem.

Relaterat

5 oktober 2022
Vad är H1-tagg? Och vad innebär den för dina läsare och SEO?

En av de viktigaste optimeringar on-page är att du skriver och hur du skriver H1-rubriken. Innehållet på din sida ska självklart vara relevant för din rubrik tagg som med alla rubriker så ska den användas för att snabbt beskriva sidans innehåll. Du skriver rubriken helt enkelt kring din intention med innehållet. Ska det vara säljande […]

Läs mer →
20 september 2022
Vad är lokal SEO och varför lokal sökning är viktig

Vad är skillnaden mellan vanlig organisk och lokal SEO, och vad behöver du veta om det för din marknadsföringsstrategi? Lokal sökning är en integrerad del av alla SEO-strategier som riktar sig till kunder i en viss region, stad eller stadsdel. Enkelt uttryckt är lokal SEO där du fokuserar för att förbättra din ranking och synlighet […]

Läs mer →
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram