Dagens konsumenter vänder sig till Internet för all information de behöver, från snabba handledningar till djupgående guider om ämnen de vill lära sig mer om.
Med en stark innehållsmarknadsföringsstrategi kan du nå din målgrupp när de söker information och visa dem att du är ledande inom din bransch.
Om du vill lära dig mer om innehållsmarknadsföring är du på rätt plats. På den här sidan får du en introduktion till innehållsmarknadsföring och länkar till gratis resurser för innehållsmarknadsföring så att du kan lära dig mer om de ämnen som intresserar dig mest.
Innehållsmarknadsföring är en marknadsföringsstrategi som är centrerad kring att skapa innehåll som är värdefullt för användare som så småningom kan bli dina kunder.
När du använder denna marknadsföringsmetod är ditt mål att bli en pålitlig resurs som användare kan gå för att hitta svar på sina frågor. Om innehållet du skapar visar sig vara användbart för användarna kommer du att se mer trafik på vår webbplats och så småningom fler potentiella kunder och kunder.
Enkelt uttryckt, för att växa ditt företag! Innehållsmarknadsföring är avgörande för att din verksamhet ska växa i dagens internetfokuserade tidsålder. Med en innehållsmarknadsföringsstrategi kan du:
Vill du skapa en egen innehållsmarknadsföringsstrategi? Följ dessa steg för att komma i gång:
Bestäm vem din målgrupp är genom att definiera din målgrupps attribut. Notera information som:
Kom ihåg att ju mer du känner din publik, desto mer personligt innehåll kan du skapa för dem.
Köparens resa omfattar de stadier som din publik går igenom som leder till att de gör ett köp. De tre huvudstegen i köparens resa är:
När du skapar idéer för innehåll, kom ihåg att:
Det handlar inte om mängden innehåll du skapar, utan snarare kvaliteten. Att skapa innehåll av hög kvalitet kommer att ge mer värde för läsarna, förbättra ditt varumärkes rykte och ge bättre resultat för din innehållsmarknadsföringsstrategi.
Du måste lägga upp innehåll ofta för att hjälpa användare att upptäcka ditt företag, driva trafik till din webbplats och hålla jämna steg med konkurrenterna.
Innan du lägger upp innehåll på din webbplats, se till att det är användarvänligt. Om användare inte kan hitta informationen de letar efter snabbt kommer de att lämna din webbplats. Du kan optimera din webbplats genom att:
Här är en lista över de vanligaste typerna av innehåll du kan skapa för ditt företag:
Bloggar är korta, skrivna innehållsstycken som vanligtvis är cirka 1200 till 1500 ord långa och som finns på din webbplats. Användare kan upptäcka dina blogginlägg via sökmotorer, och du kan också dela dina inlägg via kanaler som sociala medier och nyhetsbrev via e-post.
Videor är utmärkta för att fånga användarnas uppmärksamhet och tillhandahålla information i ett snabbt, lättsmält format. Du kan vara värd för videor på webbplatser som YouTube och bädda in dem på din webbplats.
Funderar du på att skapa videoinnehåll? Du kan engagera din publik genom att skapa olika typer av videor, till exempel:
Infografik presenterar information med hjälp av visuella element som diagram och grafik. De gör att du kan förklara begrepp på ett visuellt tilltalande sätt som gör dem lättare att förstå snabbt. Infografik är också lätt att dela, vilket hjälper dig att nå fler människor.
Guider ger användarna detaljerade instruktioner som utbildar dem och gör det möjligt för dem att vidta åtgärder.
Vanligtvis är guider långa bitar som kan innehålla diagram, illustrationer eller ytterligare relaterade resurser. När du skapar en guide låter du läsarna veta att du har mycket kunskap inom ämnesområdet, vilket kan övertyga läsarna att använda dina tjänster.
Att mäta resultaten av din innehållsmarknadsföring är avgörande för att säkerställa att du får ut så mycket som möjligt av dina ansträngningar. Med spårning av resultat kan du se vad som fungerar och vad som inte fungerar så att du kan förbättra dina strategier.
Förutom att spåra din avkastning på investeringen (ROI), vill du spåra olika mätvärden som relaterar till de specifika målen för dina innehållsmarknadsföringskampanjer:
Några exempel på mål och mätvärden att spåra från dem är:
Om ditt huvudmål är att öka antalet personer som känner till ditt varumärke och förstår hur det definieras, vill du spåra statistik som:
Om du vill öka antalet användare som interagerar med ditt varumärke online, till exempel på sociala medier, spåra mätvärden som:
Ett annat vanligt mål är att generera potentiella kunder – användare som uttrycker intresse för ditt företag och sannolikt kommer att bli kunder. Mätvärden att spåra för detta mål inkluderar:
Om huvudmålet med en kampanj är att direkt öka försäljningen kan du spåra mätvärden som:
Hur passar innehållsmarknadsföring in i din övergripande digitala marknadsföringsstrategi? Det fungerar otroligt bra med olika andra marknadsföringsmetoder, och att använda innehållsmarknadsföring tillsammans med andra strategier kan förbättra din marknadsförings övergripande effektivitet.
Ditt innehåll kan rankas i sökmotorer, vilket förbättrar dina ansträngningar för sökmotoroptimering (SEO). Du kan också dela ditt innehåll via olika kanaler, inklusive sociala medier och nyhetsbrev via e-post.
För att lära dig mer om hur innehållsmarknadsföring fungerar med andra digitala marknadsföringsmetoder och passar in i en övergripande marknadsföringsstrategi, ta en titt på dessa innehållsmarknadsföringsresurser.
Ett av de bästa sätten att få ut så mycket som möjligt av din innehållsmarknadsföring är att samarbeta med en professionell innehållsmarknadsföringsbyrå.
Innehållsmarknadsföringsbyråer har omfattande kunskap, erfarna team och avancerade verktyg de kan använda för att skapa och implementera din innehållsmarknadsföringsstrategi.
På grund av dessa fördelar kan innehållsmarknadsföringsföretag:
Vilka tjänster erbjuder innehållsmarknadsföringsbyråer?
De flesta innehållsmarknadsföringsbyråer tillhandahåller ett brett utbud av tjänster som spänner över hela innehållsmarknadsföringsprocessen. Byråer kan:
De bästa innehållsmarknadsföringsbyråerna skapar skräddarsydda planer som möter ditt företags unika behov eftersom de förstår att inget företag är det andra likt. För att utveckla dessa anpassade strategier tar de sig tid att lära känna ditt företag och dina mål.
En bra innehållsmarknadsföringsbyrå kommer att fokusera på att skapa meningsfulla resultat för ditt företag snarare än att bara producera innehåll. De kommer att anpassa sina strategier till dina mål och ständigt förfina dina kampanjer för att förbättra deras resultat.